Luchtzuiger, wat in de stal als vermaak?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joscaa

Re: Luchtzuiger, wat in de stal als vermaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 00:13

Overigens deed mijn paard het voorheen ontiegelijk veel, toen ben ik naar stal veranderd waar geen stress was, ruime boxen, veel licht, ruim voldoende eten, veel buiten en nu na 2,5 jaar komen er nog mensen verbaasd naar me toe: "Wist je dat jouw paard lucht zuigt?"

Helaas kun je een manege pony niet verplaatsen van stal, maar wel lief dat je wat probeert te betekenen voor het dier!

Love_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 00:18

Nee die band is niet de ideale oplossing, maar wat wel?

Mijn paard heeft totaal geen last van die band en sinds ze die band draagt (een aantal maanden) gaat het qua training beter en zit ze beter in haar vel.. Waarom zou ik hem dan weer afdoen?
Ze heeft het trouwens prima naar haar zin en als ik met de auto op stal kom aanrijden begint ze al te hinniken naar me.. En ze doet altijd haar best voor me en is altijd super lief en hebben plezier samen

En geloof mij die band zit haar echt niet in de weg anders had ik hem allang weer afgedaan en weer teruggebracht.
Overgens ben ik van mening dat niks tegen luchtzuigen helpt.
Ja 24/7 in de wei om schriklinten heen maar dat gaat bij mij gewoon niet..
En ik weet dat ze happy is.. Dus waarom zou ik het gaan veranderen?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 00:23

Ik denk dat de pony beter wat extra hooi kan krijgen of iets anders om te knabbelen (wilgentakken of zo) dan een speeltje.
De pony zal desondanks altijd een luchtzuiger blijven.

Love_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 00:31

Jaa idd.. Eens een luchtzuiger altijd een luchtzuiger..
Helaas maar is niet anders

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 00:35

Je kunt inderdaad een grote wilgentak ophangen in de box, of op de grond leggen. Een lekker dikke stronk zodat je paard/pony kan knabbelen aan de bast, een beetje er mee kan rondklooien.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 00:40

Rien10, dat hadden wij wel altijd inderdaad. Gewoon een brede stronk, gat doorheen geboord, touw er door heen & opgehangen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 00:45

@Love_4ever: Misschien moet je luchtzuigen toch maar eens googlen. Luchtzuigen komt in 90% van de gevallen door problemen met de maag. Vaak blijft het luchtzuigen wel als de maagproblemen weer zijn opgelost maar het luchtzuigen zelf kan voor het paard geen kwaad. Want de lucht komt niet eens in de maag of darmen maar gaat gewoon door de slokdarm weer naar buiten. Het is ook niet "besmettelijk" zoals vroeger gedacht werd dus het gebruiken van een band heeft gewoon geen nut, en wanneer je hem strak doet (zoals hoort om te werken) kan het wel degelijk schade opleveren aan het strottehoofd. Maar dat ontwikkeld zich langzaam en als je het ziet ben je al te laat!!!

Echt oplossen van luchtzuigen lukt (vaak) niet maar het is zeker wel slim om te kijken of het paard echt geen onderliggende problemen meer heeft. Om het te verminderen kan je wel proberen om je krachtvoer meer over de dag te verdelen en je paard onbeperkt ruwvoer te voeren. Of een maagzuur remmer bijvoeren. Maar aangezien de Ts dit allemaal niet kan doen is er denk ik weinig wat de TS kan doen, je kan hoogstens proberen om wat artikelen over luchtzuigen en de oorzaken ervan aan de manege eigenaar te geven en te hopen dat hij het serieus op wil lossen. Veel mensen hebben nog verouderde informatie en geloven dus veel van de fabels over luchtzuigen, de oorzaak en van luchtzuigen en wat het paard nu precies doet is nog niet zo heel lang bekend namelijk. Speelgoed ofzo gaat niet helpen luchtzuigen is een soort verslaving, omdat er stofjes aan worden gemaakt die het paard een fijn gevoel geven en de maagpijn verlichten.

Hingen jullie dan wilgen takken op zodat hij niet meer luchtzoog of zodat hij zich daarop vastgreep ipv op de stal wand??

CarpeDiem45

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 00:50

Love_4ever, als jij nou maar heel hard blijft roepen dat je paard heel blij & gelukkig is met de luchtzuigband om dan hoop ik zo voor je dat je paard dit ook gaat geloven...

Of je zou een andere stal kunnen zoeken met meer weidegang en/of je gaan verdiepen in de oorzaken van luchtzuigen in plaats van alleen het symptoom weg proberen te krijgen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 00:57

Love_4ever schreef:
Nee die band is niet de ideale oplossing, maar wat wel?

ideale oplossing??
ten eerste: band af en in de kliko donderen. is pure dierenmishandeling. dat je paard er geen last van hebt, komt nog wel. band zorgt op den duur voor interne beschadigingen in de keel.
paard lekker laten zuigen. hier krijgen ze absoluut NIETS van. ze krijgen geen koliek van luchtzuigen, is al lang en breed uit studies gekomen. je houd jezelf dus voor gek door te denken dat je paard door de band nu geen koliek heeft. ;) soort placebo-effect. het enige waar de band tegen "helpt" is tegen het zuigen. maar dat is slechts symptoombestrijding. is een beetje hetzelfde als dat we jou je handen achter je rug binden zodat je niet kan krabben terwijl je doodgaat van de jeuk. terwijl we ook de oorzaak van de jeuk hadden kunnen behandelen.
Ik zou het luchtzuigtopic eens doorlezen. bijna alle luchtzuigers hebben last van maagzuur/maagzweren of hebben dit gehad waardoor ze zijn begonnen met zuigen. die maagproblemen zijn de oorzaak van de koliek en van het luchtzuigen. dus niet de koliek door het zuigen. dus de keren dat jouw paard koliek had, kwam door de maagproblemen. worden die maagproblemen niet verholpen dan kan dit luchtzuigen als gevolg hebben. zuigen werkt pijnstillend en verslavend. als de maagproblemen opgelost zijn dan ook minder kans op koliek. als ze al langer zuigen dan wordt dit een gewoonte. het werkt verslavend. dan is er weinig aan te doen behalve veel weidegang en veel tot onbeperkt hooi en weinig tot geen krachtvoer. en vooral, band af en lekker laten zuigen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 01:12

@remark:
Je kan er niets aan doen, hoe graag je het misschien ook wilt. dingen in de stal ophangen of leggen heeft weinig nut. zuigen zullen ze toch wel doen. het enige wat iets kan verminderen is zoveel mogelijk hooi geven. met het eten van hooi zijn ze wel even zoet en door het vele kauwen komt er speeksel vrij wat de maagzuur weer verdunt zodat het minder in de maagwand bijt.
luchtzuigen komt NIET door verveling. het komt door maagproblemen. dit komt meestal door ene combinatie van te weinig ruwvoer en teveel brokken. een paardenmaag is erop gebouwd om zo'n 20 uur per dag eten te verteren. de meeste paarden van tegenwoordig (en vooral op manege's) krijgen in verhouding veel brok en weinig ruwvoer. vaak 2-3x per dag ruwvoer terwijl dit eigenlijk onbeperkt moet zijn.
het is dus eigenlijk aan de eigenaren om hier wat aan te veranderen. en denk ook niet dat die dat zullen doen. erg weinig kennis van zaken hebben ze namelijk blijkbaar niet. het feit dat de pony een luchtzuigband om heeft, dat ze denken dat hij van zuigen koliek krijgt en dat hij veel op stal moet staan zegt al meer dan genoeg. het is ook algemeen bekend dat koliek krijgen van zuigen, bullsh*t is.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 09:39

akreuze schreef:
Gewoon een band om doen en strak aantrekken

zullen we het zelfde bij jou doen? O nee wacht dan stik je miss wel of loop je interne beschadiging op.

Een band is niet de oplossing!

Love_4ever praat voornamelijk haar zelf aan dat haar paard zo gelukkig is met een band, een paard heeft geen last van luchtzuigen het maakt er zelfs hormonen door aan waardoor hij zich fijner gaat voelen!
Enige waar het paard last van heeft is waarom het luchtzuigt voornaamste reden is maagzweer stress (door bijv te vroege afspening) en heeeel soms erfelijk.

Een band zorgt op de langere termijn echt voor interne schade bij je paard, littekens op het strottenhoofd en of de slokdarm waar hij dus last van gaat krijgen!
Ook kan een paard geen koliek krijgen van luchtzuigen, koliek heeft dus een andere reden gehad.
Ook nemen andere paarden het niet over!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 09:51

@ ts ,je doet je best ,maar je staat niet in de goede plek om voor dit diertje veel te kunnen veranderen vrees ik.
love-4 ever heeft er geen verstand van en luisterd alleen naar wat ze horen wil [zo zijn er zoveel op de wereld :roll: ]geloof jij maar lekker dat je paard gelukkig is hoor meis en droom lekker verder..
akreuze is iemand die in de tijd is stil blijven staan, ook voor u de tip lees je eens in over luchtzuigen

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:02

akreuze schreef:

Ja indd en weetje, misschien kun je m ook een graasmakser om doen? Kan ie zich tenminste niet meer ergens aan vast pakken :roll:

Sommige mensen zouden zich echt eens wat beter moeten inlezen voordat ze dingen beginnen te roepen!
Dat luchtzuigen heeft een oorzaak, en dat heeft in bijna alle gevallen - zoals hier ook al wordt geroepen- te maken met maagproblemen..

Love_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:04

Nee ik zal er wel geen verstand van hebben :)

Ik ben van mening dat die band helpt, dus ik gebruik hem ook.
Ze heeft hem niet de hele dag om ;) In het land niet, tijdens het rijden niet en na het rijden laat ik hem ook nog even af, omdat het dan voertijd is ;) En ik help vaak met voeren. Als ik daarna naar huis ga dan doe ik hem weer om
Overgens zit die band niet eens om zijn strakst. Als ik zou willen (wat ik niet wil/doe) dan kan ik hem nog wel flink aansnoeren hoor

Maargoed omdat ik dus een band gebruik tegen het luchtzuigen ben ik dus een mishandelaar?
Als ik het dus even goed begrijp van iedereen

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:34

akreuze schreef:

Jij zit de boel op te naaien ....of je bent echt een dierenbeul
best niet meer reageren op deze gek zou ik zeggen :r :evaw:

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:39

love-4ever, ik heb het idee dat je alles wel leest maar het niet echt ziet wat er staat, je doet er iig niets mee;dat lees ik onder andere uit je zin : die band helpt... die band helpt dus niet,das heel wat anders.die band voorkomt, in jouw voordeel want je paard kan iets niet doen wat jij vervelend vind. je paard echter kan door het zuigen een stofje aanmaken waarmee de pijn in zn buik minder wordt en waardoor hij zich prettig voelt-endorfine, iemand anders schreef al dat je het kan vergelijken met dat wij jouw handen vastbinden zodat je niet kan krabben terwijl je vergaat van de jeuk . wat ik nou van jou zou willen lezen is een reactie waaruit blijkt dat je hier iets mee doet,dat het je iets doet en niet heel kort door de bocht van wat je hier elke x post. de band helpt ,mijn paard is gelukkig want dat kan er bij mij niet in.heb je al s in dat centrale topic gelezen?

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:42

Love_4ever schreef:
Nee ik zal er wel geen verstand van hebben :)

Ik ben van mening dat die band helpt, dus ik gebruik hem ook.
Ze heeft hem niet de hele dag om ;) In het land niet, tijdens het rijden niet en na het rijden laat ik hem ook nog even af, omdat het dan voertijd is ;) En ik help vaak met voeren. Als ik daarna naar huis ga dan doe ik hem weer om
Overgens zit die band niet eens om zijn strakst. Als ik zou willen (wat ik niet wil/doe) dan kan ik hem nog wel flink aansnoeren hoor

Maargoed omdat ik dus een band gebruik tegen het luchtzuigen ben ik dus een mishandelaar?

Ja dat deed je niet bewust , maar nu je weet hoe vervelend dit is voor je paard ,doe je hem toch af
want je bent gek op je paard zeg je ,van hem houden en een band om doen is een vreemde combinatie.
Maar ik snap wel dat als je om je heen hoort , dat het helemaal niet zielig is en juist goed , [anders bestonden die banden toch niet :Z ] dat je het gaat gebruiken , diezelfde mensen zeggen ook meestal ,, "mijn paard is gelukkig 23/7 op stal , zijn oortjes staan naar voren .

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 10:55

daarbij weet ook niet iedereen op een manege hoe strak zon band moet...
ik heb precies hetzelfde als ts, een manegepaard die luchtzuigt waar ik als vaste ruiter ook wel wat aan zou willen doen.. die had eerst zon band om, totdat iemand die zo belachelijk strak had gedaan, dat de vacht en deels huid er gewoon af was geschuurd, toen was de band opeens niet meer nodig..
sinds kort hebben ze de voerbak waar ze zich aan vast greep weggehaald, en nu zuigt ze ook niet meer..

ik mag van de manege-eigenaar het paard in de paddock, kleine binnenbak of buitenbak zetten, dus dat doe ik minstens 1x per week.. tja het is niet veel, maar het is in ieder geval ietsiepietsie beter dan 24/7 op stal..

Love_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:20

kirrepir schreef:
daarbij weet ook niet iedereen op een manege hoe strak zon band moet...
ik heb precies hetzelfde als ts, een manegepaard die luchtzuigt waar ik als vaste ruiter ook wel wat aan zou willen doen.. die had eerst zon band om, totdat iemand die zo belachelijk strak had gedaan, dat de vacht en deels huid er gewoon af was geschuurd, toen was de band opeens niet meer nodig..

Dat is zou iets wat bij mijn paard bij lange na niet het geval is ;)
Als je haar zonder band ziet (op wedstrijd o.i.d.) Zou je niet denken dat ze een band draagt ;)

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:28

dat snap ik, het berichtje was gericht aan ts/mensen die band aanraden, jij hebt immers geen manegepaard? ;)
ik wou er maar even mee zeggen dat dat in ieder geval voor een manegepaard al reden genoeg is om zon band af te laten (het 'effect' van de band weet ik te weinig over dus daar laat ik me niet over uit)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:29

Misschien heb je wat aan het topic in mijn onderschrift, allemaal goedkope zelf te maken speeltjes die goed werken! :D

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:31

oe daar ga ik ook eens even in neuzen :)

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:59

Love_4ever schreef:

Je bent geen mishandelaar, helemaal niet zelfs mishandeling is met opzet jij denkt dat je je paard hier het beste mee doet. Dat laatste vind ik jammer en wil je dan ook vragen je te verdiepen in de gevolgen die een luchtzuigband kan hebben en in het luchtzuigen op zich. Indien je je daarin goed verdiept zal je zien dat er andere ''oplossingen'' zijn om het je paard prettiger te maken, meer ruwvoer en ruwvoer voor krachtvoer. Eventueel een maag onderzoek of een pot maagcomposicum van de groene os. Geloof mij daar doe je je paard meer plezier mee dan met zo'n luchtzuigband!
En besef ook dat die band gevolgen kan hebben voor je aanleuning in de dressuur wanneer er schade gaat ontstaan want er komt dus hard littekenweefsel waardoor je paard niet meer zal kunnen nageven.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 13:15

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 13:54

Joscaa schreef:
Rien10, dat hadden wij wel altijd inderdaad. Gewoon een brede stronk, gat doorheen geboord, touw er door heen & opgehangen.

Helpt ook als een speer bij jonge dieren die aan t wisselen zijn en er last van hebben. Soort bijtring maar dan voor jonge paarden :)