EV 24/7 op de wei?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 21:00

wat ik zelf heel grappig vind is dat ik vroeger bijna niemand kende die zijn paarden buiten had heel het jaar rond, nu ken ik alleen mensen die hun paarden dus wel heel het jaar rond buiten hebben, :j
sommigen met dekens en anderen zoals ik zonder, het is ook uitproberen, er zijn paarden die slecht tegen regen en wind kunnen, de meeste kunnen koude wel goed weerstaan.
Wij hebben een wei die laag ligt en helemaal omzoomd is met bomen, in de zomer is er veel schaduw en in de winter word echt harde wind gebroken door de bomen, bij een vriendin die haar paarden vlak bij zee heeft staan is het altijd een stuk kouder en schraler, zij heeft een aantal hoge coniferen hagen aangeplant,
kijk ook naar de omstandigheden van de wei en de ligging, hitte is vervelender voor paarden dan kou.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 23:37

ik zou me overigens niet blindstaren op de vachtlengte. Mijn vorige ev, zag er in de winter uit als een teddybeer, terwijl onze toenmalige kwpn er bijna vachtloos bij leek. Beide hadden echt geen last van de kou of evt. vocht.
Mijn huidige ev kwam in de winter met deken, die ik natuurlijk niet af kon doen. Dus nu nog geen idee wat ze gaat maken aankomende de winter. ;) Persoonlijk vind ik het wel een fijn idee, als ze in de winternachten naar binnen kunnen. Of dit nu een schuilstal is, of gewoon een stal, maakt mij niet uit. Maar als het erg nat is of er veel sneeuw ligt, zoals afgelopen winter, dan hebben ze toch de mogelijkheid om even droog te staan of te liggen.

andere weersomstandigheden in de overige jaargetijden, doorstaan ze prima, maak je daarniet te druk om. Toen mijn paarden nog bij huis stonden, met de stal in de wei, heb ik ze vaak genoeg geobserveerd, maar geen enkele bui of onweer en zelf harde hagel niet, maakte dat ze naar binnen gingen. Alleen met erg warm en zonnig weer, zag ik ze wel eens overdag naar binnen gaan, om de schaduw te zoeken( denk ik zelf).

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 23:44

mijn Engelse volbloed staat ook dag en nacht heel het jaar door buiten met schuilstal. Hij heeft een echte vetlok gekregen, een mooi krulletje aan zijn koot alhoewel dat niet gebruikelijk is bij volbloeden. In de winter staat hij soms met sneeuw op zijn rug maar hij wil niets liever dan buiten staan. Er moet natuurlijk schuilmogelijkheid zijn maar hij staat zelden binnen. Regen en wind deert hem niet en hij staat behoorlijk rond ook in de winter. Er is wel altijd hooi ter beschikking, dat is noodzakelijk voor de opwarming van het lichaam door de vertering van het hooi. Hij heeft het eerste jaar wel af en toe kou gehad maar het is het paard niet om een deken aan te houden, hij prutst overal aan en zou het toch maar kapot maken. Het tweede jaar had hij helemaal geen kou meer en nu is hij aangepast. Ik woon aan de kust en het kan hier behoorlijk waaien en koud zijn in de winter.

quadripes

Re: EV 24/7 op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 17:02

om even op een post van TS op vorige pagina terug te komen:

mijn EV was ook slecht dik te krijgen... toen ie kwam was ie vel overbeen (zie profiel, volgens mij staat daar een foto van hem in op de eerste dag dat ik hem had)

nou... ik moet nu moeite doen om hem niet te vet te laten worden op de wei. voor mij een teken dat ie zich goed voelt. was ook de bedoeling, beestje heeft hard genoeg gewerkt in zijn leven en genoeg meegemaakt.