Ras en aankoop enzo.....advies?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 20:14

Als je serieus een paard van 1.50 wilt zou ik zelf niet voor een haflinger kiezen.
Waarom: eigenlijk omdat ik de types dan te luxe vind. Ik vind dat een goed recreatie paard een beetje stevige bouw mag hebben en sterk beenwerk. De haflingers van tegenwoordig hebben meer weg van een nrps'ers.

Een tinker heeft in mijn ogen de meeste beperkingen tot het wat sport gerichter te rijden.
Ze zijn niet zo rijtypisch gebouwd(gefokt) als de meeste haflingers of welsh cobs. Tinkers zijn in mijn ogen echte trek paarden, niet dat dat een reden is om er niet op te rijden natuurlijk!
Vind ze zelf erg leuk om te zien maar denk niet er ooit eentje te bezitten.

Dan kom ik toch uit op de welsh cob, die zijn zowieso al iets groter en behouden hun stevigheid.
Verder niets toe te voegen, leuke dieren.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 21:06

Als ik zou moeten kiezen, dan werd het een tinker. Maar dat is gewoon heel persoonlijk. Zoals Haffies voor de een iets speciaals hebben, hebben tinkers dat voor mij.
Haflingers heb je uiteraard wel in de stokmaat van ong. 1.50, maar dat is vaak het grotere type, voor tinkers is dat meestal het gemiddelde maatje.
Wel zijn Tinkers op het moment een flink stuk duurder dan Tinkers.
Ik denk dat je gewoon bij zowel Haflingers, Welsh Cobs en Tinkers moet gaan kijken, en waarschijnlijk loop je dan vanzelf tegen je droompaardje op!
Succes!

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 22:26

ik zou ook voor een ruin kiezen.

je kan niet ieder paard over dezelfde kam scheren maar over het algemeen:

zijn ruinen rustiger en hebben een constanter karakter.

vele merries hebben vaak last van hun hengstigheid.

een hengst kan heel braaf zijn, maar als je met een maatje gaat wandelen en dat maatje is toevallig een merrie ..... gebeurt hoor, dat de hengst erop springt.

Naira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-03 22:44

Nogmaals, bedankt voor de reacties! Lachen
Ik had idd ook al bedacht (zie mijn eerdere berichtje Haha!) dat ik het liefst een ruin wil....
Verder...heb ik het idee van een tinker een beetje laten vallen...ik denk dat een haf of welsh cob toch beter bij mij past en over het algemeen zijn ze dus idd wat luxer en rijtypischer, wat ik ook een voordeel vind. Bovendien zijn de prijzen van tinkers op dit moment erg vaak absoluut niet in verhouding tot het paard zelf...
@Cowgirl...die stokmaat gaat mij niet op de centimeter, hoor. Als ik een superleuke haflinger zie van 1,46 mag dat ook...Hoewel ik een beetje heb zitten neuzen en over *veel* haffies heb gehoord die zo rond de 1,50 zitten, dus heel zeldzaam is dat niet...
En natuurlijk kijk ik als een paard/pony ga kopen ook naar de bouw, karakter, beweging, etc. Dat lijkt me logisch, maar wat dat betreft weet ik ook wel wat ik wil...

Nou ja, in elk geval heb ik nu besloten om me te richten naar welsh cobs & haflingers (vooral leuke paardjes in het algemeen) en dan maar wachten tot de klik valt
Duss...heel erg bedankt voor iedereen die suggesties heeft gedaan! OK dan!