Mestonderzoek, hoe betrouwbaar is dat.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:31

Olikea schreef:
Hoi bokkers.

Even een intro.. Mijn paard was duidelijk niet lekker, opgeblazen buik, veel winden, buik gevoelig.
Dus dan ga je een oorzaak zoeken.
Wormen konden het niet zijn dacht ik, had net nog mestonderzoek laten doen.
(Waaruit kwam dat het zo goed als in orde was allemaal.)

Later toch bloedonderzoek laten doen, en wat blijkt, bolleke zit vol kleine bloedwormpjes.

Nu mijn vraag aan jullie.
Hoe betrouwbaar is mestonderzoek, is dit geldklopperij, of werkt het echt?

'

lees dit:

Citaat:
Nieuw wetenschappelijk onderzoek stelt vast dat bloedonderzoek geen indicatie geeft van ernst wormbesmetting (Abbott J. in Vet. Parasitology van mei 2007)

De aanwezigheid van hoge gehaltes (beta)globulines in het bloed van paarden, wordt verondersteld een indicatie te geven van de hoeveelheid kleine strongyliden.
Hier wordt een klinische studie beschreven met 38 paarden allen geïnfecteerd met kleine strongyliden waarbij ondermeer de hoeveelheid bètaglobulines in het bloed wordt vervolgd na behandeling met verschillende ontwormingsmiddelen. Het bleek dat er geen verschillen waren in de hoeveelheid bètaglobulines op de verschillende tijdstippen, voor en na behandeling. Ook in de groep van dieren welke behandeld werden met moxidectine, wat een afdodend effect heeft op de aanwezige ingekapselde larfjes bleek er geen verlaging van de bètaglobulines fractie na behandeling. Er wordt geconcludeerd dat de hoogte van de verschillende bloedeiwitten waaronder bètaglobuline geen indicatie geeft van de mogelijk kleine strongylide besmetting bij een paard.

waarschijnlijk waren dus in het bloed de betaglobulines bij jouw paard wat aan de hoge kant en dan gaan ze automatisch uit van een bloedwormbesmetting.
dit hoeft dus niet (meer) zo te zijn

bron:
http://www.wormbestrijding.nl/nieuws.html

betaglobulines kunnen ook wat verhoogd zijn bij andere parasieten,bijvoorbeeld leverbot.
maar dan moet je verder laten onderzoeken of dat eventueel kan

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:34

sanne83 schreef:
Wendy schreef:
Maar wat voegt het dan toe?
De besmetting van je weiland laag houden doe je op andere manieren, o.a. door de mest op te ruimen. Wat voegt het onderzoek daar aan toe?

Onder volwassen paarden wordt er in meer of mindere mate weerstand opgebouwd tegen cyathostominae. Sommige paarden hebben een uitstekende afweer en sommige niet. Als je alleen de uitscheiders (de paarden die wormen hebben) ontwormt, hou je de besmetting van het weiland laag.

Dus gebruik je het wél als indicatie voor wel of niet ontwormen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:35

Wendy schreef:
Daar is het wel voor bedoeld.

Uit een oud uitslagformulier van het woud:
Citaat:
Wormbestrijdingsadvies
Paard had een negatief mestonderzoek. Het is niet nodig om paard nu te behandelen.
Ik adviseer vervolgens voor Paard een volgend mestonderzoek in maart/april 2008.

Er staat in dat het een negatief mest onderzoek is en dat het paard NU niet behandeld hoeft te worden. Verder wordt er een advies gepleegd voor volgend mestonderzoek. Mestonderzoek is echt specifiek bedoelt om te bepalen of je paard nu last heeft van wormen (dan moet je ontwormen) of niet (dan hoeft niet/vals negatief). Niet om te zeggen dat hij in juli bijvoorbeeld ontwormt moet worden. En dat denken veel eigenaren wel.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 12:37

ellepel schreef:
Olikea schreef:
Hoi bokkers.

Even een intro.. Mijn paard was duidelijk niet lekker, opgeblazen buik, veel winden, buik gevoelig.
Dus dan ga je een oorzaak zoeken.
Wormen konden het niet zijn dacht ik, had net nog mestonderzoek laten doen.
(Waaruit kwam dat het zo goed als in orde was allemaal.)

Later toch bloedonderzoek laten doen, en wat blijkt, bolleke zit vol kleine bloedwormpjes.

Nu mijn vraag aan jullie.
Hoe betrouwbaar is mestonderzoek, is dit geldklopperij, of werkt het echt?

'

lees dit:

Citaat:
Nieuw wetenschappelijk onderzoek stelt vast dat bloedonderzoek geen indicatie geeft van ernst wormbesmetting (Abbott J. in Vet. Parasitology van mei 2007)

De aanwezigheid van hoge gehaltes (beta)globulines in het bloed van paarden, wordt verondersteld een indicatie te geven van de hoeveelheid kleine strongyliden.
Hier wordt een klinische studie beschreven met 38 paarden allen geïnfecteerd met kleine strongyliden waarbij ondermeer de hoeveelheid bètaglobulines in het bloed wordt vervolgd na behandeling met verschillende ontwormingsmiddelen. Het bleek dat er geen verschillen waren in de hoeveelheid bètaglobulines op de verschillende tijdstippen, voor en na behandeling. Ook in de groep van dieren welke behandeld werden met moxidectine, wat een afdodend effect heeft op de aanwezige ingekapselde larfjes bleek er geen verlaging van de bètaglobulines fractie na behandeling. Er wordt geconcludeerd dat de hoogte van de verschillende bloedeiwitten waaronder bètaglobuline geen indicatie geeft van de mogelijk kleine strongylide besmetting bij een paard.

waarschijnlijk waren dus in het bloed de betaglobulines bij jouw paard wat aan de hoge kant en dan gaan ze automatisch uit van een bloedwormbesmetting.
dit hoeft dus niet (meer) zo te zijn

bron:
http://www.wormbestrijding.nl/nieuws.html

betaglobulines kunnen ook wat verhoogd zijn bij andere parasieten,bijvoorbeeld leverbot.
maar dan moet je verder laten onderzoeken of dat eventueel kan

Lever en nierwaardes zijn ook gecontroleerd. Geen afwijkingen op te zien.

Ik schrik er best van hoeveel mensen hier tegenaan gelopen zijn. Met alle goede wil van de wereld, laat je die onderzoeken doen,
en waarom?
Ik laat nu iig gewoon bloed controleren op regelmatige basis, ipv een mestonderzoek.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:41

Wanneer je regelmatig mestonderzoek laat doen - van mest die meerdere dagen achter elkaar wordt uitgescheiden - dan krijg je een betrouwbaar beeld of je paard wel of geen besmetting heeft. Heeft je paard wel besmetting en is dit terug te vinden in de mest van al die dagen, dan is je paard erg besmet - dus ontworm je hem. Heb je van al die dagen een negatieve uitslag dan kan heeft je paard op dat moment geen wormen.

Maar een maand later kan je paard alsnog wormen ontwikkelen doordat hij bijvoorbeeld een besmette graspluk heeft gegeten. Dus een mestonderzoek kan niet zeggen wanneer je moet ontwormen (in juli bijvoorbeeld) maar kan wel zeggen of je paard op dat moment een besmetting heeft.

Jullie moeten niet vergeten dat mestonderzoek alleen een indicatie geeft van DIT moment, dus hoe het lichaam er nu uitziet.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:43

Wendy schreef:
sanne83 schreef:

Onder volwassen paarden wordt er in meer of mindere mate weerstand opgebouwd tegen cyathostominae. Sommige paarden hebben een uitstekende afweer en sommige niet. Als je alleen de uitscheiders (de paarden die wormen hebben) ontwormt, hou je de besmetting van het weiland laag.

Dus gebruik je het wél als indicatie voor wel of niet ontwormen.

Ja, dat kan.
Je kan het niet gebruiken om te bepalen of een individueel paard GEEN wormbesmetting heeft. Als hij het wel heeft, dan is het duidelijk. Als er niets uitkomt, dan weet je het niet zeker.
Het maakt ook weinig uit, de volwassen (rode bloed)wormen heeft het paard geen last van. Je wilt de toekomstige besmetting met larven voorkomen en daarom ontworm je.

@ellepel; dat artikel zocht ik naar ;) dat geeft precies aan wat ik al zei.

magda_90

Re: Mestonderzoek, hoe betrouwbaar is dat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:50

Er zijn overigens wel typen wormen waarvan je wel kan zeggen dat een paard ze heeft niet heeft. Als je mest van meerdere dagen achter elkaar onderzoekt en je vindt van dat type geen eieren dan kan je wel zeggen dat ze niet aanwezig zijn. Maar dat gaat zeker niet op voor iedere type worm.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:51

Het is een FEIT dat wormen resistentie ontwikkelen en als wij maar door gaan met het onnodig toedienen van chemische middelen dit alleen maar meer en meer word,
Zodanig dat er over een niet zo lange tijd niets meer is opgewassen tegen wormen
Ook is het niet fijn voor de darmflora van je paard als je iedere zoveel weken een flinke dot gif in hem leeg spuit, want dat is wel wat je doet.
Paarden hebben nu eenmaal wormen, de kunst is om die besmetting zo laag mogelijk te houden
mestonderzoek is daar een goed middel voor om dit te weten te komen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:54

Het is een FEIT dat wormen resistentie ontwikkelen als wij doorgaan met op de verkeerde manier chemische middelen toedienen. Zolang mestonderzoek zo onbetrouwbaar is als het nu is (lees: er gaan paarden bijna dood door de wormbesmetting terwijl alle uitslagen op <50 staan en er aangeraden wordt niet te ontwormen), is het veiliger voor je paard om GOED via een door de dierenarts opgesteld schema te ontwormen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:56

Feit is ook dat bijna alle eigenaren/praktijken te weinig achterelkaar mest onderzoek laat uitvoeren. Je moet van minimaal 2 dagen achterelkaar mest opvangen en dat laten onderzoeken. Van 1 mesthoop is het totaal niet betrouwbaar.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:58

Precies zoals vjestagirl zegt... de resistentie wordt ontwikkeld door het toedienen van de middelen op de verkeerde manier.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:58

Dat zegt ze wel goed, dat de middelen verkeerd worden toegediend. Maar dat mestonderzoek niet betrouwbaar is dat klopt gewoon niet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:59

magda_90 schreef:
Feit is ook dat bijna alle eigenaren/praktijken te weinig achterelkaar mest onderzoek laat uitvoeren. Je moet van minimaal 2 dagen achterelkaar mest opvangen en dat laten onderzoeken. Van 1 mesthoop is het totaal niet betrouwbaar.

Misschien zouden de DA's/het Woud/anderen dan ook eens fatsoenlijk moeten gaan adviseren hierover.
Zo lang dat niet gebeurt, en ze adviezen geven zoals ik in dit topic aangaf, neem ik het risico niet meer.
Één flinke wormbesmetting door die ongein is mij genoeg.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:01

Gewoon betrouwebaar voor dat moment.
Het nadeel vind ik wel (zeker als je in een kudde staat) dat je dan nog wel eens voor dubbele kosten kan komen te staan.

Wij ontwormen preventief met Verm-X

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:03

magda_90 schreef:
Dat zegt ze wel goed, dat de middelen verkeerd worden toegediend. Maar dat mestonderzoek niet betrouwbaar is dat klopt gewoon niet.

Mest onderzoek is niet betrouwbaar om te bepalen of je je paard wel of niet moet ontwormen.

En met ontwormen is het simpel. Als je n goed schema van de dierenarts hebt, waar je je ook aan houd, en je doseert niet onder maar ruim over, dan is het geen enkel probleem om te ontwormen. Het gaat mis doordat mensen zomaar wat aanklooien, dan eens dat en dan eens dat geven zonder naar de werkzame stof kijken, doordat mensen 2 paarden van 275 kilo met 1 spuit voor 500 willen doen...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:04

Je kan het zelf ook aanvoeren Wendy, door zelf met het idee te komen om meerdere dagen mest af te geven. Zulke initiatieven kunnen ook van jezelf komen.

Vjestagirl, heb je mijn berichten wel goed gelezen? Mestonderzoek is zeker wel betrouwbaar of je nu moet ontwormen of niet. Zolang je maar meerdere dagen mest blijft aanbieden voor het onderzoek, kan een dierenarts je zeker aanraden wat je op dat moment moet doen of niet. Bij negatieve uitslagen moet je alleen wel rekening houden dat er eventuele vals negatieve uitslagen tussen kunnen zitten. Maar hoe meer dagen je mest aanbiedt (rond de 4) hoe kleiner de kans daarop is.

[edit] Ook de schema's van de dierenartsen zijn de laatste tijd niet meer waterdicht. Er duikt steeds meer resistentie op doordat er altijd maar ontwormd wordt terwijl het niet altijd meer nodig is. Door alleen nog te ontwormen wanneer het nodig is, zal de resistentie over een geruime tijd al veel minder worden.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 10-06-11 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:07

Vjestagirl schreef:
Het is een FEIT dat wormen resistentie ontwikkelen als wij doorgaan met op de verkeerde manier chemische middelen toedienen. Zolang mestonderzoek zo onbetrouwbaar is als het nu is (lees: er gaan paarden bijna dood door de wormbesmetting terwijl alle uitslagen op <50 staan en er aangeraden wordt niet te ontwormen), is het veiliger voor je paard om GOED via een door de dierenarts opgesteld schema te ontwormen.

Dat kan je natuurlijk voor elke methode zeggen. Genoeg paarden die dood zijn gegaan na een standaard ontwormschema.

Resistentie voorkomen doen we door zo min mogelijk te ontwormen en als het wel nodig is, met de juiste dosis. Het is niet of of, allebei zijn belangrijk.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:09

magda_90 schreef:
Je kan het zelf ook aanvoeren Wendy, door zelf met het idee te komen om meerdere dagen mest af te geven. Zulke initiatieven kunnen ook van jezelf komen.

Als ik informatie krijg over die onderzoeken, en alle informatie die ik op dat moment kon vinden (2006/2007) bevestigt dat beeld, dan geloof ik de informatie die een DA mij geeft.
Na een flinke wormbesmetting, durf ik het niet meer aan.
Ik heb voor een andere optie gekozen, ontwormen met Equest en Equest Pramox. Overdoseren, 4x per jaar.
De groep waarin mijn paard staat wordt niet allemaal even consequent ontwormd, dus het risico op wormen blijft aanwezig.

Volgens mij vergeet je even dat een wormbesmetting wel degelijk dodelijk kan zijn. En dat risico wens ik niet meer te lopen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:10

sanne83 schreef:
Vjestagirl schreef:

Dat kan je natuurlijk voor elke methode zeggen. Genoeg paarden die dood zijn gegaan na een standaard ontwormschema.

Resistentie voorkomen doen we door zo min mogelijk te ontwormen en als het wel nodig is, met de juiste dosis. Het is niet of of, allebei zijn belangrijk.

Hmhm maar wormeitellingen kunnen je niet vertellen wanneer je met wat moet ontwormen, daar is het gewoonweg nog niet betrouwbaar genoeg voor. Dus kiezen we een wormenkuur met een werkend bestanddeel wat effectief is voor wormen die veel voorkomen dát jaargetijde en we ontwormen de paarden met zo'n dosis dat we zeker weten dat we niet onder doseren.

Het is niet meer zoals een paar jaar geleden dat je er iedere 6 weken de goedkope spuit van de welkoop in drukt...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:19

Wendy schreef:
Volgens mij vergeet je even dat een wormbesmetting wel degelijk dodelijk kan zijn. En dat risico wens ik niet meer te lopen.

Nadat ik zelf een paard ben verloren daaraan, vergeet ik dat niet meer. Ik leg de schuld alleen niet volledig bij de dierenartsen neer. Nu scheelt het wel dat er hier in de regio veel dierenartsen zijn die zich echt goed in het mestonderzoek hebben verdiept, maar ik kan mij voorstellen dat niet iedereen dat is.

Vjestagirl schreef:
Hmhm maar wormeitellingen kunnen je niet vertellen wanneer je met wat moet ontwormen, daar is het gewoonweg nog niet betrouwbaar genoeg voor. Dus kiezen we een wormenkuur met een werkend bestanddeel wat effectief is voor wormen die veel voorkomen dát jaargetijde en we ontwormen de paarden met zo'n dosis dat we zeker weten dat we niet onder doseren.

Het is niet meer zoals een paar jaar geleden dat je er iedere 6 weken de goedkope spuit van de welkoop in drukt...

Wormeitellingen kunnen je wel vertellen met welke wormen je te maken hebt en aan de hand daarvan kan er een middel worden voorgeschreven. En dan is het een kwestie van uitrekenen hoeveel van dat werkzame middel per kg mag worden toegediend en dat dus omrekenen naar het gewicht van je paard.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:22

Wendy schreef:
Als ik informatie krijg over die onderzoeken, en alle informatie die ik op dat moment kon vinden (2006/2007) bevestigt dat beeld, dan geloof ik de informatie die een DA mij geeft.
Na een flinke wormbesmetting, durf ik het niet meer aan.
Ik heb voor een andere optie gekozen, ontwormen met Equest en Equest Pramox. Overdoseren, 4x per jaar.
De groep waarin mijn paard staat wordt niet allemaal even consequent ontwormd, dus het risico op wormen blijft aanwezig.

Kijk, hier gaat het dus fout. En daar geef ik dan gerust Het Woud de schuld van. Zij zouden juist correct moeten informeren.
Als jij als enige mestonderzoek doet en andere mensen doen niets, dan heeft dat hele mestonderzoek natuurlijk geen enkel nut.
Jouw paard krijgt dan dus alle uitgescheidde larven van de andere paarden binnen en heeft evenveel kans op een wormbesmetting als de niet-ontwormde paarden. Zelfs als jij zelf wel uitgebreid ontwormt trouwens!!
Het enige wat je kan doen is in ieder geval equest geven in het begin van de winter, zodat je in ieder geval minder kans hebt op de dodelijke (winter) vorm van rode bloedwormbesmetting.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:23

Als voorbeeld, wel een kat, maar bij een paard kan het net zo zijn. Een tijd terug is er feces aangeboden van een kat die klachten hadden waar wel eens wormen de oorzaak van konden zijn. Na onderzoek bleek dus dat er diverse larven van de longworm in de feces aanwezig waren. Als therapie is er een wormmiddel voorgeschreven dat specifiek tegen de longworm werkt en de kat doet het nu weer uitstekend.

Dat laat dus zien dat mestonderzoek alleen beeld geeft van NU. En aan de hand daarvan kan een dier dus ontwormd worden met de middelen die werkzaam zijn tegen de wormen die op dat moment gevonden worden.

Nogal een verschil door er gewoon maar lukraak iedere keer een spuit leeg te spuiten die werkzaam zijn tegen wormen die normaal voorkomen in die periode, terwijl ze niet eens aanwezig hoeven te zijn...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:30

magda_90 schreef:
Vjestagirl schreef:

Wormeitellingen kunnen je wel vertellen met welke wormen je te maken hebt en aan de hand daarvan kan er een middel worden voorgeschreven. En dan is het een kwestie van uitrekenen hoeveel van dat werkzame middel per kg mag worden toegediend en dat dus omrekenen naar het gewicht van je paard.

Alleen vindt de wormeitelling ze vaak niet, terwijl ze er wel zijn. Dat is nou net het hele punt. Het woud raadt zelf aan om in totaal maar 4x per jaar wormeitellingen te doen, zelfs als uit tests bleek dat paarden besmet waren. Daardoor vinden ze ze vaker niet dan wel. Het staat ook in hun FAQ, als je die erop na leest en kritisch bent kun je eigenlijk concluderen dat het enige wat ze met zekerheid kunnen zeggen, het feit is dat als er wormeitjes gevonden worden dat er dan wormen zijn. Verder kunnen ze eigenlijk niets zeggen. Ook niet dat er geen wormbesmetting is als ze niets vinden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:32

Lees nu eens goed door wat ik nu al die tijd probeer te zeggen. :?

Hoe vaak laat jij achter elkaar je mest onderzoeken? Geef je het maar van 1 dag? Dan is het logisch dat er vals negatieve uitslagen tussen zitten.

Begin nu eerst maar eens met 4 maal per jaar een onderzoek uit te voeren van mest die je minimaal 4 dagen hebt opgevangen. Dan krijg je al een heel ander beeld.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:33

Wij hangen tussen mestonderzoek en ontwormen in. Ik ben al eens bijna 2 pony's kwijt geraakt door ernstige wormbesmetting ondanks een goed ontwormschema.De een was 2 jaar in ons bezit iedere 6 wkn/12 wkn ontwormd met ivermectine toen hij opeens erge koliek kreeg. Bleek in Utrecht dat hij alle mogelijke wormen in zijn lichaam had door verkeerd ontwormen bij vorige eigenaren.Onze oude merrie hadden we al 8 jaar toen zij bijna dood ging aan een bloedwormbesmetting.En dus al 8 jaar goed ontwormt.

Onze tinker doet al 7 jaar mee met mestonderzoek en nog nooit is er iets in zijn mest terug gevonden, ondanks dat er weimaatjes goed besmet waren. Omdat hij niet uitscheidt wisselen we ontwormen (altijd lintworm en horzellarf) en onderzoek af. Daardoor zijn we zeker van een wormvrij paard dat niet teveel onnodig binnenkrijgt.