drollen uit weiland halen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Akhal_Teke

Re: drollen uit weiland halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 07:19

Hoeveel kruiwagens halen jullie er per week per paard/pony uit?

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 07:26

Ik mest mijn paddock elke dag uit, een belg en 3 shetjes en haal er elke dag een kruiwagen mest uit....
Gelukkig een kleine kruiwagen ;-)

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 07:32

Wij mesten ook elke dag het land ( met een schema) als we met een nieuw stuk land beginnen er staan 4 pony's op.Maar het is denk ik ook wel belangrijk hoe groot het land is.
Het land is bij ons 15x125 en dan hebben we nog 2 landen van ongeveer 80x25.
Wij geven per voerbeurt ongeveer een meter gras en het eerste stuk wordt elke dag gedaan en als ze een groot stuk land hebben dan niet meer dan wordt het elke week gesleept.
Na 6 weken gaan ze weer naar een ander land.
Dat werkt prima want je bemest je land ook nog en dan met wat regen is erg goed voor het gras.
Ook de paarden ontwormen we elk kwartaal.

Het mesten is altijd elke dag 1 kruiwagen dus erg goed te doen

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 08:12

Wij hebben 2 Friezen en 1 Welsh in een stuk land van ongeveer een halve hectare naast ons huis, waar ze in de zomer met z'n drieen 24 uur per dag staan. We mesten elke dag het land uit, mijn vader geeft de paarden 's ochtends voer en doet een mestrondje door het land, ik geef 's avonds voer en mest het land uit. Er komen elke dag 2 kruiwagens uit :)
Ze mesten altijd op ongeveer dezelfde plekken, nadeel is wel dat deze drie plekken helemaal verspreid door het weiland liggen :P Moet dus alsnog de hele lengte en breedte van het weiland door maar de mest ligt dan wel redelijk dicht bij elkaar.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 08:18

Vroeger toen ik de paarden aan huis had haalde ik om de dag (4x pw) de mest er uit. Dat was voor 2 haflingers 2 kruiwagens. Nadeel was wel dat het een hele lange smalle weide was. Als ik ze dus op het achterstuk had staan dan liep ik me een ongeluk maar ja, voor de begrazing en het niet telkens hoeven uitmaaien van de poeplekken is het wel handig om het vaak te doen.

Ik reken dus ook een kruiwagen per 2 dagen per paard.

Tegenwoordig staat mijn pony op pension. Daar worden zowel de paddocks als de weides elke dag leeg gehaald net als dat de stallen worden gedaan. De bak doe ik zelf even na het rijden net als bv de poetsplaats of als mijn paard op het erf mest als we naar buiten gaan.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 08:20

Ik doe het nu wel eens, maar is eigenlijk geen doen. Hebben we teveel grond voor.

Denk dat het ook wel erg uit maakt hoeveel grond je hebt. Stel je hebt 3 paarden aan huis en ze staan op meer dan 2ha, dan is het echt geen doen om de drollen eruit te halen hoor :n Dan kun je beter de wei wekelijks even slepen zodat de mest uit elkaar gesleept wordt.

Overigens zie ik ook mega veel weides waar het zwart ziet van de mest. Ik vind het naast onogenlijk ook niet goed voor de paarden. Dat is de reden dat ik begonnen ben met mest te ruimen en de weides goed te slapen.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 08:22

Wij hebben een halve hectare met 2 paarden en die staan daar de hele dag (van 07.30 tot 22.30 ongeveer) en wij doen zeker om de dag de drollen uit de wei halen. Omdat we met 2 eigenaren zijn wisselen we elkaar een beetje af. Als ik wat tijd overheb doe ik het een keer extra en zij ook.

Ik kreeg vandeweek van de dierenarts te horen dat het tegen wormen het beste is om de drollen 1-2 keer per week erui te halen. Doe je dat, dan hoeven de paarden als het goed is zowat nooit ontwormd te worden. Bij teveel ontwormen kan er resistentie optreden, dat schijnt helemaal niet zo goed te zijn.
Moet nu dus ieder kwartaal een beetje mest inleveren en dan bekijken ze hoeveel wormen/eitjes zich in de mest bevinden en op basis daarvan krijgt mijn paard een passende wormkuur, of niks.
Ik vind het wel een goed systeem eigenlijk.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 08:25

Ik sta particulier bij iemand. Mijn haflinger staat daar met een shet.
Wij rijden 2x per dag een rondje met de kruiwagen. Hij 's ochtends, ik 's middags/'s avonds.
In totaal gaat er ongeveer een kruiwagen per dag uit. Dit is geen volle kruiwagen met een kop er op overigens.

Ze staan in een stal met uitloop, 20x40 bak en 25x150 land.

Ontwormen doe ik 2x per jaar met verschillende kuren.

Zeelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 08:28

wij halen elke dag evem de drollen uit het land.
Me paard staat met een ander paardje op een stukje land maar het voordeel is dat ze alles in één hoekje doen dus hoef je niet heel het land af te gaan :P

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 08:30

ik maak mijn landen 2x per dag schoon,dan is het minder dan 10 minuten werk.
Mest uitelkaar gooien voor bemesting is niet goed,als je wormen wilt hebben moet je dat doen.

Het is ook een misverstand om te denken dat als je je wei schoonhoudt je niet hoeft te ontwormen.
Ieder paard heeft wormen en ieder paard loopt weleens door een drol heen,waardoor er eitjes verspreid worden.
2x per week een weide schoonhouden is zeker niet genoeg,zeker niet in geval van bloedwormbesmetting.
Dan moeten de drollen binnen 24 uur weg zijn.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 08:42

Ik vraag me hier ook af waar mensen in vredesnaam de tijd vandaan halen om dat 2x per dag te doen. Ik werk gewoon en wil s avonds ook nog rijden. Als ik dat ook nog 2x per dag moet doen wordt het helemaal een dagtaak extra. Mij niet gezien :n

Daarnaast is het ook een fabeltje dat als je de weides niet dagelijks schoonmaakt de paarden dus maar wormen hebben.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 08:44

Als je het bijhoudt is het niet zo lang werk.
Omdat wij het 2x per dag doen ben je hooguit 10 minuten bezig (2 pony's).

Ik werk ook gewoon fulltime, ga na mijn werk naar mijn paard. Eerst rijden, na verzorgen (voeren enzo) en dan een rondje met de kruiwagen.
Ik ben maximaal 2 uur op stal, per dag. Soms korter, als ik wat minder lang/niet rij.

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 08:44

Rowo: mijn vader doet het 's morgens om 07.00 voor zijn werk, samen met voeren. Ik doe het 's middags na college, rond 17.00 uur, en dan voer ik dus :) Als ik ook aan het werk ben, voert mijn moeder om 17.00 uur en doe ik rond 18.30 even een snel mestrondje. Mijn vader en ik zijn er allebei hooguit een kwartiertje mee bezig dus zó ontzettend veel werk is het niet.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 08:47

Ik sta niet op een pensionstal ;)
Maar vaak staan ze bij pensionstal zomer-winter op zelfde stuk land, zonder dat er herkouwers (schapen of koeien) overheen komen. Dus kans op wormen is enorm groot. Daarnaast is het vaak meer een paddock dan een weide, dus is het idd slim om alles eruit te halen, of te slepen voordat het gaat regenen.
Nog beter zou zijn als enkele weken in het jaar de wei ontlast zou worden, alles gesleept zou worden daarna varkensmest erin en regen erover. Dan krijg je meer gras en is het niet zo'n paardenwei meer. Echter zal dit ook maar van korte duur zijn, omdat het oppervlakte per paard te klein is om er daadwerkelijk een 'wei' aan over te houden (bij de meeste stallen).

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 08:47

Tja... die tijd heb ik niet en neem ik niet. Ik heb een mestonderzoek laten doen door de DA en daaruit bleek dat ze ook geen wormen hebben. Moet er wel bij zeggen dat ik ze aan huis heb en het paardenbestand niet wisselt (hooguit 1x in de zoveel jaar). Wormbesmetting oplopen kan dus alleen van mijn eigen paarden.
Dus zo slecht zal het nog wel niet zijn dat ik niet zo vaak doe als de rest hier.

edit: met de paarden moet ik hier alles zelf doen. Ik heb geen vader of zo die mij ff helpt mest te ruimen. Maar goed, de discussie over wel of niet drollen eruit halen is denk ook zinloos met mij :D

Overigens ontworm ik nu ook alleen als het nodig is. T is goedkoper om 1x per driekwart jaar een mestonderzoek te doen dan 4x per jaar voor 3 paarden te ontwormen. Daarnaast bestaat er de kans dat ze resistent worden als je ze zo vaak ontwormt.
Laatst bijgewerkt door rowo op 16-05-11 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 08:48

geerke schreef:
Mest uitelkaar gooien voor bemesting is niet goed,als je wormen wilt hebben moet je dat doen.

Het is ook een misverstand om te denken dat als je je wei schoonhoudt je niet hoeft te ontwormen.
Ieder paard heeft wormen en ieder paard loopt weleens door een drol heen,waardoor er eitjes verspreid worden.
2x per week een weide schoonhouden is zeker niet genoeg,zeker niet in geval van bloedwormbesmetting.

Nou ja, mijn dierenarts geeft dat zo aan en het staat ook in zo'n boekje van de dierenartsen kring hier...
Dus eerlijk gezegd ga ik daar liever op af dan op internet...

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 08:49

rowo schreef:
Tja... die tijd heb ik niet en neem ik niet. Ik heb een mestonderzoek laten doen door de DA en daaruit bleek dat ze ook geen wormen hebben. Moet er wel bij zeggen dat ik ze aan huis heb en het paardenbestand niet wisselt (hooguit 1x in de zoveel jaar). Wormbesmetting oplopen kan dus alleen van mijn eigen paarden.
Dus zo slecht zal het nog wel niet zijn dat ik niet zo vaak doe als de rest hier.

Overigens ontworm ik nu ook alleen als het nodig is. T is goedkoper om 1x per driekwart jaar een mestonderzoek te doen dan 4x per jaar voor 3 paarden te ontwormen. Daarnaast bestaat er de kans dat ze resistent worden als je ze zo vaak ontwormt.

Dat is bij ons wel ook het geval en alles wordt tegelijk gecontroleerd.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 08:50

hier ook elke dag alles eruit .

Als ik langs stal kom , kom ik langs een stal waar ze het nooit doen .
Op de hele grote weides valt het niet zo op , maar er staan een paar shetten.....die eten nu dus gewoon tussen de drollen door.

En als je het elke dag doet, wat is het dan aan werk .
wel zo schoon, en ziet er veel beter uit vind ik .

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 08:50

Dat is ook de reden dat mijn DA aangaf dat het eigenlijk beter is om bij ons een mestonderzoek te doen eens in de zoveel tijd ipv er kwakkeloos een wormspuit (toch een soort van medicijn) erin te drukken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 08:52

Wen_en_Jelle schreef:
geerke schreef:

Nou ja, mijn dierenarts geeft dat zo aan en het staat ook in zo'n boekje van de dierenartsen kring hier...
Dus eerlijk gezegd ga ik daar liever op af dan op internet...

ik heb dit niet van internet hoor....maar van mijn studie en 30 jaar ervaring met paarden.
En als ik in de buurt zou wonen zou ik je dierenarts weleens willen spreken... ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 08:53

rowo: je hoeft je van mij niet te verdedigen. Ik zie nergens mensen die een discussie met je aan gaan. Jij vraagt en je krijgt antwoord.
Dat jij het anders doet, prima toch?
Ieder zijn ding, als het maar werkt. :j

Wij hebben wel de ruimte en tijd om het met zijn 2en zo te doen. En ook dat werkt goed.
Zolang de paarden maar geen wormbesmetting oplopen. En hoe je dat doet zal mij persoonlijk een zorg zijn.

Overigens staat mijn haflinger dus samen met een shet en hier is geen wisseling in paardenbestand. Mestonderzoek heb ik 1x laten doen en dat was prima.
2x per jaar ontwormen met elke keer een andere kuur werkt prima.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 08:54

Bij ons dus ook. Ik kan me wel voorstellen dat als er steeds nieuwe paarden bijkomen, er meer kans is op dat eentje wormen meebrengt.
De DA gaf ook aan dat geen enkel paard ooit 100% wormvrij is, maar bij een minimale dichtheid is het niet nodig er idd zomaar iets in te doen. Ze hebben overigens ook verschillende, ik heb mijn paard vorig jaar (toe er dus wel andere paarden bijkwamen) ook 2 keer moeten doen, en de ene keer kreeg ik een andere dan de tweede keer, dat had daar ook mee te maken.

@ geerke: voor mij is het van internet doordat jij het zegt, dat bedoel ik ;). Er is ook niet maar 1 DA die dit zegt hoor, het wordt door een hele kring van dierenartsen zo gedaan... ben van dierenarts verwisseld en zij doen het ook zo :) Dus vandaar :)

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 08:57

rowo schreef:
Tja... die tijd heb ik niet en neem ik niet.
[...]
edit: met de paarden moet ik hier alles zelf doen. Ik heb geen vader of zo die mij ff helpt mest te ruimen. Maar goed, de discussie over wel of niet drollen eruit halen is denk ook zinloos met mij :D

Wil ik tóch nog even op inhaken (voel je aub niet aangevallen want ik vind het prima dat we het allemaal anders doen :P) maar ik pas als mijn ouders op vakantie zijn regelmatig op hun huis, de paarden en de hond. Ook dan kan ik, voordat ik aan het werk ga of naar college ga, 's ochtends de paarden voeren en de wei schoonmaken en 's avonds hetzelfde. Twee keer een klein kwartiertje kun je toch wel missen, lijkt me?
Ik doe toch regelmatig dat ik eerst ga rijden, dan voeren en terwijl de paarden hun brok staan te eten een ronde door het weiland. Zij klaar, ik ook klaar.
Ook ons paardenbestand wisselt nauwelijks, de laatste keer was zo'n 10 jaar geleden. Wij laten geen mestonderzoek doen maar krijgen goed op elkaar en op onze paarden afgestemde, wisselende wormenspuiten van de dierenarts.

Kan natuurlijk niet jouw specifieke situatie inschatten en zal ook zeker niet zeggen dat je het niet goed doet (wij hebben het zelf jarenlang niet goed gedaan: altijd dezelfde wormenspuit, geen mest opruimen en eens in de zoveel tijd eens slepen, tja, wisten wij veel..) maar ik denk dat het qua tijd niet heel veel van je zou moeten vragen :)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 09:00

Ik pas nu op het huis van mijn ouders toevallig. Normaal woon ik in E'de bij mijn vriend.
Ik begin 9 uur en voor het werk mest ik de stallen uit, voer en zet ze buiten. Dat kan net en dan moet ik naar het werk. S avonds kom ik daar weer en ga rijden en de boel opruimen. Dan is het vaak al 9 uur half 10 en ga ik geen weide meer schoonmaken.
Maar nogmaals, ieder zijn ding. Blijkbaar maakt IEDEREEN de weides dagelijks schoon. Ik niet :D

De paarden zien er hier goed uit, zijn goed te pas en het mestonderzoek was goed. Ik zie geen enkele reden om het te veranderen. Daarnaast heb ik het idee dat hier nu alleen maar mensen reageren die de drollen wel opruimen. Terwijl volgens mij zowat 80% het lekker allemaal in de wei laat liggen.

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 09:59

Ik zat even uit te rekenen.. wij halen 15 a 16 volle (grote) kruiwagens per week uit het land met 4 paarden.. moet je nagaan hoeveel dat zou zijn als we het niet deden.. :wow: Ik vind het overigens een ontzettend rotklusje!! Eerst hadden we een minitractor (zo'n maaimachine zonder maaibladen) met daarachter een open gezaagde kliko.. Dan reed je door het land en was het zo gebeurd.. helaas is die stuk en moet het nu met de hand.. jammer