Hangt van diegene af. Ik ben vrij vroeg begonnen met rijden en toen ik 12/13 was mocht ik al helpen met het inrijden van paarden en pony's op een handelstal/manege waar ik reed. Ik was behoorlijk fanatiek en wilde graag veel leren. Ik had het gelukt dat men mij daar veel wilde laten leren en zo kwam ik vlak voor mijn 14de verjaardag op een groningerfokkerij terecht om een merrie voor vast te rijden en om jonge paarden te beleren. Mijn nichtje is nu 15 maar die liet ik op haar 12de al op net ingereden paarden rijden om te oefenen. zei reed heel netjes en was ook heel serieus. Ze rijd nu nog wel eens op mijn paard, heeft vanaf d'r 11de een vaste verzorgpony en is nu bezig met het inrijden van een groninger merrie op mijn oude stal. Wel onder begeleiding maar toch. Als je heel serieus bent en graag wilt dan wil ik ook best een 13jarige als verzorgster voor mijn paarden
Arsen
Geplaatst: 02-09-03 13:13
Had dat ik denk 14 was een verzorgpaard, het meisje waar hij van was is de eerste paar keer meegeweest met me en daarna heb ik alles met het paard alleen gedaan. Er was verder niemand op stal daar dus ik moest alles zelf uitzoeken. Heb er wel heel veel van geleerd! Dit ging wel alleen goed omdat de eigenaresse geen serieuse plannen met het paard had. Een beetje buiten rijden en meer niet. Moest ik ook meteen met het paard omdat ze flipte in het weiland en een bak hadden we toen nog niet. Denk dus dat het aan de dertienjarige ligt of ze de verantwoordelijkheid aankan en aan wat de eigenaar voor toekomstplannen met het paard heeft.
RodeoGirl
Geplaatst: 03-09-03 14:10
Dat maakt niks uit. Ik zou Amanda(9 jaar amanniej op bokt) zo op mijn pony laten hoor en als ik een eigen pony heb en een week op vakantie ga zou ik haar zo mijn pony toe vertrouwen terwijl ik een meisje van de manege die 16 is er niet op zou laten... Ik zelf ben 11 en kan voor geen meter rijden maar ik kan wel een moeilijkere pony aan hoor (wil niet eigendunkig overkomen). Jullie hebben ook maar voor de helft gelijk dat meisjes onder de 13 geen pony mogen maar ik denk dat ik het best aan zou kunnen. ...Okee dat wou ik even kwijt......
RodeoGirl
Geplaatst: 03-09-03 14:13
Chantalll schreef:
Het is maar net hoe jezelf in elkaar zit en hoe jij je gedraagt ...
Amen
ghisje
Geplaatst: 03-09-03 14:41
Helaas is cindy niet van mij en dus eigenlijk een verzorg paard. Gelukkig mag ik haar als meer dan dat beschouwen. Omdat ik straks Max ga inrijden en dan tijdelijk tijd te kort kom voor cindy heb ik er een verzorgster bij van 13 jaar. Ze is momenteel nog te onzeker en heeft nog niet zo veel kracht om al los op cindy te rijden ( die heeft soms van die kuren en is te sterk voor haar) maar aan de longeerlijn doet ze het goed. Verder helpt ze mee de andere dieren te verzorgen, zodat ik meer tijd heb om cindy goed te rijden. Gelukkig heb ik wel meegezocht en ik kwam zelf met Evi aan omdat het ook tussen mij en haar klikte en ze voor haar leeftijd goed rijd. Het is dus wel afhankelijk hoe je bent, ik ken vanwege de lessen die ik geef genoeg 13 jarigen die ik echt niet als verzorgster wil hebben. Meestal vanwege de houding en het denken dat ze al super kunnen rijden.
joyce B
Geplaatst: 03-09-03 14:54
Ik heb zelf pony's verzorgd vanaf mijn 12e en vanaf een jaar of 13/14 ook wel weekenden opgepast op 20 pony's die gevoerd, gemest en een aantal gereden moesten worden. Ook gaven we les aan jongere kinderen. Ik zeg achteraf niet dat dit van de eigenaresse verantwoord was (ik zou het nooit doen) maar wij hadden wel voldoende verantwoordelijkheidsgevoel, en omdat we de pony's goed kenden en aankonden zijn er ook zelden problemen geweest. slechts 1 keer toen we op bitenrit waren en een meisje na een bok van een shetlander af rolde en net verkeerd op haar schouder terecht kwam... Gebroken sleutelbeen... En ja, inderdaad: Dan weet je even niet goed hoe je hier mee om moet gaan en gelukkig waren de ouders van het meisje niet boos toen we hun gebeld hadden om haar te halen... Want tja... Daar sta je dan!!!
Mijn pony is niet helemaal vertrouwd, dus ik kijk echt naar de persoon hoe die rijd en of die de pony aankan. Ik moest tussen twee meisjes kiezen, waarbij het het andere meisje geworden is, alleen om fysieke redenen. Ik durfde het met het kleinere (maar wel iets oudere) niet aan omdat Andrew te sterk voor haar was. Dat andere meisje was minstens net zo groot als ik een vergelijkbaar in gewicht (nu 13)...
Ik wil alleen serieuze meisjes met verantwoordelijkheidsgevoel en die niet te grote eigendunk hebben om dingen van me aan te nemen en zich te houden aan mijn regels... De meeste meiden stoppen als ze zo rond de 15/16 zijn of gaan over op paarden. Daarna heb je nog maar weinig keus voor een pony bij ons in de buurt...
Ik vind niet dat je een jongere tot een jaar of 16 de volledige verantwoordelijkheid van een pony of paard toe mag schuiven. Begeleiding in verzorging en kosten e.d. blijft tak van de ouders, die eventueel vakkundige bijstand van instructeur, veearts of stalhouder in moeten roepen als ze zelf weinig verstand van paarden hebben!
Anoniem
Geplaatst: 03-09-03 14:59
Ik heb het laatste gekozen
Ligt aan de persoon en aan diegene zijn ervaringen
Zelf was ik vrij groot voor mijn leeftijd, dus ponys hebben me nooit echt wat gedaan. Dus heb ik altijd op paarden gereden. Paarden van anderen. Op die leeftijd wel onder begeleiding. Niet dat ze steeds op mijn vingers stonden te kijken, maar wel altijd in de buurt waren.
Dus het kan best.
maar ken er ook van 16, die ik nog geen halve min. alleen zou laten.