regendeken of nat laten worden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bentebeauty

Re: regendeken of nat laten worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 19:34

Paarden kunnen wel tegen wat regen!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 19:40

Ik zou ze ook zonder deken laten staan, ze kunnen best wel wat hebben :j

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 19:43

Geen deken, want tussen de buien door schijnt meestal lekker de zon, dan krijgt ze het erg warm he, grote kans dat het ziek wordt.

Zo koud is het echt niet.

Beter is om of een schuilstal te hebben of zet t voor de nacht binnen en overdag weer naar buiten, voor als je dat zielig vind voor je paard zo in de regen.

Tenzij het echt daaaagen achter mekaar 24 uur per dag aldoor te regenen, dan kies ik er zelf voor om het savonds binnen te zetten.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 20:01

Mijn grootste wens is een schuilstal, maar helaas is het alleen open veld, met aan 1 kant een paar bomen....

De boer wil ze voor de nacht niet binnen hebben- te veel werk met binnenhalen en uitmesten.

Maar zolang het maar buien zijn, is het wel te doen zo te zien.

In de herfst zal ik wel een regendeken opdoen als het echt stormt- waait- regent.

Hij heeft wel een -oeps!- hekel aan nat worden, als hij kon kiezen stond hij dan toch wel overdekt. Maar ja, alle paarden staan hetzelfde, gewoon open en bloot..

sj33k

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 20:12

Ik ben het er mee eens om paarden bij de huidige temperaturen (12+ graden) zonder deken buiten te laten staan. Het valt mij altijd op dat het ontzettend meevalt hoe nat ze worden ook al stort de regen uit de lucht. Paarden staan met hun kont naar de wind en houden hun hals heel laag waardoor er al bijna niks opvalt. Als er ook maar een beetje wind staat, waaien ze ook heel snel weer droog.
Ik doe wel eens een deken om als ik 's avonds gereden heb en de rug van het paard nog warm is anders is ze de volgende dag zo stijf. 's Morgens doe ik de deken dan weer af.

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 23:35

lekker zonder deken buiten laten staan, paarden kunnen wel wat hebben en ze krijgen het niet snel koud met deze temperaturen

schotkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:37

Inderdaad lekker zonder deken. Het is helemaal niet koud en als tussen door de zon schijnt is het zelfs nog warm. Als een paard in de zomer met regen niet eens zonder deken kan staan mankeert er wat aan de gezondheid.. Je zou wel als er weinig gras is hooi kunnen bijvoeren , zo houden ze zich warm.

reekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:38

Domme vraag misschien, ik weet nog niet zoveel van de verzorging van paarden :-) Moet je je pony eerst droog maken met een pluk stro of oude handdoek als je wil gaan rijden en hij is nog nat van de regen? Of haal je dan teveel van het beschermende laagje van zijn huid weg?

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 13:32

Domme vragen bestaan niet!

Het is wel handig als je het een beetje droog kunt maken op de plaats waar het zadel zit. Anders kan het gaan irriteren. Een klein beetje nat kan geen kaad.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:36

Ik heb zelf een pony met rug blessure en zelfs hij loopt zonder regendeken zonder dat hij last heeft. Wel trek ik de vliegendeken af met regen, want als die nat wordt, krijgt hij wel last van zijn rug.
Tevens ben ik ook geen fan van een 0 gram regendeken. Koude, klamme lap wordt dat met regen, daar is meneer erg gevoelig voor. Maar om met deze temperaturen een 100g op te leggen vind ik ook niets. Dus hij staat ook, net zoals alle andere pony met de kont in de regen :D
Zijn vriend is iets slimmer, die staat onder het afdak van de kapschuur. Die is over het algemeen ook een stuk droger hahahaha

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:47

Hier lopen ze met continu regen wel met regendeken op. Maar dat komt omdat ik (ze staan aan huis) kan zien wanneer ze het koud hebben/krijgen. Dan gaan ze met samengeknepen billen en staart tussen de benen met kont in de wind staan en als het wat langer duurt krijgen ze opgetrokken buiken (ondanks voldoende eten) en gaan ze rillen. Af en toe een bui is niet erg, maar met weer zoals nu, met zo goed als continue regen, dan krijgen ze het hier echt koud. Ze kunnen schuilen, en doen dat regelmatig.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:49

joyce B schreef:
Hier lopen ze met continu regen wel met regendeken op. Maar dat komt omdat ik (ze staan aan huis) kan zien wanneer ze het koud hebben/krijgen. Dan gaan ze met samengeknepen billen en staart tussen de benen met kont in de wind staan en als het wat langer duurt krijgen ze opgetrokken buiken (ondanks voldoende eten) en gaan ze rillen. Af en toe een bui is niet erg, maar met weer zoals nu, met zo goed als continue regen, dan krijgen ze het hier echt koud. Ze kunnen schuilen, en doen dat regelmatig.

De mijne staan nu ook met opgetrokken buik en hun kont in de wind (met slagregen), maar toch vinden ze het blijkbaar niet te koud... want ze kunnen bij mij naar binnen.
Rillen is trouwens geen teken dat ze het koud hebben, maar het voorkomt dat ze het koud krijgen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:55

Brainless schreef:
joyce B schreef:

De mijne staan nu ook met opgetrokken buik en hun kont in de wind (met slagregen), maar toch vinden ze het blijkbaar niet te koud... want ze kunnen bij mij naar binnen.
Rillen is trouwens geen teken dat ze het koud hebben, maar het voorkomt dat ze het koud krijgen.

Dat is niet helemaal waar. Rillen is een gevolg van kou. Kijk maar naar jezelf. Als je het koud heb ga je rillen om jezelf weer warm te krijgen. Je hebt het koud, je gaat rillen en daardoor zorgt je lichaam ervoor dat je het niet nog kouder krijgt, maar juist weer wat opwarmt. Als je op het moment van rillen de temp van een mens of paard op zou meten zie je dat de lichaamstemperatuur (te) laag is.

Overigens is mijn veearts er helemaal voor om de paarden met die slagregens onder deken te zetten, en op stal weer af te trekken. Regen in combinatie met wind, gaat snel door de vacht heen, hoe dicht die ook is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:58

Aukelizzy schreef:
Dat is niet helemaal waar. Rillen is een gevolg van kou. Kijk maar naar jezelf. Als je het koud heb ga je rillen om jezelf weer warm te krijgen. Je hebt het koud, je gaat rillen en daardoor zorgt je lichaam ervoor dat je het niet nog kouder krijgt. Als je op het moment van rillen de temp van een mens of paard op zou meten zie je dat de lichaamstemperatuur (te) laag is.

Overigens is mijn veearts er helemaal voor om de paarden met die slagregens onder deken te zetten, en op stal weer af te trekken. Regen in combinatie met wind, gaat snel door de vacht heen, hoe dicht die ook is.

Tja wij hebben geen vacht meer.
Mijn kliniek zegt dat een paard door te rillen voorkomt dat hij koud wordt. (rillen zorgt ervoor dat de spiertjes onder de huid extra warmte produceren)
Ook zorgt het voor extra lucht tussen de haren op de huid (die ook bij regen gewoon droog is) en dat houdt die extra gemaakte warmte vast.
Wij hebben die haren niet meer en koelen dus wel extra af.

Mijn paarden kunnen naar binnen, maar staan blijkbaar zonder problemen in de wind en regen.
Alleen bij ernstige hitte staan ze af en toe binnen..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:59

wij hebben een oude KWPN dame van 34 jr lopen op de wei
deze staat wel met gevoerde deken s`nachts
ze is dan lekker warm en zweet niet
grazen kan ze nog een beetje, maar ze heeft geen kiezen meer
ze krijgt 2x per dag een volle grote emmer geweekt voer waar ze het super op doet.

de Belg en de ezel lopen zonder deken, dit zijn gezonde jongere dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:03

Die van mij hebben ook de regendekens om,maar dat zijn goed ademende dekens die niet gaan zweten.
Helaas hebben wij geen mogelijkheid om een schuilstal te maken (mag niet,i.v.m. bouwgrens).
Pony wil niet naar buiten met regen,maar die moet verplicht een paar uur naar buiten,maar dan wel met dekentje.
Wij zitten ook buitenaf,dus hier waait het een stuk harder dan in de bebouwde kom.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:07

@Aukelizzy
Ik heb even bij mijn paardjes gekeken (het is nu even bijna droog) en ze zijn, ondanks al die vele regen en stevige! wind, nog steeds helemaal droog op hun huid.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:09

Ik heb mijn haf wel een regendeken op gedaan vanmorgen, ze heeft namelijk geen schuilstal in de wei.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:33

joyce B schreef:

Ja dat herken ik. het gebeurd ook niet na zomaar een buitje afentoe, maar wel bij constante regen voor uren lang ( zeker in combinatie met aardig wat wind ).

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:36

Mijn merrie staat ook 24/7 buiten zonder beschutting en deken en heeft het niks te koud hoor.
Temperatuur is nog best goed. Haal ze af en toe binnen om te drogen en wat te eten maar zou zeker de deken aflaten!

Stal_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:44

ik denk dat we de paarden te veel menselijk proberen te maken en we een paard gewoon een paard moeten laten zijn.
maar aan de andere kant zijn er paarden die het echt heel snel koud hebben.
ik denk niet dat paarden nu met dit weer een dekentje op hoeven maar zeg eerlijk heb dan altijd koudbloed paarden gehad die liever de vorst, kou en winter hebben dan wat zon (is mijn ervaring)

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 14:54

Ja, het blijft een dilemma. Maar hier regent het echt met buitjes en hij droogt heel snel. Aan stortregen heeft hij een hekel, :( maar die du
ren maar heel kort. Nu schijn het zonnetje weer. :)

Als de paarden het bij ons echt zat zijn, staan ze allemaal te kleumen bij het hek, dan is het wel duidelijk. :brr:

Overigens is mijn regendeken wel gevoerd met katoen, maar toch te zweterig, want het is absoluut niet koud.

Ik denk niet dat de boer het goed vind als ik hem alleen binnen zet voor 1 nacht. Hij breekt dan de tent af, }:) dat is ook niet de bedoeling.

Trouwens, een beetje extra hooi geven in deze tijd valt nog niet eens mee :$ , als het bijna niet te krijgen is

Regen in de nacht vind ik erger, dan is het toch kouder en maak ik me meer zorgen vanwege zijn hartruis.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:56

Ik heb een mietje, die ook wel eens stijf kan worden van langdurige regen, maar gaat het nog goed zonder deken, het is idd nog niet heel koud. Ze krijgt flink voer bij.

Moet wel zeggen dat ik iets twijfel, omdat ze de laatste dagen met die regen wel echt in een humeur is dat je maar ver van dr vandaan moet blijven, maar ondr een ongevoerde zweetdeken gaat ze weer zweten als het maar even droog is, en ze staat helaas niet in mijn achtertuin, dus kan niet blijven wisselen.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 18:00

Dat is precies mijn probleem, heel herkenbaar. Alleen wordt de mijne niet zo nukkig, gaat meer een beetje zieligjes doen.

Maar de droge periodes zijn hier veeeeeeeeeeeeeeeeeel langer dan de regenperiodes, dus voolopig weet ik het wel!

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:07

Brainless schreef:
Het stort hier nu. Het komt letterlijk met bakken uit de hemel!
En mijn beide paardjes?? Die staan gewoon buiten te staan, met hun kont in de wind, en dat terwijl ze een grote inloopstal hebben van 4x6.

Haha net zoals mijn paarden XD Staan liever in de regen (tussendoor rollen) dan in de stal.:P