Waarom vetlokken knippen ...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Diane65

Re: Waarom vetlokken knippen ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 10:42

Ik knip de kootholtes ook uit tot aan de sporen (zoals ergens hierboven 'nagels' genoemd). Ik vind het makkelijker afdrogen als ik het paard heb afgespoten. In de winter laat ik ze weer aangroeien.
Als ik een paard met zwaar behang overal had gewild, had ik wel een tinker, fries oid gekocht, ik heb dat niet. Ik was blij dat ik de bos manen eraf kon knippen en de sokken eraf kon halen. Ook knip ik de zijkanten aan de bovenkant van de staart weg en knip ik de staart regelmatig een stuk korter, anders had die nu een halve meter over de grond gesleept. Het is geen Amerikaanse show-arabier. Ik vind een paard veel beter uitkomen als ze gegroomd zijn (afhankelijk van het ras), maar ieder zijn meug. Haren aan de snuit laat ik zitten, oortjes knip ik alleen de haren af die er als een pluis uitsteken, dus ik knip ze niet uit en verder vraag ik me niet af wat het paard ervan vindt. Als ik er aan sta te prutsen, valt ze in slaap. Ik heb tot nu toe nog nooit gemerkt of ze diep ongelukkig ervan wordt als ik haar kootholtes sta uit te knippen of haar manen sta bij te werken. ;-)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 10:44

Nikass schreef:
Laat die paarden toch een beetje paard blijven! Al dat knippen en scheren is alleen maar omdat mensen bedacht hebben dat dat mooier is (het is maar wat je smaak is) de haren rond hun neus scheren is gewoon misdadig, paarden gaan zich stoten of durven niet meer te eten omdat ze hun zintuigen missen.
Wel eens een paard gehad met water in zíjn oren omdat de eigenaar zonodig de haren weg moest scheren? Het is net als bij honden, ze moeten met een te korte neus, een te kleine schedel of te kleine pootjes gefokt want dat vinden mensen MOOI. Maar hoe vindt het dier het eigenlijk?

Ben het helemaal met je eens. Schoonheid is maar iets relatief, ik vind paarden met beharing juist mooier. Enige dat ik bij mijn paarden knip voor een wedstrijd oid is de staart en de haren die uit de oren steken en soms het derde oor, omdat anders het hoofdstel verward raakt in al dat haar (shetten)

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 11:05

Ik haalde nooit de vetlok eraf bij mijn pony's (shets en haflingers) ik vindt het bij deze rassen horen.

Nu heb ik jaren geleden een welsh gekregen die altijd netjes getrimd door het leven ging, vanwege altijd mok heb ik de vetlokken dus zelf bij deze altijd verwijderd. Helaas was de mok dus alleen onder controle te houden maar ging niet weg.
Op een gegeven moment ben ik gestopt met de vetlok weghalen (zo mega veel hangt er ook weer niet) en de mok verdween. Heel apart aangezien ik zelf geleerd heb mok? vetlok weg! Ik ben dus van die mening maar weer afgestapt het verschild dus per dier.

In sommige gevallen knippen of scheren kan ik me goed voorstellen, zeker als ze in de winter buiten komen. Als die modderkluiten eraan en dat maar weer schoon zien te krijgen voor je beenbescherming erom kan doen. Of er hangt zo weinig onder dat het een "zielig" gezicht is. Maar een fries (geen sporttype) met kalen benen?? Nee dat vindt ik nu ook weer niet kunnen.

En ik vindt paarden met haar dus weer wel mooi (net als bij mannen :P)

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 15:30

_Babettee_ schreef:
Vetlokken gaan er bij mijn paard ook af hoor!
Ik vind het gewoon netter & veel makkelijker om zo de benen schoon te houden.
Bij Tinkers, Friezen, ... vind ik het dan weer mooier mét vetlokken.
Maar nu we toch over vetlokken bezig zijn: Ik knip de vetlokken van mijn paard met een schaar maar ik hoor hier vannales over 'scheren'.
Maar dus: mijn paard heeft vanachter aan de kogel ook een nagel (hebben wel meerdere paarden.) Maar scheer je die er dan ook mee af?

Mijn paard heeft het ook. Ik liet het vroeger altijd knippen door de smid, die kan het er gemakkelijker afdoen met een tang. Is zo gebeurd, en ze hebben er het juiste materiaal voor.
En nu het over vetlokken enz gaat: ik zcheer ze ook af, net als de haren rond de neus. Vind ik veel mooier en properder. De oren scheer ik ook soms, maar alleen als ze heel harig worden scheer ik het volledig. Niet elke keer als er wat sprietjes in staan :p
In de winter scheer ik hem ook regelmatig, omdat het veel properder is en hij dan snel droog is. Veel praktischer XD

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 15:33

_Babettee_ schreef:
Vetlokken gaan er bij mijn paard ook af hoor!
Ik vind het gewoon netter & veel makkelijker om zo de benen schoon te houden.
Bij Tinkers, Friezen, ... vind ik het dan weer mooier mét vetlokken.
Maar nu we toch over vetlokken bezig zijn: Ik knip de vetlokken van mijn paard met een schaar maar ik hoor hier vannales over 'scheren'.
Maar dus: mijn paard heeft vanachter aan de kogel ook een nagel (hebben wel meerdere paarden.) Maar scheer je die er dan ook mee af?

Ik scheer daar omheen en knip het daarna af met de schaar. :)

stephaniee20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 15:45

Nikass schreef:
Laat die paarden toch een beetje paard blijven! Al dat knippen en scheren is alleen maar omdat mensen bedacht hebben dat dat mooier is (het is maar wat je smaak is) de haren rond hun neus scheren is gewoon misdadig, paarden gaan zich stoten of durven niet meer te eten omdat ze hun zintuigen missen.
Wel eens een paard gehad met water in zíjn oren omdat de eigenaar zonodig de haren weg moest scheren? Het is net als bij honden, ze moeten met een te korte neus, een te kleine schedel of te kleine pootjes gefokt want dat vinden mensen MOOI. Maar hoe vindt het dier het eigenlijk?

Ik ben het er heelemaal mee eens!
vetlokken knippen. haar bij oren etc. en waarom?
Omdat sommige mensen 'die er over gaan' het mooier vinden.
En het paard vind 't misschien maar niks en harstikke vervelend.
Nee, laat die haren maar lekker staan. beetje bijknippen oke. Maar weg? Nooit. ;)

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 15:48

EvelienH schreef:
Ongeschoren benen staat ze onverzorgd. Ik scheer bij allemaal de benen, oren, neus en rest van de uitstekende haren op het hoofd.
Waarom? Ik hou niet van paarden met veel haar. :+

Ik ook :+.
Alleen bij de neus/ogen ed. laat ik het wel zitten zolang er niemand last van heeft dat heeft ook net wat meer functie.
Dat doe ik zo nu en dan, maar laat het nu gewoon groeien, omdat het ook gevoelig is.
En de oren niet helemaal uit, alleen het meeste maar niet helemaal kaal, zodat ze er geen last van heeft! :)

Apennootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 15:55

MelanieB schreef:
Mn tinker heeft genoeg sok voor bescherming, maar reken maar dat het niet helpt voor mok. Ook mn mini heeft zn vetlokjes maar heeft ook mok gehad (en nee ze staan niet onder water ofzo :+ )
Als paarden in een nattere weide oid staan kunnen ze het ook snel krijgen, dus dat beetje haar, tsja, zoveel houd het helaas niet tegen..

Bij een Tinker heb je weer dat die sokken een fijn tehuis bieden voor droge mok. Daar gaan ze dus juist lekker inzitten (Sebacil is het wondermiddel!!) Maar vetlokjes zijn wel bedoeld voor bescherming. Hetzelfde als waarom mensen haar hebben op sommige plekken.

Het kan natuurlijk geen kwaad om de vetlokjes af te scheren of te knippen. Bij een paard die iets meer heeft dan gewoon een vetlokje laat ik het juist zitten, dat heeft dan juist weer wat.

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 16:01

Nikass schreef:

Amen _/-\o_

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 16:08

ik knip ze wat bij maar nooit volledig af, die dingen zitten er met een reden (waterafvoer). Voelsprieten blijven ook zitten. Ik fatsoeneer het een beetje dat het geen bosjespaard is maar het blijft wel in de 1e plaats een paard, geen my little pony.

kayllxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 23:07

Mijn fries heb ik nog niet zo lang, maar ik weet zeker dat ik haar sokken er nooit af ga halen, het is zo een mooi paardje, nakomeling van Wobke 403. Heeft mooie lange manen, geen lang lijf 1.58 en loopt al súperleuk! Ik wil Natural Horsemanship met haar gaan doen, zo hoop ik een betere band met haar te krijgen. Ze heeft mok nu, dat is wel echt heel erg jammer. Ga het morgen gelijk even behandelen na het rijden omdat ze dan toch op rust staat. Ik vind ook dat een paard zichzelf wel mag blijven, maar als het paard er onverzorgd uitziet en een wintervacht nog heeft nu dan moet hem of haar wel scheren. Ik heb Taletta voor mijn verjaardag gekregen. xx.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 14:19

Nikass schreef:

Helemaal mee eens , maar het is wel zo dat die barbiepaarden en geschoren oren toch meestal niet buiten komen , of een uurtje met wat geluk en mooi weer , regen kennen ze ws helemaal niet .
dus komt niet in de oortjes , heel erg zielig maar zolang de prestatiedrang , het winnen van bekers en strikjes belangrijker is dan het welzijn van het paard , zal dit blijven bestaan .
Je houdt dan van paardensport en niet van het paard opzich
.

tomboytop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:28

punt 1 omdat het mooier lijkt
punt 2 omdat de kootholtes drooger te houden zodat je minder kans hebt op mok :j

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:02

Darkness85 schreef:
Toen ik nog wedstrijd reed knipte ik ze wel altijd kort. Maar nu ik gestopt ben niet meer. Ik heb toen alles laten groeien. Zelfs de manen. Maar die waren zo lang geworden dat ik daar toch maar weer de schaar in heb gezet. Hij was bloedheet en kletsnat onder zn manen met dar warme weer.

Maar ik vind het jammer dat het zowat verplicht is op wedstrijden. Ik zie liever lekkere harige beentjes. :D

Afbeelding

Ik heb vandaag z'n sokken gewassen. Dat mocht wel weer is na bijna een jaar. De witte zag er net zo uit als die zwarte. :') Ik moet zeggen z'n 3 witte sokken groeien lekker. Maar die zwarte is altijd een heel stuk korter dan de 3 witte. Dat vind ik zo vreemd. Jullie enig idee hoe dat kan? }:0

Quro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 18:22

Darkness85 schreef:
Darkness85 schreef:
Toen ik nog wedstrijd reed knipte ik ze wel altijd kort. Maar nu ik gestopt ben niet meer. Ik heb toen alles laten groeien. Zelfs de manen. Maar die waren zo lang geworden dat ik daar toch maar weer de schaar in heb gezet. Hij was bloedheet en kletsnat onder zn manen met dar warme weer.

Maar ik vind het jammer dat het zowat verplicht is op wedstrijden. Ik zie liever lekkere harige beentjes. :D

[ Afbeelding ]

Ik heb vandaag z'n sokken gewassen. Dat mocht wel weer is na bijna een jaar. De witte zag er net zo uit als die zwarte. :') Ik moet zeggen z'n 3 witte sokken groeien lekker. Maar die zwarte is altijd een heel stuk korter dan de 3 witte. Dat vind ik zo vreemd. Jullie enig idee hoe dat kan? }:0

Echt? Niemand na 10 jaar? Zwart kleedt toch slanker af :P

Ik heb wel een vraag over erg lange haren zoals bij een Tinker. Op de manege staat er een, en dan vlechten ze het in. In galop kletst steeds die vlecht in zijn ogen. Is dat niet naar voor hem? En los, zit dan die enorme bos er niet voor? Beperkt dat het zicht niet?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 02:34

Ennnnnnn gefeliciteerd, je hebt een topic van bijna 7 jaar oud weer tot leven gewekt.

Open zelf even een topic, als je vraag niet eens over vetlokken gaat? ;)

Quro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 11:52

Het spijt me, beginnersfoutje. Ik zal beter opletten ;-)