Paard beweging geven..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 19:45

it_is_me schreef:
Als de mogelijkheden er niet zijn of wel maar dan tegen een flinke prijs, waarom dan toch paarden willen houden?

Dit soort speculaties vind ik dus echt gewoon naar..
Ik betaal genoeg, en je impliceert alsof ik mijn paard niets geef omdat ik goedkoop wil staan?
Ik heb mijn eisen gesteld.. paard heeft het super
ik wist alleen nog niet dat de paddock modderig was in de winter, aangezien ik hier pas een paar weken sta.

missS17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 19:53

nou daar zou ik dus niet echt langer blijven ..
ik heb zo een probleem ook al eens gehad en toen heb ik een andere manege gezocht waar ik mijn paard wel kon laten lopen ..

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 19:58

ik zou idd kijken voor een andere stal..is dit geen optie dan kun je misschien grondwerk met dr gaan doen? tis ook heel leerzaam voor jullie alle 2 en ze kan toch wat rennen...(tis geen losgooien dus miss mag dit wel?)

Diaz

Re: Paard beweging geven..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 20:04

Zouden jullie een voorbeeld kunnen geven van jullie stallingen? Hoe het daar in de winter is?

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 20:16

Mijn paarden zijn de hele winter op de wei geweest. De dagen dat ze in de paddock moesten omdat het te nat was zijn op 2 handen te tellen. De rest van de tijd gewoon in de wei en daar is nu helemaal niets aan te zien.

Ik sta in Lunteren en da's geen randstad, maar ook hier zijn de stallen met veeeeel wei in de zomer EN winter niet makkelijk te vinden, maar ik heb er 1!

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 20:30

Wat connie64 zegt klopt.
In de omgeving van Gouda kunnen paarden nergens buiten in de wei in de winter.
Het ligt onder N.A.P., is er ook veel te drassig.

Maar Ts je kan toch gewoon gaan wandelen(wordt paard gelijk wat gewend aan nieuwe omgeving) of grondwerk gaan doen?

queenie_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 20:45

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je maar 1 keer per week wilt longeren? :?
Paardje kan lopen, leert op je stem en lichaamstaal reageren en zoals hierboven al gezegd is kun je daarmee ook langzaam beginnen met zadeltje erop leggen e.d.

En verder: mijn paard wordt 's winters ook op de wei gezet bij de stal waar ik sta.
Dus deze stallen bestaan zeker, moet alleen wat verder kijken dan je neus lang is ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 20:51

queenie_1991 schreef:
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je maar 1 keer per week wilt longeren? :?
Paardje kan lopen, leert op je stem en lichaamstaal reageren en zoals hierboven al gezegd is kun je daarmee ook langzaam beginnen met zadeltje erop leggen e.d.

En verder: mijn paard wordt 's winters ook op de wei gezet bij de stal waar ik sta.
Dus deze stallen bestaan zeker, moet alleen wat verder kijken dan je neus lang is ;)

Waarschijnlijk omdat longeren gewoon erg belastend is voor paarden. En dat ze maar 1x per week wil longeren snap ik en ik zou ook max 2 x aanhouden.

Citaat:
Is er een bosje in de buurt dat je kunt afzetten met stroomdraad zodat je haar daar kan loslaten?

Je kunt net zomaar ergens een stukje afzetten, daar zul je toestemming voor moeten hebben. En in de winter is dat waarschijnlijk ook niet echt ideaal. Als het gevroren heeft bijvoorbeeld. Dan is los gooien niet zo'n slim plan zeker als ze echt los gaan omdat ze het anders niet kunnen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 23:20

Klijntjuh, je hebt het over een karretje, maar kan je mennen? Heb je een koetsiersbewijs en hoe wil je je paard beleren? Om als onervaren menner met een groen paard de weg op te gaan is levensgevaarlijk! Dan kan je er beter op gaan zitten.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 23:34

Ze is met beide nog onbeleerd, Uiteraard zou dit dan nog gebeuren. Vandaar het voorbereiden ;)

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 23:42

Hey Karlijn,

Dit is inderdaad een lastig puntje in de randstad. Goed dat je toch wat extra's met haar wilt gaan doen!
Mischien kan je er voortaan bijzetten dat het om een tinker gaat, en dat 3 jaar dus erg jong is om al te gaan rijden.

ik zou er toch voor gaan kiezen om 1/2 keer per week aan de dubbele longe/lange lijnen te gaan werken. Kan ze toch wat spier opbouwen. Zo maak je ook een mooie basis voor het aangespannen rijden.
Er zijn genoeg instructrices die hier ook les in geven. (Ik ken een hele goeie!) zo maak je niet alleen maar rondjes met haar, en kan je lekker aan de stellingen werken.

Niet aan bijzet/slof/stoot ed gaan beginnen! En zeker niet met zon jong onbeleerd (sterk! ;)) beestje aan de hand gaan fietsen!

En verder inderdaad lekker gaan grondwerken of vrijheidsdressuren. Bijv. halthouden, achterwaarts, wegdraven ed.. Des te makkelijker gaat het inrijden straks!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 23:48

Hej! :D
Leek me wel duidelijk uit mijn avatar :P Ik wil ditjaar ook nog niet rijden, vandaar dat ik dus een andere manier zoek ;)
Ik denk dat ik ook even ga kijken hoe dat nou werkt met lange lijnen enzo ;)

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 23:51

Maar als je niet los in de bak mag dan kan je toch ook niet grondwerken en vrijheidsdressuren toch, of mis ik wat.
Is er misschien een mogelijkheid om zelf een stuk af te zetten ofzo waar ze los mogen want dat vind ik toch altijd wel belangrijk dat ze hun ei kwijt kunnen en zeker met zon jong paard, het wordt anders ook zo link om met ze te gaan wandelen dan.
Ik zou het daar even aan kijken en dan zie je vanzelf hoe het is en blijkt het dan niks te zijn kan je altijd nog wat anders zoeken toch. Je ziet het vanzelf wel.
Bij mij staan ze ook in de winter op stal hoor en gaan ze elke dag los, weidegang is niet mogelijk (omgeving rotterdam).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 00:06

aerdenhout1 schreef:
Moet je lekker doen, een 3 jarige die onbeleerd is, naast de fiets meenemen!
Gevaarlijker kan je het niet maken!
En TS waar je ook aan begint...longeren komt altijd eerst!!!!!!!

Nee, fatsoenlijk aan de hand meelopen, dus altijd uit persoonlijke ruimte blijven, positie tov mens vasthouden, zelf onmiddelijk druk van touwtje halen bij verschieten en op mens letten komt eerst.
En met dat als basis hoeft paard echt niet beleerd te zijn om naast de fiets te kunnen. (Al ben ik misschien verwend op dat punt, 1e pony die ik kocht kan dit en doet dit gewoon). 2e is aardig eind op de goede weg, al ben ik (zijnde verwend?) nog lang niet tevreden.
Naar mijn bescheiden mening komen perfecte grondmanieren voor longeren/beleren/betuigen.
Daarnaast is rondjes lopen niet iets waar paard op ontworpen is en bij een dier in de groei erg belastend, zeker als je het lang genoeg gaat doen voor genoeg beweging en/of gewichtsbeheersing.

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 00:26

Wat ik deed toen mijn paard een tijd niet gereden kon worden, was een combinatie van wandelen en longeren. Lekker een stukje slenteren naar een mooi plekje om even tien minuten te longeren. Dan was de omgeving anders waardoor het longeren minder saai was en we toch een dik uur weg waren. Elke keer een andere route soms langs verkeer soms door het bos etc. Zo leerde hij ook nog allerlij andere dingen en is onze band ook ten goede gekomen. Heel gezellig samen met je paard op pad. Ook grondwerk is overal te doen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:34

connie64 schreef:
ts komt uit gouda en dat is randstad.Tis vreselijk moeilijk om in de randstad weidegang te vinden.
Degene die t hardst roepen dat ze er weg moet komen zelf uit achterhoek en platteland, dus is lekker makkelijk gezegd!
Ik kon nooit in randstad een paard houden en sinds ik in zeeland woon dus ook.
En tis gewoon jammer dat er niet meer mogelijkheden voor haar zijn anders had ze die waarschijnlijk zelf ook wel gekozen.

Als er iemand in de randstad zit ben ik het wel denk ik. Aan de drukste weg naar Zandvoort en aan alle kanten huizen om het terrein heen en mijn 30 paarden staan ook allemaal van 9 tot 4 uur buiten. NU moet ik toegeven dat ik een best stukje land bij de stal heb, maar er zijn hier in de omgeving veel boeren te vinden die stallen en land hebben.
Rondom Gouda moet er echt wel iets zijn te vinden waar het paard aankomende winter beter af is.
Dan zal je iets verder moeten rijden, is het mogelijk wat duurder, maar het is er wel.

loveuliska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:37

je kan ook de ene keer longeren de nadere keer iets anders doen bijv wandelen zoals je zei

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:42

NTuinenburg schreef:
Hey Karlijn,

Dit is inderdaad een lastig puntje in de randstad. Goed dat je toch wat extra's met haar wilt gaan doen!
Mischien kan je er voortaan bijzetten dat het om een tinker gaat, en dat 3 jaar dus erg jong is om al te gaan rijden.

ik zou er toch voor gaan kiezen om 1/2 keer per week aan de dubbele longe/lange lijnen te gaan werken. Kan ze toch wat spier opbouwen. Zo maak je ook een mooie basis voor het aangespannen rijden.
Er zijn genoeg instructrices die hier ook les in geven. (Ik ken een hele goeie!) zo maak je niet alleen maar rondjes met haar, en kan je lekker aan de stellingen werken.

Niet aan bijzet/slof/stoot ed gaan beginnen! En zeker niet met zon jong onbeleerd (sterk! ;)) beestje aan de hand gaan fietsen!

En verder inderdaad lekker gaan grondwerken of vrijheidsdressuren. Bijv. halthouden, achterwaarts, wegdraven ed.. Des te makkelijker gaat het inrijden straks!

Precies, lekker aan de LL :j
Doe ik op het moment ook met mijn 3 jarige (PRE, dus ook een laat bloeier!)

En op je vraag, ja op mijn stal (100 paarden) is er 's winters wél weidegang ;)
Staan net zolang buiten in de winter als in de zomer (wouwse-plantage ) :)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 09:52

aerdenhout1 schreef:
connie64 schreef:
ts komt uit gouda en dat is randstad.Tis vreselijk moeilijk om in de randstad weidegang te vinden.
Degene die t hardst roepen dat ze er weg moet komen zelf uit achterhoek en platteland, dus is lekker makkelijk gezegd!
Ik kon nooit in randstad een paard houden en sinds ik in zeeland woon dus ook.
En tis gewoon jammer dat er niet meer mogelijkheden voor haar zijn anders had ze die waarschijnlijk zelf ook wel gekozen.

Als er iemand in de randstad zit ben ik het wel denk ik. Aan de drukste weg naar Zandvoort en aan alle kanten huizen om het terrein heen en mijn 30 paarden staan ook allemaal van 9 tot 4 uur buiten. NU moet ik toegeven dat ik een best stukje land bij de stal heb, maar er zijn hier in de omgeving veel boeren te vinden die stallen en land hebben.
Rondom Gouda moet er echt wel iets zijn te vinden waar het paard aankomende winter beter af is.
Dan zal je iets verder moeten rijden, is het mogelijk wat duurder, maar het is er wel.

Zoals je eerder las, zal je rond Gouda geen plek vinden waar ze swinters in de wei kunnen Het ligt gewoon allemaal te laag..
Het is erg knap als je iets duurders vind in de omgeving.. en ik vind dit dus wederom weer een ***opmerking.. Alsof ik het niet goed voor heb voor mijn paard.
Hetzelfde met de afstand... Ik ben van 5 min van mijn huis naar 6 km verder gegaan..
Dit soort implicaties mogen dus wegblijven!

Ze staat nu 24 uur buiten..
swinters dus ook, maar dan alleen overdag. en in de paddock met z'n allen ipv wei.
En ja.. met flinke regen is er veel modder.. maar degene die rond Gouda een droge plek swinters aan kan wijzen 'werpe de eerste steen'..

Er hoeft dus niet meet geïmpliceerd te worden in dit topic dat ik zo goedkoop mogelijk sta, of niet voor mijn paard op deze stal sta..

Het gaat om extra beweging in de winter.. aangezien ik mijn paardje niet 7 dagen in de week rondjes wil laten lopen (longeren)

- Longeren 1x per week
- overig grondwerk --> Ja, dit doe ik.. maar dit is niet echt de 'uitlaat' die ik zoek
- fietsen --> leuk idee, moet ze een stuk zelfstandiger voor gaan lopen.. met wandelen loopt ze nu nog helemaal tegen me aan... dit wil ik met grondwerk dus al veranderen, en op het terrein en bak houd ze afstand.. op straat 'kruipt' ze nog helemaal in me..
- Wandelen --> Doe ik, maar is dus ook niet helemaal de 'uitlaat' die ik haar wil geven
- Mennen --> Zowel ik als zij geen ervaring mee.. ik ga info verzamelen of dit wat kan zijn voor me.. (proefles?)
- Rijden --> Begin ik het liefst volgend jaar mee, mocht ze eind vd zomer er aan toe blijken te zijn, wil ik dit dan alsnog maar op een heel laag pitje doen! (zoals longeren) dus ook niet de 'uitlaat' mogelijkheid.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 09:54

toevoeging:

- Lange Lijnen --> Ken ik (nog) niet.. ga ik eens naar kijken.. maar ik gok wel dat het weer max. mijn thempo gaat? Dus fijn voor de training, maar weer geen 'uitlaat'

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:34

Tuurlijk zijn die er wel.
Ik zou persoonlijk geen paard willen houden als ik hem/ haar niet gewoon op een weide kan houden.
Dat vind ik absoluut niet paard waardig.

Longeren is inderdaat niet goed om zo vaak te doen.

@ connie64, Persoonlijk vind ik dat je dus ook geen paard moet houden als ie niet op de weide kan, dan maar geen paard. Anders is het puur echoisme, vind ik.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:37

Je voelt je wel erg snel aan gevallen hoor! We proberen met je mee te denken, maar ik haak af, heel veel succes verder met het beweging geven van je paardje!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 14:42

Er word hier geimpliceerd dat ik egoistisch ben, dat ik mijn paard te kort doe, dat ik maar goedkoop en makkelijk zou doen e.d.
Dat vind ik gewoon erg naar om te horen, ik doe mijn uiterste best voor mijn paardje!
Ze staat NU super.. en ik geef bakken geld uit aan haar om haar gezond te krijgen en houden, en haar NU een perfecte omgeving te geven..
Wat het van de winter gaat doen zie ik dan.. maar ik zoek wel een 'backup..' kwa beweging.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:51

Naar mijn idee reageert hier niemand om je een rotgevoel te geven enkel en alleen om je tips te geven zoals je vroeg.

Maar kan het zijn dat je je schuldig voeld naar je paardje omdat je zo aangevallen reageerd?
Het is allemaal vast niet verkeerd bedoeld van alle medenkende bokkers.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:07

Klijntjuh schreef:
Zouden jullie een voorbeeld kunnen geven van jullie stallingen? Hoe het daar in de winter is?

Nou vlak bij jou zelfs in de buurt :list:

http://www.paardenparadijs.nl/index.html

http://paardvriendelijk.webs.com/pensionstallen.htm

Mijn paarden staan 24/7 buiten, winter én zomer en op bovenstaande link kun je stallen vinden die ook met 24/7 groepshuisvesting werken.

Ik denk dat het even tijd word voor bas-de-krat-kat. Kijk dit is Bas, hij mag 's zomers gewoon de tuin in maar 's winters heb ik dat liever niet:

Citaat:
Hoi allemaal!

Laatst zat iemand te zeuren dat ik niet goed ben voor mijn kat. Ik vind dat zooooo stom.
Die persoon bleef maar doorzagen over dat een kat ruimte moet hebben om te bewegen en zo. Wat een onzin, ik longeer mijn kat 1 uur per dag. Maar hij vond dat een kat gewoon altijd moet kunnen bewegen.
Toen heb ik hem uitgelegd dat ik die ruimte nu eenmaal niet heb, maar dat ik het toch leuk vind om een kat te hebben. Weet je wat hij zei? Dat ik dan maar geen kat moest nemen! Nou ja! Echt zo’n extremist was het. Ik vind katten gewoon leuk. Okee, ik weet verder ook niet wat ze eigenlijk nodig hebben, maar ze hebben katten toch al lang zo ver doorgefokt dat ze helemaal geen natuurlijke behoeften meer hebben?
Ik snap het best als iemand een andere mening heeft, maar waarom moeten mensen hun mening toch zo opdringen? Ieder heeft zo zijn eigen kijk op wat het beste is. Ik leer ook altijd nog van anderen. Maar ik ga toch ook niet mijn mening aan anderen opdringen?

Dit is de kat trouwens, hij heet Bas:

Afbeelding

Het is best wel lastig om al die kattenharen door het huis op te ruimen. Het viel me op dat Bas best wel vaak in zijn kratje zit te slapen, dus hij heeft het prima naar zijn zin in dat kratje (anders ging hij er niet zelf in zitten). Daarom zit hij 23 uur per dag zo:

Afbeelding

Kijk, oortjes naar voren, dus er is niks aan de hand.
Afbeelding

Hij is ook altijd heel blij als ik na 23 uur naar het kratje toe loop (om het open te maken), dus hij heeft het er prima naar zijn zin!

1 uur per dag laat ik hem als een gek rondjes rennen op een cirkel, want anders krijgt hij te weinig beweging. Maar daar gaat hij wel van zweten en ik word zelf verkouden als ik bezweet buiten sta, dus dat zal bij hem ook wel zo zijn. Daarom heb ik hem geschoren en een dekentje op gedaan:

Afbeelding