Paard eet stal helemaal leeg

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: Paard eet stal helemaal leeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 10:00

vind je redenatie echt heel krom. Dus omdat mijn paard dat stro eetbaar vindt, moet ik het maar niet meer in mijn stal leggen? Straks besluit mijn paard dat ze hout ook eetbaar vindt, stal dan maar uit beton gieten?

Je zult he tmoeten doen met de mogelijkheden die je hebt. Tuurlijk, als er andere bedekking mogelijk is zou ik dat doen, met eventueel een klein beetje stro er overheen waar hij wel aan mag knabbelen. Maar TS geeft aan dat dat dus niet kan. Hele dage weiland is ook een keuze die niet voor iedere situatie en ieder paard geschikt is. Bovendien moet die mogelijkheid er maar net zijn. En dan moet je dus schipperen met wat je hebt. Je hebt nu eenmaal niet altijd de ideale situatie tot je beschikking, dus moet je het doen met wat je hebt. Dat is overal zo in het leven :) Ik woon ook liever in een groot huis met een reuzachtige tuin aan de rand van een bos, maar dat gaat nu niet. Dus zoek je iets wat binnen je vermogen het beste past. Zolang dat het paard niet schaadt, lijkt dat me prima :)

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 10:08

JIj mag vinden ...... dat wat ik vindt.... heel krom is. (dat is immers een mening)

FEIT is dat stro voeding is. ( of in ieder geval door een paard als voeding gezien word)
En zoals de rijdende rechter zegt: "daar zul je het mee moeten doen" :P

TS stelt een vraag.
Ik geef de redenwaarom er gebeurt wat er gebeurt, onderbouwing....... uitleg (voorbeeld) en oplossing.

Dus mijn taak zit er weer op.
Heel veel succes met het zoeken naar de voor jou.... beste oplossing.
(Ik hoop dat je ook kijkt naar de beste oplossing voor jouw paard, want daar zou het om moeten gaan)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 10:16

Ik heb er azijn overheen gegooid. Dat helpt. Ze eet het niet meer. Probleem is dus eigenlijk opgelost :).

Verder gaat ze (ze is nu kreupel, dus nog even niet) straks 24u buiten staan, dus dan is het probleem er sowieso niet meer. Nu staat ze overdag in de wei en 's avonds op stal en dus had ik een oplossing nodig voor het stro eten, ook alvast voor de winter, want dan komt ze 's nachts ook op stal. Een andere bodembedekking was de laatste optie die ik wilde aangaan, want dan moet ik dat zelf kopen en het daar krijgen. We hebben geen busje, trailer of dergelijke en zouden dan telkens iets moeten lenen voor het vervoer van een paar balen vlas. Niet ideaal.

Ik vind de laatste opmerking "Ik hoop dat je ook kijkt naar de beste oplossing voor je paard, want daar gaat het om" echt een nare opmerking trouwens. Een beetje een steek onder de gordel, alsof ik dat niet doe. Als azijn niet had gewerkt en alle andere dingen ook niet dan was ik gewoon naar een andere bodembedekking gegaan, al zou dat moeite zijn voor mij als eigenaar.

EDIT: Gefeliciteerd trouwens secricible! *\o/*

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 10:19

ik zeg ook alleen dat IK dat vind, ik noem nergens dat het een feit is.
En mijn paard vindt dat stro voeding is, maar dat staat niet gelijk aan het feit dat het ook voeding is. FEIT is ook dat paarden er behoorlijk ziek van kunnen worden als ze teveel stro eten en FEIT lijkt me ook dat een volle stal met stro in een nacht naar binnen werken wel onder teveel valt.

En een reden heb je gegeven, de oplossing heb ik je nog niet zien geven, in ieder geval niet eentje die aansluit bij wat voor de TS mogelijk is. Ze geeft al aan dat ze geen andere bedekking kan gebruiken en neem aan dat haar paard niet zonder reden 's nachts op stal staat. Je komt alleen met een kromme vergelijking over boterhammen bij de mens. Een vergelijking die totaal niet op gaat, want met een mens is te redeneren, die kan je uitleggen waarom ze geen boterhammen mogen eten als ze daar ziek van worden.
Het heeft toch totaal geen zin om oplossingen te geven die niet binnen de mogelijkheden van TS vallen? Tuurlijk, als er geen diervriendelijke oplossingen binnen de mogelijkheid vallen zal je als eigenaar iets moeten gaan veranderen, maar van azijn of vuil stro op het schone stro gooien is nog geen enkel paard dood gegaan. En als het dier nou niets anders te eten had gehad, was het ook wat anders geweest, maar hij heeft blijkbaar genoeg hooi.

Je geeft wel aan dat je het probleem niet begrijpt, want paarden zien het als voedsel. Volgens jou kan stro- eten geen kwaad. Ik geef aan dat het wel degelijk kwaad kan. Mijn paard ziet wel meer als voedsel, maar als ze daar ziek van worden heb je toch echt de verantwoordelijkheid over je paard om het dier daar van weg te houden. Zand eet die van mij ook zonder problemen als hij de kans krijgt. Dus als ik dat niet wil hebben, zorg ik er voor dat hij er niet meer van kan of wil eten. Omdat mijn paard bedenkt dat hij het wel op kan eten, laat ik dat dus niet ineens toe.

@ElineS: super dat je een oplossing hebt gevonden. Ik weet alleen niet hoe sterk de stal nu ruikt. Let wel op dat paarden beter ruiken dan mensen, dat ze niet de hele dag in de azijngeur staan. En bedankt voor je felicitaties *\o/*

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 10:24

De geur valt best mee. Het is van dat natuurazijn dat wel gegeten kan worden, mocht ze toch een hap nemen. (Mijn vader kwam eerst heel leuk met schoonmaakazijn aanzetten, lekker giftig) en de geur is gelukkig een stuk minder sterk dan ik had gedacht. Sowieso ben ik al bezig met afbouwen. In het begin heel veel eroverheen gieten en dan telkens wat minder. Nu ruikt het dus telkens minder sterk. Ze zit - ondanks dat het minder azijn word - niet meer aan het stro.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 10:45

Ik zie het probleem ook niet.
Als een paard echt heel veel stro eet uit z'n stal heeft dat vaak een oorzaak. Ofwel te weinig hooi in de stal of gewoon slecht hooi.
Een paard eet de gehele dag door. Als je 's avonds in de stal wat hooi gooit en dat is op is het logisch dat een paard meer wil eten want dat is normaal voor hun. Dus je kunt nu allerlei vieze troep op je stro spuiten. Waar ik persoonlijk mijn paard niet in zou willen weg zetten. Maar een goede oplossing zoeken en zorgen dat er genoeg te eten is. En anders kun je altijd nog andere bodembedekking gebruiken en standaard een pluk stro er in gooien voor te eten.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 11:05

Het is niet 'wat' hooi, ze krijgt meer dan genoeg in de stal gegooid 's avonds. Ze liet het altijd voor de helft of driekwart staan en at het stro op. Niet omdat het hooi slecht is. Het hooi is prima. Nu gaat het meestal wel helemaal op en daar doet ze toch echt wel een hele nacht over. Daarbij krijgt ze ook genoeg krachtvoer en constant extra's. Ze komt niets te kort. Stro vind ze waarschijnlijk gewoon lekkerder.

Azijn is geen vieze troep. Het is natuurlijke azijn, de geur is niet zo sterk en ik verminder het telkens tot het straks hopelijk niet meer nodig is. Het werkt en daar ben ik allang blij mee. Een andere bodembedekking is zo makkelijk gezegd, maar dat gaat op mijn stal niet 1.2.3

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 11:08

Nou het maar net wat je als vieze troep ziet. Maar ik vindt het behoorlijk stinken en paarden ruiken vele malen beter dan ons en nee ik denk niet dat je een paard er een plezier met doet om hem gedwongen in de azijngeur zet. Maar goed dat is jouw keuze.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 11:14

mijn paard deed het ook. Merrie werd moddervet en de stal een enorme bende (want ze moest ook heel veel mesten en alle schone spul ging lekker naar haar maagje). Ze had ook eerste klas hooi en kuil, maar stro was gewoon lekkerder blijkbaar.

Uiteindelijk heb ik haar op houtsnippers gezet. Werkte prima, hooi at ze weer gewoon. Andere dingen (zoals vieze laag boven halen etc.) werkte hier gewoon niet. Nu staat ze 24/7 buiten......heerlijk en probleem ook opgelost.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 11:16

Ja, daar hoop ik ook op, dat ze straks mooi 24u naar buiten kan. Geen gedoe meer. DA komt vandaag, ben benieuwd wat zijn oordeel is over de kreupelheid. Brr.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 11:17

ik zal voor je duimen!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 11:18

zazaza schreef:
mijn paard deed het ook. Merrie werd moddervet en de stal een enorme bende (want ze moest ook heel veel mesten en alle schone spul ging lekker naar haar maagje). Ze had ook eerste klas hooi en kuil, maar stro was gewoon lekkerder blijkbaar.

Uiteindelijk heb ik haar op houtsnippers gezet. Werkte prima, hooi at ze weer gewoon. Andere dingen (zoals vieze laag boven halen etc.) werkte hier gewoon niet. Nu staat ze 24/7 buiten......heerlijk en probleem ook opgelost.

Dat kan maar dat kun je ook oplossen door ander stro te nemen. Wij hebben hier 2 verschillende soorten het een eten ze wel en de andere nemen ze ook geen hap van. Dus dat is ook een simpele oplossing.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 11:19

Ik heb even meegelezen, mijn paard eet ook al zijn stro op. Maar azijn erover heen spuiten of anti bijt, is dat niet schadelijk als hij het wel allemaal op gaat eten? Dat hij dan al dat azijn binnen krijgt is dat niet te veel dan?

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 11:26

Nou, ik gooide het eroverheen en ze heeft misschien 1 hap genomen, maar daarna bleef alles er netjes in. Ze zit er dus helemaal niet meer aan en krijgt dus ook niet teveel binnen. Het is trouwens natuurazijn, wat wij over onze salade gooien. Het is ook nog gezond ook voor het paard. Natuurlijk, overal waar TE voor staat is teveel, maar aangezien ze het stro niet meer eet vormt het TEveel azijn binnen krijgen geen probleem.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 11:30

Hmm oke ik snap het.. Maar ben bang dat hij het gewoon door blijft eten en hij het wel allemaal opeet.. zucht :P haha

Shadow_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:43

mijne deed het ook, en opeens niet meer, heel raar....
maar daar heb jij helaas niets aan, alhoewel ik natuurlijk wel blij was