oren toileteren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 23:26

suuzepuus schreef:
Quir schreef:
Als je een oornetje om doet, hoef je de oren ook niet leeg te halen. Zie je toch niks meer van dan. :')

Ik denkl dat heet juist andersom is. Eerst halen ' ze' de oren leeg en dan komen er vliegen enz in dus moet er weer een netje omheen....
Ik denk niet dat er ooit een jury je minder punten zal geven voor het teveel aan haar in de oren!! (anders moeten die echt stoppen met jureren...)

Ik snapte je punt en het was dan ook meer sarcastisch bedoelt. ;)
Ben het ook wel degelijk met je eens hoor. :)

Ik vind lege oortjes wel veel netter, echt helemaal leeg alleen voor de keuring. Verder redelijk leeg (dus niet alles er uit) voor de wedstrijd beesten, de rest staat gewoon met wollige oren. :))

suuzepuus

Re: oren toileteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 23:30

Bij mij staan ze allemaal met oorhaar. De ene heeft nou eenamaal iets meer dan de ander... Maar och... vind het wel leuk hoor!! vooral bij mn shet in wintervacht, die oortjes verdwijnen in al dat haar!!!

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 07:51

doerakje schreef:
mylene32 schreef:

sorr hoor maar het woord dierenbeul vint ik er wel bij passen

Dierenbeul voor het gebruik van een praam? Oke nu daalt het niveau wel heel erg ver!

Ik scheer zelf de oren van mijn (wedstrijd) paarden. Ik kende vroeger mensen die de haren wegbrande, doet iemand dat en zoja hoe doe je dat dan?Dat vind ik altijd een eng idee vuur bij mijn paarden..:o

Ik doe dit wel bij de kaaklijn van sommige paarden, bijvoorbeeld bij mijn vorige paard, die had nogal last van overtollig haar daar :') Gewoon een kwestie van aansteker er onder en de fik er in.. vaak gaat het vanzelf uit.. als je bang bent dat het te heftig brand ga je even snel met je hand er over en het is uit.. Vervolgens met een harde borstel de stoppeltjes er af poetsen... maar bij oren.. geen ideee :+

Jess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:17

mylene32 schreef:
Maris__ schreef:
Scheren, vind het juist erg mooi, alleen houd mijn paardje er niet zo van! :') (Maar daar hebben we een praam voor! :)))

En sorrY maar ik vinD jou een een talenbeul :')

Ik knip zoveel mogelijk haar uit de oren maar laat altijd wel wat zitten. Zou wel willen scheren maar kan met een scheerapparaat niet in de buurt van z'n oren komen.

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:17

mylene32 schreef:
Maris__ schreef:
Scheren, vind het juist erg mooi, alleen houd mijn paardje er niet zo van! :') (Maar daar hebben we een praam voor! :)))

Dierenbeul voor een praam? :+

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:23

De nieuwe welzijnswet voor paarden, (waar Bleker nu mee bezig is) verbiedt het zelfs om de oren uit te scheren, Die haren hebben wel degelijk een functie om het gehoor van een paard te beschermen, ook de tastharen rond de mond mogen dan niet meer weggehaald worden.

Een praam is goed voor de noodzaak, maar ik vind het te vergaan om een paard een praam op tezetten, omdat het baasje zonodig de oren geschoren wil hebben.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:29

Bij mijn paarden knip ik ze,
Alleen bij Zafier kan ik er eentje knippen, de andere lukt niet, ook niet met praam (die krijg je niet eens om) Ja, heel leuk paard is het wat dat betreft.. Nu loopt ie met een geknipte oor en een met haar uit z'n oor := Voorpluk kan je ook niet vlechten..

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:32

Ik vind oren scheren ook grote onzin. Die haren zitten er niet voor niets, een paard heeft ze nodig. En ik kan me nou echt niet voorstellen dat kale oren zoveel mooier staan, ik vind zo'n gladgeschoren kaal paard alleen maar lelijk. Waar is het paard? Ik zie alleen een barbie..

Nee, ik vind het grote onzin. (Vooral van die mensen die hun paard zijn oren uitscheren en dan een topic openen 'Help, mijn paard schudt steeds met zijn hoofd' en er blijkt een vlieg in zijn oor te zitten.. :Y))
Jaja, en het beestje lijdt er dan weer onder.

Overigens vind ik een praam voor scheren ook te ver gaan, denk je nou alleen aan jezelf of ook eens aan je paard?

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:57

Maris__ schreef:

nee maar wel voor t fijt dat je het verplicht door middel van een praam

die haren zitten er neit voor nix

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 22:22

mylene32 schreef:
Maris__ schreef:

nee maar wel voor t fijt dat je het verplicht door middel van een praam

die haren zitten er neit voor nix

Als je paard onder het zadel niet reageert op je been, en je "verplicht" hem dit wel te doen door een duidelijkere hulp te geven dan is dat vast ook een vorm van mishandeling/dierenbeulertij omdat je het dan verplicht ?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 22:34

Flwvolander, ken je dat verhaal van die appel en die peer?

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 22:47

De beredenering waarom het pramen niet door de beugel kan van mylene vond ik anders ook behoorlijk ver gezocht.. en aangezien je altijd op gelijk niveau moet blijven vond ik mijn appel-peer verhaal een mooie aanvulling..

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 23:42

En je bent niet de enige die dat wel een goede vergelijking vond...

Daarnaast is een praam niet zielig om welke reden dan ook!!!

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 23:48

Ik vind uitgeschoren oren er altijd veel groter uitzien (en dus lelijker). Maja smaken verschillen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 23:53

saswes schreef:
Ik vind uitgeschoren oren er altijd veel groter uitzien (en dus lelijker). Maja smaken verschillen.

Daar heb je gelijk in, hoor. Daarom ook dat je altijd moet kijken naar het paard, hoe, waar en waarom je een paard op die manier gaat toiletteren. Als een paard van zichzelf al grote oren heeft, maak je de oren natuurlijk niet leeg en scheer je alleen 't buitenste randje haar weg zeg maar.

Helaas weet alleen het gros niet dat je eerst naar je paard moet kijken, eer je hem toiletteert.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 23:55

Voor de keuring scheer ik ze uit voor op de wedstrijden alleen dat wat eruit steekt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 23:56

Niet de mijne heeft van die plukjes die uit z'n oren steken ik vindt dat wel schattig. Houdt ook niet zo van die hele opgedirkte paarden die geschoren zijn en helemaal kaal. Nee laat mijn paard maar paard blijven.

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 00:02

Daarentegen vind ik een bijgeknipte kroonrand juist weer superverzorgd staan. Hoewel die haren duidelijk ook een functie hebben... :o

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 00:05

Even over het oren uitscheren, paard vind het niet zo leuk/is bang en hup dan gooien we er maar een praam omheen, dat vind ik inderdaad ook dierenmishandeling. Niet omdat ik een praam zielig vind, maar omdat een dier bang is, aangeeft dat ie geen scheerapparaat in zijn oor wilt (en joh, kan je je er wat bij voorstellen????) en dat we daarom onze zin maar doordrijven, en geen andere oplossing zoeken maar nee, hup praampje erop, ene angst met het andere pijn verdelgen en kijk eens aan, oortjes zijn toch geschoren!

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 00:07

Wij scheren ook altijd alles uit! Voor keuring en wedstrijden! Maar volgens mij mag het niet meer van de KNHS? klopt dat?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 09:11

saswes schreef:
Daarentegen vind ik een bijgeknipte kroonrand juist weer superverzorgd staan. Hoewel die haren duidelijk ook een functie hebben... :o

Alles wat aan een paard groeit heeft een functie anders had moeder natuur dat wel achterwege gelaten.
Ik knip alleen af en toe de pluimen uit de oren (dichtvouwen) voor de rest laat ik het paard lekker paard en zal het mij een worst wezen wat een jury daar van vind (niet dat ik wedstrijden rijd). Ik denk dat het belangrijker is dat ik op mijn rijden beoordeelt word en niet of mijn paard zijn oren wel kaal zijn. Ook een paard met haar kan er netjes uitzien.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 09:42

Quir schreef:
En je bent niet de enige die dat wel een goede vergelijking vond...

Daarnaast is een praam niet zielig om welke reden dan ook!!!

_/-\o_ _/-\o_

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 10:28

Millanka schreef:
Even over het oren uitscheren, paard vind het niet zo leuk/is bang en hup dan gooien we er maar een praam omheen, dat vind ik inderdaad ook dierenmishandeling. Niet omdat ik een praam zielig vind, maar omdat een dier bang is, aangeeft dat ie geen scheerapparaat in zijn oor wilt (en joh, kan je je er wat bij voorstellen????) en dat we daarom onze zin maar doordrijven, en geen andere oplossing zoeken maar nee, hup praampje erop, ene angst met het andere pijn verdelgen en kijk eens aan, oortjes zijn toch geschoren!

Ik denk dat jij het niet helemaal begrijpt.....
Of, zeg gerust, helemaal niet.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 10:54

Quir schreef:
Millanka schreef:

Ik denk dat jij het niet helemaal begrijpt.....
Of, zeg gerust, helemaal niet.

Leg het mij dan is uit :)

edit

overigens wil ik benadrukken dat ik echt niet fel tegenover het gebruik van de praam ben, of van het toiletteren van oren maar wel tegen de combinatie van ongeduld van de gebruiker, geen tijd om het paard eraan te laten wennen en daarom moet de praam maar op. Je kan ook wat weekjes oefenen met het paard en telkens een stapje verder. Eerst de machine aan, zonder iets te doen. Dan dichterbijer, uiteindelijk tegen de vacht (of bijna) en dan meer naar de oren en uiteindelijk in de oren.

En ik snap het wel als mensen zeggen dat ze liever safe than sorry willen, en een praam opdoen om het paard stil te laten staan, maar die indruk had ik niet van de post van de eerste persoon waar we het over hebben.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 11:37

Je edit zegt al wel weer voldoende. Je scheert iedereen over een kam (toepasselijk), maar vergeet er bij te melden dat de mensen die het zo doen, de onkunde nabij zijn.

Overigens doet een praam geen pijn.

Ga je een paard de eerste keer scheren, paard vind het eng, enzovoorts en je doet dan een praam op. Dan heeft dat geen eens nut meer, er zit zoveel adrenaline in het lijf dat het stofje wat vrij komt met een praam, met geen mogelijkheid meer het gewenste effect verkrijgt. Dan kan je beter of stoppen of de praam er op voor je begint, of zelfs licht verdoven. Hierbij leer je een dier ook gelijk een goede ervaring aan en zullen ze de keren er op zonder poespas zich gewoon laten scheren, maar ga je eerst zover dat het dier écht bang is, kan je het beter gewoon nooit meer doen... (heb het hier wel over het gehele paard scheren, niet alleen de oren)

Als een paard echt niet wil dat zijn oren geschoren worden, so be it. Dan knip je toch de haren er uit en laat je het verder. Alleen zorg wel dat je het geduld hebt en ook zo dat het dier er aan kan wennen. Als je op een vriendelijk manier te werk gaat en nooit zover laat komen dat het dier zo bang wordt, zullen er weinig paarden zijn die het na een paar keer niet toelaten hoor. :)