Luxe of 'zelf doen'.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:46

Rotstraal kan helemaal niet komen door in de modder staan. Modder is schoon (is gewoon zand met water) en van iets dat schoon is, kan het niet gaan rotten :).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:50

Ik stond redelijk luxe, op een pensionstal. Er werd gemest en 3x per dag gevoerd. In de zomer werden ze op het land gezet, maar in de winter niet en moest je hem zelf maar in de paddock gooien.
Handig op zich, maar hij kwam weinig buiten.
Daarnaast waren er andere ideëen over voeren. Ik wilde geen brok, maar omdat de rest het kreeg, kreeg hij het ook. Met als gevolg: een stuiterende pony.
Pas toen hij allergisch bleek te zijn, zijn ze hiermee gestopt en stond hij alleen op kuil.
Maar er waren ook zeker dingen veel makkelijker.

Nu staat mijn pony 24/7 waar hij wil. Een afgeheind stuk met wei, bak, uitloop en stal.
's Ochtends en 's avonds voert de stalhouder hooi, hij zorgt dat er vers water is en verder moet ik het zelf maar uitzoeken.
Ik voer 's middags hooi en een muesli/brok, loop elke dag een rondje met de kruiwagen.
Ik vind het heerlijk, alles zelf bepalen. Ik moest er wel vreselijk aan wennen.
Zelf entingen regelen, wormenkuur, smid (op pension ging alles met de groep mee), uitzoeken hoeveel voer hij moest hebben, enz.
Daarnaast heb ik geen licht in de bak, dus moet altijd overdag (in de winter gaat dat net, na mijn werk), is er geen stromend water (lastig met wassen voor wedstrijd en afspoelen gaat met emmer en spons).
Maar ik vind het echt super. Overal is wel een oplossing voor, mijn pony is er enorm van opgeknapt en ander voordeel is dat ik niets hoef te delen. Ben de enige pensionklant, dus een bak en zadelkamer voor mezelf.
Mijn pony staat samen met de shet van de dochter van de eigenaar en heeft zo een maatje. Dit is voor mij en mijn pony echt het perfecte plekje :j
Minder luxe, maar wel alles wat we nodig hebben.

EmptyWords

Re: Luxe of 'zelf doen'.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:58

ik zit ertussenin.... ik bepaal zelf welk voer hij krijgt en hoeveel. Kwaliteit hooi is soms wel veel minder, daar heb ik weinig invloed op, maar ook daarvan bepaal ik de hoeveelheid door het klaar te leggen.
Hij word 2x per dag gevoerd, binnen en buiten gezet en hij staat bij mensen aan huis. Moet wel zelf mesten, maar ook dat vind ik niet erg want ik kan zelf de strolaag bepalen (en wat ik eruit haal etc).

ik heb een binnen en buiten bak tot mijn beschikking en met 5 min ben ik in hetzelfde bos als jij....nu s'zomers staat hij 24/7 buiten zonder schuilmogelijkheid. Als het té warm word worden ze s'middags een paar uurtjes binnen gezet. s'winters s'nachts op stal.

ik kan dus dat wat ik het belangrijkste vind zelf bepalen (welk voer en de hoeveelheid). Ik heb gewoon niet de tijd om 3x per dag langs te gaan omt e voeren, binnen-buiten zetten etc....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 16:07

Ik denk dat de keuze voor stalling heel persoonlijk is, volgens mij moet je kiezen wat voor jou het beste voelt. Wel met de kanttekening dat iets wel paardvriendelijk moet zijn, want veel stallen die als 'luxe' staan aangeschreven zijn fijn voor de baasjes, maar voor paarden niet meer dan gevangenissen.

Ga eens voor jezelf na wat je ècht belangrijk vindt, als je dat duidelijk hebt en weet te vinden blijkt vaak dat de 'eisen' die je voorheen misschien had er helemaal niet meer toe doen.

EvaaaXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 16:15

ik heb verzorgpony's die gewoon in een wei staan dus ik heb eigelijk niet echt veel te zeggen over het eten en alles.
ze worden om de tijd verplaatst naar een andere wei zodat ze genoeg gras hebben.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 16:27

Ik werk voltijds ( 9-18h) en meestal ook op zaterdag.
Er is voor mij dus, qua tijd, geen mogelijkheid om alles zelf te gaan doen.

Ik heb er dus bewust voor gekozen om mijn beide paarden op een pensionstalling te zetten met flink wat faciliteiten en ook luxe.
Zo hebben wij 2 overdekte rijbanen ( met geopad) , een buitenbak, wasplaats, kleine longeerbak / paddock om paarden 's winters in los te laten, zeer ruime luchtige stallen, weidegang in groep van 's morgens tot 's avonds,... Alles wordt ook voor mij gedaan: gemest, paarden buiten/binnen gezet, ...
Ik heb er wel voor gekozen om zelf te voeren en haal dus zelf ook mijn voer.

Mijn beide paarden zijn hier enorm tevreden: voldoende vrije tijd op het land met vriendjes en ook ik ben helemaal tevreden: super faciliteiten en top - staleigenaars waar je quasi alles aan kan vragen : medicijnen geven/ deken op en af doen / paard uit de wei halen/...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 17:48

Als ik moest kiezen tussen 24/7 buiten in kudde met goede schuilstal, alleen een buitenbak, een kleine kantine en zadelkamer of een luxe pensionstalling met allemaal stallen op een rij, tralies ertussen, paarden kunnen maar een paar uur per dag naar buiten, er zijn 2 luxe binnenbakken, een kleine buitenbak en een geweldige kantine en al die rotzooi waar een paard niets om geeft, dan raad je het al, ik kies voor nummer 1 :D.

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:01

ik doe alles liever zelf maar luxe zou soms wel fijn zijn als ik een daggje wil overslaan

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:03

Ik heb het niet erg luxe en vindt het prima! Paard overigens ook, alleen sommige houden meer van het luxere :7

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:17

Wij staan op een dhz stal, we doen alles zelf :: binnen en buiten zetten (s'nachts binnen verplicht ivm veiligheid) metsen hoe vaak en wanneer we willen, eigen voer (alleen klaarzetten) 1 persoon geeft dit aan alle paarden( ivm voernijd)., Waar rijden wij:: drafbaan, galopbaan, longeercirkel, bos en tegen betaling gebruik van het grote ruitersportcentrum....verder een kantine met wc en vele gezellige bbq's..
oftewel niet superdeluxe maar wel super

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:20

Ik zeg nergens dat ik niet tevreden ben.
Wél heb ik bij sommige zaken,voor mijzelf en pony,kanttekeningen.
en vraag ik me af wat ik wil..

Ben totaal zelf niet van luxe...stapmolen, kantine,overdekte rijbak,grote stallen, solarium...allemaal niet aan mij besteed.
dus dat boeit mij ook niet.

ben gewoon wat aan het twijfelen...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:24

ga gewoon eens rondkijken in de buurt. je hoeft niet meteen op te zeggen.

toen ik twijfelde ben ik ook rond gaan kijken op andere pensionstallingen. ik heb uiteindelijk een verwaarloosd weiland met stal gevonden die ik kon huren en daar ben ik nu mijn eigen luxe stal van aan het maken :+ . in het begin had ik er bijna niks, maar ondertussen hebben we al heel veel opgeknapt en het enige wat ik eigenlijk niet heb tegenover de pensionstal is de stapmolen en warm water.

ik vind het heerlijk om alles voor mezelf te hebben en alles zelf te kunnen bepalen en regelen :j

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:29

Voor mij is het luxe dat het meeste werk wordt gedaan.
En dan in het uitmesten, voeren, op de wei zetten. Het is luxe voor mij omdat ik dan ook eens een dag niet hoef te gaan als ik niet kan ( als 1 van de kinderen ziek is, of ik ziek ben ).
Ook kunnen we gewoon nog op vakantie, wat we toch met regelmaat doen.
Klinkt stom, maar een beetje wel de lusten, niet de lasten. Daar betalen we dan ook voor, natuurlijk.

Verder zit er weinig extra bij aan luxe, geen stapmolen, warmtelampen of i.d. maar ik verwacht ook niet daar gebruik van te gaan maken.
Als er maar voldoende, goede, weidegang is, een goede bak en ruime stallen vind ik het prima.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:39

Het is denk ik maar net wat je onder 'luxe'' verstaat, voor de 1 is dat een een mooie overdekte rijhal voor mij, houden hele andere zaken luxe in.

Wat ik luxe vind is:

-Zelf bepalen welk voer(brok) en hoeveel je paard krijgt.
-Hele dagen weidegang.
-Soortgenoten (kuddeverband)
-Inloopstallen of hele ruime boxen, waar het paard alleen bij zwaar pokke weer in staat.
-Mooie uitrij mogelijkheden, dus direct aan het bos.
-Grote weides met voldoende schaduw plekken en vers water.
-Niet al te zware bodem in de rijbak met verlichting.
-Goede kwaliteit ruwvoer, gevoerd meerdere keren per dag
-Gezellige/vriendelijke mensen op stal, niet tekoop maar wel mooi meegenomen.
-Wasplaats zodat je kunt afspuiten en in de zomer je paard kunt wassen.

Het liefste zou ik ook zelf voeren (avonden) maar dat gaat vaak niet op een pensionstal (begrijpelijk), zelf mestten zie ik ook als pluspunt, diaree of andere dingen merk ik dan gelijk op en ik weet zeker dat de stal ook echt schoon en netjes is.

Zit je openingspost nog eens te lezen, maar begrijp ik het nou goed dat jij je eigen paard geen extra's mag voeren?
Laatst bijgewerkt door cissie op 17-05-11 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:44

Luxe vind ik dat er gevoerd wordt, buitengezet wordt en wordt gemest.

Vooral het mesten vind ik heel relaxed, dan kan ik gewoon de tijd dat ik op stal ben volledig spenderen aan m'n paard. Ik schud z'n bedje wel elke avond even op, ook voor de controle van de mest.

Wij kunnen voerbakjes klaarzetten voor paarden die afwijkend voer hebben en ik geef m'n paard 's avonds (ben altijd tot ongeveer half 11 op stal) nog wat hooi zodat hij 's nachts nog wat te knabbelen heeft.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:00

De stalling waar ik vandaan kom was zoveel mogelijk 24/7 de paarden buiten, echter zonder schuilmogelijkheid. Dat je alles zelf deed als ze 24/7 buiten stonden vond ik geen probleem, dat de bak lang niet altijd te rijden was wel, ik wil wel mijn paard fijn kunnen trainen. Bos was daar ook heel erg fijn dichtbij trouwens. Grotere stal ook.

Nu sta ik halfpension, binnenbak van 20*50, in de nacht op stal ook in de zomer (was voorwaarde wegens zand eten van paard) altijd toezicht, zelf bepalen wat ze eet (ik zet klaar en wat klaar staat wordt gevoerd) hoeveel ze eet etc. Ze wordt binnen en buiten gezet en ben ik rond die tijden op stal help ik uiteraard mee. Heel kleine stalling, 10 stallen waarvan 3 voor hun eigen paarden en heerlijk veel kennis van zaken. KLein gezellig cluppie op stal, heerlijk.

Maar voor mij is het idd een voorwaarde en een harde ook, dat IK bepaal wat mijn dier te eten krijgt, hoeveel en welk voer, zowel van brok/muesli als van ruwvoer. Ook qua sups/medicijnen etc wil ik zelf de hand in hebben. En als je de keus hebt gemaakt voor biologisch, dan is er idd nog de mogelijkheid zelf iets mee te nemen en dat te geven of in je kast op te bergen. (Ik neem tenminste aan dat je daar je privacy in hebt bij een inspectie)

Wat je kan doen, maak een lijstje met de voor en nadelen van deze stal, wat je écht graag veranderd zou willen zien en ga eens rondkijken bij andere stallen. Misschien ren je helemaal dolgelukkig terug naar je eigen stalletje en is je twijfel acuut over, misschien zie je ergens iets wat helemaal voldoet. Alleen, niks zal altijd helemaal voldoen, er is altijd iets wat je minder zal vinden en dat is logisch omdat je nu eenmaal op pension afhankelijk bent van de ph/phster.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:02

ik heb 10 jaar op een stal gestaan waar alles door de eigenaren gedaan moest worden, de stalhouder voerde alleen 2x daags ruwvoer en het krachtvoer wat je zelf klaarzette.
De rest moet je zelf doen.

Echter was dit voor mij gewoon echt niet langer haalbaar en ik ben dus verhuist naar een volpension stal waar ze dagelijks buiten komen (in de winter een dagdeel in een groep en in de zomer 24/7 op de wei in de groep), de stal word voor je gemest, er word gevoerd er is een molen aanwezig en een buitenbak en nog een losse paddock.
Ik vind het ideaal en ik zou echt niet anders meer willen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:53

eigen voer is vooral wat ik mis..
qua locatie en weide is het prachtig...alleen modderig en geen schuilplek..

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:54

ik ben toch wel benieuwd welk paard jij hebt dan... kom bijna iedere dag langs jou stal op :P

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:15

als ik zou moeten kiezen zou ik ervoor kiezen dat ze op een stal komen waar ze dagelijks buiten komen, in overleg door iemand ander(eigenaar of medestalgenoot).
en als ik zelf kan dan zelf. uitmesten etc vind ik niet erg om te doen. het zou wel handig zijn als de staleigenaar zelf ruwvoer etc voert.

ik kiez dus voor iets minder luxe.
maar ik ben gewend dat de paarden thuis staan en doe dit zelf dus ook zo.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:24

Ik heb beide vind ik. Mijn paard staat op een particuliere (dus erg kleinschalige) stalling vlakbij bos waar alles gedaan wordt, máár de eigenaren zijn nog wel eens een weekendje weg, en dan hebben we het zo geregeld dat ik (en mede stalgenoten) de taken verdelen. De een zet ze binnen en buiten, en de andere mest ze uit etc etc. Mijn paard krijgt mijn eigen gekozen brok, en heb zelf besloten hoeveel ze daarvan krijgt. Dat krijgt ze dan ook netjes. Ruwvoer krijgt ze ook genoeg. Ook staat ze elke dag buiten (in een goede niet modderige paddock in de winter, en momenteel in de wei) wat ik heel belangrijk vind!

Is ook misschien een optie particuliere stal zoeken?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:36

nu ben ik geen voorstander van 24/7, niet omdat ik een paard dit niet gun. Verre van, maar het moet praktisch mogelijk zijn (er moet deftige schuilmogelijkheden zijn en een gegarandeerd droog stuk) en ik wil geen paarden die indien ze opgestald moeten worden of gescheiden van hun "kudde", de boel afbreken...

ik vind de keuze luxe of zelf alles regelen een beetje ongelukkig gekozen. ik sta op een "luxe"pensionstalling, maar regel en doe alles zelf. Dit betekent:
- buitenstal van 4x4 zelf strooisel aankopen en mesten
- weidegang naar keuze af te spreken met anderen of volledig zelf te doen
- ruw- en krachtvoer zelf aan te kopen
- binnenbak
- buitenak
- 2 stapmolens , waarvan 1 zelf op draf kan
- longeerbak
- galobaan van 900m
- zandpaddock
- 2 poetsplaatsen met warm water

dus ja ik ben luxe gewoon, maar ik bepaal wanneer mijn paard binnen en buiten gaat, wat en hoeveel het gevoerd wordt,... Zonder dat er iemand commentaar op heeft.

misz_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:45

Mijn paarden staan bij ons thuis en ik moet dus alles zelf doen. Paarden binnen/buiten zetten, voeren mesten enz enz. Ik heb dan ook geen binnenbak, stapmolen poetsplaatsen met warm water en de rest van alle luxe dingen. Af en toe verlang ik best naar zo'n stal zodat ik es een dagje niets hoef te doen, maar over het algemeen zou ik niet anders willen. Ik heb nu altijd zicht op mijn paarden en weet precies wat ze aan voer krijgen en dat ze buiten komen.
Ik moet het doen met mijn buitenbak en hek om aan te poetsen met koud water maar ben er erg blij mee

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:48

Je kunt het zelf hebben en dan "luxe maken"

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:49

Ik heb mijn paarden thuis, 24/7 buiten met schuilstal.
Nog geen buitenbak, maar deze zomer komt er een rijdbare paddock.

Het nadeel is dat wij niet zomaar op vakantie kunnen en een lange dag weg is ook heel moeilijk.

Toen de paarden nog bij mijn schoonouders stonden konden we gewoon een weekendje weg en een paar weken op vakantie.