Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
russel schreef:Wat is dat voor kuur?
Heb je ooit bronchoscopie laten doen? Weet jij of je paard litteken weefsel heeft in de bronchieën waardoor deze zijn vernauwd? Je paard kan ook op zaagsel allergisch reageren. Beter is vlas.
Maanden vind ik wel subjectief, dan hoop je dat ze door veel weidegang, veel buiten, vers gras waardoor ze een betere conditie krijgt idd opknapt en dan hoop je dat het dat kuurtje is, hoop ook voor je dat dat niet erg duur spul is. Beter is het als je paard niet steeds op nieuw slijm vormt en dat het oude slijm dunner gemaakt wordt, waardoor ze het kan ophoesten en doorslikken..hierdoor zal het steeds beter met haar gaan en haar weerstand sterk maken waardoor ze lichte maten van allergische reakties zelf kan oplossin met haar lichaam.
En kuil kan ook droog zijn, kan ook stof bevatten, bekijk dat eens goed en steeds elk nieuw pak wat ze in dat pension voeren. Ik ben bekend met kuil in 1 pension dat niet erg van beste kwaliteit was, dus eigenlijk geen goede hooikwaliteit en ook nog eens stoffig kon zijn. Ik vind ook dat een paard met zo een slechte conditie/weerstand gewoon goede amper stof hebbende 1e snee weidehooi moet krijgen om hem op te laten knappen, ik hoop dat je daar wat mee kan doen...kuil is in eerste instantie niet voor paarden geschikt.
russel schreef:Iets wat nog niet was, kan ondertussen wel zo zijn. Lijkt mij raadzaam eens een bronchoscopie te laten doen, is niet zo duur. Dan kunnen ze meteen kijken hoe de luchtpijp er uit ziet, of er veel slijm in zit, dan krijg je ook goed advies voor de verzorging, ik persoonlijk vind potjes en pannetjes voor dit soort dingen alleen maar je portemonee leeg voeren. De paardendrogist e.d. heeft leuke dingen, maar het is geen apotheek en het zijn geen DA's die je paard zien en kunnen beoordelen.
russel schreef:Iets wat nog niet was, kan ondertussen wel zo zijn. Lijkt mij raadzaam eens een bronchoscopie te laten doen, is niet zo duur. Dan kunnen ze meteen kijken hoe de luchtpijp er uit ziet, of er veel slijm in zit, dan krijg je ook goed advies voor de verzorging, ik persoonlijk vind potjes en pannetjes voor dit soort dingen alleen maar je portemonee leeg voeren. De paardendrogist e.d. heeft leuke dingen, maar het is geen apotheek en het zijn geen DA's die je paard zien en kunnen beoordelen.
cissie schreef:russel schreef:Iets wat nog niet was, kan ondertussen wel zo zijn. Lijkt mij raadzaam eens een bronchoscopie te laten doen, is niet zo duur. Dan kunnen ze meteen kijken hoe de luchtpijp er uit ziet, of er veel slijm in zit, dan krijg je ook goed advies voor de verzorging, ik persoonlijk vind potjes en pannetjes voor dit soort dingen alleen maar je portemonee leeg voeren. De paardendrogist e.d. heeft leuke dingen, maar het is geen apotheek en het zijn geen DA's die je paard zien en kunnen beoordelen.
Dat ben op zich met je eens, ik heb destijds ook een bronchoscopie laten maken bij mijn paard, de uitslag was niet niet zo best maar goed dat terzijde, we wisten wel waar we aan toe waren.
Wat ik wel erg jammer vond was het advies onze DA destijds, tips over de verzorging kregen we niet echt behalve het hooi nat maken veel buiten laten lopen....maar dat deden wel al geruime tijd.
Hij adviseerde toen alleen nog een zuurstof tank voor in zn stal waar hij meerdere keren per dag aan moest, een hele dure behandeling die niks oplost en alleen de benauwdheid verlicht......
Maar goed als ik het verhaal van TS zo lees is dit laatste gelukkig niet aan de orde bij dit paard.
Ik heb destijds het advies van de acupuncturiste opgevolgd en de DA van de paardendrogist waarmee ik vele malen aan de telefoon heb gezeten en mail contact heb gehad.
Ik heb daar voor mijn paard erg veel aan gehad, het is dan wel niet je eigen DA die het paard gezien en gehoord heeft (onderzocht), maar omdat onze DA niet echt veel meer kon bieden dan nat hooi/ buitenlucht en nog meer ventipulmin in combinatie met prednison was dit toch wel erg prettig.
russel schreef:Ben het mee eens dat je geluk moet hebben met een goede DA en dat er ook genoeg zijn die je portemonee opvoeren en graag steeds komen.
Ik heb mijn paard in Bodegraven laten behandelen, maar voordien door de plaatselijke DAP en ook door hem werd ik het bos in gestuurd met steeds weer een duur potje en pannetje, hij gaf mij meteen al het advies het dier op te rijden in een jaar tijd en in te laten slapenwant zulke paarden zijn zo duur vond hij dat het niet de moeite meer was.....maar zo hadden ze nog wel meer fantastische missers...
Door de bronchoscopie heb ik inzicht gekregen in de situatie van zijn ziekteverloop en kreeg goede hoop, maar hij gaat snel hoesten als dingen niet goed voor hem zijn...zijn allergische reaktie op stof of andere deeltjes zit nu eenmaal in zijn lijf, maar ik merk dat hij steeds minder vatbaar is geworden in de afgelopen 3 jaar en dier is onderhand nu 18..is opgegeven door die DA 8 jaar geleden...
CrossHorse schreef:russel schreef:Ben het mee eens dat je geluk moet hebben met een goede DA en dat er ook genoeg zijn die je portemonee opvoeren en graag steeds komen.
Ik heb mijn paard in Bodegraven laten behandelen, maar voordien door de plaatselijke DAP en ook door hem werd ik het bos in gestuurd met steeds weer een duur potje en pannetje, hij gaf mij meteen al het advies het dier op te rijden in een jaar tijd en in te laten slapenwant zulke paarden zijn zo duur vond hij dat het niet de moeite meer was.....maar zo hadden ze nog wel meer fantastische missers...
Door de bronchoscopie heb ik inzicht gekregen in de situatie van zijn ziekteverloop en kreeg goede hoop, maar hij gaat snel hoesten als dingen niet goed voor hem zijn...zijn allergische reaktie op stof of andere deeltjes zit nu eenmaal in zijn lijf, maar ik merk dat hij steeds minder vatbaar is geworden in de afgelopen 3 jaar en dier is onderhand nu 18..is opgegeven door die DA 8 jaar geleden...
Ik denk dat ik die toch nog eens laat doen... Wat is ongv. de prijs van zoiets?
Angela schreef:Ik heb de overige reacties nog niet gelezen, maar toch even mijn reactie op je openingspost.
Ik heb hier ook een chronische hoester. In de zomer idd vol op het gras (geen hooi bij), en in de winter kuil of nat gemaakt hooi. Nu gaat het heel goed met hem, en hij hoest echt veel minder als vorig jaar. Hij krijgt nu: foenegriek, knoflook, kruidenmuesli van Mijten (boerenbond), en equipower atemwegskrauter (vloeibaar) van Vetripharm. Deze combi gaat erg goed, en dat al een paar maanden. Nu met zeer droog weer hoor ik hem weer 1 of 2 keer hoesten op een dag, maar over het algemeen kan ik zeggen dat ik hem zo goed als hoestvrij heb gekregen. Met het rijden hoest hij meestal bij de eerste draf een keer goed, en daarna niet meer.
russel schreef:Het zit hem niet in de tips van de paardendrogist, hou daar rekening mee, dat is wel iets wat commercieel is en als ondersteuning ook wel wat kan doen...het komt van binnenuit en het begint met het paard zelf, hoe ziet zijn dag er uit en hoe zit hij in zijn vel...dan wat krijgt hij aan voeding en hoe ziet zijn beweging afgewisseld met rust er uit..dan de potjes en pannetjes van winkels......