van een garage box een stal maken.

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:01

Citaat:
in het midden. Wij hebben een gang pad van 1.20m en daar kan ik met een hannoveraan van 1.70 makkelijk in. evt. de staldeuren voor de d-pony's aan de voorkant maken, dat je alleen met de shet (en je zadel en kruiwagen) door het gangpad van 1.20 kan.

En je hebt dan maar 3 meter aan elke kant nodig

3mtr | 1mtr | 3mtr =7mtr

en dan 5 meter diep

Maar dan kom je toch niet weg met je breedte of ben ik nu blond?

Als ik het me zo voorstel:
Ik sta voor de garage en links naar rechts is 5 meter breed en van voor naar achter is 7 meter.

Als ik dan links 2 boxen van 3x3 heb en rechts 2x 2 bij 3 zit ik aan 5m breedte en heb ik dus geen ruimte meer voor een gangpad.
Zoals PriscaZ zegt zou je wel uit kunnen komen en dan inderdaad alles buitenom.

_ManOnnetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 12:28

it_is_me schreef:
Kan je geen schuilstal buiten realiseren, waar de paarden in kunnen? Shetlanders kunnen gemakkelijk zomer en winter buiten verblijven en dan gebruik je de garage voor je konijnenhokken en opslag van hooi, stro, zadelkamer e.d.

Wil niet echt een schuilstal maar echt een stal.
De garage is 7 meter lang en 6 meter breed.
Ik zat zelf de denken om eerst gewoon 2 stallen te doen, want heb nu een shetlander en een d pony en zou graag in de toekomst nog een haflinger erbij willen hebben, dus mss dan de shetlander weg en inplaats van een haffie..

en de garage is gewoon vierkant met 2 deuren, en dan gewoon 1 deur dicht laten en de andere eruit slopen heb je een soort L vorm.

_ManOnnetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 12:35

PriscaZ schreef:
Als je iedere stal een deur naar buiten kan geven zou het wel kunnen passen in een hoekopstelling. Dus 2 3x3 stallen naast elkaar en dan de 2x2 stal ervoor. Dan zou je 6x5 meter gebruiken als stal. Houd je dus een pad van 1x5 over aan de zijkant en in de hoek van de stallen 2x3 meter. Erg krap lijkt mij... Helemaal als je spullen er ook nog bij moeten... Weet niet of dat allemaal erg slim is om te doen.

Kunnen je konijnen niet buiten staan met hun hok? Mooie ren eraan en dan zijn ze ook blij.

Die halve hectare, is dat jullie hele stuk, of echt buiten jullie huis en tuin? (hoewel dat niet is waar het in dit topic overgaat, wel erg belangrijk om over na te denken...)

Ja Konijnen zouden evt buiten kunnen das ook een optie,
De halve hectare is buiten ons huis dat is achtertuin zeg maar.

Hoe jij het zo ingedeelt had, zat ik ook aan te denken.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:48

fjordnina schreef:
Citaat:
in het midden. Wij hebben een gang pad van 1.20m en daar kan ik met een hannoveraan van 1.70 makkelijk in. evt. de staldeuren voor de d-pony's aan de voorkant maken, dat je alleen met de shet (en je zadel en kruiwagen) door het gangpad van 1.20 kan.

En je hebt dan maar 3 meter aan elke kant nodig

3mtr | 1mtr | 3mtr =7mtr

en dan 5 meter diep

Maar dan kom je toch niet weg met je breedte of ben ik nu blond?

Als ik het me zo voorstel:
Ik sta voor de garage en links naar rechts is 5 meter breed en van voor naar achter is 7 meter.

Als ik dan links 2 boxen van 3x3 heb en rechts 2x 2 bij 3 zit ik aan 5m breedte en heb ik dus geen ruimte meer voor een gangpad.
Zoals PriscaZ zegt zou je wel uit kunnen komen en dan inderdaad alles buitenom.

ik sta net aan de andere kant voor de garage ;) in mijn beleving was hij 7meter breed (en dus aan de lange kant open) en 5 meter diep haha

michaelally

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:38

fjordnina schreef:
Ik ben bang dat je dit niet allemaal kunt realiseren op 35m2.
Voor je d pony's heb je minimaal 8,76m2 ruimte per stal nodig, vertaald naar werkbare maten is dat dus gewoon 3x3. Je shet (uitgaande van een stokmaat van 95 cm) heeft minimaal 3,61m2 nodig wat in praktijk neerkomt op 2x2. Dan heb je dus al
20m2 (minimaal!) in gebruik. Je gangpad is 1,5 a 2 m breed en dan heb je dus je 5 meter breedte al te pakken als je de stallen over de lengte zet. Dat lukt echter al niet omdat je 8m lengte voor je stallen nodig hebt.

Dan wil je ook nog een zadelkamer, zaagselopslag en 2 flinke konijnenhokken kwijt. Ik vraag me af: waar???

http://www.fotoaanpassen.nl/
Dit had ik in gedachten ik weet niet als de stallen groot genoeg zijn
maar er is zeer weinig plaats, als het inloopstallenzijn kan het natuurlijk wel beter, maar er blijft weinig plaats, al er geen loopgang moet zijn heb je natuurlijk direct 10 m² bij .

_ManOnnetje_

Re: van een garage box een stal maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 13:41

Ik zie geen tekening?

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 08:01

Toevallig hebben we van een houten garage van 5/6 2stallen gemaakt. De verhuis moest allemaal heel snel gaan en we hadden geen tijd meer om stallen te bestellen
De ramen en deur opzij hebben we vervangen door plexi-spul en de zijdeur staat altijd open.
We hebben wanden van echte stallen op de kop kunnen tikken en langs heel de garage gelast en deuren mee gemaakt.
We hebben er 2 stallen in gemaakt, de openingdeur van de eerste stal is vanvoor bij de 2deuren vd garage en voor de 2stal moet het paard door de eerste stal.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, want ik heb niet echt een foto bij de hand.
De stallen zijn 4-3.5 en best te doen, maar ik zou ze niet kleiner maken...
Dit jaar zorgen we ervoor dat het ene paard binnen kan langs de zijdeur vd garage zelf ipv elke keer door de eerste stal te moeten gaan.

Maar hier staan enkel 2 paarden in... Moesten er nog eens spullen, hooiopslag en paard bij, zou ik niet weten waar...

_ManOnnetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 09:26

Zou je een foto willen maken?
Ben wel erg benieuwd!

Barvrouwke schreef:
ervanuitgaande dat de garage 5 meter breed en 7 meter diep is
en de voorkant open is, kun je 2 dingen doen.
een box van 3breed 4 diep achterin en een box van 3x3 ervoor
en dan achterin naast de grote box een box van 2 bij 2.80.
Door de achterste box 4 meter diep te maken kan er nog een
deur in(1.20breed) zonder door een andere box te hoeven en blijft
de kleinste stal ook nog van enig fatsoenlijk formaat voor de shet.
Dan hou je een gangpad van 2meter breed en 3 meter diep.
Genoeg voor een voerton in de hoek.
Dan moeten de konijnen en opslag maar naar zolder :+

edit: tweede optie vergeten.
De 2e optie is 2 boxen van 3x3 en dan de deur zo dat je door de andere stal heen moet.
Lijkt me niet fijn, maar dan heb je wel een ruimte van 1x3 over aan de voorkant voor
een baaltje hooi ofzo.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:30

Kun je er geen loopstal van maken? Dat de drie pony's gewoon los door elkaar heen staan?
Dat is ideaal! Zeker als ze vrij in en uit de stal kunnen lopen!

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:25

_ManOnnetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 11:30

Barvrouwke schreef:
_ManOnn_ schreef:
Zou je een foto willen maken?
Ben wel erg benieuwd!

Jawel, heb het even snel in paint geprutst.
Maar zo snap je het vast wel :+
http://www.fotopocket.nl/fpimages/2011/ ... 8/stal.JPG

Ey Ja! Dat is ook een goed idee, mijn garage is wel wat groter en doe dan 2x stal 3x3 en 1 stal 3x2 Ofzo. En die kan ook als hooi opslag.

Jij hebt je hooi en zadelkamer is een andere loods?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:40

Hou je er rekening mee dat als je er later een haflinger in wil zetten, de minimale stal ruimt die een paard nodig heeft: 2x schofthoogte voor de lengte en de breedte is.

Een haf is wel hoger dan 1 meter.

Denk er verder even aan dat als je de deur er uit haalt en je er zadels ophangt. Dat je deze stevig moet beschermen.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:58

Misschien kun je, als het hoog genoeg is, een opslag boven de stallen doen? Dan moeten er natuurlijk voor de lichtinval wel ramen in de muren zitten.

Als ik jou was, zou ik beginnen met 2 stallen en de overige ruimtes. Als er dan een andere paardje bijkomt kun je alsnog kijken hoe en wat.

_ManOnnetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 12:00

Paan schreef:
Misschien kun je, als het hoog genoeg is, een opslag boven de stallen doen? Dan moeten er natuurlijk voor de lichtinval wel ramen in de muren zitten.

Als ik jou was, zou ik beginnen met 2 stallen en de overige ruimtes. Als er dan een andere paardje bijkomt kun je alsnog kijken hoe en wat.

Ja dat is wel een goeie, het heeft ook nog geen haast eerst het huis en de stalle en later nog geen Haflinger

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:05

Ik bedenk nog even een nieuw probleem voor jullie :) een huis koop je niet voor 1 of 2 jaar ......
TS heeft nu D-pony's ..... dat worden vast paarden dan heb je dus gezien de nieuwe wettelijke wensen grotere boxen nodig... misschien handig om even mee te nemen in de calculaties

_ManOnnetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 12:06

RM94 schreef:
Ik bedenk nog even een nieuw probleem voor jullie :) een huis koop je niet voor 1 of 2 jaar ......
TS heeft nu D-pony's ..... dat worden vast paarden dan heb je dus gezien de nieuwe wettelijke wensen grotere boxen nodig... misschien handig om even mee te nemen in de calculaties

Wie zegt dat ik naar paarden ga?..

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:07

Dat zeg ik niet maar het is misschien wel verstandig daar over na te denken

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:08

Misschien mag je een soort carpoort aan de garage maken dat zou wel helpen in ruimte

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:38

_ManOnn_ schreef:
Ey Ja! Dat is ook een goed idee, mijn garage is wel wat groter en doe dan 2x stal 3x3 en 1 stal 3x2 Ofzo. En die kan ook als hooi opslag.

Jij hebt je hooi en zadelkamer is een andere loods?

Dit was maar een verzinsel van mij zo... mijn ponypark is iets ruimer ;)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:41

Heb je geinformeerd bij de gemeente of je dat is toegestaan op dat perceel? Daarvoor zijn bepaalde verordeningen.
Ook met het oog op mestopslag, mogelijke (stank)overlast voor buren, etc.

_ManOnnetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 14:53

RM94 schreef:

Want...?

_ManOnnetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 14:54

senna21 schreef:
Heb je geinformeerd bij de gemeente of je dat is toegestaan op dat perceel? Daarvoor zijn bepaalde verordeningen.

Het is in duitsland! die zijn niet zo moeilijke met mest opslag ect.
En dat hebben we allmeaal al geregeld!!
Het gaat om de stallen!

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 08:25

_ManOnn_ schreef:
RM94 schreef:

Want...?

Omdat een paard een grotere box nodig heeft dan een pony en dan zou je dus moeten gaan verbouwen maar goed het is duidelijk dat je daar geen behoefte aan hebt.

Succes met je stalletjes

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 08:32

_ManOnn_ schreef:
senna21 schreef:

Het is in duitsland! die zijn niet zo moeilijke met mest opslag ect.
En dat hebben we allmeaal al geregeld!!
Het gaat om de stallen!

en of ze in duitsland streng zijn met mest opslag! als jij zo makkelijk denkt maak je borst maar nat, want dan krijg je het flink voor de kiezen!
over de stallen betreft, ik zou de garageboxen weghalen (zijn ze wel hoog genoeg?) en andere stallen plaatsen

loes__ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 09:21

Afbeelding

je hebt geen ruimte voor hooibalen, maar je kunt de stallen redelijk kwjt, ik zou kiezen voor een zadelkast ipv een zadelkamer(kan misschien nog wat groter). in de open ruimte heb je genoeg ruimte om de te draaien, en 1 meter pad om alleen naar buiten te lopen kan makkelijk