Wat is voor jullie nou de ultieme stalling voor je paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:11

Gypsy schreef:
Dat vraag ik me ook af... WAAROM???

Omdat ieder paard een individu is met individuele behoeften... :)
Zo heb ik een paard die absoluut niet 24/7 op de wei wil... Hoezeer ik het zelf graag zou willen, die van mij staat vanaf 2 uur op scherp (als er iemand langs loopt wil ze mee naar binnen) en vanaf half 5 staat ze echt te rennen en te roepen... Heb haar al 5 jaar, ieder jaar kijk ik weer tot hoe lang ik haar weidegang kan rekken maar madame wordt er zelf niet blij van helaas.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:13

sartje schreef:
Uiteraad heeft een wedstrijdruiter meer wensen als iemand die recreatief paardrijd.

Waarom zou een wedstrijdruiter meer wensen hebben? Het zijn misschien wel andere wensen, maar een recreatieve ruiter kan ook aardig wat eisen stellen :j
Ik heb 3 belangrijke eisen aan een stalling, waarvan er twee samen bovenaan staan: de paarden moeten overdag naar buiten kunnen en de stalbaas moet volledig betrouwbaar zijn met afspraken. De derde eis is dat er een goed uitrijgebied is.
Daarna komen de leuke dingetjes als een rijbak, voorkeur overdekt, prettige stalgenoten en een niet te grote afstand tot mijn huis ;)
Het enige van die dingen dat ik niet heb is de overdekte rijbak, dat is in de winter wel jammer :\

In de winter 's nachts op stal betekent dat er rust is om ongestoort te eten en te rusten. De paarden komen bij ons in de winter in een zandpaddock buiten waar hooi wordt gevoerd en er zijn in de groep een paar paarden in een zwakkere positie die buiten minder goed aan eten toekomen. Die krijgen dus ook een ruimere portie voor de nacht. Daarnaast krijgt mijn merrie-op-leeftijd op stal ook een portie bietenpulp met maismeel, dat kan ze dan in alle rust wegwerken.
Niet alle paarden doen het goed met 24/7 buiten, net zoals niet alle paarden het goed doen met deeltijd op stal staan. Gewoon kijken wat goed werkt voor je paard.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:14

Vind ik ook. Pak dan liever een mooie inloopstal oid waar ze met de hele groep in kunnen.

@Focussed: Maar je hebt dus nog nooit verder gekeken dan een vierkant stuk gras?
Dan zou je droomstalling toch moeten zijn: Een plek waar mijn paard zich buiten WEL kan vermaken, dus voldoende uitgedaagd word, en als ze wil zo haar (schuil)stal in kan lopen, maar er ook weer uit kan. Ik bedoel, jou stal heeft geen deur of wat?

Eeeh sartje wat?
Qua binnenbak oid mischien, maar verder wil iedereen toch gewoon het beste voor z'n paard?

Odysseus

Re: Wat is voor jullie nou de ultieme stalling voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:17

Schuilstal+weide combinatie nog nooit kunnen proberen helaas, wie weet dat dat wel een oplossing zou zijn. Maar zou ik eigenlijk voor m'n eigen gemoedsrust wel deuren in de stal willen hebben, mocht het gaan spoken snachts ofzo :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:29

Heb laatst bij de manitouranch iets gezien wat dan idd ideaal zou zijn. Een oude varkenstal, waarvan zeker 15 x 15 meter dus afgezet was als schuilstal. Zaten dan 2 deuren in. Lag wat stro, stonden bakken met hooi. Verder een paddock paradise met wei. Ook onderweg eens een heuveltje, dikke tak om de voeten op te tillen. Paarden konden dus prima in de stal gaan staan, bij echt noodweer kon die ook dicht. Maar ze konden echt zelf kiezen, en hadden buiten veel uitdaging.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:43

mijn paard krijgt overdag op de paddock ook gewoon hooi, dus hij heeft de hele dag eten.
daarnaast zie ik gewoon aan hem dat hij die rust van een stal gewoon nodig heeft, en het herelijk vind om even op te drogen, in de zomer staat hij dan welliswaar wel 24/7 buiten maar het land is natuurlijk een stuk groter dan een paddockje waar de paarden toch een soort van op elkaars lip staan.
en hoezeer mensen ook willen, onze rijpaardjes van tegenwoordig zijn nu eenmaal niet meer de oerpaarden van vroeger met de ruimte van vroeger, een weiland in de winter zonder enig schuilmogelijkheid vind ik gewoon not done.
een goed geregelde stal met 24/7 buiten met goede schuilstal zou miss nog beter zijn, maar ik heb hiervoor ergens gestaan waar je je paard met pensioen op de wei ka gooien met schuilstal, de paarden kregen daarbij onbeperkt kuil, het was mijn bedoeling om mijn paardje met de tijd door te schuiven naar die stal, maar ik heb het een tijd aangekeken en zie daar toch maar van af, er waren geregeld paarden te dominant voor deze groep waardoor anderen of geregeld een pak slaag kregen of gewoon niks te eten kregen.
na een tijd werd de eigenaar van zo'n paard vriendelijk verzocht om een andere stal te zoeken maar dan was het kwaad meest al geschiet.
ik ben er zeker voor om paarden bij elkaar te zetten, alleen is geen optie, maar in het wild worden niet willekeurige paarden bij elkaar gegooid wat wij mensen wel doen dus de rust van een box kan best nodig zijn voor in dit geval de nacht, daarnaast is het overdag al vies nat en koud, 'snachts is dat nog erger.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:46

Gypsy schreef:
Heb laatst bij de manitouranch iets gezien wat dan idd ideaal zou zijn. Een oude varkenstal, waarvan zeker 15 x 15 meter dus afgezet was als schuilstal. Zaten dan 2 deuren in. Lag wat stro, stonden bakken met hooi. Verder een paddock paradise met wei. Ook onderweg eens een heuveltje, dikke tak om de voeten op te tillen. Paarden konden dus prima in de stal gaan staan, bij echt noodweer kon die ook dicht. Maar ze konden echt zelf kiezen, en hadden buiten veel uitdaging.

dit zou idd ideaal zijn als er dan ook genoeg ruimte is om elkaar echt uit de weg te gaan alsdat nodig mocht zijn

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:59

Ja want hier stond een bak met hooi, maar oh 10 meter verder op ook. Er was een zeer dominante merrie, die idd de andere wegjoeg, maar hé verderop stonden nog drie bakken. :)
Is daar echt leuk joh, s'ochtends echt zo van ohhh en waar staan de paarden nu weer helemaal? Je moet echt zoeken zegmaar omdat er ook nog bomen/bosjes tussen staan. :P

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 00:07

als je je paard moet zoeken, is er iig genoeg ruimte :D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 00:11

Haha ja idd, het is niet dat je zegt wooow tot aan de horizon, maar de ruimte die er wel is, word gewoon slim gebruikt. En door 't landschap (die bosjes) kun je ook niet alles meteen overzien dus lijkt het groter. :)
Maar als je dan even goed kijkt en een stukje ernaar toe loopt zie je er net eentje staan ofzo. En dan weet je dat de rest daar ook wel zal zijn.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 07:29

Waratje schreef:
sartje schreef:
Uiteraad heeft een wedstrijdruiter meer wensen als iemand die recreatief paardrijd.

Waarom zou een wedstrijdruiter meer wensen hebben? Het zijn misschien wel andere wensen, maar een recreatieve ruiter kan ook aardig wat eisen stellen :j
Ik heb 3 belangrijke eisen aan een stalling, waarvan er twee samen bovenaan staan: de paarden moeten overdag naar buiten kunnen en de stalbaas moet volledig betrouwbaar zijn met afspraken. De derde eis is dat er een goed uitrijgebied is.
Daarna komen de leuke dingetjes als een rijbak, voorkeur overdekt, prettige stalgenoten en een niet te grote afstand tot mijn huis ;)
Het enige van die dingen dat ik niet heb is de overdekte rijbak, dat is in de winter wel jammer :\

In de winter 's nachts op stal betekent dat er rust is om ongestoort te eten en te rusten. De paarden komen bij ons in de winter in een zandpaddock buiten waar hooi wordt gevoerd en er zijn in de groep een paar paarden in een zwakkere positie die buiten minder goed aan eten toekomen. Die krijgen dus ook een ruimere portie voor de nacht. Daarnaast krijgt mijn merrie-op-leeftijd op stal ook een portie bietenpulp met maismeel, dat kan ze dan in alle rust wegwerken.
Niet alle paarden doen het goed met 24/7 buiten, net zoals niet alle paarden het goed doen met deeltijd op stal staan. Gewoon kijken wat goed werkt voor je paard.

Imo als een paard in de middag niet genoeg te eten krijgt (bijv. doordat hij word weggejaagd door andere paarden), moeten er maar meer hoopjes komen..

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 07:38

Mijn ideale 'stalling' voor mijn paarden is de weide die ik nu heb.
1ha voor 3 paarden, verdeeld in 4 weilanden met een kleine buitenbak (38 op 17 meter) maar dat is goed genoeg voor mijn kleine poown en ik :) .
Ok, misschien zou ik wel een binnenbak willen in de winter, maar op 10min wandelafstand te paard is er ook 1 die dus best bereikbaar is voor ons.
Ze staan 24/7 buiten, heel het jaar door. Mijn haflinger heeft geen problemen met op stal staan, dat hebben we de afgelopen winters ook moeten doen bij gebrek aan droog land, maar wat is ze blij dat ze nu terug buiten staat met haar vriendjes! Mijn 2 jarige driftkikker daarentegen werd ook in de winter helemaal gek op stal en schopte de muren bijna stuk. Daarom dat zij ook na 1 maand weer werd verhuisd voor een andere oplossing.

Ideaal:
- niet te vette wei, mijn paarden worden dik van lucht
- elke dag hooi, zodat ze altijd iets te eten hebben
- nog meer bomen, die zijn we ah aanplanten voor extra schaduw
- ik heb op elke weide een schuilstal en paddock, die wordt gebruikt om te mesten en te slapen :+

En het mooiste van al, het is gewoon een heerlijke plek om zelf uuuuren ongestoord naar je paarden te kunnen kijken en met ze bezig te zijn! Dat ik daarvoor elke dag een uur of 2 tijd moet maken vind ik niet erg, want wat je ervoor terugkrijgt is zoveel meer :)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 07:44

Ik sta op de perfecte stalling :)

24/7 buiten in een kudde, goede uitrijmogelijkheden, er wordt goed op je paard gelet.
's Morgens op zand en 's Middags een paar uur op gras.
Mocht het erg regenen/whatever dan heb ik een eigen stal tot mijn beschikking.

Eigenlijk geen nadelen. Naja, mischien dat ik geen bak heb, maar daar ga ik even wat voor regelen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:00

Zoals al gezegd, komt je paard niet aan eten toe dan zijn er niet voldoende hoopjes.
Bij bijv. een PP kun je in verschillende hoeken eten leggen, no way dat er dan nooit een rustig plekje gaat zijn.
En voor krachtvoer etc. kun je je paard prima even appart nemen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:00

Sinds kort heb ik voor mijn paarden een super stal gevonden.
Sta op de wachtlijst en hoop dat er binnenkort 2 plekjes vrij komen.

Deze stal heeft:
-Mega grote weides met beekjes/witte zandvlaktes voor rollen en voldoende beschutting tegen felle zon of regenbui in een aangrenzend stukje bos wat bij de weides hoort.
-Mogelijkheid om je paard nachts op stal (ruime buitenbox met grote luifel aan de voorzijde) te zetten.
-Stabiele kudde met diverse leeftijden en merries en ruinen bij elkaar.
-24 Uur p/d toezicht.
-Perfecte uitrijmogelijkheden naar bos en hei, omdat de stal in het bos ligt.
-Binnenbak en buitenbak met verlichting.
-Eigen krachtvoer
-Je bepaald zelf hoeveel hooi je paard bijgevoerd krijgt.
-Medicatie en dekens wisselen geen probleem.

De stal ligt midden in een landgoed en straalt voor zowel de paarden als de eigenaren veel rust en ruimte uit, de eigenaar is open en flexibel, daarnaast vind hij bij het houden van paarden de dingen belangrijk die ik ook belangrijk vind, we zitten op 1 lijn en dat vind ik erg belangrijk.
Daaraast is er de mogelijkheid om mijn jongere haflinger 24 uur per dag buiten te laten, dit is voor mij ideaal als mijn andere paardje die wel graag s'nachts op stal gaat.
De mogelijkheden zijn divers en kan op ieder paard individeel aangepasd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:06

Jammer dat sommige mensen andere weer perse moeten aanvallen omdat ze nachts hun paarden op stal willen hebben.

Die van mij staat overdag tot avonds op de wei met z'n vriendjes, gaat avonds weer op stal. Gewoon een mooie ruime stal, en hij kan er met z'n hoofd/nek helemaal uit. Hooi word dan ook buiten de stal gegeven. Buitenbak is ook wel het minimale wat ik zelf nodig heb. :+

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:20

IK vind dat mijn paarden goed gehuisvest moeten worden en dat ik rekening moet houden met de behoeftes van het wezen paard.
Dus 24/7 buiten, ruime schuilstal/schuur, grote droge uitloop in de winter en een stuk grasveld met bv een vijver en bomen voor de zomer.

En als geld geen rol speelt dan zou ik voor mijzelf best wat luxe willen hebben zoals een binnenbak, wasplaats en een zadelkamer.
Uiteraard in een omgeving met kilometers ruiter/men paden.

sartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 21:21

Waratje schreef:
sartje schreef:

Een wedstrijd ruiter wil bijvoorbeeld, liever zijn paard op stal hebben voor het scheren, gelieve een binnenbak om door te trainen?
Een recreatieve ruiter heeft op dat opzicht niet zulke eisen en vinden het vaak fijner als het paard altijd buiten staat.

Mensen, wij bedoelen niet nu je huidige stalling maar je ultieme stalling als geld geen rol speelt.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:30

Ik zou een sportpaard ook 24/7 buitenzetten. Hoe kun je nu prestaties verwachten als het dier een groot deel van de dag niet kan bewegen? Zeker in de winter, komen ze zo van stal en moeten dan opeens alles uit de kast halen. Dat is gewoon niet logisch.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:31

Gypsy schreef:
Ik zou een sportpaard ook 24/7 buitenzetten. Hoe kun je nu prestaties verwachten als het dier een groot deel van de dag niet kan bewegen? Zeker in de winter, komen ze zo van stal en moeten dan opeens alles uit de kast halen. Dat is gewoon niet logisch.

_/-\o_ +:)+

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:34

Ideale plek?
Bekijk Black Beauty waar Beauty in het begin staat met zijn vriendjes!!!!
Een mooie vijver, 10 hectare weiland zonder onderbrekingen, bossen, beekjes...........Wild paradise!!!
Dáár kunnen onze paarden toch alleen maar van dromen??
Mijn kudde moet het doen met 1 hectare (ook niet mis!)

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:35

Ik vind het prima hoe mijn (verzorg)paard nu staat. Zoiets zou ik zelf ook willen als ik een eigen paard heb. Overdag lekker buiten met een groep vriendjes, en 's nachts lekker op stal.
Heb ook de mogelijkheid om in een binnen en buitenbak te rijden, dus dat is met alle weersomstandigheden ook ideaal, en een lekkere wasplaats.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:36

sartje schreef:
Het verbaast me dat veel mensen hun paarden nachts op stal willen hebben in de winter, waarom zouden jullie dit willen?

Omdat mijn paard geschoren wordt in de winter en dekens opkrijgt. De haflingers hoeven de komende jaren niet perse meer geschoren te worden, dus die kunnen buiten blijven met hun eigen vacht. Vorig jaar en daarvoor werden ze ook geschoren en kregen dekens op en stonden toen ook binnen snachts.
Daarbij denk ik dat een paard met hun eigen wintervacht veel beter warmblijven (normaal gezond paard) dan dat ik er dekens op ga gooien en kunnen imo veel beter buitenblijven dan paarden die geschoren zijn en met dekens staan.

sartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 21:37

Gypsy schreef:

Zo denk jij en ik, maar er zijn zat mensen die dat niet doen of niet de gelegenheid hebben omdat ze ook willen trainen.
En dan is het vaak afwegen, voornamelijk in de randstad. Daar moet je blij zijn als ze al 3 uur buiten komen op een dag.

Tesssie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:39

ik zal graag me paarden aan huis hebben. een inloopstal met een groot stuk land met ondiep meertje er in en bomen. en dan nog een goede binnen en buitenbak. er voldoende buitenrijmogelijkheden.