Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sancha schreef:Op 2000m2 is het niet echt comfortabel paarden houden. Zeker niet als je er twee of meer wilt stallen, een paard hoort immers niet alleen.
Zou zeker voor 4000m2 tenminste, als je ook een bak en stallen erbij wilt, en in de winter nog een stukje begaanbare weide wilt hebben.
Ik heb altijd op 3000m2 gewoond, en echt niet dat een paard houden daar makkelijk zou kunnen.
tjady schreef:Als je aan mij zou 15 jaar geleden gevraagd zou hebben of ik ooit mij dorp uit zou gaan, dan was het antwoord nee geweest.
Nu woon ik alweer 8 jaar in Friesland. Heb een klein boerderijtje met 1 hectare grond. Ik geniet enorm en ben gek op mijn plek. Ik heb de gok genomen. Ben alleen vertrokken en hier een baan gezocht. Ik beloofde mijzelf dat ik minimaal 1 jaar moest blijven wonen. Mocht ik dan nog niet gewend zijn, kon ik altijd terug gaan. Gelukkig heb ik mij vanaf dag 1 het er heerlijk gevonden.
Een droom hebben is altijd goed. Je moet er naar toe groeien. Denk erom, je leeft niet over 10 jaar, je leeft nu. Ik heb geen salaris met 6 nullen(was het maar waar). Ik heb keuzes gemaakt en kan( al zeg ik het zelf) goed met geld omgaan.
idefix4 schreef:Het is níet onbetaalbaar. Wat kost pensionstalling per maand? Dat is al een heel stuk hypotheek. Wij hebben 1 paard, een E-er en een A-tje aan huis en helaas behoren we niet tot de miljoeneninkomens. Je bent jong, zoek een goeie baan en spaar! De huisprijzen zijn behoorlijk aan het dalen. Huizen met een 3.000 meter grond (wat echt zat is voor één paard!) heb je al snel voor een ton of 3. Soms goedkoper, hangt er van af waar je wil wonen natuurlijk, maar het is absoluut haalbaar.
Voordeel van paard aan huis is dat je lagere kosten hebt aan stalling en voer. Jouw paard kost echt geen 225 per maand als je hem thuis hebt staan. Je bespaart dus enorm op de kosten.
Kijk voor de grap op Funda.nl? Daar kun je ook zoeken op perceel grootte. Dan zoek je op 1.000 meter of 2.500 meter. Om te starten is dat een aardige lap grond. Dan vind je best leuke huisjes voor een acceptabele prijs. Wat jij je dan nog moet afvragen is of je daar wil wonen.
Tris_Amo schreef:Wat een ervaringen !
Ik zie mijzelf al helemaal 's ochtends om een uur of 6 uit bed komen om de paardjes te voeren en de wei in te laten. Dat zal mij helemaal niet uitmaken!
Voor vakanties etc. heb ik een hele lieve mama die zich daar graag voor wilt inzetten,
buiten dat is er denk ik altijd wel een aardig (en betrouwbaar) persoon in de buurt te vinden.
Ik denk voor mijzelf dat ik ook liever geen pensionklanten op mijn erf heb rondlopen. Niet omdat het niet gezellig en leuk en goed betaald is,
maar meer omdat het dan echt mijn stukje grond is. Privé dus.
Hmm.. Kwestie van trots? Wie weet, komt misschien uiteindelijk toch wel.
Maar wat zijn nu de kosten van .....
- Het voeren van minimaal 2 maximaal 3 paarden in een maand?
- Een ruime, stevige stal voor de nachten?
- Een schuilschuur?
- Een rijbak van normale afmetingen?
- Een omheining voor een gemiddelde weide?
- ....... en nog veel meer natuurlijk!
En hoe vinden jullie het om te 'integreren' in een nieuw gebied? Friesland verschilt erg veel van Amsterdam bijvoorbeeld, ook qua mensen.