Wat is reeel om te verwachten (eigen pony van 7 a 8 jarige)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 10:52

Ik denk dat het goed is om haar eerst eens proef te laten draaien in een schema zoals jij dat graag zou zien , met een huur / verzorgpony zodat je kunt zien of ze daar trouw en enthousiast genoeg naartoe gaat :)

Je zou bvb. 2 keer per week als "vaste" dagen aan kunnen houden dat ze gaat rijden. Daarvan dan 1 keer een les en 1 keer samen met mamma rijden bijvoorbeeld. De overige keren dat jij zelf gaat kan ze dan kiezen of ze mee wil of niet ?

Ik zou zelf eigenlijk ook je zoon er bij betrekken. Ik snap dat hij op jullie Fries goed uit de voeten kan , maar het lijkt mij erg fijn en handig als hij ook op de pony zou kunnen rijden. Als je dochter dan geen zin of tijd of wat dan ook heeft , kun je lekker samen met je zoon een rondje rijden , dat is toch ook leuk ?

En dan heb je er 2 die voor de pony kunnen zorgen , dan geef je jezelf al wat meer armslag en mogelijkheden , juist omdat je niet weet hoe het in de toekomst gaat lopen :)

Sowieso is het wel fijn als je een wat stevigere pony kiest (Al is het maar een forse C die sterk gebouwd is) zodat ze er flink op kan groeien , je zoon kan er dan ook op , en ze zijn toch al een Fries gewend dus tja :)

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 10:57

Het ligt echt aan je dochter zelf!
Ik had een meisje op stal van die leeftijd die 6x per week gaat.
En die wil het liefst elke dag rijden, en is echt heel blij met haar ponietje

Alleen ik zou juist geen forse C nemen. Die zijn zooo sterk voor die kids.
Misschien zoiets als een welshje inderdaad

pmarena

Re: Wat is reeel om te verwachten (eigen pony van 7 a 8 jarige)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 11:04

Och , dat is maar net per pony verschillend , je hebt kleintjes die zich erg sterk maken en iets grotere die echt poeslief en heel voorzichtig zijn met kinderen. En aangezien ze nu al op een C rijdt.... :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 11:50

Dit is dochter op de C-pony, ik geloof dat ie iets van 135 is

Afbeelding

En vind dat nu nog iets te groot voor zelf te behappen, maar dochter groeit de komende anderhalf jaar nog voor we echt gaan kijken voor een pown.
Zou wel een goede maat zijn verwacht ik.

Ter vergelijk, dit is dochter op onze Fries :+

Afbeelding

Zoon wil in principe niet op een ander paard dan onze Fries. Hij wil er wel andere dingen mee doen, zoals longeren.
En we hebben nu al een schema :j wat ze trouw volgt zeg maar en waarbij we in elk geval 2 keer per week naar stal gaan (dan moet ze mee, 1 keer les en 1 keer met onze Fries) en vaak 3 of zelfs 4 keer.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 13:07

Ik raad de kleine Welshjes af. Het is heel goed zoeken om een kindermakke te vinden. De meeste welshjes zijn veel te heet voor jonge kinderen, vooral als die kinderen iets gaan eisen.
Ik geef toe ze zijn erg mooi, maar zelden kinderpony's.
Ik zou zelf nu (door ervaring wijs geworden) waarschijnlijk voor een haflinger gaan, of gewoon een leuke kruising van het een of ander.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 13:11

Zilfstar schreef:
Verwacht ook geen pasklaar antwoord, want je weet nooit wat er gebeurd. na 37 jaar weet ik dat wel. ik vraag gewoon om ervaringen van andere ouders met pony-kinderen.

Pony komt trouwens op dezelfde stal als paard te staan dan hoor. Dus geen gependel tussen 2 stallen en thuis :D Gewoon 1 adres voor de hoefdieren en 1 staladres voor de edele dieren O:) Dus kan dan lekker paard en pony tegelijk verzorgen.

Verdere hobby's die ze nu heeft: zwemmen bij reddingsbrig 1 keer per week, tekenles 1 keer per week, turnen 1 keer per week. Verder spelen met vriendinnetjes.

Ze rijdt nu ook eens per week op onze Fries en eens per week rijles. Maar dat zou dan dus allemaal richting eigen pown verschuiven.

Poeh, zwemmen, tekenen, turnen, plus drie keer per week naar de pony. Dat zijn dus al 6 dagen met een vaststaande activiteit.. Vind ik pittig voor een meiske van 8!
Zou de pony dan op zaterdag en zondag sowieso zijn?? Want dat maakt het dan natuurlijk ook weer ietsje anders..

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 13:17

Ik zou geen pony kopen voor een kind dat maar 3x rijdt.. Toen ik 8 a 9 was reedt ik 5 keer in de week en heb ook nog een tijdje 2x in de week daarbij geturnt. Als ze echt graag wil, geeft ze die andere hobby's wel op, dus het is kiezen voor haar denk ik. Ik zou toch wel zeker willen dat er om de dag gereden wordt. Voor die enkele keer per week zou ik haar op je fries laten rijden.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 13:26

Als je dochter nu pas 6 is en je wil pas als over 1,5 jaar naar een pony gaan kijken dan zou ik er nu helemaal nog niet over na denken.
Ik denk dat je terecht zegt dat 6 jaar te jong is dus nu is het niet aan de orde. Ik zou gewoon geduld opbrengen en wachten tot ze 7,5 is en dan gaan kijken of het nog reëel is.

Bij mensen met kinderen bij ons op stal heb ik ook gezien dat ze dan ineens na een jaartje echt nul interesse meer hebben. Hun leven veranderd zo snel tussen 8 en 12 jaar, nieuwe school, nieuwe vriendinnetjes, zelf naar dingen toe kunnen fietsen etc.. Ik denk dat je dit als ouder moet respecteren, heel eerlijk, zij hebben niet gekozen voor een paard dat heeft moeders. Ja, ze hebben er hun hele kindertijd om lopen zeuren maar een kind van 7 kan nu eenmaal niet verder dan 2 weken vooruitkijken en al helemaal geen gevolgen reëel inschatten. Moeder wel. Neem het je dochter dus nooit kwalijk als ze over een paar jaar liever andere dingen doet dan "vastzitten"aan een pony.

buukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 13:33

Mijn dochter heeft sinds haar vijfde jaar een pony, eerst had ze een leuke B pony waarmee ze kon lezen en schrijven, hier heeft ze 3 jaar mee gereden, en het laatste jaar dat ze de B pony had reed ze er zeer fanatiek mee, 2 keer in de week ponyclub, bijna elke week op wedstrijd en 2 x zelf trainen.

Nu heeft ze een C pony waarmee ze nog veel fanatieker is, (nu is ze 9 jaar en rijdt L2)
Ze traint 5 x in de week....en op de rustdag speelt ze met hem....lekker zonder zadel springen of met vriendinnetjes een bosrit(onder begeleiding) of lekker wassen, tutten, aan de hand wandelen, noem maar op.

Wel hebben wij de pony aan huis, wat het dus voor haar makkelijker maakt om erheen te gaan.
Op de dagen dat ze vrij is...weekend of vakantie zet ze de pony zelf buiten, alle andere dagen voert ze samen met mij....regen sneeuw of heet weer maakt haar niets uit. Haar pony is echt haar leven.
Mesten helpt ze ook mee als ze vrij is.

2 dagen in de week kan ze niet afspreken ivm met priveles, maar dit is haar eigen keuze.
Mijn dochter houdt genoeg tijd over om af te spreken, maar haar vriendinnetjes zijn ook allemaal paardenmeisjes, dus vaak zijn ze dan toch weer in de wei te vinden haha...

succes met je keuze, ik vind het top dat je er zo goed over nadenkt!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 16:58

claud31 schreef:
succes met je keuze, ik vind het top dat je er zo goed over nadenkt!

Dank je wel! Daar is dit hele topic voor bedoeld. We denken er over na en we denken graag anderhalf jaar te lang dan helemaal niet, om daarna tot de ontdekking te komen (als pown er al is) dat ze idd te weinig tijd overhoudt voor andere dingen.

Daarbij, een echt goede pown koop je niet voor 500 euro. De reden dat we er nu al over nadenken (wat sommigen dus niet begrijpen) is omdat we er ook voor wille sparen (aanschaf dus).

Citaat:
Poeh, zwemmen, tekenen, turnen, plus drie keer per week naar de pony. Dat zijn dus al 6 dagen met een vaststaande activiteit.. Vind ik pittig voor een meiske van 8!
Zou de pony dan op zaterdag en zondag sowieso zijn?? Want dat maakt het dan natuurlijk ook weer ietsje anders..

Er is al eerder gezegd dat we 1 of 2 daarvan wrs laten vallen ALS de pony er komt.
Haar huidige programma omvat al maandagavond zwemmen, dinsdagmiddag tekenen, woensdag mee naar Fries (poetsen, grondwerk of rijden) vrijdag turnen en zaterdag rijles. En nog heeft ze genoeg tijd zoals je leest voor spelen. De woensdagmiddag Fries zou eigen pown worden en de zaterdagles OOK op haar eigen pown. De derde keer zou dan wrs zondag worden idd (want dan gaan we ook al vaak naar stal met het hele gezin)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 18:46

Oeh, vind ik nog een superdruk programma, dan heeft ze alleen donderdag vrij. Maar het zal ook maar zijn wat een kind gewend is? Ik weet het niet.

Ik weet wel dat je je kinderen na een jaar of 9 niet meer altijd mee kan nemen in jouw programma, dan wordt het toch vaak op zondag dat ze liever bij een vriendinnetje gaan spelen. Ik zou het dus alleen doen als je zin hebt om 90% van de tijd en zorg voor de pony op je te nemen. Kortom, ik zou er zelf niet aan beginnen :')

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:04

Maak je niet druk over de tijdsbesteding. Als jouw dochter over anderhalf jaar nog steeds ponygek is, is het een goede keuze. Niemand hoeft alles zijn leven lang te doen. Zelfs als ze af mocht haken is het leuk voor jouw Fries om een kameraad te hebben die blijft en er zijn altijd wel kinderen die graag een verzorgpony willen (al is dat niet altijd even voldoening gevend).

Niemand kan in de toekomst kijken, maar met een beetje verstand is zoiets echt wel te overzien.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:07

Daarom zou ik een beleerde menpony kopen. Zelf heb ik shetten en woensdag komt er een meisje die als het klikt op de shet gaat rijden. Dit omdat het leerzaam is voor de pony en omdat ik het hartstikke leuk vind als zo'n jong kind plezier heeft. Ik pas er zelf niet op, maar ik men nu wel met ze. Super leuk om te doen.

hedder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:16

Het is per kind verschillend, maar het belangrijkste is dat je er als ouder 100% achter staat. Ze moeten geholpen worden en nog leren dat een pony geen fiets is die je aan de kant zet. Als je dus afspreekt dat ze 3 keer naar haar pony gaat, dan moet je dat ook blijven nakomen. Afwisseling is goed. Wanneer een kind helemaal alleen met de pony bezig moet zijn, dan gaat de lol er sneller af. Lopen er kinderen rond op stal, dan hebben ze iets om tegenop te kijken, en krijgen ze vaak ook vriendinnen die in de pony's zitten. Ze gaan dan niet alleen naar de pony maar ook naar de vriendinnen. Ik vind het geen slecht idee, in dit geval, om aan een eigen pony te denken. Dat ze de Fries een keertje rijd, oke, maar te vaak is slecht voor het bekken. Het paard is veel te groot. Als hij wil, doet hij waar hij zin in heeft. Kijk wel tegen die tijd echt waar je dochter de meeste interesse in heeft. Als ze helemaal dressuur wil, dan heb je niets aan een goede springpony. Koop wel een pony die niet te jong is, en waarmee ze ook kleine dingen kan die dan nog niet op het verlanglijstje staan. Hiermee bedoel ik, als ze niet wil springen, is het toch wel fijn een pony te hebben die een sprongetje kan maken. Want ze zullen samen gaan groeien in niveau. En opeens wil ze dan later misschien wel springen. Zorg ook dat ze de pony van af het begin zelf kan verzorgen en opzadelen. Je mag en kunt wel helpen, maar ze moet het ook leren zelf te doen. Een pony is nu eenmaal een dier. En rijden kun je niet zonder opzadelen.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:57

Hoi,
Mijn dochter wordt in augustus 8.
Wij hebben hier in de buurt geen manege.
Ze rijdt in de buurt bij iemand die zelf pony`s heeft en "les" geeft.

Zelf heb ik een haflinger, die veel te sterk is voor dochter.
Ze rijdt er wel op, Maar dan aan longe of buiten aan halstertouw (en moeders lopend ernaast)

Wij hebben een 14 jarige welsh aangeschaft (weet ze nog niet)
Ze rijdt er nu op bij diegene in de buurt. zo raakt ze lekker vertrouwt met het beesie (een schat)
en is de druk er starks af als we zeggen dat deze van haar is.
Dit is een pony waar ze van de kont af kan glijden achterste voren kan rijden en het belangrijkste is ze rijdt los..
Ook kan ze voor de kar zodat als mijn dochter niet kan/wil ik er mee weg kan (of samen)

Nu kan ze in de beginnersponyles op de rijvereniging meerijden. Teriwjl er anders gewoon geen echte les mogelijkheid is.

de pony komt bij ons thuis te staan bij de haf. waar nu nog een shet staat.
dus wat dat betreft is er altijd wel een vrij uurtje te vinden om te verzorgen.