Wie heeft er al gehooid dit jaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:24

Noppert: Het op rijen leggen heet geen duinen maar swelen...
5 a 600 pakken is nogal niet wat? Dat krijg je denk ik niet van 1.2 Ha,,,,Hoeveel paarden heb je in godsnaam dan ??? Wij halen ongeveer 250 balen van onze weides, ik heb 2 paarden en ik voer nog steeds van die partij en heb al weggegeven aan de buren.
2e snede was mislukt vanwege de nattigheid, had ik 6 grote pakken kuul van en de andere wei niet gedaan vanwege de nattigheid.

We huren de loonwerker in voor schudden, swelen en persen, zijn omgerekend voor €2.00 per baaltje klaar, kopen in de winkel kost hier €7.50.

Trouwens, wij zijn bij jullie geweest met 8 meiden met een pools paard, 3 haffies, een tinker en hebben jullie paard gebruikt. We kregen na afloop een leuk blauw halster van jullie. En heb je dan over de weilanden aan de overkant van de weg?
Toen wij er waren werd jullie hondje doodgereden.....erg naar...

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 18:27

Hier in Brabant heet het duinen............... :D

We hebben zelf 6 paarden, maar ook regelmatig tussen de 1 en 8 vakantiepaarden. We hebben zo'n 4 ha wei alles bij elkaar.
7,50 euro voor een pak hooi???????????? Djezus, wat een geld, ik heb in maart nog 100 pakken gekocht voor 3 euro per pak............

Jibbel

Re: Wie heeft er al gehooid dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:36

Hihi en hier noemen we het wiersen. :) eerste snee gaat hier altijd in het plastic, omdat we het niet geschikt vinden om er hooi van te maken.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:37

en hier heet het in rugjes leggen....

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:48

wat grappig al die namen....

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 19:11

ElCamino schreef:
Trouwens, wij zijn bij jullie geweest met 8 meiden met een pools paard, 3 haffies, een tinker en hebben jullie paard gebruikt. We kregen na afloop een leuk blauw halster van jullie. En heb je dan over de weilanden aan de overkant van de weg?
Toen wij er waren werd jullie hondje doodgereden.....erg naar...

Ik moet even denken, hebben jullie toen ook niet een schrik en obstakeltraining van Akasha gedaan? Het hondje was idd erg naar, de kinderen waren er een hele tijd behoorlijk verdrietig over ;(
Het gaat idd over de 2 weides (3,5 ha) voor het huis, waarvan we de linkerhelft dus willen hooien, we hebben nu ook nog een wei achter het huis, dus het linkergedeelte hebben we niet echt nodig :D

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:17

bij ons ook nog niks gehooid.

denk dat het nog weel even een tijd duurt. staat ook nog helemaal NIET hoog. (boer heeft niet gesproeid of iets dergelijks.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:52

En hier heet het oprillen :+

Helaas hier ook nog niet gehooid, maar er zit wel een aardige laag gras op.
De klanten bellen ons alweer, de meesten zijn al bijna door hun wintervoorraad heen.
We willen gaan maaien zodra het weer het toelaat.
De eerste snee moet wel goed droog zijn, aangezien het niet in plastic gaat.
De tweede of derde snee doen we vaak in plastic, ligt aan de tijd van het jaar.

Dus duimen voor goed weer na de benodigde regen :)

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:33

Bij ons is het vanavond gemaaid.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:25

Noppert: ja dat klopt, ik heb alles nog zonder hoofdstel gedaan toen, haha.
Ik had discussie met de meneer toen over omgaan met je paard, hij was erg verbaasd over mijn paard.
Het was erg leuk !!!

Volgende week wordt het mooi geloof ik, ik vind het altijd stress.....wanneer maaien...blijft het droog....gaat mijn hooi lukken of naar de kl*te....altijd spannend.
2e snede lukt bijna nooit, ook al heb je mooi weer, de nachten zijn al nat en vochtig en meestal moet het in pakken...

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:25

jeeeeeeeeeej het regent hier nu al vanaf gister ochtend. heeeeeeeeeeeel miezer, soms iets harder, maar dit is wel de beste regen die je kan hebben. het kan nu goed de grond in trekken!

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 07:53

We hebben besloten om toch maar te maaien vandaag. De loonwerker is nu bezig, dus duimen dat het een flinke week nog droog blijft :D

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 08:01

Bij ons heet het wellen.

We hebben 2 weken geleden gehooid, wel in plastic, maar het was droog genoeg voor kleine pakjes te maken. Zo doen we het al jaren, je moet alleen opletten met voeren. Mijn paarden krijgen in de winter alleen verpakt hooi en voor de rest niks. Je moet er dan inderdaad niet ook nog brok bij geven (of ze moeten al topprestaties moeten leveren)
We hebben zo vroeg gehooid omdat het zaad van het onkruid er in kwam en als daar te veel van op het land komt, heb je volgend jaar alleen nog maar onkruid staan. Wel was de opbrengst beduidend minder dan vorig jaar, dus we moeten nog een keer hooien. Voor de rest zijn we nog steeds aan het bijvoeren, het heeft hier nog steeds nauwelijks geregend en alleen het onkruid groeit.... Hopelijk gaat het snel een paar dagen regenen en daarna weer droog!

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 08:04

We hebben een stuk klaar liggen om te maaien en te wiersen maar het is zo droog dat het niet goed groeid we wachten nog even af...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 08:16

de wei van de buurman waar wij op staan,is gehooid
alleen kwamen er maar 10 grote pakken af en vorig jaar waren dat er 22 en het jaar daarvoor 27

hij laat het nu groeien om nog een keer te hooien,wij willen graag regen :j

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 08:20

Volgens mij was er regen voorspeld...hoop dat het droog blijft voor je noppert!!
Ddees: dat het minder kan goed kloppen, groeit niet best na die lange droge periode...daarom wachten wij nog even af. Gras begint nu pas door te schieten en ik wacht altijd tot de aren uitgebloeid zijn. Er zat nu anders veel te veel suiker in.... en als we dat dan in pakjes zouden doen worden het fructaan-bommen voor mijn hoefbevangen paard.
Daarom bewust de eerste snede altijd gewoon kleine onverpakte baaltjes.
Hou nu wel de weerkalender in de gaten...probeer altijd te zorgen dat ze vrijdag of zaterdag gaan persen, anders blijft alles op zondag liggen....weer een risico op nat worden, hihi

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 08:32

Klopt EC, er zou vandaag in het oosten wat regen vallen, wij zitten in het zuidoosten en hier staat de zon hoog aan de hemel. De loonwerker had het dit jaar nog niet meegemaakt dat er zoveel gras stond als bij ons op de wei, maar wij hebben het dan ook toen het zo heet was, echt 2 weken lang zo'n beetje dag en nacht gesproeid, ben heel benieuwd hoeveel pakken we er van af kunnen halen. Wij gaan ook voor de gewone ouderwetse baaltjes hooi :D

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 08:46

Hier is ook alles al een keer gehooid. Moet wel anders droogt het van het land af. Opbrengst was 1/3 van normaal.... Nu is het hopen op regen dat er dit jaar een extra snee vanaf komt of dat de 2e wat hoopvoller is.
Pakjes doen ze hier bijna nooit 1e snee omdat het gras veel te eiwitrijk is ;). Alles in bollen, dit voeren wij ook :).
Sproeien is bijna geen doen, buurman heeft 50hectare akkerbouw... Kanon erop kost 150,- per nacht....
Meeste mais/bieten staan erop, alleen bij ons langs hebben ze vorige week mais gezaaid (na 1e snee gras eraf te hebben gehaald) maar geen plantje te zien... Als het nog een week zo droog blijft vrees ik ook dat re geen plantjes komen...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 08:53

Ons hooi is maandag afgedaan en wordt maandag gebot en opgehaald.
edit: hier heeft het deze week af en toe geregend, maar nu reeds 2 dagen droog en komende 2 dagen warm en droog.
Iemand een idee in hoeverre dit kwaad kan?

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 08:56

bij ons is de eerste snee er al af, vorige week zaterdag is het in balen geperst.
de 2e snee gaat er ook bijna weer af volgensmij..... en dat wordt mischien hooi :D

succes ermee! en ik hoop ook dat t droog blijft haha.

edit: wij noemen het ook zwelen. maar soms ook: in ruggetjes leggen :+

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 08:57

chipieke: Ligt het nu dan al een week ? Wordt het wel elke dag geschud dan ? Of ligt het al op rijen ?
Als het nu droog blijft en het wordt geschud kan het wel... gaat het in plastic of niet?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 09:43

ElCamino schreef:
chipieke: Ligt het nu dan al een week ? Wordt het wel elke dag geschud dan ? Of ligt het al op rijen ?
Als het nu droog blijft en het wordt geschud kan het wel... gaat het in plastic of niet?

Het ligt al een week, ik weet dat het maandag in botjes gaat (dus met touwtjes, niet in plastic).
Boeren zijn professioneel en leveren aan meerdere paardeneigenaars, dus ik vermoed dat ze wel ervaring hebben met hooien :D

Mariella_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:16

Wij hebben een gedeelte de eerste week van mei gehooid, vandaag en morgen gaat de rest eraf :-)

elizewe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 22:48

Mijn oom heeft toevallig vandaag een deel van zijn land gehooid. Morgen gaat de rest er af. :)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:23

We gaan volgende week hooien, nu mag het nog niet , een deel huur ik van Natuurmonumenten en we mogen pas volgende week hooien omdat er nog reekalveren kunnen liggen, dan gaat onze eigen wei ook meteen mee.
Even uitkienen omdat het Hemelvaart is....