Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tessebes schreef:Een paard blijft een dier en geen automaat.
Zelf merk ik het ook op Okki, soms is hij gewoon wat heet tussen z'n oren, mede door zijn hormonen. Daarom rijd ik af en toe eens met een Pelham met dubbele teugel. Is ie braaf, dan rijd ik hem op de trensteugel, wordt ie te heavy, dan pak ik even de stangteugel erbij. Niks mis mee IMO en een stuk veiliger voor hem en zijn omgeving.
Tessebes schreef:Ik ben het helemaal met je eens Eleonoor. Die onzin dat je alleen met je paard naar buiten moet gaan als hij nooit een stap verkeerd zet. Een paard blijft een dier en geen automaat.
snowdon"]
[quote="Tessebes schreef:Een paard blijft een dier en geen automaat.
Zelf merk ik het ook op Okki, soms is hij gewoon wat heet tussen z'n oren, mede door zijn hormonen. Daarom rijd ik af en toe eens met een Pelham met dubbele teugel. Is ie braaf, dan rijd ik hem op de trensteugel, wordt ie te heavy, dan pak ik even de stangteugel erbij. Niks mis mee IMO en een stuk veiliger voor hem en zijn omgeving.
snowdon schreef:Ik ben niet tegen een Pelham, weet niet eens wat het isIk laat je ook in je waarde, je moet het zelf weten. Ik merk alleen uit je eigen woorden op dat je jezelf tegenspreekt... En waarom een scherper bit gebruiken? Ik vind dat getuigen van de ondeskundigheid van de ruiter/amazone...
Tessebes schreef:Zoals ik al eerder zei, is Okki soms wat heet door zijn hormonen ('t is een hengst). Als ik de trensteugel gebruikt, werkt het bit normaal in en is er niks aan de hand. Wordt hij te heet, dan pak ik (in combinatie met andere hulpen natuurlijk) de stangteugel er even bij. Juist omdat het een dier is, moet ie af en toe even terug op z'n plaats gezet worden, omdat het anders van kwaad tot erger gaat.
snowdon"]
[quote="Tessebes schreef:Het enige wat jij doet is met vage opmerkingen gooien, dat is geen duscussie en ik hou er dus ook mee op.
Apple schreef:Eleonoor als je de slof ziet als veiligheidsmiddel en het op 1 hoop gooit met een cap dan wil ik daar graag een stapje verder in gaan:
Rij je dan ook met bodyprotector en veiligheidsbeugels? Immers safety-first.
Ik vind dat je een slof niet op 1 hoop kunt gooien met een cap.
Citaat:Kijk, mijn paard is verkeersmak en heeft tot op heden nog niet iets gedaan waardoor de slof die ik dus WEL om hem nodig is geweest. Maar een paard blijft een paard en is in basis een vluchtdier. Mocht het ooit nodig zijn ben ik dus wel BLIJ met de slof. Verder moet je de slof dus goed gebruiken en zorgen dat het paard niet in de slof kan staan, ook weer stukje veilig omgaan met je paard en je omgeving!!
runningkawa schreef:ik vind dat raar, want een paard dat elke keer braaf is, hoef je toch geen slof om te gooien ?
dat heeft niks met veiligheid te maken, want dan gebruik je idd wel veiligheidsbeugels enz, maar met angst
Angst dat hij misschien ooit eens een keer aan de haal gaat.
Omdat het een vlucht dier is.
Apple schreef:Dan nog: als de kans bestaat dat hij er vandoor gaat dan kun je van te voren al wat maatregelen nemen:
-losgooien
-longeren
-dag ervoor flink aan werk zetten
-reeds aan begin van je buitenrit flink stuk draven
-uit laten galopperen
-juist niet laten galopperen
-route zoeken waar je weinig risico hebt (met trailer in bos dumpen)
-met braaf paard op pad gaan
Noem maar op.
Dit is zo uit de losse pols al een heel rijtje vrij simpele maatregelen om te voorkomen dat je paard er vandoor schiet als je denkt dat dit gaat gebeuren.
Zoals Maya zegt: als je 1 op de 4 ritten ervandoor spuit dan is er wat aan de hand. 1 op de 20 ritten (of nog minder vaak) incident.