Veel handige paardentips!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Re: Veel handige paardentips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:21

Weet iemand het maximum promillage van het paard? Dan weet ik hoeveel mijn paard mag hebben als ik op wedstrijd wil :)

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:25

die kunnen niet zoveel hebben als mensen ;)

Weet dat na 1 flesje bier, ik niet meer op mijn paard moest gaan zitten. Wellicht heeft dat ook te maken met het feit dat een flesje bier in 2 minuten op was

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 13:17

ik heb sommige dingen wel zelf geprobeerd en heb wat dingen opgezocht

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:42

Wat heb je bijv. zelf geprobeerd ts?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:39

danamuts schreef:
die kunnen niet zoveel hebben als mensen ;)

Weet dat na 1 flesje bier, ik niet meer op mijn paard moest gaan zitten. Wellicht heeft dat ook te maken met het feit dat een flesje bier in 2 minuten op was

Aha, wel oppassen dus... Wat voor paard heb jij?

Easy_Pelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:52

Ik weet niet of alle dingen wel even betrouwbaar zijn :o
Broodje met pindakaas en bier?
Lijkt me een beetje ongezond voor het paard :P

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:53

Bier heb ik wel eens vaker gehoord dat mensen dat geven. Sommige dingen zou ik ook echt niet geven aan mijn paard die op de lijst staan.. Snap ook niet dat iemand dat dus geprobeerd heeft?

Easy_Pelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:58

Gina,,

Van bier heb ik nog nooit gehoord ;) Kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat kan helpen. Wel heb ik weleens gehoord van benzine op een wond smeren ofzo :o Ik vind het allemaal dingen die je niet echt serieus moet nemen.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:08

Dani_ schreef:
En een paard met stalbenen moet gewoon méér bewegen ;)

Enkele van de genoemde "oplossingen" voor stalbenen, en enkele andere aandoeningen, kloppen wel degelijk (ik spreek uit ervaring)

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:19

Dingen waarvan ik weet (uit eigen ervaring of via een bekende van mij) dat ze kunnen helpen zijn:
Er zijn nog wel meer dingen, maar ik heb niet echt iets nieuws toegevoegd. Ik heb alleen de huidige lijst aangepast.

askazita schreef:
BLOEDZUIVERING
Knoflook: bv poeder dagelijks door het voer

DARM-/MAAGKLACHTEN/-KRAMPEN
sla-/zonnebloemolie; wat olie door het eten helpt darmklachten verminderen.
cola; wat cola door het voer helpt darmklachten verminderen/verdwijnen. (bij mensen in ieder geval wel)

EET-/DRINKPROBLEMEN
mandarijnsap of appelsap; een paar druppels over het voer wil nog wel eens helpen.
appelsap; appelsap door het water doen wil er nog wel eens voor zorgen dat een paard 'vreemd' water toch opdrinkt.
keukenzout; om de dag/twee dagen een theelepeltje keukenzout door het voer doen zorgt ervoor dat het paard dorstig wordt en meer gaat drinken. (klopt, maar of het echt een goede manier is. Niet echt fijn voor de nieren)

GLANZENDE VACHT
bruin bier; elke dag een half blikje door de muesli zorgt voor een mooie glanzende vacht, reinigt de nieren en helpt stalbenen voorkomen.
(sla-)olie; elke dag een scheut door de muesli zorgt voor een gemakkelijk ruiende en glanzende vacht.
stofdoek; na het borstelen de vacht nawrijven met een stofdoek zorgt ervoor dat de vacht erg gaat glimmen.
schapenwol; napoetsen met schapenwol geeft een glanzende vacht.
boterham met pindakaas; elke dag een boterham met pindakaas zorgt voor een mooie glanzende vacht. (dit komt puur door de olie in de pindakaas, vervangen door sla olie is wellicht beter )
babydoekjes; nawrijven met babydoekjes laat je paard mooi glanzen.

HOEFZWEER
Biotex; een stevige plastic zak met vochtig gemaakte Biotex om de hoef doen, vastzetten met ducktape en daarover een oude gebreide sok. 1-2 uur laten inweken, daarna verwijderen en de hoef naspoelen in een emmer water. Dit 3 dagen doen en de hoefzweer is waarschijnlijk uit, zoniet nog een paar keer doen.

INSECTEN
knoflook; elke dag knoflook door het voer houdt de insecten op een afstandje als je paard bezweet is.
tea tree; verdunnen met water en op je paard sprayen houdt insecten op afstand.
azijn; de goedkoopste azijn mengen met water en hiermee je paard afborstelen.

KLOVEN/DROGE PLEKKEN
uierzalf/uiercrème; regelmatig insmeren met de zalf/crème helpt kloven te verminderen/verdwijnen en voorkomen.

KOLIEK
massage; als je toch moet wachten op de DA kun je ondertussen de oren masseren van de punt naar
massage: stukje onder de staart te masseren
beneden. Dit helpt de ergste krampen te verzachten.
Colosan

MOK
uierzalf; om de mok vet te houden is het handig om er elke dag wat uierzalf op te smeren, dit werkt ook ter preventie van de mok.
vaseline; korsten insmeren met vaseline tot deze weg zijn en daarna de huid behandelen met zinkzalf. (ook om mok te voorkomen)

ONTSTOKEN OGEN
kamillethee; de ogen schoonmaken met afgekoelde kamillethee, maakt schoon en kalmeert de ogen.

OPEN WOND
blauwspray; blauwspray ontsmet en zorgt meteen voor een korst op de wond.
honingwondzalf; insmeren op de wond helpt voor een snelle genezing. (pure honing helpt ook prima!)

PROBLEMEN MET MEDICIJNEN GEVEN
pillen fijnmalen tussen 2 eetlepels, door wat appelmoes mengen en dan met een wormenspuit toedienen.
roggebrood; de pillen tussen 2 stukjes roggebrood stoppen.
boterham met appelstroop; een dubbele boterham met appelstroop en het poeder ertussen helpt je paard het middel in te nemen.

RINGWORM
afgewerkte olie
imaverol; wassen met imaverol

SCHAAFWONDEN
honingwondzalf; op de wond smeren helpt voor een snelle genezing.

SCHIMMEL/SCHURFT
Betadineshampoo; smeer onverdunde Betadineshampoo op de schimmelplekken en laat het opdrogen om verspreiding te voorkomen, de dag erna behandelen.
Betadineshampoo; vóór je je paard behandeld met spullen tegen schimmel/schurft is het goed eerst je paard helemaal en goed te wassen met Betadineshampoo. Dit zorgt voor een goed schone en ontsmette huid waardoor andere middelen beter en sneller pakken.
zonnebloemolie; mengen met enkele druppels teatree en daar de plekken ruim mee insmeren ook iets om de plekken.

SCHUREN/JEUK
babyolie; elke dag de schuurplekken insmeren met babyolie.
tea-tree; shampoo in een bakje doen, een aantal druppels tea-tree erdoor mengen en hiermee het paard wassen.
Lavendel-olie; lavendel-oli helpt ook tegen jeuk

SPIERPIJN/-VERZURING
azijn; elke dag of na een zware training een scheutje door het eten helpt eiwitten sneller af te breken waardoor de spierpijn/-verzuring minder erg is.

STALBENEN/DIKKE BENEN
(bruin) bier; elke dag een half blikje bier helpt stalbenen te voorkomen, zorgt voor een glanzende vacht en reinigt de nieren.
bleekselderij; een in stukjes gesneden stengel bleekselderij helpt het vocht afdrijven.
azijn; een onderlap doordrenken met azijn, dit om de benen doen en daarna met bandages erom een nacht laten staan.
azijn; inbandageren, niet de strak, en er vervolgens azijn bij gieten.

VERBRANDEN
zonnebrand; de plekken die snel verbranden regelmatig insmeren met zonnebrand met een hoge factor.

VERHAREN
(sla-)olie/lijnzaad; elke dag een scheut door het voer zorgt voor een gemakkelijk ruiende en glanzende vacht.

VERSTOPPING/ZAND IN DARMEN
sand clear

WITTE VACHT SCHOONMAKEN
shampoo voor (zilver-)grijze haren; helpt gele staarten en manen weer mooi wit te krijgen.

ZWAK/LUSTELOOS (VEULEN)/SLOOM/LUSTELOOS DUN
suikerwater; in wormenspuit en diverse keren herhalen indien nodig. (logisch, suikers zijn energie)
Laatst bijgewerkt door eline_di op 16-05-11 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:22

askazita schreef:
ik heb sommige dingen wel zelf geprobeerd en heb wat dingen opgezocht

En een steekproef van 1 persoon op sommige dingen is representatief, omdat...? Dat noem ik nu niet een noemenswaardig onderzoek ;)

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 19:50

dit heb ik al geprobeerd of mensen die ik ken

7-up; door de bubbels komen de darmen los en door gasvorming komt vervolgens de meeste troep naar buiten.
mandarijnsap niet echt maar geef wel een mandarijn of appel als ik ergens heen ben en me paard daar niet wil drinken.
1 keer in de 2 maand krijgt hij wat bier; voor een glanzende vacht, reinigt de nieren en worden ze rustiger van.
schapenwol; napoetsen met schapenwol geeft een glanzende vacht.
Biotex; heeft een vriendin van me bij haar pony gedaan die een hoefzweer had.
thijmsiroop; wat siroop door het voer bij een hoestend paard.
knoflook; elke dag knoflook door het voer tegen de vliegen
(sla-)olie/lijnzaad; elke dag een scheut door het voer zorgt voor een gemakkelijk ruiende en glanzende vacht.
groene zeep; wassen met groene zeep doodt de luizen.
uierzalf/uiercrème; regelmatig insmeren met de zalf/crème helpt kloven te verminderen/verdwijnen en voorkomen.
poedersuiker; een klein beetje poedersuiker in de ogen blazen helpt het tranen stoppen
kamillethee; de ogen schoonmaken met afgekoelde kamillethee, maakt schoon en kalmeert de ogen.
gemalen koffie; eerste de wond goed schoonmaken en ontsmetten, daarna de koffie (vers uit de verpakking) op de wond smeren. Dit voorkomt vorming van wild vlees en witte haren
tea tree olie/crème; insmeren op het schaafwondje helpt het snel te genezen
pillen fijnmalen tussen 2 eetlepels, door wat appelmoes mengen.
Grand National Itch free gel; tegen jeukende manen, staart en andere geïrriteerde plekken, zorgt voor snelle nieuwe haargroei
massage; als je toch moet wachten op de DA kun je ondertussen de oren masseren van de punt naar beneden, Dit helpt de ergste krampen te verzachten.
massage: stukje onder de staart te masseren
azijn; om jeuk na het wassen te voorkomen is het verstandig om na te spoelen met azijn
azijn; elke dag of na een zware training een scheutje door het eten helpt eiwitten sneller af te breken waardoor de spierpijn/-verzuring minder erg is.
zonnebrand; de plekken die snel verbranden regelmatig insmeren met zonnebrand met een hoge factor.
cola; wat cola door het eten helpt de verstopping oplossen/verminderen.
shampoo voor (zilver-)grijze haren; helpt gele staarten en manen weer mooi wit te krijgen.
bietenpulp bij te voeren als paarden dikker moeten worden
en afgewerkte olie tegen schuren hebben de ouders van een vriendin van me gedaan,
maar dat vond ik niet goed helpen dus staat het er niet bij

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:57

Ik ben wel heel benieuwd waarom gedroogde brandnetel effectief is bij Artrose? :)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:59

Ze heeft het toch goed bedoeld?
En sommige kunnen wel gewoon hoor :(:)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:36

Moderatoropmerking:
Offtopic berichten zijn verwijderd.
Dit topic gaat weer open maar mensen pas wel op, dit lijstje is geen lijstje van een veearts, haal ten alle tijden een veearts bij je paard als hij ziek is, ga NIET blind dit lijstje gebruiken. Verder graag ontopic blijven, een discussie over de verschillende "tips" op het lijstje is gewoon ontopic dus discussieer daar over door, meldingen wie naar wie heeft gepb't en waarom zijn niet ontopic....

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:59

Afgewerkte olie helpt ook tegen mok.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 21:12

Debbie00 schreef:
Afgewerkte olie helpt ook tegen mok.

Afgewerkte olie is ook kankerverwekkend. Afgewerkte olie moet je inleveren bij klein chemisch afval.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:57

Ik gebruik het zelf ook niet, maar ik ken iemand die het gebruikt tegen mok. Het schijnt wel goed te helpen bij haar paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 21:05

Het enige wat ik zelf zeker weet dat werkt is koffie met cognac tegen koliek. Doen ze hier op stal bijna allemaal(ik niet trouwens maar dat is ivm maagzweer). Word het daar niet beter van komt de DA.

Afgewerkte olie heb ik idd ook wel eens gehoord. Maar is zo kankerverwekkend dat daar mok en schimmels enz. wel mee dood gaan.. Maar met een beetje peg ook je paard

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:10

Wat ik echt niet kan begrijpen is dat paarden o.a bier krijgen, koffie, cognac, afgewerkte olie, kruiden waarvan de veiligheid niet is bewezen bij paarden ( de eventuele bijwerkingen ook niet!!) , maar ook dat er geen diagnose is gesteld door een dierenarts. Waarom geloven mensen zo snel deze kwakzalverij terwijl het niet aangetoond is dat het veilig is?
Neem tea trea oil, katten gaan er aan dood, zij likken het op. Chocola en honden is ook niet echt dat je zegt dat is wel ok. Wat voor een ander diersoort misschien opgaat hoeft voor een paard echt niet veilig te zijn, misschien zelfs wel gevaarlijk.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:41

Dit komt uit het profiel van Yentel geloof ik

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:43

TRAANOGEN
poedersuiker; een klein beetje poedersuiker in de ogen blazen helpt het tranen stoppen.

Serious ? :')

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:47

Sabinee__ schreef:
TRAANOGEN
poedersuiker; een klein beetje poedersuiker in de ogen blazen helpt het tranen stoppen.

Serious ? :')

MLoeser schreef:
Bacteriën+suiker=gemakkelijkere voortplanting bacteriën... ;) heb zo een idee dat je, als je het daarmee eerst erger maakt, een preek van je DA kan verwachten :)*

Maar heel fijn dat je kritisch bent, dat is een goede eigenschap!!

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:50

ik zou cola niet nemen voor maag en darmklachten door de koolzuur en de stof die er inzit krijg je juist klachten. Ik heb er ooit voor op de 1e hulp mee gezeten en daar werd echt koolzuurhoudende dranken afgeraden. Het is echt bijtend spul. De meeste rare dingen die er in zijn zijn helemaal niet goed voor je paard.
Afgewerkte olie uit ten boze doe het eerst maar zelf eens op je wond!!!. Poedersuiker in je ogen probeer het eerst zelf maar eens uit en zo kan ik er wel nog meer noemen.
Voordat je iets post kom dan met iets dat waarheid is en wat getest is!

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:55

TS je hebt dus de poedersuiker blazen uitgeprobeerd?