Verkeerd hoeven uitkrabben ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

schande?

Ja
16 (13%)
Nee
102 (86%)

Totaal aantal stemmen: 118

Chaos

Re: Verkeerd hoeven uitkrabben ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:12

Kom hier maar proberen Gini! :P

Wikiboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:18

Ik denk niet dat je je pony daarmee beschadigt, maar dat het meer bescherming is voor jezelf.
Als je hard krabt kan je jezelf raken..

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:22

Ik krab alleen omhoog om er wat uit te 'zwiepen' Bij mijn verzorg paardjes hebebn ze houtsnippers, dus zitten er vaak houtsnippers in de hoeven, ik 'zwiep 'ofzo ze er dan uit.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:22

Ik krab bijna de hele hoef uit van me af bewegend, alleen bij het laatste stukje in de staalgroeve richting de hoefballen, trek ik de krabber naar me toe, dan komt namelijk ook daar het laatste beetje vuil mooi mee. Vind het een klein risico vanwege uitschieten en het been van het paard raken dus al te graag doe ik het niet...

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 12:30

Okee,, Maar als je wit ziet als je uitkrabt druk je dan te hard ?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:00

Chaos schreef:
Kom hier maar proberen Gini! :P

Liever niet, straks krijg ik nog schrik van een hoevenkrabber. :P

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:03

@vosje456: Het kan zijn dat na een langere standtijd op vochtige of natte bodem de bovenste laag van de straal licht is opgeweekt, dan heb je niet veel kracht nodig het witte te zien te krijgen. Maar als de hoef zo week is dan liever niet te veel er in poken maar proberen het grootste deel vuil weg te halen met het borsteltje. Je drukt tijdens het hoevenkrabben overigens zowiezo nooit hard imo, je zet enkel wat druk als er daadwerklijk iets vast zit..

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:06

Goh dan wordt die van mij al jaaaaaaaaaaren verkeerd gekrabbelt... ik krabbel alle kanten uit..
van me af, naar me toe en van links naar recht.
Krijg best medelijden nu met mijn pown...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:08

@Mando: Zolang er nog nooit iets mis is gegaan lijkt me dat niet erg... Extra schone hoeven juist. ;)

JuliaaaXXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:12

zelf doe ik ook wel eens naar me toe ''krabben'' anders krijg ik het er soms niet uit :=

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 13:13

@lara_silver ik was vanochtend hoeven aan het uit krabben totaal niet hard maar ik schoot even uit op de hoef en toen kwam er een lichte witte streep dusjaa ik dacht meteen aan dit topic ;)
Xx

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:17

Dat kan zoals ik al zei bij een licht weke hoef, als hij er niet extra gevoelig op is dan is er niets aan de hand.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:22

Hier krap ik alles naar beneden.
Mij is verteld door mijn smid dat het is voor zelf bescherming en dat je het begin vande straatgroeve's niet uitscheurd.
Ook bij langdurige matte periodes maak je vaak meer kapot dan je denkt.
Ook naar beneden uitkrabbend ondersteun je het been meer omdat je die niet constant omhoog "trekt" zeg maar

nickyf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:45

ik krab ook altijd naar boven :) Naar ondereren gaat niet echt fijn bij mij....

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:00

Gini schreef:
Groeven dieper maken? Hoevenkrabber in je dijbeen? Ik zeg niet dat het niet kan, maar met hoeveel kracht ben je dan aan het uitkrabben? Zelfs met hardnekkig vuil "haak" je toch gewoon achter het vuil en wip je het er zo uit. Stel dat je dan nog wat meer kracht moet uitoefen, de haak wijst dan toch naar buiten en niet naar jou of je paard.
Ik zie zelfs geen andere manier om de achterkant van de hoef (dus waar de straal het breedst is) schoon te maken?

Ja, een beetje overdreven allemaal hoor!
Je moet juist wel zo krabben wil je het goed schoonkrijgen, dat is belangrijk, juist aan de kant van de straal moet het goed schoon gehouden worden!
Ik begin altijd van me af, daarna de restjes naar me toe.
En mijn paarden hebben goede hoeven na al jaren (lees 35 jaar) zo gekrabt te hebben!

xxNoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 09:13

Als je paard schrikt of als jijzelf schrikt dan kan het nog gevaarlijk worden ook (aa), ik vind het dus eigenlijk wel belangrijk dat je ze goed uitkrabt, natuurlijk doe je het soms wel verkeerd haha

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 09:33

Okeee, bedankt ;)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 09:55

Jeempje, ik wist niet eens dat je verkeerd kon krabben, en dat na bijna 20 jaar bijna dagelijks tussen de paarden lopen :') . Mja, weet wel meer nog steeds niet... :o
Enfin, heb evengoed nog nooit hoevenkrabbers in mijn lijf gehad, er paarden mee mishandeld of standjes van de eigenaren of hoefsmid om gehad (alleen eens een complimentje dat ik ook zo netjes het vuil rondom de ijzers aan het wegpeuren was) maar wel nette hoeven...Misschien meer een kwestie van niet meer kracht zetten dan strikt noodzakelijk?
Overigens doe ik altijd eerst met de zijkant van de krabber het losse vuil uit de hoef halen, daarna even 'aanvegen' en vervolgens het vaste vuil met de punt loshalen. Soms van me af en soms naar me toe, net wat het makkelijkst is. Daarna nog eens 'aanvegen' en als ik een vlaag van schoonmaakwoede heb gaat er ook nog even een spuit water overheen en een likje vet zodat de paarden daarna helemaal weigeren een bak in te lopen 'Ben je zó'n tijd bezig met mijn voeten en dan moet ik nú door die bagger sjouwen? Wát denk je zelf?!? :roll: '.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:21

ik krab de hoeven uit naar gelang het vuil dat er tussen zit, krab zo'n beetje alle kanten uit :D

wel heb ik al gemerkt, dat wanneer ik de hoeven naar mij toe uitkrab ik regelmatig zand in mn gezicht krijg :Y)

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 10:22

Okee,, bedankt ;)

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:28

ik krab ook altijd van boven naar beneden, heb het in het verleden wel eens andersom gedaan en dan kan je met de hoevenkrabber makkelijker in de straal prikken, door de groeven ernaast zit je dieper en dan zit je dus in het levende deel van de straal en doe je je pony pijn (mijn pony trok dan zijn hoef weg, maar er zullen er genoeg zijn die echt uit halen).

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:32

Ik kreb net hoe uitkomt. Ik ben voorzichtig genoeg, maar ik wil wel alles goed eruit te hebben.

Phounix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:36

De straal moet zo diep uitgesneden zijn dat het als afwatering dient. Als de hoef op de grond staat, moet je van achteren eronder kunnen kijken. Als je naar je toe krabt, kun je dat verstoppen. Daarnaast is het idd voor de veiligheid van jezelf en je paard. Je kunt jezelf raken, maar als je paard zijn hoef weg trekt en je krabt richting straal, kan hij zo de hoevenkrabber uit je hand stampen en er op gaan staan oid, of hem in zijn been krijgen als hij meteen zijn been op de grond stampt. Als je richting toon krabt kan dit niet.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:40

Hmm... ik krab eigenlijk niet echt. Ik wip het zand/ wat er ook zit er uit (van me af) met het haakje, en daarna borstel ik de hoeven uit (van me af). Heb altijd begrepen dat je het vuil er anders alleen maar in gaat zitten duwen met de harde kant van de krabber.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 11:08

Bedankt allemaal ;)