Paard tijdelijk alleen door overlijden maatje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard tijdelijk alleen door overlijden maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:27

GC ik denk dat je visie nu wel duidelijk is.

Ik sta er wat dubbel in. Ook ik vind dat een paard niet alleen hoort, maar voor korte tijd ter overbrugging, zéker met andere paarden in de wei naast hem, zou ik het denk ik ook zo laten voor nu. Ik vind koppelen aan een ander en die over een paar weken weer weghalen nl ook geen goed idee. Zo kweek je denk ik ook weer een stukje verlatingsangst.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:29

Sonja, en wat wil je daar mee zeggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:31

Dat je dramt. Je mening is wel duidelijk nu. TS vraagt om verschillende meningen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-07-11 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Luclu

Woonplaats: Bosjesland, in de dozevilla, aan de koekiemonsterstraat met iloon, annie enn juudje <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:32

oscar1996 schreef:
Dank je wel voor je snelle reactie.... was ik er vergeten bij te vermelden radio staat 's avonds aan op stal.

Ik zou de radio uit doen, het is fijner als je paard rust heeft als hij op stal staat. Uot de radio komt de hele tijd muziek.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:38

GamblersCup schreef:
EC, ik walg echt van jouw antwoord. Jammer dat er mensen zijn die zo denken en niet het beste willen voor hun paard. Jammer voor de paarden, die in handen van zulke mensen zijn.

Ik heb het hele topic gelezen en reageer niet zo vaak, maar deze opmerking vind ik onder de gordel. In dit hele topic lees ik alleen maar reacties van mensen die het beste voor hun paarden willen en daar zo goed mogelijk over nadenken. Alleen zijn ze een andere mening toegedaan dan jij. Prima, maar wees een beetje netjes in antwoorden, want jouw stelling is wel heel zwart wit.

@ TS. Het allerfijnste voor een paard is natuurlijk een maatje erbij. Helaas zijn er soms gevallen waarin het niet mogelijk is om hieraan te voldoen (denk aan een paard dat langere tijd in een kliniek staat, enz.). Volgens mij doe je alles eraan om het je paard zoveel mogelijk naar zijn zin te maken om de paar weken te overbruggen tot zijn nieuwe maatjes komen.
Paarden kunnen zich enorm hechten aan andere (zeker na het velies van zijn oude maatje) dus ik zou er voor zo'n korte periode als de komende maand geen nieuw dier erbij zetten. Niet omdat ik hem dat niet gun, maar omdat ik mij eerder zorgen maak over het nieuwe afscheid.

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:43

elcamino: ik wil jou wel eens 3 mndn in een isoleercel zetten
kijken hoe lang jij dat vol houdt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:45

Kromme vergelijking. Paard krijgt beweging, weidegang en ziet in ieder geval soortgenoten. Je reactie raakt dus kant noch wal.
Je kunt ook TE fanatiek zijn mensen...

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:51

TS, ik denk dat als ik je verhaal zo hoor over hoe je paard is, dat ik ervoor zou kiezen hem zelf wat meer aandacht te geven en (nog) meer met hem te doen of eens wat andere dingen met hem te doen, maar niet om hem bij andere paarden in de wei te zetten of tijdelijk te verhuizen.

Blijkbaar verdraagt hij het alleen zijn redelijk goed. Dan zou ik er verder even geen punt van maken (als hij dat ook niet doen). Een paard dat echt niet lekker in zijn vel is door het alleenzijn, dat merk je echt wel (loopgaten graven, onrust, nou ja we kennen het allemaal wel). Als hij dat allemaal niet doet, en er rustig onder is en goed eet, dan zou ik het gewoon lekker even zo laten.

Mijn paard heb ik ook eens noodgedwongen 2 weken alleen gehad, dat was ivm een besmettelijke ziekte. Hij verdroeg het wonderwel, ik merkte alleen dat hij wat meer aan mij klitte zeg maar. Het ene paard kan er goed mee overweg, het andere helemaal niet. Maar dat merk je toch zelf het best?

PS ik zou bij sommige reacties zeggen: laat elkaar een beetje in je waarde, iedereen wil tenslotte het beste voor zijn paard en dat geldt ook voor de TS

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:56

Heb het voor de helft gelezen, dus sorry als ik nu iets zeg wat er al is gezegt.
ten 1e, wat ik ook al las, het beste is om de radio uit te doen. Dit is ook getest, dat dit veel stress oplevert, ook al zie je dit niet. Wil je toch perse de radio aan, dan kan je het beste classieke rustige muziek opzetten, dit werkt dan enigzinds ontspannend.
ten 2e, Ik las ook dat de buren dus merrie's met veulens hebben. Logisch denk ik dat je die van jouw er niet bij in zet. Maar wat misschien wel een goed idee is, is om te vragen of je in de wei van de merrie's een stukje af kan zetten voor die van jou. Je paard kan dan snuffelen met de merrie's en veulens als ze dat willen, zonder dat er iets ernstigs gebeurt. En wat ook een plus punt is, is dat het veulen ook gelijk went aan andere paarden om zich heen, dan alleen de moeder, en eventueel een andere merrie met veulen:D.

Wat ik ook al las, wees voorzichtig met alleen zetten ook al is het maar voor een korte tijd. Ook al zie je het niet aan het paard. het zal toch ongelukkig zijn, omdat zijn natuurlijk instinct gewoon zegt, dat het een kuddedier is.

Mocht het toch niet lukken, geiten, schappen en koeien zijn ook goede gezelschapsdieren. Moet je natuurlijk geen paard hebben, die veel uithaald. Maar denk dat jij dat het beste kan beslissen, immers het in jouw paard en jij kent hem het beste van iedereen:D

Hoop dat je er wat aan hebt:D

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 14:16

GamblersCup, waar slaat dat nou weer op. Tuurlijk wilt TS het beste voor haar paard. MAAR HET IS EVEN NIET ANDERS. Ze heeft toch al wat geregeld. Mens waar maar jij je druk om he..pff..

lytje0horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 15:36

een schaap of geit kan ook erbij

lytje0horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 15:40

had ik ook en werkte wel

oscar1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 17:29

Zoals al eerder gezegd begrijp ik dat het, het beste is om mijn paard niet alleen te laten staan, maar helaas kan het even niet anders op dit moment..... Ik denk namelijk dat als hij in korte tijd weer afscheid moet nemen van een nieuw vriendje hij echt van slag gaat raken....dit wil ik hem zeker niet aandoen. Heb hier ook liever verder geen discussie meer over. Iedereen wil het beste voor z'n paard, maar soms zijn er gewoon even voor een korte periode niet allerlei mogelijkheden voor handen.

@sanne92dat de radio stess op levert wist ik niet zal hem dan toch 's avonds maar uit zetten en de tip over het afgescheiden, maar toch bij de merrie's van de buren staan ga ik even overleggen met de buren.....

Verder moet ik zeggen dat m'n paard er nog steeds vrolijk en gezond bij loopt, hij speelt veel met de honden hier en hij krijgt van iedereen hier erg veel aandacht.... we houden hem wel nauwlettend in de gaten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 18:30

Goed zo!!

10Memelissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:55

Heee,
Ik heb zelf nu 5 paarden,
4 bij mij thuis, 1 op stal.
Maar eerst had ik er 2,
en toen ik mijn 3e kreeg een mini,
ging die gelijk bij de rest in de wei.
Maar aangezien mijn nieuwe paard die toen thuis kwam staan, (van 1.64)
Niet samen kon met mijn minipony, die ongeveer 1 meter kleiner is,
Hebben we haar ook tijdelijk alleen staan,
nu hebben we ze dan gesplitst, en staan ze met z'n tweetjes,
Mijn mini heeft in de tussentijd ook alleen gestaan,
en dat ging prima, ze had zicht op de andere paardjes,
en een speelbal, wat ze geweldig vond,

Jou paardje staat nu ook tijdelijk alleen,
maar ik vind persoonlijk dat tijdelijk kan,
er zijn ook paarden die altijd alleen staan,
Al vind ik dat dan wel weer zielig, maar toch,
Ik heb ook in andere reacties gelezen dat het beter is om geen ander paardje,
bij de jouwe te zetten omdat die dan toch weer weg 'moet'.
Wij hadden tijdelijk een pony bij ons op stal staan,
en die stond bij 2 van mijn paardjes, en die stond er maar ongeveer 3 weken,
en toen waren ze al aan elkaar gehecht,
mijn paardjes waren erg bokkig en onrustig na het weggaan van dat paardje,
dus vanuit ervaring, raad ik dit je niet aan.
En ook zou ik de radio wegens rust voor je paard niet aan laten staan.

Met vriendelijke groeten , x

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:11

Gamblers Cup:Waar slaat dat nou weer op : "ik walg van je antwoord"??
Ik mag toch gewoon een mening geven ?
Ik heb al mijn leven paarden en ben er aardig handig mee vind ik zelf, maar ik behandel ze ook als paarden! Niet als mensen....vergeten de meesten nogal eens....het zijn dieren.

Dieren horen niet alleen nee, dat klopt. Maar tijdelijk alleen is geen ramp. Als ze de andere kunnen zien al helemaal niet.
Tijdelijk verhuizen gebeurt zo vaak..hij staat buiten, TS zegt dat hij blij is....so what?

Mylene: En ik 3 maanden in isoleercel??? kom op zeg! doe normaal! niet zo overdreven reageren, pard loopt buiten, is blij en ziet genoeg, zat afleiding, l*l niet zo stom!!! dacht even dat je een meisje van 13 was....zie ik in je prfiel dat je 37 bent!! grow up!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:24

:+ Ik heb er nu twee bij elkaar in de wei lopen die de andere nog liever vandaag dan morgen zien vertrekken....
Dus kudde??? met minimaal 50 meter afstand...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:30

Geen lokale manege die een paardje heeft dat paar weekjes moet bijtanken?

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 23:01

Ik heb dit zelfde als jou gehad paar jaar geleden.
Hadden het weimaatje van mijn paard laten inslapen. Dus hij stond ook alleen, hij vindt dit niet zo leuk maar hadden nog geen oplossing gevonden.
Tot een maand later we een veulen konden kopen die net geboren was. Maar dat ging nog 3 maanden duren. Maar dit heeft hij ook overleefd.
Gewoon veel aandacht geven en leuke dingen doen.

En geen ander dier erbij zetten zoals mariettek al zegt want als hij daar aan gehecht is moet hij weer afscheid nemen.

fairmaiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 23:35

Mijns inziens moeten paarden altijd een maatje hebben... kan je niet uit de buurt een deal met iemand sluiten? Is ook goed voor je paard, logeren op een vreemd adres is altijd een goede oefening ;). Ik denk dat je ten alle tijden moet voorkomen dat je paard alleen staat, ook al is het voor een paar dagen (in dit geval zelfs weken?).
Ik hoop dat je snel een passende oplossing weet te vinden :), want een leuk speeltje of anti verveel middelen halen het niet bij een soortgenoot! /3

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:01

Ik denk niet dat je je paard een plezier doet door hem bij die merries te zetten, die kennen elkaar allemaal al en er zullen dus best wat klappen vallen, de rangorde moet bepaald worden, best stressvol, beetje nutteloos voor die paar weken. Voor die paar weken kan hij heus alleen staan, niet te flauw doen hoor, zal ie heus niet dood aan gaan.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:23

Ik zou inderdaad voor deze tijd ook geen ander paard meer zoeken om de maand te overbruggen. Het kan namelijk best een tijd duren voor een nieuwe groep aan elkaar went en deze tijd kan voor een paard ook vrij stress vol zijn. Ik had iig het idee dat toen hier twee van de paarden weg gingen de rest er best moeite mee had en het toch wel 3 weken duurde voor iedereen weer met elkaar door 1 deur kon, vooral voor het paard dat de leiding over wilde nemen en het paard dat daardoor het pispaaltje werd een erg vervelende en vermoeiende tijd.

Je kan natuurlijk kijken of het direct goed gaat met de buur paarden omdat ze elkaar al min of meer kennen en omdat ze ook niet echt weer weg zijn maar gewoon aan de andere kant van het draadje. Maar ik weet niet of dat de moeite waard is voor zo'n korte tijd. Paarden houden niet van alleen zijn maar veel paarden hebben ook veel moeite met verandering, je moet die twee denk ik tegen elkaar afwegen. En als jou paard slechter tegen die veranderingen kan dan tegen het alleen zijn dan is een maand alleen waarschijnlijk minder vervelend voor hem dan nog een keer extra wennen aan een andere groep (en andere plek).

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:32

en wat als je nu een paard hebt wat niet met andere samen kan staan,
moet je daar ook maar omdat het zo zielig is een ander paard bij inzetten.
iets verderop staat er dus zo een die alle paarden die in de buurt komen altijd verrot heeft geschopt.
moet je een paard dan zo laten aftuigen.
wat een antwoorden hier zeg omdat het paard een tijdje alleen staat.
wij hebben gelukkig wel de luxe dat we kunnen afwisselen zodat er nooit eentje alleen staat alleen niet iedereen heeft dat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 19:04

Een paard dat niet alleen staat is geen luxe hoor , dat is gewoon normaal :)

Is het zeer tijdelijk even anders dan is het minimale toch dat hij wel andere paarden direct in de buurt heeft.

En dat heeft het paard van de TS.

Paarden die niet met andere paarden samen kunnen die worden gemaakt....door ze af te zonderen.

Dieren die van jongs af aan gewoon in een stabiele groep opgroeien raken niet zo verknipt.
(zal er best 1 op de 100.000 zijn die gewoon niet goed in zijn hoofd is , dat daargelaten :P )

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 11:46

Moderatoropmerking:
Er zijn een paar offtopic/oneliners verwijderd. Bij deze ook het dringende verzoek om elkaar niet zo onderuit te halen, blijf respectvol naar elkaar reageren en speel op de bal en niet op de man, als je het niet eens bent met iemand prima, maar iedereen heeft recht op zijn/haar mening dus let aub even heel goed op het taalgebruik!