Paard aan huis.. Onbetaalbaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:33

punt is wel dat het hier net over de grens juist op dat laatste vaak mis gaat: veel nlers kopen een huis zonder genoeg grond erbij, en verwachten dan makkelijk een stuk land erbij te kunnen pachten 'want je zit toch in het buitengebied'. Ze realiseren zich niet dat grond steeds schaarser wordt en veelal al langdurig verpacht is, en dat boeren niet zitten te wachten op paarden op hun land.. Dus als het mogelijk is zou ik zoveel mogelijk land zelf kopen. Ik heb overigens zelf 2500 m2 en de halve hectare is langdurig aangepacht met eerste recht op koop. Dan is het ook te doen he, als je zo'n constructie kunt vinden..

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:45

Punt bij mij is dat ik niet weg wil uit de buurt waar ik nu woon :P . Ik ga niet tig km verhuizen zodat ik dan paarden aan huis kan houden. Ik denk dan aan mijn werk, en vrienden wat allemaal in de buurt woont. Ik ga dan niet tig km verderop wonen met vriend en paard, en verder iedereen "achterlaten".... Ik vind het ook altijd knap van de mensen die hier wel voor gekozen hebben!

Hier rond omgeving Apeldoorn zijn de huizen met grond praktisch niet te betalen.... Zo weet ik een ontzettend mooi huis, met veel grond, stallen, en alles erop en eraan voor 900.000 (er zijn ook wel iets goedkopere huizen hier hoor :D ). Mijn vriend en ik verdienen allesbehalve slecht, maar dat zouden we nooit kunnen betalen.... Mijn paard staat nu in pension, en dat vind ik ook wel prettig. Kan gaan en staan waar ik wil zonder bang te moeten zijn dat er niemand is om de paarden te voeren, vakanties geen probleem, etc etc.

spottedponie

Re: Paard aan huis.. Onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:47

Bij mn vader thuis is er nog steeds mogelijkheid om de paarden thuis te houden, maar hij wil het momenteel niet.
Zodra ik daar ga wonen (2e huis) komen de paarden ook weer thuis te staan, eventueel in nieuwe stallen bij het 2e huis... 1 groot paard, 3 shetten

Tris_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 15:57

Wat een ervaringen !

Ik zie mijzelf al helemaal 's ochtends om een uur of 6 uit bed komen om de paardjes te voeren en de wei in te laten. Dat zal mij helemaal niet uitmaken!
Voor vakanties etc. heb ik een hele lieve mama die zich daar graag voor wilt inzetten,
buiten dat is er denk ik altijd wel een aardig (en betrouwbaar) persoon in de buurt te vinden.

Ik denk voor mijzelf dat ik ook liever geen pensionklanten op mijn erf heb rondlopen. Niet omdat het niet gezellig en leuk en goed betaald is,
maar meer omdat het dan echt mijn stukje grond is. Privé dus.
Hmm.. Kwestie van trots? Wie weet, komt misschien uiteindelijk toch wel.

Maar wat zijn nu de kosten van .....
- Het voeren van minimaal 2 maximaal 3 paarden in een maand?
- Een ruime, stevige stal voor de nachten?
- Een schuilschuur?
- Een rijbak van normale afmetingen?
- Een omheining voor een gemiddelde weide?
- ....... en nog veel meer natuurlijk!

En hoe vinden jullie het om te 'integreren' in een nieuw gebied? Friesland verschilt erg veel van Amsterdam bijvoorbeeld, ook qua mensen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 20:52

voer per mnd gemiddeld 100 per maand, beetje afhankelijk hoeveel gras je hebt.
Stal voor 3 van hout redelijke kwaliteit 10.000,00
rijbak afhankelijk van de kwaliteit die je vraagt van de bodem en wat voor ondergrond je hebt, maar denk tussen de 10 en 20.000 euro.
Denk aan kunstmest 10-15 euro per zak van 25 kg.
evt. kosten mestafvoer
etc etc

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 20:55

Tja... het ook maar net wat je wilt. een 2e hands stal via marktplaats, net als je omheining is natuurlijk al heel iest anders dan alles nieuw!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:07

Zeker niet onbetaalbaar, maar het kost wel een hoop tijd, en lief aankijken van iedereen die je ook maar kent.

Wij hebben ons huis in Duitsland (Nierswalde bij Goch) (helft van boerderij) met in totaal 6500 m2 grond gekocht voor de prijs van een tussenwoning in een mindere wijk in omgeving Nijmegen.

De wei is gezaait door de zoon van de overbuurman, de zijkant is braamvrij gemaakt door een andere buurman, mijn vader heeft geholpen met het slaan van de palen voor de omheining, de paddock is door een vriend uit Duitsland gemaakt (wel tegen betaling, maar wel aantrekkelijke prijs). Een deel van de omheining bestaat uit een soort onderlegrekken van hout uit opslagloodsen (ziet er echt uit als hekwerk, maar is het oorspronkelijk niet). Daarnaast hadden we het geluk dat de loopstal al stond, en alleen wat sloopwerk aan de binnenkant nodig had (stonden eerst schapen in). Alles stapje voor stapje, beetje bij beetje. Maar we zitten wel op een droomplek, met de paarden direct aan huis :)

Vakanties neemt een -ondertussen- vriendin uit de straat op zich, en soms de buurman. Mocht dat niet kunnen, dan kunnen ze nog altijd tijdelijk naar een pensionstal in de buurt.

In de zomer is er voldoende gras voor ze om daarvan te leven, in combinatie met brok. Zomer is dus veel voordeliger als de winter, waar ik 3,50 per dag aan hooi voer.

Stal weet ik niet, want deze stond er al. Rijbak kan voor een paar (rond de 3) duizend euro, als je de omheining simpel (draad) maakt, en een gewone zandbodem maakt, op een al rechte ondergrond.

Mest gaat hier in een container (huur 10 euro per maand), die als hij vol is naar een biogas installatie gaat. Het ophalen van de container en weer terugzetten kost 60 euro per keer (ongeveer 2-3 keer per jaar), de biogasman vraagt niets.

Een rol draad van 200 meter kost zo'n 30 euro (in duitsland via internet). Palen zijn 2e hands voor zo'n 2 euro per stuk te vinden als je goed zoekt.

Hier wonen was trouwens gewoon een verademing. Iedereen wilt altijd helpen, is vriendelijk en geinterreseerd. Zo staat de buurman met alles voor me klaar met zijn tractor, en regelde iemand uit de straat direct dat mijn paard bij haar op de wei, naast haar paarden kon staan toen mijn paard kompleet in paniek raakte toen hij begreep dat hij alleen was na het inslapen van mijn andere paardje. Ik had haar toen slechts 1 keer eerder heel kort gesproken, maanden daarvoor.... Het is gewoon een warm bad hier :j

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:14

Paarden aan huis is echt niet onbetaalbaar. En op den duur goedkoper dan op een pensionstal. Ik woon in friesland. Staan hier 2 pony's. Er is een land van ong 60 x 30 m en een buitenbak met daarachter nog een stuk gras. Ideaal voor 2 pony's/paarden. Hebben ook eens meer dan 2 gehad, maar dat werd toch wat te veel. Nou is het niet van mij, maar van familie waar ik tijdelijk heb gewoont, maar ik ben hier elke dag, eigenlijk woon ik er half :P . Het aanleggen van de bak kostte onder de €1000, prijzen van €10.000 die ik hier zag, vind ik wel heel erg overdreven. Alleen het aanleggen van de bak hebben we zelf gedaan, paardenstal zat er al bij toen het huis gekocht was. Maar het is hier in Friesland/het noorden goedkoper volgens mij. Maar als je ergens anders je werk enzo hebt, kan je ook niet zomaar verhuizen.

De paarden houden kost nu niets, ze eten toch gras, alleen in de winter kost het hooi, vlas en biks.
Ik wist niet dat het voor sommige mensen een droom is om paarden aan huis te hebben, ik denk dat dat hier heel normaal is op het platteland.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:43

Je hoeft helemaal niet vroeg je bed uit om je paarden te voeren. Kijk maar in mijn profiel. Ook is het ons gelukt om een fijn plekje voor onze paarden te creeren ondanks de beperkte ruimte. Wat hebben we laten doen? Gedraineerde bakbodem aan laten leggen, voerstation en omheining. De schuilstal (is nog niet af) heeft mijn man zelf gemaakt, die heeft niet zoveel gekost.

Ik zeg doen! Het is fantastisch en je maandelijkse kosten per paard gaan enorm omlaag ten opzichte van pensionstalling. Wij kopen redelijk duur hooi en hebben zelfs nauwelijks gras. Per paard zijn we nu ongeveer 100 euro per maand kwijt.

Is er voor jullie richting Noord-Oostpolder niks te vinden?

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:52

Paarden aan huis is betaalbaar. Het is ook maar net wat je wilt met aan huis.
Mijn paarden staan niet echt aan huis, maar zo ongeveer. Kon ze eerst wel thuis op stal zetten maar was te veel rotzooi (papa was niet blij daarmee) en ze staan liever in de wei. Ik hoef de straat maar uit te fietsen en ik ben er. Daar hebben we een wei met een grote inloopstal (stal staat er al ongeveer 30 jaar).
Wei was voorheen van me opa, dus van mijn moeder. Maar daarna met pony overgenomen door iemand anders op 1 voorwaarde die ze goed zijn nagekomen. Toen gingen wij verhuizen en ja hadden we plek voor ons paard nodig en kregen de wei terug. En zolang de gemeente niet komt met plannen blijven ze er lekker lopen.

We voeren ze 2x per dag. Mijn moeder gaat altijd vroeg maar ik trek meestal tijd vooral 's ochtends, daarom doet mijn moeder ze meestal dan.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:12

Sancha schreef:
Op 2000m2 is het niet echt comfortabel paarden houden. Zeker niet als je er twee of meer wilt stallen, een paard hoort immers niet alleen.
Zou zeker voor 4000m2 tenminste, als je ook een bak en stallen erbij wilt, en in de winter nog een stukje begaanbare weide wilt hebben.

Ik heb altijd op 3000m2 gewoond, en echt niet dat een paard houden daar makkelijk zou kunnen.

Die van mij staan al een hele poos prima op 3.000 meter. Ze staan echter niet 24-7 buiten. Dat is een concessie. Een makkelijke, want de mijne wil dat ook niet. Die gaat bij het hek staan kleumen tot ie naar binnen mag. :') Echt hoor, om te starten is er helemaal niks mis met 3.000 meter. Legio dinnen om mij heen redden het daar prima mee. Voorheen bij mijn ouders redden we het ook met een dijkhuisje en evenveel grond. Daarna hadden we maar liefst 5.000 meter en daar liepen in hoogtijdagen ook 3 paarden op. En dan stond er nog een bogertje bij en we hadden nog een paardenbak en ons huis stond er nog en nóg was het voldoende om te hooien. En nu heb ik de beschikking idd over een verenigingsbak van maar liefst ruim 60 x 60... Waarom dan zelf een bak aanleggen hè? Voor de zomer komt ie er overigens wel hoor, maar wij hadden mzzl en we beschikken volgend jaar ook over een hectare weiland voor onze 3 beesten. Dan nog zal de helft hooiland worden. Ze hoeven niet uit hun vel te knappen. Wij hebben vrij sobere rassen. Alleen mijn WPN zou wat meer mogen eten, maar dat doet ie eigenwijs als ie is niet.

Wel is het inderdaad ideaal om een flink netwerk aan vrienden op te bouwen waar je op kan terugvallen. Oppas is fijn als je op vakantie gaat en handige vrienden met practische spullen zijn heel prettig. Dat hebben wij ook. Dat houdt het grotendeels betaalbaar en het is ook handig als je zelf een beetje handig bent in klussen. Kwa kosten voor stallen, kan je het zo duur of goedkoop maken als je zelf wil. Ook hier hebben we het geluk dat er al een flinke schuur staat. Die gaan we vernieuwen, maar ze staan in elk geval droog. Stallen heb ik op een goedkoop adres gevonden. :j En ja, ik weet marktplaats inmiddels ook te vinden.

Ook in Nederland zijn er nog plekken waar buren zo geweldig voor je klaarstaan. Ons land moest nog worden ingezaaid en de overbuurman bood hier tijdelijk zijn land zo maar aan. Kostenloos! Hij kende ons al 2 minuten. Zulke mensen koester je natuurlijk.

Afhankelijk van de ondergrond (en de wensen) kan ook een bak zo duur of goedkoop worden als je zelf wil. Helaas is het hier ook niet goedkoop, omdat we op de leem zitten. Leem is heel onpractisch mbt een bak. Dan komen er toch meer kosten bij kijken dan 1.000 euro helaas, anders lag de bak er al!

Paarden wennen heel snel aan je ritme. Onze paarden krijgen vroeg te eten, omdat mijn man graag vroeg opstaat. Ze gaan tegen 9 uur de wei op, als de kinderen op school zitten. Zo lang hun ritme maar niet verstoord wordt, vinden ze alles best. En ik vind het idd ook weelde om de paarden aan huis te hebben!

ForSure

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:18

Als ik dit zo allemaal lees zie ik al helemaal voor me hoe mijn leven er (hopelijk) uit ziet over 10/20 jaar... <3

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:18

tjady schreef:
Als je aan mij zou 15 jaar geleden gevraagd zou hebben of ik ooit mij dorp uit zou gaan, dan was het antwoord nee geweest.
Nu woon ik alweer 8 jaar in Friesland. Heb een klein boerderijtje met 1 hectare grond. Ik geniet enorm en ben gek op mijn plek. Ik heb de gok genomen. Ben alleen vertrokken en hier een baan gezocht. Ik beloofde mijzelf dat ik minimaal 1 jaar moest blijven wonen. Mocht ik dan nog niet gewend zijn, kon ik altijd terug gaan. Gelukkig heb ik mij vanaf dag 1 het er heerlijk gevonden.
Een droom hebben is altijd goed. Je moet er naar toe groeien. Denk erom, je leeft niet over 10 jaar, je leeft nu. Ik heb geen salaris met 6 nullen(was het maar waar). Ik heb keuzes gemaakt en kan( al zeg ik het zelf) goed met geld omgaan.

Wauw! Jij hebt het gewoon gedaan!

Wij zijn onlangs een week in Friesland geweest, omdat mijn jonge paard daar beleerd werd. En meteen vonden we het heel fijn in Friesland, de rust, de ruimte en wat ons opviel: je wordt door mensen begroet en gedag gezegd!

Sindsdien heb ik het nergens anders meer over en vriendlief wil wel, maar durft de stap niet echt te nemen. Maar ach, Friesland is niet de andere kant van de wereld, in 3 uur ben je NL doorgereden als het moet.

@ TS: ik denk ook niet dat het onbetaalbaar is, maar dat je idd keuzes maakt en daarmee moet leven. Kun je niet vinden wat je zoekt in de Randstad of is het daar onbetaalbaar, dan zul je moeten uitwijken naar andere delen van NL. Maar wil je dat ivm vrienden, familie, werk etc.?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:34

Door omstandigheden wonen mijn familieleden door heel Nederland heen. De ene helft in de kop van Noord-Holland en de andere Zeeland... Ik woon in de Bommelerwaard. Soms mis ik familie om me heen, maar als je je sociaal opstelt, krijg je er veel vriendschap voor terug. Wat ik wel heel eerlijk zeg is dat ik persoonlijk heb ervaren dat de echt zwaar protestanten minder toegankelijk zijn dan de wat 'minder' gelovigen. Ik woon nu ook in een protestant dorpje, maar de kerk staat leeg en dat kun je wel merken aan de gemoedelijke sfeer. Ze zijn ook veel aangewezen op het katholieke dorp ernaast, waar ik ook meer jaloezie onder mekaar zie. Stel jezelf open voor de bevolking en je komt altijd mensen tegen die er voor je zijn.
En je zegt het zelf al hè? Je bent in 3 uur tijd Nederland uit, dus what the heck...

Tris_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 10:35

Ik zie dat jullie ongeveer allemaal dezelfde tips en ideeën hebben, dat is erg fijn.

Zodra de stap genomen kan worden voor ons, wil ik dat zeker gaan doen. Zoals Jibbel al aangeeft ben je inderdaad in 3 uur heel NL door. '
In Australië waren wij wel wat anders gewend haha.
Mijn moeder heeft eens wel aangegeven dat als wij echt naar het noorden van NL gaan (ik heb het er al jaren over, ben namelijk meer een bos/ruimte mens dan een stadsmens)
zij dit ook graag zou willen. De rest van de familie moet maar gewoon een uurtje extra rijden om op visite te komen. En andersom ook.
Al mijn familie / vrienden wonen in de stad, en ik kan mijzelf best voorstellen dat ze het helemaaal niet erg zouden vinden om een weekendje bij ons op de boerderij te verblijven! Ik draaf nu een beetje door haha.
Maar ik ga niet voor het eerste beste, en het gevaar om blind verliefd te worden moet ook een beetje worden gedimd. Goed oriënteren dus!

Bedankt iedereen voor alle adviezen en ervaringen! Heb ik persoonlijk heel veel aan.

@ Sammyoo: Wat een prachtige 'actiefstal' ! Een beetje het idee van een paddockparadise. Als het mogelijk is, zou ik het ook graag op zo een manier willen waarmaken. De paarden kunnen op deze manier zelf kiezen hoeveel ze willen bewegen, en daar is ook de ruimte voor. Misschien een rare vraag.. Maar heb je nooit het gevoel dat je paarden een weide missen? Of kunnen ze op die strook gras ook eens lekker sprinten?
Nogmaals; echt een prachtige constructie! De computer lijkt mij erg handig!

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:46

idefix4 schreef:
Het is níet onbetaalbaar. Wat kost pensionstalling per maand? Dat is al een heel stuk hypotheek. Wij hebben 1 paard, een E-er en een A-tje aan huis en helaas behoren we niet tot de miljoeneninkomens. Je bent jong, zoek een goeie baan en spaar! De huisprijzen zijn behoorlijk aan het dalen. Huizen met een 3.000 meter grond (wat echt zat is voor één paard!) heb je al snel voor een ton of 3. Soms goedkoper, hangt er van af waar je wil wonen natuurlijk, maar het is absoluut haalbaar.

Voordeel van paard aan huis is dat je lagere kosten hebt aan stalling en voer. Jouw paard kost echt geen 225 per maand als je hem thuis hebt staan. Je bespaart dus enorm op de kosten.

Kijk voor de grap op Funda.nl? Daar kun je ook zoeken op perceel grootte. Dan zoek je op 1.000 meter of 2.500 meter. Om te starten is dat een aardige lap grond. Dan vind je best leuke huisjes voor een acceptabele prijs. Wat jij je dan nog moet afvragen is of je daar wil wonen. :D

je paard kost wel 225 per mnd aan huis
alleen dat voel je niet direct zo
stro hooi
onderhoud paddock
water
stroom
veearts, noem maar op

het zit alleen i d hypotheek...

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:48

225 per maand?? echt niet.... ik heb er 4 staan. Dat zou dan betekenen dan ik minimaal 800 kwijt ben per maand aan de paarden?? (stroom gaat niet x 4 natuurlijk)
Echt niet hoor..... dat kan ik niet betalen!!!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:53

Hier ook echt niet! Daar komen we echt niet aan. 's Zomers gaan ze de weide op. Inzaaien was iets van 500 euro. Dat is een éénmalige investering. Afrastering overgenomen van een bokster. Schuur staat er al... Ik heb 3 paardjes en die kosten samen nog geen 100 euro per maand en dan calculeer ik onderhoud ook in. Zeker weten! Maar zoals ik verderop al schrijf: Wij hebben veel handige vrienden en zijn zelf behoorlijk handig. Hooi halen we ook van eigen land dus dat hoeven we ook niet in te kopen. Stro regelen we bijtijds, zodat we ook de hoofdprijs niet hoeven te betalen. Mijn man is altijd boer geweest, dus die weet precies waar hij moet zijn.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:02

Jullie rekenen de kosten van de hypotheek etc niet mee ;)

Hier nog iemand die graag ooit de paarden aan huis zou willen hebben. Maar dan wel op voldoende grond, dus minimaal een halve hectare, maar liever nog een hectare. Huis opknappen kunnen we prima zelf, maar er zit wel een beperking in de locatie... ik werk in de Achterhoek, mijn vriend in Twente. Dus het moet ergens daar tussen in zijn. Noord Groningen oid is voor ons echt niet haalbaar.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:03

Tris_Amo schreef:
Wat een ervaringen !

Ik zie mijzelf al helemaal 's ochtends om een uur of 6 uit bed komen om de paardjes te voeren en de wei in te laten. Dat zal mij helemaal niet uitmaken!
Voor vakanties etc. heb ik een hele lieve mama die zich daar graag voor wilt inzetten,
buiten dat is er denk ik altijd wel een aardig (en betrouwbaar) persoon in de buurt te vinden.

Ik denk voor mijzelf dat ik ook liever geen pensionklanten op mijn erf heb rondlopen. Niet omdat het niet gezellig en leuk en goed betaald is,
maar meer omdat het dan echt mijn stukje grond is. Privé dus.
Hmm.. Kwestie van trots? Wie weet, komt misschien uiteindelijk toch wel.

Maar wat zijn nu de kosten van .....
- Het voeren van minimaal 2 maximaal 3 paarden in een maand?
- Een ruime, stevige stal voor de nachten?
- Een schuilschuur?
- Een rijbak van normale afmetingen?
- Een omheining voor een gemiddelde weide?
- ....... en nog veel meer natuurlijk!

En hoe vinden jullie het om te 'integreren' in een nieuw gebied? Friesland verschilt erg veel van Amsterdam bijvoorbeeld, ook qua mensen.

Wat denk je van hogere energie en waterrekening..
Nu hadden wij het geluk dat we een waterbron hadden bij ons huis ( staat overigens te koop *D )
In Nederland moet je natuurlijk ook nog eens de woz waarde erbij rekenen, die ze in DLD overigens weer niet kennen. _/-\o_
1 paard red het niet op kleigrond op 2500 m2, daar heb je max een halve ha voor nodig.
En op klei ( en overige natte grond) kan je ze niet dag en nacht, zomer en winter buiten laten lopen.
Dus ->kosten voor een paddock/rijbak moet je er ook bij op tellen.

Heel veel mensen vergissen zich in de kosten die erbij komen kijken bij alles klaarmaken voor het paard.

Ik ben benieuwd of je je droom achterna kunt gaan!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:06

Ach dat bedrag zit je zo maar aan, niet elke maand maar tel alles van een jaar maar op en deel door 12...
Het gaat niet om dat beetje voer en hooi en je blind staren op GEEN pensionkosten maar
wij hebben ook 2 weilanden, die elk jaar gemaaid, geschud, gebloot,eventueel bemest, moeten worden. Hooi persen..overal komt de loonwerker voor, mestput 2x per jaar laten legen want ik gooi het niet over mijn weilanden. Dan heb je nog de kosten van de schouwsloten die je 1x per jaar krijgt, zelf moeten we ook nog een keer de sloten laten doen omdat het schouwsloten zijn...
De rijbaan kostte ongeveer 12000 euro, alleen al aan drainage was 8000 dan nog je bodem, de omheining.
Neem het afrasteren van de wei ( degelijke houten palen met Gallagher band) Vorig jaar beregening aangelegd, weer 1000 euro....

En wat eerder gezegd is: je merkt het niet want de stallen ( zitten aan de garage) en de weilanden zitten idd in de hypotheek dus dat merk je niet meteen....neem de woz waarden etc etc

Neem ook de kosten van eventueel naar je lessen gaan met trailer en auto of instructie aan huis, toch duurder dan lessen op je pensionstal...

En ik heb er inderdaad eentje bijgekocht als gezelschap...

Toch, ben ik blijer met paarden thuis dan op een stal. Heb zelf 15 jaar in pension gestaan met 1 dier.... het gaat nooit hoe ik wilde,te weinig hooi....niet in de molen wanneer ik het wel wilde....verkeerde dekens op..

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:16

Droom verder! op 2.500 meter klei redt één paard zich prima! Je moet dan idd in de winter wel de concessie doen dat je paard dan niet op de wei kan. Maar dat kan dan ook niet bij een hectare klei...

En WOZ is afgeleid van de waarde van de woning. Die heb je ook bij een woning zonder wei. Hogere waterrekening? Ga elke dag douchen en je bent duurder uit. Paarden verbruiken hier (ik heb het bijgehouden) met 3 ongeveer 100 liter water per dag. Hoeveel verbruik je als je elke dag doucht?

Ik blijf erbij dat je het zo duur kan maken als je zelf wil.

Ga voor de grap eens hooi kopen? Dan is zelf een stuk land hebben echt wel goedkoper. Wij deden veel zelf op ons land. Maaien, bloten en bemesten doen we zelf.
Privé instructie kost altijd geld en dan heb je vaak ook voorrijkosten. Die heb je op een pensionstal ook. En dan de kosten van de smid, DA enz. Die kosten heb je ook altijd als je een eigen paard hebt. Dat verandert niet als ze op pension staan.

Ik heb 5 jaar pensionstalling gehad voor mijn paardje (wat dus niet hoefde, omdat we thuis plek genoeg hadden, maar geen bak) Dat heeft me ook een kwak duiten gekost, waar ik niks voor terug krijg. Hooi werd toch al aangevoerd voor de andere paarden, net als brokjes, en ze liepen ook op de wei. Ik had voor die bak best met de auto op en neer kunnen rijden. Voor 225 per maand kun je zelfs nu nog best aardig met de trailer op pad. Sinds kort is de grond echt van ons en overwegen we een eigen bak op onze eigen grond. Dan wordt het interessant. Er komen natuurlijk kosten bij kijken, maar de paardensport is van oudsher geen goedkope sport.
Ik betaal dan liever dat geld aan hypotheek, dan dat ik het maandelijks wegbreng naar een pension. Dan is het geld echt weg en met een hypotheek bouw je iets op. Zo lang je niet op de schopstoel zit met je huis, is een huis met land een prima investering.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:22

Ik ben ook steeds meer aan het bekijken of ik niet toch weer thuis zal gaan wonen, nou ja thuis, in het 2e huis. En dan mn paard lekker thuis! Rijbak ligt ong. 1 km verderop, waar ik ook priveles kan krijgen...

Maar voorlopig woon ik hier nog prima, als ik nog een paar jaar wacht (en spaar) kan ik een sportpaard kopen wat echt naar mijn zin is, en kan ik hem gewoon makkelijker onderhouden.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:25

Een paard aan huis is zeker niet onbetaalbaar maar met een gewoon loon is het wel keuzes maken.
En je krijgt er veel vrijheid door omdat je alles zelf mag bepalen maar het kost je ook vrijheid omdat je niet ineens zomaar een dagje weg kunt.
2500 meter grond dat kan maar mijn keuze zou het nooit zijn als je grote pony's of paarden hebt.
Tussen de 5000 en 7500 is voor mij zeker het minimale.
Kosten voor aanleg bak of uitloop ligt erg aan de grondsoort.

Lotusmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:28

Hangt er denk ik een beetje vanaf wat je verder wilt in het leven? Als dit het helemaal is voor jou (en eventueel je partner) denk ik: gaan!!
Ik zou het zelf ook niet erg vinden te verhuizen, ben alleen moeder van twee kinderen en wil bij hun vader in de buurt blijven wonen. Maar het moet kunnen!