Help! Paard eet vlas..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nuka

Re: Help! Paard eet vlas..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 18:30

ik zou als ik jou was in de rondte kijken voor iets anders, misschien rubber tegels of iets van kokossnippers ofzo, maar haal je paard gelijk van het vlas af.
we hebben er vorige maand ook 1 op de tafel gehad vanwege eten van vlas, en dit strooisel is echt een grote boosdoener voor koliek.
de arts vertelde ook dat als ze koliek krijgen van vlas dit altijd in de dunne darm is, en dat is bijna altijd opereren! (uitzonderingen daargelaten natuurlijk)

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 18:35

Je kunt de hoeveelheid stro ook geleidelijk vergroten. Nu staat hij er net weer op en zal ie veel eten, na een tijdje zal dat waarsxhijnlijk wel minder worden.

NewForestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 18:37

Mijn paard (3 jarige) staat ook op vlas, maar wel met een laag stro erover heen. Sommige zullen zeggen dubbelop. Maar zo heeft hij de hele dag wat te doen en de box blijft droog. Paarden die vlas eten hebben soms een te kort aan voeding. Paarden horen geen vlas te eten want het is bitter. Probeer eens met stro erover. Kijk of hij dan nog het vlas er onder zoekt om te eten. Succes.

Saphira1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:29

dit heeft ons paard ook is gedaan, wij hebben er ook azijn over heen gedaan alleen toen ging die even graven in zijn stal en toen had ie weer schoon vlas... na een hele bult hooi gegeven en met mijn leren laarzen, die ook een leren zool hadden een paar keer onderuit te zijn gegaan, uitgegleden op het vlas :o toch maar besloten om hem op zaagsel te zetten...
een kennis van ons heeft ook dat zijn paard het eet en die gooit eerst een halve baal in de stal dit spuit ie in met azijn, dan gaat ie het een beetje door elkaar husselen (het oude en het nieuwe vlas ) en dan het laatste beetje vlas gooit ie er op en ook weer azijn er over, dan eet het paard het niet meer, nadeel: ik vind de stal zo vies stinken :+

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:33

Goed dat je hem eraf hebt gehaald, mijn merrie vindt vlas echt een delicatesse, als er een vlaspak ergens staat waar ze bij kan, maakt ze hem open en begint ze te eten :j
Die heeft er ook al eens flinke koliek van gekregen.
Ze heeft een tijd op strokorrels gestaan, die at ze ook op, en nu staat ze op zaagsel.

Helemaal nergens op vind ik wel erg hard, dan zou ik er toch rubbermatten onder doen. Of strokorrels proberen ;)

Knollboll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 11:14

Met rubberen matten hebben we weer het probleem dat de plas nergens naartoe kan.. Als ze op de stenen staat trekt het nog weg.
Ik zal eens rond gaan neuzen voor strokorrels. Misschien is dat wel een optie.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:17

Als je tussen de matten een strookje open laat loopt de urine daardoor weg. Je kunt ook eerst stoeptegels leggen en daar de rubbermatten overheen.
Wij hebben al een paar jaar rubbermatten gewoon op het beton en het bevalt uitstekend.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:20

Knollboll schreef:
Stro doe ik ook niet meer.. De andere dag was er zo goed als niks van te zien dat er in de stal heeft gelegen.. En heb er ander halve baal in gedaan..

Jammer dat zaagsel echt niet kan.

Ik denk dat ik haar maar gewoon op de stenen laat. Zon groot probleem lijkt me dat ook niet.

je zou cresil kunnen proberen, dat is een klein flesje met zwart spul. 1 dopje op een volle (10liter) gieter en dit over de stal uitspreiden! Wedden dat ze het dan niet meer eet. Op de stenen zetten is niet zo netjes, ik ken genoeg paarden die dan niet meer plassen, omdat het tegen de benen spettert, krijg je er dadelijk nier en blaasproblemen bij.

Wat je ook zou kunnen doen, is zorgen voor een "vieze" stal. Dus een keer flink omscheppen, en zorgen dat je een nieuw pak vlas aan de randen gooit, waar ze piest. "vies" vlas eten ze nl niet meer!

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:25

HUUUUH...je paard op stenen zetten?? Die opmerking had ik even gemist. Slaap jezelf ook op een spijkerbed of iets dergelijks? Niet elk paard ligt met slapen, maar als je je paard op stenen zet krijgt hij niet veel kans om zelf een keuze te maken hoe te slapen. Als je een paard hebt wat evengoed gaat liggen heb je grote kans op kale en open plekken op de knieën, schouders en heupen......lijkt me niet de bedoeling. :n

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:29

Wij hebben op het ogenblik gehakseld koolzaadstro in de stal en dat bevalt goed. Het werkt hetzelfde als vlas, maar het kan geen kwaad dat ze ervan eten.
Zaagsel heb ik zelf slechte ervaringen mee, omdat onze pony destijds direct last kreeg van een hoefzweer.
Stro kan ik helaas niet opslaan, maar het zorgt ook voor een grote mesthoop. Met koolzaadstro heb je hier veel minder last van.
Wat kosten betreft maakt het ook niet veel verschil met vlas denk ik.
Je kunt ook kiezen voor rubbertegels op het beton (de plas zakt wel door de openingen die ertussen zitten en daarna in de grond) en over het rubber een klein laagje met strooisel. Zo is er toch bodembedekking en kan je paard niet steeds maar dooreten.

Knollboll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 20:54

mirim schreef:
HUUUUH...je paard op stenen zetten?? Die opmerking had ik even gemist. Slaap jezelf ook op een spijkerbed of iets dergelijks? Niet elk paard ligt met slapen, maar als je je paard op stenen zet krijgt hij niet veel kans om zelf een keuze te maken hoe te slapen. Als je een paard hebt wat evengoed gaat liggen heb je grote kans op kale en open plekken op de knieën, schouders en heupen......lijkt me niet de bedoeling. :n

Ben voor 100% zeker dat ze nooit ligt op stal, ook niet met stalbedekking.