Ouder paard schraal in winter...geen deken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 10:42

Sancha schreef:
Een deken drukt de vacht plat waardoor ze die niet uit kunnen zetten als ze het koud hebben (denk aan kippenvel bij mensen). Dus het helpt niet of nauwelijks en is niet nodig.

Zorg voor een goede schuilgelegenheid en ruim voldoende bijvoeren/onbeperkt hooi, en ze redden het prima hoor. Mensen maken er vaak maar watjes van.

als het regent ligt de vacht ook plat,waarna een paard die niet meer omhoog kan zetten.

ik word soms zo zat van deze opmerkingen over de vacht he. -O-
er is allang onderzoek naar gadaan en bewezen dat een deken prima op kan, en je maakt een paard abosluut geen watje

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 10:47

Mijn oudere paard had een dikke vacht, maar had ook chronische bronchitis en viel in de winter dus af als een baksteen omdat hij door zijn vacht ontzettend snel ging zweten, en probeer hem dan maar eens droog te krijgen. Op die manier lopen ze natuurlijk ook nog eerder een kou op.
Dus hoppa, rond oktober lekker geschoren en onder een deken! En overdag ging hij gewoon met deken heerlijk het land op hoor :) In de avond weer naar binnen. Als voeding kreeg hij de hele dag door ruwvoer en 3 keer per dag biks, in de avond ook nog eens een lading wortelen en na het rijden vaak wat slobber met maismeel.
Dan bleef hij prachtig op gewicht :) Ik moest hem alleen wel in de winter 2 keer scheren, want rond januari had hij vaak al weer een berenvacht.

De dikte deken die hij op kreeg was trouwens 400 gram. Dikker hebben we eigenlijk nooit nodig gehad en die deken had hij ook alleen maar op tijdens de echt koude temperaturen (rond de 5 graden boven nul en eronder) want anders ging hij staan zweten. Normaal gesproken stond hij dus onder 250/300 gram.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 26-06-11 10:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 10:48

Hier krijgen de paarden ook een deken op.
Tenminste nog wel. Ik heb geen schuilstal voor de paarden, voor de pony's wel.
In de winter krijgen ze gewoon een watervaste 200 grams op. Zeker toen het afgelopen winter zo koud was. Verder voer ik onbeperkt hooi en krijgen ze op het oog subli seniores priores. Worden ze te mager naar mijn zin, dan geef ik er een voerbeurt bij. Afgelopen winter had ik hier nog een pony staan van ruim over de dertig en die kreeg omdat hij amper nog hooi kon eten 5 keer per dag subli seniores priores.
Dit voorjaar is hij ingeslapen, hij had een tumor op zijn kaak.
Als je had gezien hoe ik hem gekregen heb, broodmager, een zak met botten was er niks bij. En hoe hij er uitzag toen we hebben laten inslapen, goed op gewicht, dan merk je wel dat je met goed voer en dekens zelfs een oud paard aan kan laten komen.

De paarden krijgen als het de hele dag regent ook een regendeken op. Ik laat ze niet de hele dag in de regen staan zonder schuilstal. Ja, ze kunnen uit de wind staan en ietsjes schuilen onder de bomen, voor een bui prima, maar niet voor een hele dag rotweer.
Dan gaat er een ongevoerde regendeken op.

Ik kijk naar wat ze nodig hebben, als dat een deken is, meer hooi of meer subli, dan geef ik ze dat.

manonnougat

Re: Ouder paard schraal in winter...geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 10:53

mijn paard krijgt in de winter ALTIJD een deken op hij is regelmatig ziek in de winter, hij krijgt continu hooi en 2x per dag nog krachvoer bij, en iedere avond bij zijn krachtvoer een handje vitamienen en nu is mijn paard minder ziek in de winter.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 11:01

ellepel schreef:
als het regent ligt de vacht ook plat,waarna een paard die niet meer omhoog kan zetten.

8)7

weleens goed gekeken in de winter tijdens een regenbui??

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 14:26

elmo1 schreef:
ellepel schreef:

8)7

Yep, bij verschillende rassen en dus ook verschillende soorten vacht, maar welke versie je ook neemt, ze kunnen hun vacht met regen niet zo voluit opzetten als met vrieskou. En er zijn vachten die zich niet aan de theorie van de "boekjes" houden om keurige regenafvoertjes te maken :brr:

manonnougat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 09:47

toch blijf ik in de winter een deken opleggen mijn paard word anders ziek en nu met zijn deken in de winter niet ! ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 10:44

Sancha schreef:
Een deken drukt de vacht plat waardoor ze die niet uit kunnen zetten als ze het koud hebben (denk aan kippenvel bij mensen). Dus het helpt niet of nauwelijks en is niet nodig.

Zorg voor een goede schuilgelegenheid en ruim voldoende bijvoeren/onbeperkt hooi, en ze redden het prima hoor. Mensen maken er vaak maar watjes van.

Altijd typisch dat mensen dat zo stellig beweren en theoretisch uitleggen, terwijl het in de praktijk toch echt anders blijkt bij mijn paarden...

Van ruwe doffe vacht naar gladde en glanzende vacht in beginstadium, Van samengeknepen staart met opgetrokken buik naar ontspannen paard en van bibberen naar niet bibberen, lijkt me wel een duidelijk verschil. Bijvoeren redden ze het hier niet altijd mee en beschutting kunnen ze zelf voor kiezen.

Een doorweekte deken verliest zijn isolerende waarde en is dan slechter dan zonder... Maar een goede all-weatherdeken met voering naar gelang seizoen en weer en behoefte van het paard is echt een super uitvinding.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 10:49

elmo1 schreef:
ellepel schreef:

8)7

Ik wel, dan heb ik sneue kleumende en koude, of zelfs bibberende natte paarden die heel snel opknappen als ze een deken op krijgen...

Met vorst en droog weer of zelfs zonnetje er bij hebben ze het zelden tot nooit echt zou koud als ik ze het zie hebben met regen. Dan gaat inderdaad die vacht omhoog en desnoods gaan ze even lopen ouwehoeren met elkaar zodat ze het weer warm krijgen. Heel ander gedrag dan met langdurige regen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 10:54

Hier verslijten 4 paarden elk jaar een zomervliegendeken bucas en een lekkere regendeken in de winter. Voor de oudjes een wat dikkere deken. En inderdaad aan het eind van de periode kan geen naaimachine die deken meer redden. Dat kost het nu eenmaal. Een paardje is 27 en die kan zijn energie beter gebruiken dan om zich warm te houden. De ander heeft gewoon een dun velletje en de ander mag in de winter zonder deken maar krijgt iin de zomer een lekkere vliegendeken.

Ben nu trouwens over gestapt op de rambo vliegendeken amigo. En die gaat net zo snel kapot maar is goedkoper ;-)

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:12

altijd leuk die theorieverhalen die voor alle paarden opgaan... :roll: Ik ben echt antidekens hoor, vind het ook teveel gedoe met op en af doen steeds eigenlijk, heb vorig jaar eerst geprobeerd mijn nieuwe 20jarige zonder deken te laten gewoon vanuit de zomer en veeeel weidegang (ook in herfst/winter), heb deze er op een gegeven moment toch opgegooid omdat het gewoon zielig was, beest viel zienderogen af en voelde zich duidelijk niet lekker, dekentje erop en niks meer aan de hand. Tis een volbloedtype wat niet vet te krijgen is, alles wat eraf gaat krijg je er nauwelijks weer goed aan, en ze heeft ook slechte tanden dus er gaat al enorm veel kwaliteitsvoer in, iedere kilo die eraan zit in de zomer koester ik. Dan mag iedereen het heel naturalonverantwoord vinden die deken, maar ik ga mijn beest niet laten lijden omdat de theoriebrigade vindt dat zij zich beter voelt zonder. Lekker paardgericht, omdat de theorie zegt dat t zo werkt kan het voor ieder paard ongeacht de omstandigheden... 8)7

Ook dat rilverhaal is zo'n klok-en-klepel verhaal dat te pas en te onpas verkeerd gebruikt wordt. Als je gaat trillen heb je het al koud, door trillen genereer je warmte maar dat KOST OOK ENERGIE en als die energiebalans negatief is (beest verbruikt meer energie dan hij kan genereren) dan valt je beest gewoon af en heeft het gewoon steeds koud. Ik vind het best hoor wat mensen roepen over dekens, gelukkig is het mijn paard :Y) :D maar als mensen nou gewoon eens nadachten ipv elkaar klakkeloos na te tetteren of te herkauwen wat ze ergens op internet op een pseudo-wetenschappelijke site hebben gelezen..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:20

Op mijn oude stage ligt er ook een deken op de oudste pony, omdat die echt heel mager word (ook met deken en 50 kilo bwv bijvoeren).. Zodra ik merk dat mijn pony mager begint te worden komt er ook een deken op in de winter (lopen ook 24/7 buiten), maar tot nu toe word ze nog altijd juist te dik dan te dun en houd ze zich in de winter prima! Mijn moeders paard word in de winter wel schraal (met bijvoeren wel prima bij te houden) maar die heeft zo'n gevoelig huidje dat geen deken heel houd. Hoe we dat gaan doen als hij oud word weet ik ook niet..

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:56

mijn 27 jarige staat lekker iedere herfst en winter met dekens op.
dit is ze gewoon ook toen ze nog op stal stond,
ze krijgt flink te kauwen en haar deken,
ik heb nooit een dun paard,

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 02:20

Mijn paard is ook eentje die moeilijk dik te houden is. Door hem in de winter een deken op te leggen houdt hij zijn gewicht zowat. Qua bijvoeren is hij moeilijk, want van brok heeft hij snel genoeg en zijn voordroog in de winter ook. Dus dankzij de deken blijft hij toch wat op gewicht ( vind het wel altijd zo'n gedoe met deken op en af, maar als hij er beter door is). Sinds kort krijgt hij seniorenvoer ben benieuwd hoe hij het daar op doet deze winter.

Het zal ook wel per ouder paard verschillen. Voor de ene is met deken beter, voor de ander zonder. Is een beetje kijken en zien wat het beste is voor jou paard. Want dat is toch uiteindelijk wat iedereen doet

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 06:11

Mijn ruin (trouwens niet oud nog), krijgt in oktober lekker een deken op in de wei. Hij staat 24/7 buiten maar swinters heeft hij een deken gewoon nodig. Hij staat in een kudde en dat gaat prima, en met een goed passende deken breekt hij echt geen benen, hooguit een kapotte deken.
Verder extra bijvoeren in de winter en onbeperkt hooi, komt hij prima de winter door. Niet elk paard is even winterhard.......

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 08:13

Paperboy schreef:
Mijn ruin (trouwens niet oud nog), krijgt in oktober lekker een deken op in de wei. Hij staat 24/7 buiten maar swinters heeft hij een deken gewoon nodig. Hij staat in een kudde en dat gaat prima, en met een goed passende deken breekt hij echt geen benen, hooguit een kapotte deken.
Verder extra bijvoeren in de winter en onbeperkt hooi, komt hij prima de winter door. Niet elk paard is even winterhard.......

Mijn moeders paard is ook nog niet oud oud hoor (17) en die word ook mager als je er niks extra's in propt.. Zijn gewoon gevoelige paarden..

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:22

ZusJacobs schreef:
Paperboy schreef:

Mijn moeders paard is ook nog niet oud oud hoor (17) en die word ook mager als je er niks extra's in propt.. Zijn gewoon gevoelige paarden..

Ken ik die van mij is ook nog niet zo oud (16) maar die begint toch al oud te worden lichamelijk. Hij was altijd al moeilijk dik te houden, maar de leeftijd is bij hem ook al voelbaar, daarom dat ik nu seniorenbrok ben beginnen voeren. En het is eens iets wat hij ook echt lekker vind!

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 18:54

van alletwee valt wat te zeggen dekens zijn idd niet zaligmakend
maar een ouder paardje heeft toch vaker wat meer moeite met zichzelf warm te houden vooral tijdens lange
regen dagen ik zou dan gewoon een niet al te dikke regen water dichte deken op doen zodat ze niet door en door nat worden

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 20:59

De eigenaar van de stal waar ik nu sta heeft in zijn hele paardenleven nog nooit een deken gebruikt, ook niet voor oudere paarden. Onlangs is er een heel oud dier overleden, die ook mager was geworden. Toch kreeg ze in de winter geen deken op, omdat ze zich goed zelf kon opwarmen. Ze werd wat bijgevoerd (wat iemand eerder in dit topic ook al aangaf), maar had verder geen problemen met de kou. Ze stond nooit te rillen bijvoorbeeld. Ze hield op een gegeven moment - door de ouderdom - wel een wat langere vacht na de winter. Wellicht dat dat haar ook hielp om warm(er) te blijven?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 21:28

OP de stal waar ik rijd staan ze in principe 24/7 buiten ook in de winter maar de paarden die oud of zwakker zijn krijgen extra slobber en als het lang regent of bij snijdende wind etc. krijgen ze een deken op.
En af en toe stoppen we ze een nacht in de stal om even bij te tanken. ;)

Principes zijn leuk maar als het niet gaat, gaat het niet. Het is wel de bedoeling dat ze de winter overleven tenslotte :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:47

Shenavallie schreef:
De eigenaar van de stal waar ik nu sta heeft in zijn hele paardenleven nog nooit een deken gebruikt, ook niet voor oudere paarden. Onlangs is er een heel oud dier overleden, die ook mager was geworden. Toch kreeg ze in de winter geen deken op, omdat ze zich goed zelf kon opwarmen. Ze werd wat bijgevoerd (wat iemand eerder in dit topic ook al aangaf), maar had verder geen problemen met de kou. Ze stond nooit te rillen bijvoorbeeld. Ze hield op een gegeven moment - door de ouderdom - wel een wat langere vacht na de winter. Wellicht dat dat haar ook hielp om warm(er) te blijven?

Ze had misschien geen "last" van de kou, maar ze verstookte dus wel meer energie dan ze in kon nemen en viel dus af. Kennelijk was het bijvoeren niet voldoende en dan is een deken dus wel een fijne oplossing. Die langere vacht kan ook veroorzaakt zijn door de ziekte van Cushing, maar ook door de slechtere stofwisseling. Meestal is zo'n langere vacht niet van een geweldige kwaliteit. Jammer dat die man niet gewoon met een deken werkt voor zo'n dier ;(

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:54

Mijn oude merrie moest ik helaas zonder deken laten staan aangezien haar huid dusdanig gevoelig was dat haar schoft telkens weer met een paar dagen helemaal open lag. Niets mocht baten (zo'n schoftbeschermer, extra bontjes in naaien, andere merken dekens). Maar ja, ze kreeg ook al direct kale plekken als ze 2 dagen een halster om had.

Bij oude paarden is het vaak een goede oplossing, maar je moet er wel bovenop blijven zitten. Zoals je bij een gewoon gezond paard een 200 grams op kunt doen voor de meeste weersomstandigheden, moet je mijns inziens bij een ouder paard heel goed gaan aanpassen op het weer. Ze kunnen hun eigen haren immers niet meer opzetten, en een deken zelf afdoen gaat ook niet. Oudere paarden kunnen hun temperatuur minder goed reguleren, dus is er nog meer voorzichtigheid geboden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 00:19

Shenavallie schreef:

Ouderdom geeft vaak slechtere opname van voedingsstoffen, en langere vacht is vaak reactie op slechter warmte kunnen reguleren. Komt een moment dat daar bij slecht weer niet tegenop te eten is. Dit dier is wel degelijk aan de kou/winter overleden.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 06:54

ik vind ook de kwaliteit van de vacht van een oud paard snel teruglopen, Iris is echt minder waterproof en geisoleerd dan mijn jonge paard.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 07:24

Waratje schreef:
Shenavallie schreef:

Ze had misschien geen "last" van de kou, maar ze verstookte dus wel meer energie dan ze in kon nemen en viel dus af. Kennelijk was het bijvoeren niet voldoende en dan is een deken dus wel een fijne oplossing. Die langere vacht kan ook veroorzaakt zijn door de ziekte van Cushing, maar ook door de slechtere stofwisseling. Meestal is zo'n langere vacht niet van een geweldige kwaliteit. Jammer dat die man niet gewoon met een deken werkt voor zo'n dier ;(

Ze kreeg pas last van mager worden en een langere vacht in de afgelopen winter voordat ze overleed. Daarvoor had ze nergens last van. Ze was echt al stokoud, dus ze heeft een mooi leven gehad. Ze was tot het laatste moment heel vrolijk, ondanks dat haar lijf "op" was. Een deken had in dit geval niets toegevoegd.
Laatst bijgewerkt door Shenavallie op 05-07-11 07:30, in het totaal 1 keer bewerkt