Weidegangvraag: Merries en ruinen samen op de wei?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Re: Weidegangvraag: Merries en ruinen samen op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:26

Bij ons staan er 2 merries bij 7 ruinen.. gaat prima..
En ja.. Heel af en toe springt mijn ruin wel eens op een van de merries..
Maar geloof niet dat die er ooit schade van ondervond.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:34

Staan bij ons allemaal door elkaar. Gaat prima! :)
(we hebben nu in totaal zo'n 30 paarden staan)

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:35

Nooit problemen gehad met een gemixte weidegang en dat dekken kan ook geen kwaad. Ik heb er in ieder geval geen problemen mee. Lekker paard laten zijn, er komen toch geen veulens uit. En lang niet iedere ruin dekt.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:06

Bij ons hebben we drie groepen, allemaal van 6 a 7 paarden per groep en lekker gemengd.
Er is nooit iets aan de hand en het gaat erg goed. Er zal wel eens een hengstige merrie gedekt worden, maar zie het niet vaak en nog nooit problemen van geweest. Inderdaad lekker paard laten zijn......

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:21

Bij ons staan ze apart. Een van de ruinen heeft wel een tijdje bij de merries gestaan, omdat hij niet helemaal goed met de andere ruinen kon.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:04

Helaas staat mijn ruin ook bij 1 a2 merries in de weide. (hij is de enigste ruin op stal)
Als die merries hengstig zijn, ja dan duikt die er indd ook boven op.
Maar voor ons ruinen-eigenaren is het ook niet echt prettig hoor telkens een drukke 'hengst' die naar zijn merrie wilt :=

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:12

bij ons staan ze ook gemengd, jong en oud, ruinen en merries :j zijn eigenlijk geen problemen met hengstige merries, de meeste dames die in de groep staan zijn al wat ouder en niet tot weinig extreem hengstig.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 18:27

Heb mijn merrie verschillende malen gehavend uit de gemengde wei gehaald, waarvan de laatste keer behoorlijk ernstig, dus ze gaat nu lekker de merrie weide in en dat geeft totaal geen problemen. Ze staan er heerlijk rustig bij.
Wij hebben merries en ruinen apart en een gedeelte van de dag kunnen ze bij elkaar.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 18:37

Bij ons gewoon de merries en de ruinen apart, alleen er is een 24 jarige ruin die staat wel bij de 2 merries, en hij dekt ze niet maar is gewoon niet lief naar ruinen toe dus vandaar bij de 2 merries, met wie hij het goed kan vinden en de andere groep is alleen merries en mijn ruin in de ruinengroep, gaat prima.

Vroeger stond mijn ruin wel in gemengde groep en dat ging ook perfect, geen gedoe en of gevecht, maar ja er was ongeveer evenveel merries als ruinen. Ook daar werd er niet gedekt door de ruinen.

Dat is per stal en per paard verschillend, belangrijkste is kijken hoe t gaat en als t niet goed gaat anders gaan doen en in ander groep zetten tot het helemaal goed is en wie bij wie past.

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 18:39

Op onze stalling staat alles bij elkaar, op hengsten na dan :))

Merries, ruinen, jong en oud! :) Gaat prima hoor!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 12:45

Mijn ruin werd juist aangerand door de merrie :') Arme ding wist niet waar hij het zoeken moest := Flynn is al jong gecastreerd en heeft nooit echt hengstengedrag vertoont. Hij dekt dus ook niet. Moet ook niet, hij staat samen met o.a. zijn moeder.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 17:06

Hier staan de pony's allemaal bij elkaar, en de ruinen en merrie paarden apart.
Dat zijn de manege paarden.

De pensionpaarden staan bij allemaal apart. Soms in 2-tallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 17:09

Bij mij staan de merries en ruinen gezamelijk (prive-kudde) en inderdaad, 1 van mijn ruinen dekt de merries als ze hengstig zijn.
Ik heb hier echter nog nooit klachten aan ondervonden (wondjes of kapotte dekens of at dan ook) dus ik vind het geen probleem en laat ze lekker samen staan. :)

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 17:12

Bij ons hebben we 4 grote groepen, die nu in de zomer een nog grotere kudden vormen. En alle paarden staan gewoon bij elkaar. Zowel ruinen als merrie's als veulens... Er heerst wel een rangorde, maar geen problemen onderling...

alinda113

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:35

Hier stonden ze eerder altijd apart, omdat mijn eigen ruin er altijd op sprong.
Op een gegeven moment hadden we alleen nog een shet-merrie en een enter-merrie, en die hebben we toen bij de ruinen gezet. tot nog toe gaat dat goed, ondanks dat de enter ondertussen twenter is geworden :D en dus bijna elke week hengstig is.
Tijdelijk hebben we er een ruintje bij gehad die er wel op sprong, zowel op de shet als op de twenter, en toen begon mijn eigen paard ook weer (misschien om leiderschap te tonen?)
Dat ene ruintje is ondertussen weer verhuisd, en mijn paard is gelijk gestopt met het erop springen.
Mocht er weer een merrie bijkomen of een ruin die erop wil, bekijk ik gewoon terplekke welke paarden wel of niet samen kunnen, merrie of ruin maakt dan niet uit.

OF het kwaad kan weet ik niet. Maar een grote ruin op een wat kleinere merrie lijkt me niet goed voor het ruggetje, zeker niet als het een paar keer per dag gebeurt. En volgens mij kan de merrie ook wel een ontsteking ofzo krijgen van dat 'ding' elke keer naar binnen te krijgen.

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:29

bij ons op stal staat alles door elkaar nooit geen last dat ruinen erop springen ze staan met zijn 13 waarvan 5 merries.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 12:52

Hier staan de ruinen en merries apart.
We hebben een ruinen groep en een merrie groep. En omdat het vaak donderen was als ze naast elkaar stonden zit er nu ook altijd een wei tussen dus geen gezeur met draden kapot hengstige merries ideaal!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 17:13

Wij hebben zelf twee ruintjes en een merrie, vroeger heeft mijn ruin haar wel eens gedekt, maar sinds de merrie een eczeemdeken opheeft, lukt dat toch niet meer!(zit een heel lange staartflap aan)
En meestal valt het wel mee hoor, ik vind het pronbleem niet zo heel groot, een kudde waar het paard niet tussen past is veel erger/gevaarlijker.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 19:22

Bij ons op stal hebben we een groep van 11 paarden, 3 merries en 8 ruinen. En een groepje van 3 paarden, 2 hengsten en 1 ruin. Ook hier geen problemen.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:35

Merries en ruinen staan bij ons op de manege gewoon bij elkaar in de wei. Ze staan ingedeeld in groepen waarvan de paarden onderling met elkaar overweg kunnen. Want tussen sommige merries of ruinen is wel eens wat strijd. Maar ruinen en merries gemixt in de wei gaat prima. Gaat er vooral om of ze het een beetje met elkaar kunnen vinden. ;)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:40

als jou ruin zachtaardig is dan zal het vast geen problemen geven. Als hij een beetje hardaardig is dan kan het problemen geven. En als een ruin mijn merrie hele tijd zit te dekken dat zou ik niet fijn vinden ook i.v.m. de rug van mijn merrie. Dus dan is schijden de enige oplossing.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:41

Mijn ruin staat lekekr tussen mijn merries hoor. Dat kan gewoon!!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:51

Merrie en ruin bij elkaar vind ik (over het algemeen) de beste combinatie. 2 ruinen is vaak klieren (halsters trekken, donderjagen etc.) en 2 merries gaat ook niet altijd i.v.m. trappen naar elkaar/kattig doen.
Maargoed dit is natuurlijk niet altijd zo.. zijn ook genoeg merries die niet trappen en het ligt ook maar net aan het karakter van het paard/de (omgang van de) eigenaren of wat dan ook..

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:58

Mijn merrie staat nu met 5 ruinen, gaat prima.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:03

Bij ons staat ook alles door elkaar. Geen probleem. Mijn merrie heeft mijn ruin vroeger ook aangemoedigd haar te dekken. Volgens de veearts was dit geen probleem, alleen oppassen als ze zo'n bui heeft van 'ik wil je wel, oh nee toch maar niet en dan de ruin van zich afmept' :D maar dit had hij snel door. Ik zie eerlijk gezegd ook het probleem van rugklachten niet zo. Dit is toch de natuur? En hoelang is zo'n merrie nou hengstig? Ik denk dat een paar keer gedekt worden minder belastend is voor de rug dan een uur met een slecht passend zadel en/of een bonkende ruiter op zo'n paardenrug. Het is eigenlijk toch ook vreemd dat er zoveel via KI gedaan wordt? Alles wordt steeds onnatuurlijker. Maar ik draaf door :Y)