verschil graaskorf/ geen graaskorf

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 10:51

Ik doe ook aan strookbegrazing maar mijn jaarling fjord en fjorden kruising mogen meer gras binnen krijgen dan mijn shet. Kort gras bevat trouwens meer fructaan!
Ik haal ze naar een paar uur eraf ( als ze het bijgegeven stuk op hebben gegeten).
Vaak ben ik in die tijd toch buiten bezit, hooi bijvullen, water bak schoonmaken en vullen, uitmesten, enz. Dan kan ik gelijk mn shet ( en de andere 2) in de gaten houden.
Verder staan ze dag en nacht in een paddock met z'n 3en met hooi, liksteen en s'avonds brokjes.

Vandaag lukt het al steeds wat beter bij mijn shetje om te eten met het graasmasker.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:52

Ik vind het echt rot dingen ;(
Die van mij maakte de een na de ander kapot

MirandaMalik

Re: verschil graaskorf/ geen graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:19

In kort gras blijft het fructaan opgeslagen, maar ze krijgen wel weer minder gras binnen dus ook minder fructaan.
Het is een afweging die je telkens moet maken.
Je kan er ook voor kiezen om het fructaan in de gaten te houden en ze dan niet buiten te zetten.
Wat dus het nadeel is van af en toe grazen, is dat ze extra gaan schransen om zoveel mogelijk binnen te krijgen, dat doen paarden die constant buiten lopen niet...

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:45

ja idd, er zit miss dan wel meer fructaan in krort gras,maar zemoeten veel meer hun best doe om wat binnen te krijgen, dus krijgen ze minder binnen.
ik verzet het draadje om de dag, in die 2 dagen hebben ze het 'nieuwe' gras weer mooi kort afgegraast, dus krijgen ze precies genoeg gras.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:03

Na vanalles geprobeerd te hebben heb ik ook een graasmasker aangeschaft voor mijn Haflinger. Strookbegrazing ging niet, evenmin als een korte wei (ze ploegt gewoon de weide om en eet alle wortels mee uit, en bovendien heeft mijn paard dan te weinig binnen want in tegenstelling tot de Haflinger stopt zij wél af en toe met eten). Ook halve dagen op de paddock hielp niet (dan at ze zich kapot de andere halve dag en kwam al kreunend van de weide af), hele dagen op de paddock hebben me een weekje kliniek opgeleverd met zandkoliek (niet van het eten van de grond maar van het werkelijk zand eten en in plasjes drinken ipv in de waterbak), en op die stal at ze bovendien nog eens schavelingen...

Ten einde raad dus een graaskorf aangeschaft, maar uit medelijden het gaatje iets groter gemaakt. Dat had ik niet hoeven doen, want nu heeft ze het zo goed door dat ze na een paar maand (ik heb 'm van maart ongeveer, dus twee maand) toch weer goed aan het verdikken is (zij het niet zo snel als vorig jaar!). Dus nu heb ik een tweede graaskorf aangeschaft (weer Imperial Riding) waarvan ik het gat niet groter zal maken. Mocht dat te weinig gras geven kan ik ze nog steeds afwisselen :-) .

Veel succes met de graaskorf. Het is inderdaad zielig... Vandaag kreeg ze voor het eerst de korf om met het oorspronkelijke gat en kwam meteen kroelen en duwen of ik het alsjeblieft wou afdoen....
Maar ze aanvaardt het op zich erg goed, maakt er geen probleem van. Zo kan ik hen tenminste goed houden: altijd buiten, altijd buikvulling, altijd vers gras, en toch niet teveel.... Ik vind het ideaal.
Ik vind een hoefbevangen paard namelijk veel zieliger om te zien dan een paard met een korf ;-) .

elizewe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 22:23

Hoe veel ze precies ermee eten weet ik niet. Een vriendin haar shet heeft er eentje op. Vorige zomer voor het eerst en deze zomer weer. Het werkt bij haar heel goed. Ze is mooi slank, niet te dun. Staat samen met een tinkermerrie van 2.