Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
joyce B schreef:Hier lopen ze met continu regen wel met regendeken op. Maar dat komt omdat ik (ze staan aan huis) kan zien wanneer ze het koud hebben/krijgen. Dan gaan ze met samengeknepen billen en staart tussen de benen met kont in de wind staan en als het wat langer duurt krijgen ze opgetrokken buiken (ondanks voldoende eten) en gaan ze rillen. Af en toe een bui is niet erg, maar met weer zoals nu, met zo goed als continue regen, dan krijgen ze het hier echt koud. Ze kunnen schuilen, en doen dat regelmatig.
Brainless schreef:joyce B schreef:Hier lopen ze met continu regen wel met regendeken op. Maar dat komt omdat ik (ze staan aan huis) kan zien wanneer ze het koud hebben/krijgen. Dan gaan ze met samengeknepen billen en staart tussen de benen met kont in de wind staan en als het wat langer duurt krijgen ze opgetrokken buiken (ondanks voldoende eten) en gaan ze rillen. Af en toe een bui is niet erg, maar met weer zoals nu, met zo goed als continue regen, dan krijgen ze het hier echt koud. Ze kunnen schuilen, en doen dat regelmatig.
De mijne staan nu ook met opgetrokken buik en hun kont in de wind (met slagregen), maar toch vinden ze het blijkbaar niet te koud... want ze kunnen bij mij naar binnen.
Rillen is trouwens geen teken dat ze het koud hebben, maar het voorkomt dat ze het koud krijgen.
Aukelizzy schreef:Dat is niet helemaal waar. Rillen is een gevolg van kou. Kijk maar naar jezelf. Als je het koud heb ga je rillen om jezelf weer warm te krijgen. Je hebt het koud, je gaat rillen en daardoor zorgt je lichaam ervoor dat je het niet nog kouder krijgt. Als je op het moment van rillen de temp van een mens of paard op zou meten zie je dat de lichaamstemperatuur (te) laag is.
Overigens is mijn veearts er helemaal voor om de paarden met die slagregens onder deken te zetten, en op stal weer af te trekken. Regen in combinatie met wind, gaat snel door de vacht heen, hoe dicht die ook is.
joyce B schreef:Hier lopen ze met continu regen wel met regendeken op. Maar dat komt omdat ik (ze staan aan huis) kan zien wanneer ze het koud hebben/krijgen. Dan gaan ze met samengeknepen billen en staart tussen de benen met kont in de wind staan en als het wat langer duurt krijgen ze opgetrokken buiken (ondanks voldoende eten) en gaan ze rillen. Af en toe een bui is niet erg, maar met weer zoals nu, met zo goed als continue regen, dan krijgen ze het hier echt koud. Ze kunnen schuilen, en doen dat regelmatig.
Brainless schreef:Het stort hier nu. Het komt letterlijk met bakken uit de hemel!
En mijn beide paardjes?? Die staan gewoon buiten te staan, met hun kont in de wind, en dat terwijl ze een grote inloopstal hebben van 4x6.