Vliegendeken 12 dagen op laten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_H

Re: Vliegendeken 12 dagen op laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:08

ik zou geen deken 12 dagen aflaten, je weet nooit of je paard erin zal vasthangen, over zal struikelen. Met rollen kan er veel gebeuren

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:18

sharontjee1 schreef:
En ik ben nu al een beetje aan het testen, maar 1 dag in de wei inclusief rollen/rennen blijft die wel gewoon zitten, hoogstens iets naar 1 kant, maar weer de andere kant op rollen en hij is recht .. ja ik weet niet.,

of een paar x dezelfde kant oprollen en hij hangt er half naast met alle gevolgen van dien ;)
ik zou hem eraf laten en evt. zo'n vliegending omgeven wat ze ook bij kalfjes/koeien aan de oormerken doen. helpt super.

sharontjee1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 16:45

ze staat nu volledig op stal+ af en toe een dagje weide. de wei ligt ook wel 20min lopen van de manege af, kan het ook niemand aandoen onm dat elke dag of om de dag te lopen. En de weides zijn in principe vol en geordend wat betreft de paarden dus er kan niet zomaar steeds een paard uit en weer in, met kans op ongelukken., En 12 dgn op stal of alleen loslaten vind ik ook geen optie..,

Loes000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:50

ik zit ook al met dit probleem, alleen ben ik bijna 4 weken weg. en ben ik ook 4 weken dan onbereikbaar....
m'n paard wordt verzorgt door mensen die weinig met paarden hebben,
en daarbij heb ik ook nog eens een paardje dat zich niet makkelijk iets laat zeggen of gebeuren,
mij kent ie goed en ik kan alles met hem. klinkt wel lekker penny. maargoed
dus ik laat hem af, die van mij gaat geheel "bloot" de wei op..
dus ook zonder vliegennetje/masker ofzo.

Voor mij is het de eerste keer dat ik op vakantie ga en de hele vakantie niet bereikbaar ben,
heb al de ergste dingen door m'n hoofd gehaald... maargoed.

Ik laat hem af, in jouw geval weet ik het niet zo goed....

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:42

Ik denk dat het op zich wel kan.
Als je bijvoorbeeld een vriendin hebt,die dan je paard kan controleren,zou dat erg handig zijn.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:45

Je paard 12 dagen achtereen op t land gooien terwijl hij alleen zo nu en dan een dagje gewend is vind ik een groter risico dan die vliegen....

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:15

pearlie schreef:
Je paard 12 dagen achtereen op t land gooien terwijl hij alleen zo nu en dan een dagje gewend is vind ik een groter risico dan die vliegen....

Dat is het volgende probleem.... Maar goed, als het een vrij kale weide is kan het opzich weinig kwaad.

TS: heb je al een keuze gemaakt?

sharontjee1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 19:30

Ik weet het echt nog niet., het is wel een risico maar heb haar toen een dag gezien met dertig graden en ontzettend veel vliegen en dazen, ze kon niet eens rustig staan, daar doe ik haar ook geen goed mee.,
en ze staat vaak genoeg een dag op wei., dat is langzaam opgebouwd en dat gaat in de vakantie ook vast wel goed. Elk jaar nog gedaan., maar ze zag er dus niet uit toen ze eruit kwam

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 20:57

sharontjee1 schreef:
en ze staat vaak genoeg een dag op wei., dat is langzaam opgebouwd en dat gaat in de vakantie ook vast wel goed. Elk jaar nog gedaan., maar ze zag er dus niet uit toen ze eruit kwam

Tussen EEN dag en 12 dagen zit wel wat verschil he.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 22:01

AF....
Meid, je vergeeft het jezelf nooit en nooit meer als er iets gebeurd en je verliest (in het ergste geval) je paardje of je hebt torenhoge dierenarts kosten.
Je weet nóóit wat er kan gebeuren. Je paardje kan in eeng evecht belanden waar de deken scheef getrokken word, deken kan blijven hangen aan het hek, koorden kunnen breken... Noem maar op....

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 22:07

sharontjee1 schreef:
ze staat nu volledig op stal+ af en toe een dagje weide. de wei ligt ook wel 20min lopen van de manege af, kan het ook niemand aandoen onm dat elke dag of om de dag te lopen. En de weides zijn in principe vol en geordend wat betreft de paarden dus er kan niet zomaar steeds een paard uit en weer in, met kans op ongelukken., En 12 dgn op stal of alleen loslaten vind ik ook geen optie..,

Kan die vriendin haar niet eens buiten gaan zetten?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 10:18

Ik zou dit alleen doen als er een persoon is waarmee je echt afspreekt dat die JOUW paard komt controleren. Vertrouw niet zomaar op passerende voorbijgangers of passerende paardeneigenaars. Ga ervan uit dat die problemen NIET opmerken.
Twee, jammer genoeg, waargebeurde verhalen:
- De wei van mijn verzorgmerrie ligt midden in de stad, tussen een rusthuis en een recreatiegebied.Passerende mensen in overvloed, zelfs 's nachts. Toen de merrie vastlag in haar stal hoorde ik haar van ver al tegen de staldeur aanschoppen, kabaal dat ze maakte. Zo hard dat ik bijna niet kon geloven dat niemand het was opgevallen. Maar idd het was niemand opgevallen. Merrie is ingeslapen.

- Een stalgenoot verhuisde haar paard in de winter naar een ander stalletje met een beetje grond aan. De boer gaf de paarden te eten. Haar ruin stond met winterdeken aan in stal en is tijdens het rollen vast komen te zitten in zijn deken. Dier heeft zo anderhalve dag!! gelegen. Hoe de boer dit heeft kunnen missen is mij ook onduidelijk, waarschijnlijk gewoon van ver eten in de bak gooien zonder echt de stal in te kijken. Ruin had een bekkenbreuk en is ingeslapen.

Dit zijn echt niet ver-van-van-mijn-bed verhalen. Het is gewoon zo dat passerende mensen echt niet zoveel opmerken als dat je denkt. En zelfs al merken ze iets verdacht op, de stap om daadwerkelijk aan te bellen en te verwittigen is een hele grote die veel mensen gewoon niet nemen onder het motto 'het is mijn miserie niet'. Egoïstisch? Ja. Realiteit? Ja.
Wil jij dus met een gerust hart twaalf dagen op vakantie, laat je paard dan zonder iets op de wei. Als je dan nog moet kiezen uit twee kwaden, welke kies je dan: lekgeprikt door dazen of dood?

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 10:32

ik begrijp eerlijk gezegd de hele discussie al niet,
een paard trekt nu eenmaal insecten aan, dat is gewoon zo, ze hebben een vacht, manen en een staart om daar mee te kunnen dealen, en dat kunnen ze prima
onze paarden staan dag en nacht buiten en ze hebben wel eens wat insecten beten maar dat valt heel goed mee, als ik hoor wat voor ellende en schuurplekken/wonden ( dan krijg je pas ellende van insecten!) dekens en maskers kunnen veroorzaken begrijp ik niet waarom mensen hun paarden die dingen nog omhangen, laat staan 12 dagen en de baas gaat lekker op vakantie }:0
Ook kan ik er met mijn verstand niet bij dat je een paard in een kudde dropt en dan zonder iemand aan te wijzen de verantwoording en dagelijkse controle over te nemen, vertrekt
prettige vakantie?? :7

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 11:50

Loes000 schreef:
Voor mij is het de eerste keer dat ik op vakantie ga en de hele vakantie niet bereikbaar ben,
heb al de ergste dingen door m'n hoofd gehaald... maargoed.

Mag ik vragen hoe je dit dan gaat doen?? wat als er bijv. wat met je paard gebeurd en er moeten beslissingen gemaakt worden?? paard heeft verwondingen opgelopen of is ziek geworden en moet meerdere keren per dag verzorgd/behandeld worden?? heb je dan wel iemand die dit voor je kan doen?
je kan je mobiel toch gewoon meenemen zodat je i.i.g. bereikbaar bent voor noodgevallen.

Girl101

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:55

Ik zou het paard geen deken op doen. Als het fout gaat, dan moet er maar net iemand
langslopen/ het zien en ook nog verstand hebben van paarden. Als er dan nog paarden
bij lopen, dan kan het een lekker drama worden om in de wei te kunnen komen.

Paard red zich echt wel zonder deken...

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 23:11

In dit geval zeker geen deken op. Veelste gevaarlijk als er geen toezicht op is.

En vind het ook niet zo handig om een paard wat niet gewend is om dagelijks op de wei te staan maar even omdat jij op vakantie gaat maar 12 dagen op de wei te gooien.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 23:57

Deken af, koeienvliegenspul eraan en iemand zoeken die elke dag kan komen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 00:15

Vraag is wat mij betreft allereerst of jouw paard niet in blinde paniek raakt van een overmaat aan dazen. Want als dat zo is kán ze helemaal niet 12 dagen op de wei staan. Met of zonder deken, dat maakt dan niet uit ( Ik spreek uit ervaring: mij kwpn dressuur merrie sprong ( inclusief deken) over 2 hekken van ci 1.20 om zichzelf binnen te zetten, om weg te komen van de dazen.)
Een paard 12 dagen in een deken zetten zonder controle zou ik nooit doen. Ook al gebeuren er geen heel heftige dingen: je wil niet weten wat de combinatie schaafwond op een vochtige, zweterige plek (en dat is het toch snel onder ook de meest luchtige deken) en vliegen op kan leveren ( wond vol maden...). Bovendien is je paard zo onder een deken niet heel makkelijke te bekijken op wondjes, je oppas vriendin zou dan eigenlijk regelmatig de deken af moeten doen om je paard helemaal goed te kunnen bekijken ( en dat gaat lastig begrijp ik.) Daarbij vind ik inderdaad ook dat je nogal een risico loopt als je je paard ineens 12 dagen in een kudde zet, terwijl ze dat niet gewend is. Zowel qua fructaan, als qua dominntie issues, de duidelijk aanwezige dazen ( heb je haar al eens op een "top-dazendag" in de wei gehad.?? Hoe reageert ze dan? ). Kortom: misschien toch nog eens nadenken over alternatieven. Is het echt niet mogelijk dat je haar gewoon hetzelfde houdt als je doet als jij er wel bent? En voor iemand zorgt die haar de zorg geeft zoals ze die van jou gewend is?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 09:25

elmo1 schreef:
ik begrijp eerlijk gezegd de hele discussie al niet,
een paard trekt nu eenmaal insecten aan, dat is gewoon zo, ze hebben een vacht, manen en een staart om daar mee te kunnen dealen, en dat kunnen ze prima
onze paarden staan dag en nacht buiten en ze hebben wel eens wat insecten beten maar dat valt heel goed mee, als ik hoor wat voor ellende en schuurplekken/wonden ( dan krijg je pas ellende van insecten!) dekens en maskers kunnen veroorzaken begrijp ik niet waarom mensen hun paarden die dingen nog omhangen, laat staan 12 dagen en de baas gaat lekker op vakantie }:0
Ook kan ik er met mijn verstand niet bij dat je een paard in een kudde dropt en dan zonder iemand aan te wijzen de verantwoording en dagelijkse controle over te nemen, vertrekt
prettige vakantie?? :7

Niet elk paard... als je in een dazengebied zit, of nog erger in een paardenluisvlieg gebied.. dan is dat echt niet prettig voor je paard.
De mijne had vorig jaar de bulten op haar lichaam staan en werd echt stapel gek... ze bleef maar heen en weer lopen/draven.
Vroeger deed ik dat ook niet, was ook niet nodig, maar vorig jaar was het gewoon te erg. Ik heb weken geen tuig op kunnen doen door de bulten op mijn paard.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 10:09

Niet elk paard... als je in een dazengebied zit, of nog erger in een paardenluisvlieg gebied.. dan is dat echt niet prettig voor je paard.

daar heb je helemaal gelijk in

sharontjee1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 17:09

Ik heb al aangegeven dat ik wel een vriendin heb die dagelijks gaat kijken, dus die verantwoording heb ik wel genomen. Ook zij heeft een paard en dus kennis daarvan. Ook zit de wei aan de ´manege´ weg waarlangs dagelijks ook wel 30 stalhouders/ eigenaar dergelijke langskomen,. Mijn paard staat elk jaar in de wei en ik ga ervanuit dat ik haar daar een plezier mee doen ipv haar érin te 'droppen'.
Ik heb haar gisteren uit de wei gehaald weer na een dagje en erg veel bulten, niet rustig staan door de vliegen., horzels die er aan vast zaten., bloed.., Ik ben er niet dus ze kan niet dagelijks even los gelaten worden of dergelijk.,
En omdat ik zo nodig op vakantie moet., mag ik ook even>? Mijn paard staat een half uur fietsen weg en ik ben er zowat elke dag., en ook door dit topic snap ik niet dat mensen zeggen dat ik niet verantwoordelijk ben of mijn paard de wei in 'drop'.
Was er maar iemand die mijn paard om de dag even in de wei kon doen, maar die opties heb ik niet
Laatst bijgewerkt door sharontjee1 op 27-06-11 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 17:13

Tjonge jonge wat een heisa om een vliegendeken!!!!!!!!!!!!!
Tonnen paarden die met een winterdeken/ regendeken op staan in de winter, geen haan die ernaar kraait.
En een vliegendeken is ineens heel gevaarlijk.

Ts koop een fatsoelijke vliegendeken en kijk of er niet toch af en toe iemand een oogje in het zeil kan houden.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 23:03

@Jesito Het gaat hier om een paard wat 12 dagen lang 24 uur per dag naar buiten gaat zonder toezicht.
En ja dat vind ik link. Als er nu dagelijks iemand gaat kijken bij de paarden. Vind ik het al een ander verhaal worden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 09:19

Het is een wei van de manege en er staan meer paarden, die manege hoort gewoon toezicht te houden en ze zullen toch ook water moeten geven.
Als daar compleet geen toezicht is zou ik daar zowiezo niet graag mijn paard 12 dagen in de wei zetten met of zonder deken.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 09:36

Ik ga helemaal met Jesito mee: wat een onzin dat er zoveel heisa gemaakt om een vliegendeken. Meer dan de helft van alle paarden staan van september tot en met april hele dagen en nachten met een deken om. Niemand vindt dat eng.
Daar komt nog bij dat een vliegendeken van zulk slap materiaal is gemaakt dat als het paard vast komt te zitten het wel kapot gaat.
Paarden met exceem hebben ook altijd dekens op, dat zou TS ook nog kunnen kopen.

Zelf ben ik nooit zo'n fan van vliegendekens want ik heb het idee dat het zo warm is, maar als ik een paard had die echt last had van de dazen dan zou ik toch een deken omdoen.