Vergunningsvrij een stal bouwen buitengebied

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

suuzepuus

Re: Vergunningsvrij een stal bouwen buitengebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 11:19

Nee, dat is waar. Maar ik bedoel ermee te zeggen dat het per gemeente verschillend is. Ze werken ook niet overal met een bouwblok.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 15:14

suuzepuus schreef:
Nee, dat is waar. Maar ik bedoel ermee te zeggen dat het per gemeente verschillend is. Ze werken ook niet overal met een bouwblok.

Dat is met de nieuwe woningwet landelijk geregeld.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 15:20

Je hebt met verschillende dingen te maken: welstandsnota (gemeente), bestemmingsplan en je kunt even in het besluit omgevings recht (bor) bijlage 2 kijken. Daar staan alle uitzonderingen in wanneer je mag bouwen zonder vergunning.

Verder is het zo dat je niet meer dan 30 m² vergunningsvrij mag bouwen, dat is gewoon in de wet geregeld. Dit is cumulatief, dus mocht je al iets op het gebied hebben staan, dan moet je die m² eraf halen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 19:21

Brainless schreef:
suuzepuus schreef:

Dat is met de nieuwe woningwet landelijk geregeld.

Maar het heeft ook te maken met het bestemmingsplan neem ik aan?!?!
wanneer woon je trouwens in ' het buitengebied' ?

Redneck1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:19

bij ons mag in het buitengebied max 250m2 bebouwd worden dat is incl woning
en als je vergunnings vrij bouwt dan heb je nog altijd een meldingsplicht (anders kunnen ze het niet meerekenen voor de OZB)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:25

MAAR REDNECK, dat heeft toch ook vast te maken met de oppervlakte van het perceel?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:53

Of je wel of niet vergunningsvrij mag bouwen heeft niks te maken met een bouwblok, wel met het "achtererfgebied" Dat wil zeggen het erf behorende bij het hoofdgebouw (woonhuis) beginnende 1 meter achter de voorgevel. het zijerf (aan de zijkanten van je huis) tellen ook mee als achtererf als het niet aan openbaar gebied grenst (weg, park (geen bosjes), water ect).

Leuk detail is, dat het gaat over het bouwen van een bijbehorend bouwwerk. Je kunt je enigzins voorstellen dat stallen bij een boerderij wel gelden als bijbehorend. Maar bij een modern woonhuis niet. Hoe de jurispundentie hier exact over geoordeeld heeft weet ik niet. Maar je hebt kans dat stallen voor recreatief gebruik wel mogen bij een woonhuis.

Artikel 2: vergunningsvrij bouwen zonder dat er naar het bestemmingsplan wordt gekeken.
Daarnaast zijn de oppervlaktes verruimt:
- Binnen 2,5 meter van je huis mag je tot 4 meter hoog bouwen, geen m2 restrictie, wel mag maar max 50% van je achtererfgebied bebouwd zijn. (en een paar ander kleine eisen, die ik nu even niet de moeite waard van het noemen vind)
- verder dan 2,5 meter van je huis af mag je max 3 meter hoog bouwen, max 30 m2, natuurlijk weer niet meer dan 50% van je achtererfgebied mag bebouwd zijn, en min 1 meter vanaf openbaar gebied (openbare weg, park, ect).
- Verder mag je binnen 1 meter vanaf de erfgrens max 10 m2 bouwen. Wat wil zeggen dat je per erf grens (je hebt er immers zeker 3 (2 zijkanten, 1 achterkant)) een strook van 1 meter diep bij 10 m breed mag bouwen. Dit bovenop de 30 m2 die eerder genoemd is. En ja, als je onder de 50 % bebouwd oppervlakte blijft, kan dit betekenen dat je 50 of misschien zelfs 60 m2 kunt bouwen. Alleen is dat in het ideale geval dat dat exact op jou erf past, en die kant is erg klein.

Artikel 3: Vergunningsvrij bouwen als het binnen bestemmingsplan past:
In het achtererfgebied: Max 5 meter hoog, en verder geen restricties.
Dat betekend natuurlijk niet dat je vanalles neer kunt planten, want er is meestal wel het eea geregeld in het bestemmingsplan qua oppervlaktes of hoogtes. Dit kan dus wel per gemeente verschillen, want bestemmingsplannen worden door de gemeentes opgesteld.

In alle gevallen zou ik langs de gemeente gaan met een schetsje zodat je zeker weet dat je goed bezig bent. Daarnaast hebben sommige gemeentes apparte regelingen voor overkappingen, dus heb je kans dat als je stal niet mag, een overkapping wel mag. Heb je in ieder geval wel een schuilmogelijkheid. Maar ook hier geldt weer; vraag het gewoon na.

Tijdelijke bouwwerken (zoals dat zo mooi heet) zoals, stallen op wielletjes, containers ect, mogen alleen maar als ze tijdelijk zijn wat wil zeggen, ze mogen er niet langer staan dat 31 dagen. En ff een metertje verzetten werkt niet. Sommige gemeentes gedogen het, maar ga er maar even niet vanuit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:48

Het hele 'vergunningsvrij bouwen' is een wassen neus.
Je kunt via de link online nagaan of je binnen de gestelde regels valt en zo ja dan kun je direkt online dit 'melden' bij de gemeente.
Je gaat dan online een procedure door waar veel van dezelfde vragen in voorkomen als je net in de check gedaan hebt, maar ook hele andere. En echt geen simpele vragen ook nog :D
Als je klaar bent en op 'verzenden' drukt heb je dus officieel een 'omgevingsvrije vergunning' aangevraagd.

Vervolgens krijg je van de Gemeente een bevestiging met een opsomming wat je allemaal nog moet inleveren voordat ze toestemming geven voor 'geen vergunning nodig' :D

Binnen 8 weken moet de gemeente toestemming geven anders heb je hem automatisch, maar die termijn gaat pas in zodra jij alles hebt ingeleverd (en dat zijn dus ook officiële bouwtekeningen, omgevingsfotoos etc).
JIJ als aanvrager daarentegen moet dus binnen TWEE weken alles inleveren anders wordt de aanvraag vernietigd.

Zo vergunningloos en simpel is het dus allemaal niet.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:39

Als je binnen de regels valt, hoef je dit niet te melden. Dus waarschijnlijk was het dan niet vergunningsvrij. Jij hebt het gewoon over een reguliere vergunning aanvragen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:02

Nee, ik heb het wel degelijk over 'vergunningsvrij' bouwen. Je moet het ALTIJD melden anders kunnen ze de plattegronden niet aanpassen en kontroleren hoeveel er in de jaren wordt bijgebouwd. Verder heeft het ook met (brand)veiligheid te maken.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 14:21

Jij bedoelt ivm de bag, maar dat moet de gemeente zelf uitzoeken hoe ze dat willen controleren. Wetterlijk is daar niets over geregeld. Vergunningsvrij is zonder aanvragen of melden. Dat is juist het idee geweest van de hele nieuwe regeling. Hoe gaat dat bijv of constatering van de toezichthouders enhoeft de bruger dat echt niet te melden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:27

Vergunningsvrij is bv een dakkapel (die moet dan wel aan bepaalde voorwaarde voldoen).
Eigenlijk heb je bij alle vergunningsvrije gebouwen wel een meldingsplicht.

Wij gaan de paardenstal vervangen (dezelfde maat) maar daar hebben we geen bouwvergunning voor nodig, wel een sloopvergunning en een meldingsplicht van de nieuwbouw.
De carport is vergunningsvrij maar we hebben wel een meldingsplicht.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:04

Er geldt landelijk (en dus wettelijk gezien geen meldingsplicht voor vergunningsvrij bouwen. Ik heb het er nog net even met een collega over gehad (voor het geval dat er een nieuwe wetgeving was gekomen, die ik over het hoofd had gezien)

Om te checken of je vergunningsvrij kunt/mag bouwen, kun je op i-net zo'n schema doorlopen, je kunt naar de gemeente balie gaan of een externe dit laten uitzoeken. Maar je hoeft nergens te melden dat je het gaat doen of dat je het gaat bouwen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:11

Voor de WOZwaarde ben je "verplicht" het wel te melden.
Wij kregen laatst nog een vragenlijst wat er allemaal vervangen/opgeknapt is.
Ook in de regels van (sommige?) gemeentes staat dat je verbeteringen die de waarde van het huis beïnvloeden moet melden.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:35

Brainless schreef:
Voor de WOZwaarde ben je "verplicht" het wel te melden.
Wij kregen laatst nog een vragenlijst wat er allemaal vervangen/opgeknapt is.
Ook in de regels van (sommige?) gemeentes staat dat je verbeteringen die de waarde van het huis beïnvloeden moet melden.

Maar dat heeft helemaal niks met het bouwen zelf te maken ;) Je mag vergunningsvrij bouwen zonder een melding af te geven.

Dat de gemeente elk jaar vraagt om evt nieuwe of gewijzgigde bouwwerken of aangeeft dat je dit voor de woz moet aangeven staat namelijk helemaal los van de omgevingsvergunning zelf ;) En dat kan dus ook per gemeente verschillen hoe ze het aanpassen.

Zoals eerder gezegd dient elke gemeente een basisregistratiesysteem adressen en gebouwen (Bag) bij te houden. Maar goed ze dit doen moeten ze helemaal zelf weten. De één zal het vast door zo'n formulier doen of aangeven dat je evt wijzigingen moet melden. Dat is dus geheel afhankelijk van je gemeente.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:38

Op de site moet je ook je postcode/huisnummer noteren.
Wat zullen ze daar mee doen??
Ik had binnen 1 maand een formulier in huis wat mijn plannen waren.....

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:26

Pin me er niet op vast, maar de site geeft zelf aan dat ze niks met die gegevens doen (annoniem). En het lijkt me ook niet logisch, want ik kan voor jou huis (als ik daar de adresgegevens heb) een check doen en dan zou jij daar elke keer formulieren van krijgen. Klinkt als werkverschaffing en ik heb er nog nooit van gehoord.

Ik denk dat het puur toeval was eerlijk gezegd. In oktober is de nieuwe wet in gegaan en vanaf 1 januari moesten alle gemeentes de BAG in orde hebben. Dus het is zeer waarschijnlijk dat jij dat formulier hebt gekregen ivm de BAG en dat dit kort volgende na jou vergunningscheck ivm de nieuwe wetgeving :Y)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:41

Als niemand iets hoeft te melden hoe houden gemeenten dan bij dat mensen niet over die grens heengaan??
Dát zal toch gekontroleerd moeten worden ??

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 12:12

Daarom kwam er ook een hoop protest van de gemeentes af betreffende de nieuwe wetgeving. In princype is het uitgangspunt dat het de verantwoordelijkheid is van de burger zelf. Die wilde immers af van al die vergunningen. Bij veel gemeentes gaan ze pas bij klachten of toevallige constateringen controleren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:27

manishdra schreef:
Er geldt landelijk (en dus wettelijk gezien geen meldingsplicht voor vergunningsvrij bouwen. .....Om te checken of je vergunningsvrij kunt/mag bouwen, kun je op i-net zo'n schema doorlopen, ..... Maar je hoeft nergens te melden dat je het gaat doen of dat je het gaat bouwen.

Dit is IMO dus gewoon niet zo.
Als je deze link opent en je leest de tekst, dan blijkt duidelijk dat je óf de check kunt doen óf een vergunningsvrije vergunning kunt aanvragen of een melding kunt doen. De gemeente checkt dan de gegevens of de aanvraag idd klopt en laten weten of ze akkoord gaan of niet.
https://www.omgevingsloket.nl/Particuli ... ?init=true

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:43

We hebben het over een omgevingsvergunning. In een omgevingsvergunning zitten meer zaken dan alleen bouwen. Je hebt planologie (bestemmingsplan), gebruik, milieu, kap, sloop, uitrit en noem het maar op! Dit is anders dan vroegur (voor oktober) toen had je een bouwvergunning, sloopvergunning, kapvergunning, milieuvergunning ect. Toen had je dus ook losse meldingen voor bijv sloop (de melding voor bouwen is er al een tijdje uit)

Ik heb het puur over het onderdeel bouwen van de omgevingsvergunning... hiervoor heb je simpel: vergunningsvrij of omgevingsvergunning.
Bij onderdeel sloop kun je bijvoorbeeld wel een melding maken (afhankelijk van hoeveel die je sloopt) of moet je een omgevingsvergunning aanvragen.

Dus ja, je kunt een melding maken, maar niet voor het onderdeel bouwen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:52

Hoe verklaar je dan dat ik netjes alles via de check ingevuld, waaruit bleek dat ik geen bouwvergunning nodig had, wel een sloopvergunning moest hebben, dit gemeld via i-net aan de gemeente toch een brief krijg met wat ik aan bouwplannen etc in moest leveren??
Citaat:
U heeft nog niet alle gegevens ingediend. De volgende gegevens ontbreken:

1- Plattegrondtekeningen, gevelaanzichten

2- Brand- en rookcompartimentering en Aard/plaats brandveiligheidvoorzieningen

3- Doorsnedetekeningen - hoogte bouwwerk ten opzichte van straatpeil/maaiveld

4- Duidelijke kleurenfoto's van de bestaande situatie inclusief omliggende bebouwing

5- Afschrift vergunning/bewijs aanvraag sloopvergunning

Waarbij ik bij nr 2 toch wel even hartelijk moest lachen :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:58

Cindyrella schreef:
Inderdaad is bij de gemeente navragen inprincipe de beste optie, als je het zeker wilt weten en je gewoon aan de NL wetgeving wilt houden. Het is ook een risico (slapende honden wakker maken) en wellicht krijg je allemaal absurde eisen waaraan je moet voldoen.

Dat denk ik ook, persoonlijk zou ik het zelf zoveel mogelijk uitzoeken bij twijfel zorgen dat je geen buren hebt die kunnen klagen en dat er een dikke heg of bomenrij tussen de weg en je stal staat, wat niet weet wat niet deert.
Maar wanneer je twijfelt over aantal m2 ofzo, als het echt niet mag is het weer een ander verhaal natuurlijk.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:02

Wat ik vermoed... is dat je op het formulier ook bouwen hebt aangevinkt. De aanvrager bepaald, dus als deze een vergunningsvrij bouwwerk wil aanvragen (sommige willen dat ivm controle constructies ed) dan mag de gemeente dat niet weigeren. Het is altijd wel even netjes te vragen of het wel zo bedoelt is.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:52

Wij zijn al 4 jaar bezig om de bouwvergunning rond te krijgen. drma drama drama. Als je een zeikende buurman hebt ben je niet zomaar klaar hoor!!! (we woenen in het buitengebied en de stal staat al 4 jaar.....)