Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
geerke schreef:ik maak mijn landen 2x per dag schoon,dan is het minder dan 10 minuten werk.
Mest uitelkaar gooien voor bemesting is niet goed,als je wormen wilt hebben moet je dat doen.
Het is ook een misverstand om te denken dat als je je wei schoonhoudt je niet hoeft te ontwormen.
Ieder paard heeft wormen en ieder paard loopt weleens door een drol heen,waardoor er eitjes verspreid worden.
2x per week een weide schoonhouden is zeker niet genoeg,zeker niet in geval van bloedwormbesmetting.
Dan moeten de drollen binnen 24 uur weg zijn.
rowo schreef:Tja... die tijd heb ik niet en neem ik niet. Ik heb een mestonderzoek laten doen door de DA en daaruit bleek dat ze ook geen wormen hebben. Moet er wel bij zeggen dat ik ze aan huis heb en het paardenbestand niet wisselt (hooguit 1x in de zoveel jaar). Wormbesmetting oplopen kan dus alleen van mijn eigen paarden.
Dus zo slecht zal het nog wel niet zijn dat ik niet zo vaak doe als de rest hier.
Overigens ontworm ik nu ook alleen als het nodig is. T is goedkoper om 1x per driekwart jaar een mestonderzoek te doen dan 4x per jaar voor 3 paarden te ontwormen. Daarnaast bestaat er de kans dat ze resistent worden als je ze zo vaak ontwormt.
Wen_en_Jelle schreef:geerke schreef:ik maak mijn landen 2x per dag schoon,dan is het minder dan 10 minuten werk.
Mest uitelkaar gooien voor bemesting is niet goed,als je wormen wilt hebben moet je dat doen.
Het is ook een misverstand om te denken dat als je je wei schoonhoudt je niet hoeft te ontwormen.
Ieder paard heeft wormen en ieder paard loopt weleens door een drol heen,waardoor er eitjes verspreid worden.
2x per week een weide schoonhouden is zeker niet genoeg,zeker niet in geval van bloedwormbesmetting.
Dan moeten de drollen binnen 24 uur weg zijn.
Nou ja, mijn dierenarts geeft dat zo aan en het staat ook in zo'n boekje van de dierenartsen kring hier...
Dus eerlijk gezegd ga ik daar liever op af dan op internet...
rowo schreef:Tja... die tijd heb ik niet en neem ik niet.
[...]
edit: met de paarden moet ik hier alles zelf doen. Ik heb geen vader of zo die mij ff helpt mest te ruimen. Maar goed, de discussie over wel of niet drollen eruit halen is denk ook zinloos met mij