jaarling tovert zichzelf elke dag door draad

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: jaarling tovert zichzelf elke dag door draad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 15:04

Met deze droogte functioneerd de aardpen slecht en daardoor staat er fors minder klap op je draden. Stukje grond rondom je aardpen goed vochtig/nat houden kan al een hoop schelen. Daarnaast alles aflopen en controleren op zwakke plekken als knopen, niet met de speciale verbindingen aan elkaar gemaakte stukken draad/lint vervangen door de echte (helaas dure verbindingen), zorgen dat er niks weglekt via planten of palen en alles goed opgespannen houden. Je kan ook maar dan moet je echt even puzzelen schakelaars krijgen om delen van je omheining aan of uit te schakelen, zodat je stroomklok minder draad onder stroom hoeft te houden.

lataar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 15:44

ja ik had ook al het een en ander over die schakelaars gehoord, maar als goed is kan ik dan ook gewoon even een stukje draad los koppelen toch?
die aardpen vochtig houden... dat is wel een goed plan ja! dat zal ook schelen!
heel erg bedankt!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 15:52

lataar schreef:
ja ik had ook al het een en ander over die schakelaars gehoord, maar als goed is kan ik dan ook gewoon even een stukje draad los koppelen toch?

Kan wel, maar dan moet je zeker weten dat alles wat je wel onder stroom wil hebben verbinding heeft. Had hier aantal keren dat er plotseling stukken stroomloos waren door niet goed kijken hoe alles aangesloten was.

lataar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 16:24

oke.. ik ga even het een en ander onderzoeken.
ik ben echt heel blij met al jullie tips! fijn hoor!
genoeg dingen die nog te proberen zijn!

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 16:46

tamary schreef:
Daarnaast alles aflopen en controleren op zwakke plekken als knopen, niet met de speciale verbindingen aan elkaar gemaakte stukken draad/lint vervangen door de echte (helaas dure verbindingen), zorgen dat er niks weglekt via planten of palen en alles goed opgespannen houden.

of je verbindt 2 stukken lint met een stuk of 5 spijkers, dat is de goedkoopste en in mijn ogen de best werkende manier om 2 stukken lint te verbinden.

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:04

Hmmm, bekend probleem!
Hier ook een half-tinker-bijna-jaarling kind dat dagelijks door de draden gaat.
Al vanaf veulen deed ze het, ze kent het truukje, dus totaal geen respect voor het draad.

Wij hebben ook al van alles geprobeerd, dubbel stroomapparaat, nieuw lint, 4 draden, nat houden, ijzeren/koperen paal ertegen.. Maar waar een wil is is een weg en ze krijgt het toch weer voor elkaar!
Nu zijn we zover dat we 's nachts het paddock stuk gaan omheinen met hout. En overdag moeten we er dan soms maar achteraan, tis hier verder allemaal omheind en er is bijna altijd iemand aanwezig. En ze gaat ook echt niet ver, het is meer het spelletje.. Zoooo frustrerend!!!

Verder is mijn stinkie net als de jouwe, mak, lief, braaf aan de hand..
Ik hoop dat je een oplossing kan bedenken en lees even mee voor tips :) Succes!

Edit: Misschien is een graas masker ook een idee? Zodat ze op de hele wei kunnen/ Zodat ze zichzelf niet ziek kan eten als ze weer ontsnapt?
Laatst bijgewerkt door Anouk_M op 28-05-11 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:08

tamary schreef:
Met deze droogte functioneerd de aardpen slecht en daardoor staat er fors minder klap op je draden. Stukje grond rondom je aardpen goed vochtig/nat houden kan al een hoop schelen. Daarnaast alles aflopen en controleren op zwakke plekken als knopen, niet met de speciale verbindingen aan elkaar gemaakte stukken draad/lint vervangen door de echte (helaas dure verbindingen), zorgen dat er niks weglekt via planten of palen en alles goed opgespannen houden. Je kan ook maar dan moet je echt even puzzelen schakelaars krijgen om delen van je omheining aan of uit te schakelen, zodat je stroomklok minder draad onder stroom hoeft te houden.

Klopt! Water geeft meer stroom door, dus je aardpen in vochtige grond is sowieso al een goed ding.
Gebruik je alleen maar apparaten die werken op batterij, dan kan ik je een lichtnet apparaat aan bevelen!
Zo'n kleine is al te krijgen voor 100 euro en is vele malen sterker dan een paddestoel.

lataar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 17:29

nouksjens
pff... ja erg frustrerend... ik heb weken gehad dat ik er snacht gewoon elke keer uit moest omdat ze los liep.. ik voel me zo machteloos dan ..
maar ja .. ik bedenk me dan ook weer dat ik ook wel weer geluk heb dat ze alleen maar koppigheid in het eten vertoont, voor de rest is het een schat van een "kind"en ze wil altijd mee werken of knuffelen..
elk paard heeft iets ... EN ik heb geluk dat we niet aan een snel weg staan ... dan was het helemaal paniek maar toch...mijn gevoel is toch veiliger als ze in de wei blijft.. want zo "straft"ze de andere paarden ook.. omdat zij overal door heen gaat kunnen hun ook niet op bepaalde weien..

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:46

mijn fjord ging ook elke keer door de draad toen ik zo'n paddenstoel had, totdat hij na een uitbraak is gaan voetballen met dat ding en die paddenstoel overleden was ;(
Ik heb daarop een ander stroomapparaat gekocht met verschillende standen, heb 'm toen op z'n hoogste stand gezet en heb mijn fjord even gelokt, waarop hij een behoorlijke optater heeft gekregen. Daarna liet hij het echt wel uit z'n hoofd, alleen moet je wel de accu in de gaten houden, want als de accu niet sterk genoeg meer was stond meneer ook weer aan de verkeerde kant van de draad :(