Waarom met slof bos in???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 13:24

Kijk, mijn paard is verkeersmak en heeft tot op heden nog niet iets gedaan waardoor de slof die ik dus WEL om hem nodig is geweest. Maar een paard blijft een paard en is in basis een vluchtdier. Mocht het ooit nodig zijn ben ik dus wel BLIJ met de slof. Verder moet je de slof dus goed gebruiken en zorgen dat het paard niet in de slof kan staan, ook weer stukje veilig omgaan met je paard en je omgeving!!

En Lobke, jij rijdt dan zeker ook zonder CAP? Want eigenlijk gaat deze discussie dezelfde weg in. Heb je je paard niet onder controle dan niet naar buiten, zo wel dan naar buiten zonder slof, dus ook maar geen CAP nodig??

Gebruik maken van hulpmiddelen om de veiligheid en daarmee het genot van een buitenrit te vergroten is in mijn ogen bijna verplicht. Daar hoort een slof/martingaal wanneer nodig ook onder en zeker in alle gevallen een CAP.

Bij ons in de buurt rijdt zeker niet iedereen met slof, zelfs zelden zie ik dat dus het niet gelijk met jou omgeving. Meestal rijden ze hier zonder hulpmiddelen aan de teugels, maar tendens is gelukkig wel dat er steeds meer een cap wordt gedragen, ook door volwassenen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 13:29

Eleonoor, ik mag hopen dat je niet gelijk iedereen met elkaar vergelijkt die zonder slof rijden en dit ook helemaal niets vinden? Ik weet niet hoe het bij Lobke zit, maar ik rij zonder cap en Maya altijd MET cap.

Noem mij nu maar dom, etc... Maar ik rijd uit vertrouwen en heb dus geen slof of cap nodig. Kennelijk rijd bijvoorbeeld jij uit wantrouwen in je paard en in jezelf. En OK voor de veiligheid is dit misschien verstandiger, maar ik zeg ook niet dat ik verstandig bezig ben Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 13:29

Ik rij nooit met slof, ik heb zo'n enorm braaf paard dat als ie ergens van schrikt, zich dat niet uit in een paniekreactie. In de 3,5 jaar dat ze onder het zadel is, en ik ermee buiten rij, is ze 1 keer 5 meter in blinde paniek ervandoor gerend. Daarna was ze alweer gekalmeerd. Ik ga rustig zonder zadel het bos in voor een ritje van 2 uur als ik er een maand niet op heb gereden omdat ze zo braaf is en ik haar vertrouw. Ik val ook alleen van haar als ik ga springen. Maar ik heb wel altijd een cap op.

Wat ik dus wil zeggen, ik heb mijn paard buiten wel onder controle, maar ik heb altijd een cap op. Dus wat jij zegt gaat ook niet op. Paard is buiten braaf, dus dan ook geen cap. Ik vind het stommer dat je ook in een bak nooit een cap ziet. Maar da's een andere discussie die al honderden keren is gevoerd.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 13:31

Ik ben het helemaal met je eens Eleonoor. Die onzin dat je alleen met je paard naar buiten moet gaan als hij nooit een stap verkeerd zet. Een paard blijft een dier en geen automaat.

Zelf merk ik het ook op Okki, soms is hij gewoon wat heet tussen z'n oren, mede door zijn hormonen. Daarom rijd ik af en toe eens met een Pelham met dubbele teugel. Is ie braaf, dan rijd ik hem op de trensteugel, wordt ie te heavy, dan pak ik even de stangteugel erbij. Niks mis mee IMO en een stuk veiliger voor hem en zijn omgeving.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 13:34

Typisch voorbeeld van te gefixeerd op t rijden... Een paard heeft meer in z'n mars mensen!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 13:35

snowdon schreef:
Typisch voorbeeld van te gefixeerd op t rijden... Een paard heeft meer in z'n mars mensen!

Tegen wie heb je het nou?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 13:35

Eleonoor als je de slof ziet als veiligheidsmiddel en het op 1 hoop gooit met een cap dan wil ik daar graag een stapje verder in gaan:

Rij je dan ook met bodyprotector en veiligheidsbeugels? Immers safety-first Haha!.

Ik vind dat je een slof niet op 1 hoop kunt gooien met een cap.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 13:38

Tessebes schreef:
Een paard blijft een dier en geen automaat.

Zelf merk ik het ook op Okki, soms is hij gewoon wat heet tussen z'n oren, mede door zijn hormonen. Daarom rijd ik af en toe eens met een Pelham met dubbele teugel. Is ie braaf, dan rijd ik hem op de trensteugel, wordt ie te heavy, dan pak ik even de stangteugel erbij. Niks mis mee IMO en een stuk veiliger voor hem en zijn omgeving.

Het paard was toch een dier en geen automaat? Verward En ik had het dus tegen jou Tessebes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 13:42

Tessebes schreef:
Ik ben het helemaal met je eens Eleonoor. Die onzin dat je alleen met je paard naar buiten moet gaan als hij nooit een stap verkeerd zet. Een paard blijft een dier en geen automaat.

Helemaal mee eens, maar ik heb het niet over nooit een stap verkeerd zetten. Ik heb het erover dat je niet naar buiten moet gaan als er een reëele kans bestaat dat ie ervandoor gaat. Dus als je een noodrem nodig vind, dan moet je er niet mee naar buiten gaan. Als jij vier buitenritten maakt, en hij gaat er 1 keer vandoor, dan moet je toch werken aan zijn vertrouwen in het rijden, in het vertrouwen in jou, enz. Als jij 20 keer buitenrijdt en hij gaat er 1 keer vandoor, dan kan dat gebeuren, en heb je geen noodrem nodig...

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 13:43

snowdon"]
[quote="Tessebes schreef:
Een paard blijft een dier en geen automaat.

Het paard was toch een dier en geen automaat? Verward En ik had het dus tegen jou Tessebes!
[/quote]

Ik vind dat je hier erg vreemd reageert. Blijkbaar ben je tegen de pelham, maar je kunt mensen die er mee rijden wel in hun waarde laten. Als ik hem niet nodig zou hebben, zou ik er niet mee rijden. Het komt de veiligheid ten goede en dat vind ik het belangrijkste. Verder is een bit altijd zo hard als de hand van de ruiter.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 13:46

Ik ben niet tegen een Pelham, weet niet eens wat het is Lachen Ik laat je ook in je waarde, je moet het zelf weten. Ik merk alleen uit je eigen woorden op dat je jezelf tegenspreekt... En waarom een scherper bit gebruiken? Ik vind dat getuigen van de ondeskundigheid van de ruiter/amazone...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 13:51

Dan nog: als de kans bestaat dat hij er vandoor gaat dan kun je van te voren al wat maatregelen nemen:

-losgooien
-longeren
-dag ervoor flink aan werk zetten
-reeds aan begin van je buitenrit flink stuk draven
-uit laten galopperen
-juist niet laten galopperen
-route zoeken waar je weinig risico hebt (met trailer in bos dumpen)
-met braaf paard op pad gaan
Noem maar op.

Dit is zo uit de losse pols al een heel rijtje vrij simpele maatregelen om te voorkomen dat je paard er vandoor schiet als je denkt dat dit gaat gebeuren.

Zoals Maya zegt: als je 1 op de 4 ritten ervandoor spuit dan is er wat aan de hand. 1 op de 20 ritten (of nog minder vaak) incident.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 13:56

snowdon schreef:
Ik ben niet tegen een Pelham, weet niet eens wat het is Lachen Ik laat je ook in je waarde, je moet het zelf weten. Ik merk alleen uit je eigen woorden op dat je jezelf tegenspreekt... En waarom een scherper bit gebruiken? Ik vind dat getuigen van de ondeskundigheid van de ruiter/amazone...

Zoals ik al eerder zei, is Okki soms wat heet door zijn hormonen ('t is een hengst). Als ik de trensteugel gebruikt, werkt het bit normaal in en is er niks aan de hand. Wordt hij te heet, dan pak ik (in combinatie met andere hulpen natuurlijk) de stangteugel er even bij. Juist omdat het een dier is, moet ie af en toe even terug op z'n plaats gezet worden, omdat het anders van kwaad tot erger gaat.

O ja, zaken zoals moe maken van te voren helpen in dit geval helaas niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 13:58

Als je bang bent dat je brave paard er eens een keer van door gaat, word het dan niet tijd om te gaan dammen?
Imo heeft dat wel met angst te maken en niets met veiligheid.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 14:00

Tessebes schreef:
Zoals ik al eerder zei, is Okki soms wat heet door zijn hormonen ('t is een hengst). Als ik de trensteugel gebruikt, werkt het bit normaal in en is er niks aan de hand. Wordt hij te heet, dan pak ik (in combinatie met andere hulpen natuurlijk) de stangteugel er even bij. Juist omdat het een dier is, moet ie af en toe even terug op z'n plaats gezet worden, omdat het anders van kwaad tot erger gaat.

Ik wil niet al te veel zeuren hoor Schijnheilig Maar dat je er nu bijhaalt dat het een hengst is doet er dus echt niet toe... Laat alleen maar je wantrouwen in hem zien...

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 14:01

snowdon schreef:
Ik wil niet al te veel zeuren hoor Schijnheilig Maar dat je er nu bijhaalt dat het een hengst is doet er dus echt niet toe... Laat alleen maar je wantrouwen in hem zien...

Het enige wat jij doet is met vage opmerkingen gooien, dat is geen duscussie en ik hou er dus ook mee op.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 14:04

Tessebes schreef:
Het enige wat jij doet is met vage opmerkingen gooien, dat is geen duscussie en ik hou er dus ook mee op.

Mij best... of WIL je gewoon niet nadenken over wat ik zeg?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 14:07

snowdon"]
[quote="Tessebes schreef:

Mij best... of WIL je gewoon niet nadenken over wat ik zeg?
[/quote]

Jawel hoor, maar blijkbaar kan jij je niet inleven in de situatie van een ander, dus dit is gewoon zinloos.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 14:08

Apple schreef:
Eleonoor als je de slof ziet als veiligheidsmiddel en het op 1 hoop gooit met een cap dan wil ik daar graag een stapje verder in gaan:

Rij je dan ook met bodyprotector en veiligheidsbeugels? Immers safety-first Haha!.

Ik vind dat je een slof niet op 1 hoop kunt gooien met een cap.

Ik schijn dus wederom slecht te schrijven of men heeft een leesprobleem op bokt. Lees aub eerst mijn tekst weer eens goed. Daarin staat dat in geval je denkt dat een noodrem nodig is je een extra maatregel om je paard hangt, maar ten allertijde een CAP. Heb niet gezegd dat je ALTIJD een slof om moet gooien, zal ik zeker nooit beweren!! Poehhhh, wat is lezen op BOKT toch soms zo moeilijk.....

wat stond er in mijn tekst:

Daar hoort een slof/martingaal wanneer nodig ook onder en zeker in alle gevallen een CAP

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 14:13

Citaat:
Kijk, mijn paard is verkeersmak en heeft tot op heden nog niet iets gedaan waardoor de slof die ik dus WEL om hem nodig is geweest. Maar een paard blijft een paard en is in basis een vluchtdier. Mocht het ooit nodig zijn ben ik dus wel BLIJ met de slof. Verder moet je de slof dus goed gebruiken en zorgen dat het paard niet in de slof kan staan, ook weer stukje veilig omgaan met je paard en je omgeving!!

Maar je schrijft wel dit
ik vind dat raar, want een paard dat elke keer braaf is, hoef je toch geen slof om te gooien ?
dat heeft niks met veiligheid te maken, want dan gebruik je idd wel veiligheidsbeugels enz, maar met angst
Angst dat hij misschien ooit eens een keer aan de haal gaat.
Omdat het een vlucht dier is. Verward

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 14:15

runningkawa schreef:
ik vind dat raar, want een paard dat elke keer braaf is, hoef je toch geen slof om te gooien ?
dat heeft niks met veiligheid te maken, want dan gebruik je idd wel veiligheidsbeugels enz, maar met angst
Angst dat hij misschien ooit eens een keer aan de haal gaat.
Omdat het een vlucht dier is. Verward

Juist en die angst komt voort uit het wantrouwen in jezelf en/of in je paard...

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 14:16

Apple schreef:
Dan nog: als de kans bestaat dat hij er vandoor gaat dan kun je van te voren al wat maatregelen nemen:

-losgooien
-longeren
-dag ervoor flink aan werk zetten
-reeds aan begin van je buitenrit flink stuk draven
-uit laten galopperen
-juist niet laten galopperen
-route zoeken waar je weinig risico hebt (met trailer in bos dumpen)
-met braaf paard op pad gaan
Noem maar op.

Dit is zo uit de losse pols al een heel rijtje vrij simpele maatregelen om te voorkomen dat je paard er vandoor schiet als je denkt dat dit gaat gebeuren.

Zoals Maya zegt: als je 1 op de 4 ritten ervandoor spuit dan is er wat aan de hand. 1 op de 20 ritten (of nog minder vaak) incident.

Prima oplossingen om een fris paard rustiger te krijgen. MAAAR je gaat voorbij een ZEER belangrijk gegeven van een paard en dat is dat het een VLUCHTDIER is. Zelfs al is die half dood gelongeerd, opgejaagd, noem maar op, hij/zij schrikt van iets onverwachts en gaat!! MAar ja, jij zal dan wel geen echt paard hebben dat dat JOU NOOIT kan overkomen. Jij gaat dus ook nooooit een buitenrit maken met een jong paard voor begeleiding als oudere, neeee, want dan kan je paard ervan door gaan. Of die debiele hondeneigenaren die hun honden achter paarden laten jagen, heb jij ook nog noooooit meegemaakt. Of die ene eend die net tussen zijn benen springt, kan jou noooooit overkomen, toch!! Want die van jou is zo vreselijk braaf of heb hem al braaf gemaakt door de voorbereiding.

Het zijn hele GOEDE opties om de ergste scherpe randen van een te fris paard af te halen. Maar zal nooit en ter nimmer het vluchtgedrag van een paard WEGNEMEN.

In de twee jaar dat ik Pablo heb is me dat nog nooit gebeurt. Maar ik ga daarmee niet gelijk uit dat het me nooit zou kunnen overkomen in de toekomst. Ik hou rekening mee met het feit dat ik een paard heb en dus een vluchtdier heb. Daar rekening mee houdende vind ik het dus prettig een slof om heen te hangen. En rij dus ook altijd, zowel op stal/ les/ wedstrijden als op buitenritten een CAP. En ja, wie weet ga ik ook wel eens overwegen om een bodyprotector aan te schaffen als ik toch eens ga springen, waarom niet! Wat ik doe gaat tenslotte om mijn eigen veiligheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 14:19

En al die keren krijg je een paard ook gewoon terug is mijn ervaring Lachen
want een echt op hol geslagen paard rent ook door de slof heen en is met nog geen tank te stoppen.

gelukkig heb ik pas 1x op een echt op hol geslagen paard gezeten.

Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 16:21

Ik rij nooit met slof, heb hem niet nodig, en als ik een paard zou hebben die overal door heen rent zou ik eerst verder trainen in de bak, het vertrouwen winnen van je paard ( een paard dat je écht vertrouwd stopt wel als jij hem duidelijk maakt dat het niet eng is, is hij zo in blinde angst dat hij niet meer naar je luisterd krijg je hem ook echt niet stop gezet met een slof )
Ik weet dat er mensen zijn die met slof kunnen rijden, en die hem ook zonder problemen tijdens een buitenrit kunnen gebruiken. Helaas zijn zij de gene die het voorbeeld geven aan de mensen die er absoluut niet mee kunnen rijden ( eerlijk is eerlijk, daar behoor ik ook toe )

Vergelijking met een slof/ cap vind ik een beetje vreemd gemaakt omdat je helemaal niet hoeft te kunnen rijden om een cap op te mogen, elk mens op aarde is in staat met een cap te rijden, (voor zover ik weet ) kan je met een cap helemaal niets of niemand iets aandoen. Een slof daarin tegen wel, maar goed over de dingen die een slof aan kan richten zijn al genoeg discussies geweest.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 16:25

Hee leuk een echte discussie Haha!.

Ik heb nog nooit op een echt op hol geslagen paard gezeten. Wel een keer van dichtbij meegemaakt (Endurance Katwijk 2002). In dat geval kun je doen wat je wilt, maar je krijgt ze echt niet terug (ook niet met slof).

Als ze ergens van schrikken en daardoor rennen stoppen ze heus wel een keer. Je denkt wellicht even 'oeh dat gaat wat hard'. Gevolgd door: 'hee, ik zit er nog op'. En dan: 'oh, kijk ik kan stoppen'.

Ik heb op veel verschillende paarden buitenritten gemaakt, maar nog nooit met slof. Dan zijn dat zeker geen echte paarden? En ja: de hondjes, vliegers, tractoren heb ik ook allemaal meegemaakt. Nog steeds waren dit geen situaties die om een slof vroegen.

Vraag me dan af of al die Endurance ruiters wel helemaal veilig bezig zijn: zo zonder slof lange ritten maken (en vaak nog met hengsten ook, waar veel bloed in zit Scheve mond). Maar goed: dat zijn dus blijkbaar ook geen echte paarden.

Dan nog: als jij je veilig voelt met die slof vooral doen Lachen. Vraag je alleen af waarom je die slof eromheen hebt hangen. Je zegt zelf dat je al twee jaar lang veilig buitenritten maakt dus dan heb je slof toch helemaal niet nodig?

Even een toevoeging: vriendin van mij heeft net een paard gekocht. Dit is een beetje een hittepetitje. Zij gaat dus eerst in de bak rijden totdat ze haar voldoende vertrouwt en er een duidelijke rem op heeft zitten. Dan gaat ze een keer naar het strand. Met martingaal, zonder slof en met een braaf paard ernaast. Niets aan de hand met die benadering.

[edit: typo]
Laatst bijgewerkt door Apple op 04-09-03 16:33, in het totaal 2 keer bewerkt