paard zo lang mogelijk over hooi laten doen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 10:39

gewoon zo'n dik aanhangernet kopen bij de boerenbond/welkoop. (40 euro ofzo)

in de maat knippen die je wil en de zijkkant dichtrijgen met het touw wat erbij zit. de bovenkant open houden om te vullen. ik doe daarna wel een (paniek/karabijn)haak aan de bovenkant om het net een beetje dicht te houden anders gaat mijn slimme paard hem gewoon vanaf de bovenkant leeg eten.
dan bijvoorbeeld twee van die tiestraps om de spijlen, maar niet te strak, zodat je aan die tiestrabs kan gebruike om het hooinet met paniekhaken aan te bevestigen.

als je wil kan ik wel een foto maken van hoe ik het heb.

je kan van zo'n groot aanhangernet zo'n 2 a 3 netten maken, dus mocht hij een keer kapot gaan maak je gewoon een nieuwe voor die 40 euro.

ik heb wel het oranje net gekocht, deze vond ik qua materiaal een stuk steviger dan de groene.

pmarena

Re: paard zo lang mogelijk over hooi laten doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:10

Is die oranje niet van dat dunne nylon dan , met knoopjes tussen de mazen ?

Die vind ik namelijk erg scherp om als hooinet te gebruiken :o

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:12

ze zijn hetzelfde gemaakt als die groene, alleen die groen zijn heel dun.
deze zijn meer zoals de standaard hooinetten in de winkel. geen idee wat voor materiaal het is. scherp zijn ze iig niet vind ik.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:16

Hier bij de Welkoop waren de groene namelijk juist van mooi dik PP zonder knoopjes , komt wel sneller een lusje in maar is hartstikke sterk verder :)

Die oranje waren van die dunne touwtjes. Wel sterker om te zien daar het een "hard" touwtje was zeg maar , maar vooral van die knoopjes tussen de mazen vind ik echt niet geschikt , dat is best scherp als ze daar telkens met hun lippen langs moeten gaan :)

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 19:23

Ik gebruik netten van nicky's keet, bevallen prima!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 19:52

pmarena schreef:
Hier bij de Welkoop waren de groene namelijk juist van mooi dik PP zonder knoopjes , komt wel sneller een lusje in maar is hartstikke sterk verder :)

Die oranje waren van die dunne touwtjes. Wel sterker om te zien daar het een "hard" touwtje was zeg maar , maar vooral van die knoopjes tussen de mazen vind ik echt niet geschikt , dat is best scherp als ze daar telkens met hun lippen langs moeten gaan :)

dan zullen ze bij onze boerenbond wel andere netten hebben dan bij jullie denk ik :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:32

Kan best hoor :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 16:42

Ondertussen heb ik 2 tonnen in huis en als het klopt ook 2 fijnmazige hooinetten :)

Ik heb afgesproken dat ik zelf het hooi ga doen zodat de stalhoudster er geen zorg aan heeft. Ga hopelijk van het weekend knutselen om er wat vat te maken :D

Vind het wel erg spannend, ben nieuwsgierig wat Mastro er van vind als die dan straks terug is :o

Zit alleen met 1 puntje. In de winter na een flinke regenbui is zijn paddock echt een bende, echt een blubberzooi. Is er een oplossing om zijn hooi dan droog te houden? Is daar een handige slowfeeder voor?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:45

Kun je geen hoge paal de grond in slaan in een hoek zodat je daar het hooinet aanvast kan maken? (wij hangen zelf de hooineten namelijk altijd aan zo'n vastzetring voor paarden die wij hoog hebben vastgeboord).

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 14:51

Ik beperkt me liever in dingen waar ik de grond en spullen van de stal enigsinds voor moet aantasten. Een paal in de grond slaan is nogal wat... Het ligt er wel aan in welke paddock hij komt, maar eventueel heb ik wel een kleinere paal tot beschikking of een stuk hek.

Maandag gaan we aan de gang met de ton die dan in de stal moet hangen. :9 Heb er zin in.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:00

heb je al naar een kliko gekeken? aan de onderkant\zijkant een stuk eruit zagen, dan aan de binnenkant een raster ertegenaan en onderin de bak een schuine plank zodat het hooi voor de opening zakt. gewoo via de klep hooierin gooien van bovenaf. er zijn erg veel van dit soort topics met tips erin te vinden
ik zat trouwens even naar die horse-graze te kijken...prachtig ding, maar als je er 7 nodig hebt :$ :evaw:

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:12

Hey Millanka,

Misschien nog een klein ideetje voor jou: hooikussens maken. Ik heb een aanhangernet gekocht (met fijne mazen) en dat in stukjes geknipt en daar hooinetjes van gemaakt waar 1 plak hooi in kan. Die kan ik zo in een ton water gooien om te weken, eruit halen en in de stal/wei leggen (gewoon op de grond). Hoe lang deze netjes het uit houden door dagelijks te weken weet ik niet (das kwestie van uit proberen en het geschikte net te vinden). Ik heb een net gekocht van 20€, dan nog touw voor alles dicht te maken (geen idee meer van de kostrijs) en heb er 6 netjes van kunnen maken.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 09:21

Maar 1 plakje hooi is natuurlijk niet genoeg.... Hij moet wel wat meer hooi krijgen dan dat.

Ik ga nog even kijken naar een kliko. In principe zou ik hetzelfde kunnen doen met de 2 tonnen die ik nu heb. Maar misschien wel een handigere optie in de stal.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 10:50

Kijk anders even naar de hooinetten van mijn weidegenootje , zie mijn website en dan de aanbiedingen-pagina , daar heb ik ze op gezet van de week , dat is echt ideaal :)

Wacht even.... directe link : http://www.boomloosrijden.nl/hooinet.html

Wij hebben in de schuilstal 2 van deze netten hangen voor onze 2 D-ponies , het is echt ideaal.
Supersinmpel te openen en te sluiten , je kunt er makkelijk even snel hele plakken hooi in doen , het hangt lekker plat tegen de stalwanden dus neemt weinig ruimte in , is ook behoorlijk sloop-proof en ongevaarlijk qua ongelukjes , en ze doen er door de kleine mazen langer over om het hooi er uit te plukken (zonder dat het meteen enorm frustrerend wordt) en verspillen daardoor ook minder hooi (op de grond vallen en er overheen pissen , je kent het wel , daar kijken ze wel voor uit als het wat meer moeite kost om een plukje hooi te pakken :P ).

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 12:34

Het punt is vooral dat ik niks in de wand wil hoeven boren en dergelijk. en dat is eigenlijk onvermijdelijk met hooinetten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:37

Tja , dat is zo :)

Maar andere dingen zul je toch ook vast moeten zetten als je het veilig wilt houden , denk ik ?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:40

niet te grote kunststof bak met fijnmazig hooinet er in, of voor paddock evt kleine trekkerband met houten plaat als bodem waarop je een net kan bevestigen aan ring?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:45

bij kraemer kan je schroeven kopen zodat je je hooinet aan de tralies van de staldeur kan bevestigen.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 12:54

Inderdaad maar bijv een ton kan ik ophangen aan de tralies met een touw en dan hoef ik niks te beschadigen. Kunststofbakken heb ik naar zitten kijken maar dan kom je snel op een best hoge prijs uit, die dingen zijn echt niet goedkoop.... Het is niet dat ik het voor een dubbeltje wil doen maar ik heb al de spullen waar ik wat mee kan doen, alleen voor in de paddock is het gewoon niet ideaal. Dan zou een waterdichte bak super zijn, maar die kosten minstens 50 euro...

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:18

Ik zit ook met zo'n probleem, dat met name mijn fries en shet te veel krijgen of te lang zonder eten staan.
Ik nu heb hooi ruiven gekregen met een spijlen afstand van 4 tot 7 cm, deze heb ik nu laag hangen (op advies van anderen, omdat de paarden anders te veel hooi en stof in hun neus krijgen), maar nu eten ze van boven uit de ruif het hooi op, dus ze nemen grote happen.
Als ik ze hoger hang zodat ze echt tussen de spijlen moeten eten zou dit dan echt zo slecht zijn voor de pony's? Anders moet ik iets bedenken dat de bovenkant bedekt.

Millanka, Voor in een paddock zou je een kliko kunnen gebruiken, heeft al iemand eerder voorgesteld

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:26

Millanka:

Op zich kun je ook een houten balk aan je tralies vastmaken , en daar de bevestigings-ogen voor een hooinet in draaien , dan hoef je verder ook de stalwanden niet te beschadigen :)

Ik blijf een hooinet de meeste praktische oplossing vinden , maar als je iets anders kunt doen met spullen die je al hebt staan is het wel logisch als je dat (eerst) probeert natuurlijk :j

Maringe : bij eten vanuit de lucht heb je toch weer een rare eethouding en dat er snel allerlei stof in neus en ogen dwarrelt....

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:04

Dinopino schreef:
bij kraemer kan je schroeven kopen zodat je je hooinet aan de tralies van de staldeur kan bevestigen.

Bedankt voor de tip; ik heb er meteen 5 besteld en ze lijken mij erg handig!

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:54

Ik zou wel uitkijken voor hooinetten als je paard ijzers heeft, hoe klein de mazen ook zijn ze kunnen er met hun ijzer in blijven hangen. Is bij mij namelijk gebeurd stom van me om daar toen niet over nagedacht te hebben. Maar gelukkig geen schade opgelopen :D

Nu is ze ijzerloos (een poging tot :P) en kan ik met een gerust hart mn hooinetje ophange. Heb trouwens een hele grote :P nickeys keet (weet niet of ik het goed spel zo uit mn hoofd) Deze zijn heerlijk groot en als ik in de avond hem flink vul en de volgende ochtend er weer ben zit er zelfs nog een beetje in :P

lytje0horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 15:45

hooinet met kleine gaten

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 17:11

Gewoon hooinetten ophangen is gewoon weg geen optie voor mij. Hij moet nat hooi hebben, die hooinetten zijn er niet voor gebouwd om elke dag in het water te zitten en de hooinetten die je op een muur kan pinnen zijn gewoon giga duur (vaak minstens 50 euro, zeker niet goedkoper dan 30 en ik vind het gewoon erg duur voor een hooinetje) Dus alternatieven op hooinetten of hooinetten in combinatie met tonnen is welkom.