Heermoes, Paardestaart, Akkerpest zeer giftig voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 07:08

Nou ik heb een boek over zomer exceem waar in staat dat deze plant helemaal niet slecht is maar juist voor goede weerstand zorgt. In een wei staat er ook wat van en paarden hebben dat ook gewoon ieder jaar op gegeten.bij kennis staat het ook die eten het ook zonder problemen of rare symptomen. Ik kan op internet ook niks over de gevaren vinden ze staan ook niet bij giftige planten gemeld voor paarden, mijn da kon het ook niet vinden, dus of het door de heermoes komt!!!!?
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 08-06-16 08:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: bericht leerbaar gemaakt door spelfouten eruit te halen, punten toe te voegen en hoofdletters

sunny43

Re: Heermoes, Paardestaart, Akkerpest zeer giftig voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 08:22

Tijd voor een andere dierenarts Keona! Overal kun je vinden dat heermoes gevaarlijk is voor paarden: Heermoes
Heermoes of paardenstaart bevat een stof die vitamine B1 afbreekt. Paarden zijn hier heel gevoelig voor. Een tekort aan vitamine B1 kan leiden tot hersenschade, symptomen zijn wankel lopen en zelfs verlamming. Deze plant komt meestal voor op natte, zware, kalkarme weilanden en is zeer moeilijk te bestrijden omdat de wortels ondergronds woekeren.

Maar het zal ook wel met de hoeveelheid te maken hebben die ze binnenkrijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 08:30

keona schreef:
Nou ik heb een boek over zomer exceem waar in staat dat deze plant helemaal niet slecht is maar juist voor goede weerstand zorgt. In een wei staat er ook wat van en paarden hebben dat ook gewoon ieder jaar op gegeten.bij kennis staat het ook die eten het ook zonder problemen of rare symptomen. Ik kan op internet ook niks over de gevaren vinden ze staan ook niet bij giftige planten gemeld voor paarden, mijn da kon het ook niet vinden, dus of het door de heermoes komt!!!!?

https://www.google.nl/webhp?sourceid=ch ... %20paarden

Alsjeblieft :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:38

Ik heb gezocht.en in een boek staat dat goed is beetje vreemd allemaal

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:42

keona schreef:
Ik heb gezocht.en in een boek staat dat goed is beetje vreemd allemaal

Oh, het staat in 'een' boek. Dan klopt het zeker.

Wat voor boek? Wie heeft het geschreven, met welke bedoeling? Wat voor achtergrond heeft de schrijver?

Om wat voor doses gaat het in dat boek? En uiteraard ook in de voorbeelden hierboven waarin het juist als ongezond wordt benoemd.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:45

Nou ik heb gezocht en nooit iets duidelijks gevonden op internet.toen kocht ik boek over zomerexceem waar in staat dat paarder goede weerstand van krijgt.nou toen heb ik er ook verder niks meer mee gedaan.en die paarden dan op die graslanden die koniks die eten het vast ook.normaal eet een paard geen giftige dingen dus vind alles beetje vreemd

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:54

keona schreef:
Nou ik heb gezocht en nooit iets duidelijks gevonden op internet.toen kocht ik boek over zomerexceem waar in staat dat paarder goede weerstand van krijgt.nou toen heb ik er ook verder niks meer mee gedaan.en die paarden dan op die graslanden die koniks die eten het vast ook.normaal eet een paard geen giftige dingen dus vind alles beetje vreemd

Tip: lees de modopmerking bij een van je vorige posts hier en doe er je voordeel mee. Iets met zinnen en hoofdletters en algehele leesbaarheid van je teksten.

'Verhoogt de weerstand' staat op zoveel producten en supplementen, maar wordt zelden onderbouwd. Verder is het helemaal niet zo dat paarden geen giftige dingen zouden eten uit zichzelf. Probleem is namelijk dat niet alle giftige dingen vies smaken in iedere vorm (denk aan gedroogd jacobskruiskruid of herfsttijloos) en dat de grens tussen gezondheidsbevorderend en giftig vaak volledig afhankelijk is van de dosis.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:59

Een beetje kan geen kwaad denk ik, ik heb ook mijn DA gebeld en die hebben niet vaak meldingen. Ik denk dat je op moet passen op een kale weide, want ze lusten het best wel. En als er niets anders te eten is, heb je waarschijnlijk snel een echt probleem.

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 10:33

Hier ook 2 weides vd 5 helemaal vol. Durf ze er ook niet echt meer in te zetten omdat ik strookbegrazing toepas en ze wel echt alles opeten. Heb afgelopen week lavameel gestrooid. Dit voegd mineralen toe aan de bodem waar de heermoes niet van houd. Als je een mineraal rijke grond hebt wil de heermoes daar niet meer groeien. De plant haalt mineralen uit heel diep uit de grond naar boven, vandaar die lange wortelstokken. Als de bodem dus al mineraal rijk is dan heeft ie geen nut meer en groeit er niet meer.

Ik denk dat zoveel gif spuiten veel slechter is dan velen denken....

Ga ook dit voor en najaar ook kalken en hoop volgend jaar toch aanzienlijk minder heermoes te hebben...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 10:45

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:59

Ik lees overal dat deze onkruid de vit.. B1 af breekt en daarom juist giftig is?!
Als je nu een weiland hebt met heermoes erin zoals ik helaas, op sommige plekken
Kun je dan ook een vitb1 biivoeren voor De zekerheid? Is het grootste gevaar dan geweken ?.welke dosis is giftig kilo.s als ik het zie haal ik het weg maar goed. De da kan het Me ook niet precies vertellen.

QuintaenJojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 10:20

Mee eens. Wij hebben ook veel heermoes staan, 4 maanden terug lavameel (basaltmeel) toegepast en de heermoes verdwijnt als sneeuw voor de zon en je gras groeit als kool! Geen gif in je wei, wel duur.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 04-08-20 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote uit bericht verwijderd

QuintaenJojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 10:33

missanita84 schreef:
Ik lees overal dat deze onkruid de vit.. B1 af breekt en daarom juist giftig is?!
Als je nu een weiland hebt met heermoes erin zoals ik helaas, op sommige plekken
Kun je dan ook een vitb1 biivoeren voor De zekerheid? Is het grootste gevaar dan geweken ?.welke dosis is giftig kilo.s als ik het zie haal ik het weg maar goed. De da kan het Me ook niet precies vertellen.

Je kan B 1 bijvoeren, maar wordt dan meteen weer afgebroken in het lichaam, als het paard veel heermoes opeet. Dus denk niet dat dat werkt. Zou beter zijn als je de heermoes op het weiland uitroeit. En welke dosis giftig is, tsja, weet ik ook niet. Ze vallen van een paar happen niet om, maar zijn vaak op de lange termijn wel schadelijk. En hoe kleiner je wei hoe groter het risico dat ze het eten.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 10:55

Waar koop je dat lavameel en hoeveel moet je strooien?

QuintaenJojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 12:41

dblijham schreef:

Wij bestellen het bij de veevoerhandel, maar denk dat welkoop of een tuincentrum het ook hebben. De prijzen verschillen hier en daar wel. Een zak van 20 kilo is zeker genoeg voor 100 vierkante meter. Zelf hebben we 20 kilo verstrooid over ongeveer 400 vierkante meter en dan werkt het al goed. Werkt ook goed tegen wormbesmetting op je weiland trouwens.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 13:12

QuintaenJojo schreef:
missanita84 schreef:

Je kan B 1 bijvoeren, maar wordt dan meteen weer afgebroken in het lichaam, als het paard veel heermoes opeet. Dus denk niet dat dat werkt. Zou beter zijn als je de heermoes op het weiland uitroeit. En welke dosis giftig is, tsja, weet ik ook niet. Ze vallen van een paar happen niet om, maar zijn vaak op de lange termijn wel schadelijk. En hoe kleiner je wei hoe groter het risico dat ze het eten.

Uitroeien is een meerjarenplan.
Goed bemesten en bekalken helpt enorm.
Handmatig verwijderen helpt ook, maar dan alleen als je de wortels meeneemt. Spuiten met MCPA helpt ook, maar dat is niet meer verkrijgbaar als particulier.
Hier is het zo goed als weg, maar dat heeft wel een aantal jaren geduurd.

Ik heb de eerste jaren vitamine B1 bijgevoerd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 13:16

Och Heermoes....wij noemen ze Kwaaienaars. Ik ken ze ook alleen onder die naam. Dat zal wel een reden hebben dat het zo genoemd wordt. Je krijgt ze niet weg. Met spuiten spuit je het boven de grond weg maar het wortelt en woekert onder de grond door. Hier staat het volop. Heb nooit geweten dat het giftig kon zijn.

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 13:19

Even een stipje, volgens mij heb ik het ook in de wei staan. Denk ik het JKK net onder controle te hebben... ;(

QuintaenJojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 15:06

djodjodjo schreef:
Even een stipje, volgens mij heb ik het ook in de wei staan. Denk ik het JKK net onder controle te hebben... ;(

:j Herkenbaar :j En als je het weiland perfect hebt, is er wel weer wat te vernieuwen aan de afrastering!
En dan zijn er nog mensen die denken dat ruiters lui zijn :P :P :P :P

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 15:10

Gekke is dat ik Heermoes regelmatig in kruidenmengsels voor paarden zie zitten ( op het etiket zie staan )..... Daar snap ik dan niets van ?!

edit : even gekeken, het staat oa op de site van de paardendrogist als geneeskrachtig kruid voor paarden... En het zit dus ook in tig supplementen te vinden op diezelfde site.

QuintaenJojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 15:39

Maris schreef:
Gekke is dat ik Heermoes regelmatig in kruidenmengsels voor paarden zie zitten ( op het etiket zie staan )..... Daar snap ik dan niets van ?!

edit : even gekeken, het staat oa op de site van de paardendrogist als geneeskrachtig kruid voor paarden... En het zit dus ook in tig supplementen te vinden op diezelfde site.

Klopt, het is een plant met dubbele persoonlijkheid. Onbewerkt zit er thiaminase in die vitamine b afbreekt, na bewerking (verhitting of met alcohol) kan dit geen kwaad meer en schijnt de plant een enorme helende werking te hebben op allerlei kwalen.

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 17:47

QuintaenJojo schreef:
dblijham schreef:

Wij bestellen het bij de veevoerhandel, maar denk dat welkoop of een tuincentrum het ook hebben. De prijzen verschillen hier en daar wel. Een zak van 20 kilo is zeker genoeg voor 100 vierkante meter. Zelf hebben we 20 kilo verstrooid over ongeveer 400 vierkante meter en dan werkt het al goed. Werkt ook goed tegen wormbesmetting op je weiland trouwens.

De echte lavameel/gruis bv. geen bentoniet kon ik alleen verkrijgen van Bio-Ron of Vulkamin. Die laatste is wel vele malen goedkoper. Voor de lava van Bio - Ron was de prijs 20 euro voor 10 kg gruis variant en 20 euro voor 20 kg meel variant. Maar de meel variant is haast niet te strooien bij een beetje wind. Gruis zal makkelijker gaan. Heb nu zakken van Vulkamin besteld.Ik dacht tussen de 20 en 25 euro voor 25 kg gruis variant.

Wij hebben pas 1.5 maand geleden lavameel gestrooid maar behalve dat het gras ging groeien nog niet echt zichtbaar resultaat dat de heermoes verdween. Maar ik begreep ook dat dat pas het volgende jaar pas echt door de bodem is opgenomen.

1 weide wordt nu niet meer begraasd en weekelijks gemaaid. In het nieuwe gras dat opkomt zie ik het niet staan. Van het najaar gaan we bekalken en doorzaaien. En nog zo af en toe lava eroverheen gooien.

Hopelijk volgend weide seizoen geen heermoes meer! Of iig dat het te overzien blijft om de weides toch weer te gebruiken.