Wat is dit voor een plant? Giftig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:22

Ik denk dat je herderstasje bedoelt? Dat is voor zover ik weet niet giftig voor paarden.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:23

Klinkt als herderstasje? Als dat het is is het ook niet giftig volgens mij, liever gezegd kun je ook weer thee van trekken.

Foto van herderstasje: Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Sofy op 25-05-11 16:45, in het totaal 2 keer bewerkt

ponyzotje

Re: Wat is dit voor een plant? Giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:38

Ja, dat is 'm! Dankjewel! :-)

Femke_Tweety

Re: Wat is dit voor een plant? Giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 19:33

Die schattige hartjes zijn eigenlijk de zaaddoosjes.

Hij heeft zijn naam gekregen omdat die zaaddoosjes lijken op het soort tassen dat geestelijken (herders) vroeger bij zich droegen.

Zelfs de latijnse naam verwijst daarnaar: Capsella bursa-pastoris

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:21

ponyzotje schreef:
Nu hier toch dit topic loopt, iemand een idee wat dat fijn onkruid is, dat vrij hoog komt (20-30cm) en blaadjes heeft op een steeltje, in de vorm van kleine hartjes? Als het niet duidelijk is kan ik een fotootje maken maar misschien weet iemand het zo al.

Dat noemen wij ook een herderstas. Ik heb die hartjes als kind ook veel gegeten. heel lekker! :P Madeliefjes zijn goed tegen gaatjes. Daar heb ik ook zat van de bloemblaadjes gegeten. :j

In de wei geldt als stelregel: Zo lang het er vers staat, herkent een paard iets wat giftig is wel en eten ze het niet op, tenzij de wei te schraal is en het dier honger heeft. Dán gaan ze de gekste dingen eten. Daar heb ik de afgelopen weken helaas een heel schrijnend voorbeeld van gezien om me heen. Fluitekruid is ook niet goed in hoge mate, maar een studie op mijn vroegere pony en de pony van mijn dochter leert, dat ze het af en toe met een hapje meepakken in hun maal. Blijkbaar zit er toch iets in, wat hun voedingsbehoefte aanvult.
Pas als je gaat hooien moet je echt op gaan letten. Jacobskruid zal een paard in verse staat absoluut niet opeten. Gehooid gaat de bittere smaak van het kruid af en dan eten ze hem wel. Dan pas wordt het gevaarlijk. Daarom moet je een paard nooit bermhooi geven als je niet weet wat er in zit.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:25

idefix4 schreef:
Jacobskruid zal een paard in verse staat absoluut niet opeten.
Helaas gaat dit niet altijd op. Ook niet bij voldoende ander voedsel.
Maar gelukkig meestal wel, en met de rest van je post ben ik het ook wel eens. Hoewel mijn paarden een stuk hadden met heermoes op, en er werd me ook verzekerd dat ze dat niet zouden opeten. Tja, ze aten het net zo kort als het gras, terwijl ze dus echt genoeg hadden. Gelukkig is het blijkbaar niet zo heel giftig (enkel in grote hoeveelheden). Ook voor taxus ed. gaat het helaas niet op.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:33

Wat ook veel langs de bermen staat is waterscheerling.Dat is ook giftig voor paarden maar die van mij is er dol op.
Ik moet als ik ga rijden echt mijn best doen om hem er bij weg te houden.

Al schijnt kleine hoeveelheden niet zo erg te zijn.

Afbeelding