24/7 buiten met schuilstal of 's nachts op stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wizewo

Re: 24/7 buiten met schuilstal of 's nachts op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:37

's nachts op stal...

Ik heb het idee dat mijn oude pensioenpaardje het het beste doet op een halftijds schema met verplichte rust qua gewicht en gewricht. Nu heeft hij wel echt een super ruime stal ter beschikking. De andere krijgt het zelfde "regime".
Praktisch is het ook makkelijker om ze gescheiden eten te geven en beide de juiste hoeveelheid te voeren. De oudste moet vechten om op gewicht te blijven en de andere ook, maar in de andere richting.

Zeer persoonlijk vind ik het eigenlijk een prettiger idee dat ze binnen staan in het donker. Maar dat is een flauwe reden, ik weet het...

Lievemensjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:37

ik heb op dit moment geen pony, maar als ik die heb.
zou ik hem gewoon overdag buiten doen en s'nachts op stal.
door altijd te voorkomen dat er geen onweer op de pony slaat.
het geeft mij een fijner gevoel als hij s'nachts op stal staat. :o

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:38

24/7 buiten, zeker weten. Het liefst met schuilstal, maar mijn paard heeft daar geen mogelijkheid toe jammer genoeg.

ppdroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 20:03

Grappig, toch nog 2 die liever de paarden 's nachts op stal zien staan!

Wat ik me trouwens afvraag... jullie hebben het over onweer. Gaan paarden niet zelf schuilen als het onweerd?

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:06

nopes...meestal gaan ze pal in een open veld staan. Of in ieder geval die van mij toch. Eigenlijk wel veiliger dan onder een boom...

Onweer vind ik vooral niet fijn omdat schrikdraad, bliksem schijnt aan te trekken en de weide echt wel een grote open vlakte is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:08

24/7 zomer en winter buiten met schuilstal.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:32

Schrikdraad kun je tijdelijk uitzetten bij onweer en bliksem kan ook in het stallencomplex inslaan, dus ook op stal heb je die risico's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:34

Mijne staan 24/7 buiten met een schuilstal. De reden waarom staat uitgebreid beschreven op www.paardnatuurlijk.nl :)

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:34

24/7 buiten

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:37

Nee hoor, mijn pony staat altijd buiten. Die stond zelfs om 3 uur 's nachts met - 20 en een fikse hagelbui gewoon lekker buiten, met haar kont in de wind :j
IJspegels aan haar snorharen had ze, maar veel rustiger in het koppie dan wanneer ze 's nachts op stal staat.

Oftewel, ze staat vrijwel nooit op stal, maar toch wil ik haar die mogelijkheid wel kunnen bieden. In de zomer maken ze er nog wel eens gebruik van, tegen de vliegen en dazen.

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 07:47

Mijn newforest en tinkerveulen staan samen in een grote weide aan huis. Zij hebben een schuilstal van bijna 7x4.
Ze staan er regelmatig wel in, vooral mijn newforest als het warm is om te schuilen.
Mijn tinkerveulen daarentegen staat er vooral in met eten :+.
Mijn shetlanderjaarling heeft ook een eigen schuilstalletje maar hij beschikt ook over 2 grote bomen in de weide.
En hij ligt altijd daaronder in de schaduw van de bomen! Nog niet zien staan in zijn stalletje.
(Hij kent het ook nog niet, heb hem pas 2 maanden en heb m gekocht bij een oude boer van 82,
hij wist niet eens wat hooi was...)

Ik vind het ook prettig dat mijn paarden nu gewoon heerlijk vrij kunnen zijn, en zelf kunnen kiezen als ze
in de stal gaan of niet. Als het regent staan ze vaak nog buiten. Een paard denkt daar nu eenmaal anders over
als wij, wij proberen ze vaak te veel te 'vermenselijken' (maar dat is een andere discussie).
Ook merk ik gewoon dat ik een heel andere pony heb (mijn newforest) sinds hij bij ons thuis staat.
Daarvoor altijd op pension gestaan waar hij slecht 2u per dag na buiten kon!
En nu is hij gewoon zo relaxed, zo opgelucht, en zo blij.
Dit voelt gewoon goed zo! Soms loopt hij wel weg van mij als ik met het zadel en alles kom aangesleurd.
Dat is nu zijn voordeel :+ Als hij geen zin heeft gaat hij lopen... (al weet ik hem wel altijd te vangen)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:18

Lekker buiten met een schuilstal, zeker weten :)) Helaas is dat bij ons niet mogelijk ivm grond en bouwvergunningen etc. Maar ik vind 's nachts op stal met slecht weer dan ook erg fijn en mijn paard vind dat geloof ik ook wel. Ben ook blij dat ik dat op mijn huidige pensionstal zelf mag weten, ze wordt (als ik haar eens binnen laat) de volgende ochtend weer lekker buiten gezet.

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:24

Als ik de mogelijkheid zou hebben, 24/7 buiten met een inloop stal.

Op mijn stal staan ze van april t/m oktober 24/7 buiten met natuurlijke beschutting en in de winter overdag buiten, in de winter binnen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:43

24/7 buiten met schuilstal, dat staan mijn paarden ook.

Alleen mijn oudje van 27 jr staat s'nachts op stal, een buitenbox zodat hij de rest kan zien en evt ook snuffelen.
Dit omdat hij graag wat rust heeft, het is voor hem af en toe best een opgave de hele dag tussen al dat jongere spul, als ik hem niet op stal zet s'avonds omdat het erg warm is bijv. dan gaat hij zelf voor zn box staan, zo van 'hallo komt er nog wat van ik wil erin'.

Ik heb het meerdere malen geprobeerd om hem 24/7 buiten te laten, maar hij wil het niet, naja dan niet ook prima.

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:49

24/7 buiten met schuilstal!!

En daar heb ik geluk mee :)

mijn paard en pony (binnekort 2paarden :P)
staan buiten ook in de winter, uiteraard hebben ze een schuilstal en een gewone stal waar ze in en uit kunnen lopen.
de wei is 3/4 omheind met bomen dus daar kunnen ze eventueel ook naast schuilen.
en daar mogen ze in de winter tussen lopen :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:51

s'nachts op stal...mijn fries heet zomereczeem en moet toch bijtijds naar binnen en mijn andere paard is 25 en die heb ik ook liever binnen s'nachts.
Shet staat altijd buiten en heeft een schuilstal,maar als hij ooit op leeftijd is word er ook een ruime stal voor hem gemaakt(of hij krijgt een dek op)

En ik vind het prettig om om 11 uur nog even de poep weg te halen,wat hooi te geven en kijken of alles o.k is.Eventueel een dek op te doen...Dat gaat wat makkelijker dan twee hectare af te struinen met een zaklamp.

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:57

24/7 met schuilstal. Ik merk dat mijn paard het allervrolijkst is als hij 24/7 buiten kan staan, dus dan is de keuze makkelijk. :j

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:04

Als ik ze aan huis had en het weiland 'afgeschermd' was, dan liet ik m'n paard ook 24/7 buiten. Maar ik woon midden in de randstad. Mijn 's nachts is er bij mij op stal geen toezicht op de weilanden, dus ik weet dan ook niet wie er allemaal bij kan komen. Overdag is er altijd wel iemand. Dus voor alle zekerheid gaat m'n paard 's nachts op stal.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:07

geerke schreef:
s'nachts op stal...mijn fries heet zomereczeem en moet toch bijtijds naar binnen en mijn andere paard is 25 en die heb ik ook liever binnen s'nachts.
Shet staat altijd buiten en heeft een schuilstal,maar als hij ooit op leeftijd is word er ook een ruime stal voor hem gemaakt(of hij krijgt een dek op)

En ik vind het prettig om om 11 uur nog even de poep weg te halen,wat hooi te geven en kijken of alles o.k is.Eventueel een dek op te doen...Dat gaat wat makkelijker dan twee hectare af te struinen met een zaklamp.

Niet om je aan te vallen: maar een paard met zomerexceem zou je toch beter met zonsopgang en ondergang binnen kunnen hebben, en overdag en 's nachts buiten?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:09

's Nachts op stal.

Ze heeft 24/7 buiten gestaan en dat beviel goed, echt supergoed. Alleen eet ze zand en is daaraan geopereerd, wat het advies van de da maakte dat als ik haar in de nacht op stal zet ze 50% minder zand inname heeft dan met 24/7 buiten.

Makkelijke keuze dus, en ik moet zeggen... Ik zie geen verschil in blijheid bij mijn paard. Ze is nu net zo relaxed als toen ze 24/7 buiten stond. En een stal mest ook nét iets makkelijker uit dan een halve ha wei... :D Dus ipv elke dag alles af te struinen kom ik nu toe met ééns per week een kruiwagen de wei door te sturen.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:13

Dani_ schreef:
Omdat opsluiten zo tegennatuurlijk is dat je hiermee de gezondheid van je paard op het spel zet. Constant kunnen bewegen heeft een paard nodig omdat hij daarvoor gebouwd is. Bovendien hoort een paard 24 uur per dag in een kudde te leven.

raar geformuleerd en rijden is niet totaal onnatuurlijk ?! als je dan aangeeft dat het de meest natuurlijke manier van paarden houden is in jou ogen vind ik dat duidelijker.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:16

hier staan 5 paarden in een uitloop met schuilstal snachts

4 staan er snachts op stal,2 eczeempaarden,1 paard die andere paarden in een hoek zet en terroriseerd + die wil niet bij zijn merrie weg,dus die staat naast zijn merrie dan is ie happy,en een 29 jarige staat snachts op stal omdat deze heel veel bijgevoed krijgt en dat zou amper te doen zijn in een kudde,daar hij echt onderaan de rangorde staat.

en zó slecht is snachts op stal staan nu ook weer niet,althans,ik heb hier echt wel een kudde oudere paarden staan en die doen het allemaal nog uitstekend,beter als menig ouder paard die ik gezien heb die wel 24/7 buiten stonden...

en ze gaan hier graag naar stal,zeker de eczemers die weten dat ze op stal niet geprikt kunnen worden.

plus voordeel is dat je individueel bij kan voeren...er zijn hier paarden die veel bijgevoerd mogen/moeten worden maar ook die amper wat extra's nodig hebben,hoe wil je dat doen in een 24/7 schuilstal met zijn allen?
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 17-05-11 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:19

Bij mij staan ze trouwens dag en nacht buiten vanaf het moment dat het weer een beetje mooi is. Meestal vanaf maart tot dat het weer weer slechter wordt met veel regen. Dan willen ze ook graag naar binnen. Als het nu een week regent gaat ze ook weer een weekje naar binnen maar de rest staan ye buiten. Een beetje regen kunnen ze wel hebben maar het is hier geur en ik heb allemaal gevoelige koukleumen.Daarbij hebben ze allemaal individueel voer nodig. In de winter komen ze ook erg graag op stal dus dat laten we dan ook zo. Toch staan ze als ze op stal komen minimaal 12 uur per dag buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:22

's Nachts op stal, ivm toezicht en regulering van wie wat eet omdat ik twee totáál verschillende rassen in een groep heb.

Paint-horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:23

Die van mij gaat s'nachts op stal, ik zou ook niet anders willen. Ik vind het namelijk wel prettig dat ze s'nachts niet in een donkere wei ergens zonder toezicht zou staan. Daarbij is ze het zo gewend en kan ze op deze manier ook rustig eten. Ze staat overdag van 8 tot 8 buiten (in de winter totdat het donker wordt) en staat dan echt aan het hek om naar binnen te mogen samen met haar weidegenootjes ;)