keuze uit luxe manege en pension stal, wie kan mij helpen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 10:16

We gaan de zomer in, de komende paar maanden ga je die binnenbak waarschijnlijk niet zo missen. Ik heb ook op een stal gestaan waar je zelf moest buiten zetten en dan max. een half uur of een vol uur als er niemand stond te wachten. Als je echt pech had waren er 4 wachtende voor je die hun paard buiten wilde zetten. Verschrikkelijk, moet je je altijd in bochten wringen, twee keer per dag komen etc. om je paard buiten te kunnen zetten. Koste me ook heel veel extra tijd, terwijl ik dan nog kon studeren terwijl mijn paard buiten stond of ik aan het wachten was totdat de wei/paddock vrij was. Ik weet natuurlijk niet hoe het voor de TS is, maar ik vind het nu zo heerlijk dat ik gewoon een weekend weg kan gaan, of onverwacht een keer iets leuks kan doen zonder dat ik eerst moet gaan regelen dat mijn paard toch zijn stal uit komt. Scheelt zoveel zorgen.

mika11

Re: keuze uit luxe manege en pension stal, wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 10:48

Ik zou voor de stalling kiezen waar je paard het beste af is.
Ikzelf ben ook vorig jaar veranderd van een pensionstal met veel faciliteiten naar de plek waar ik nu sta. (boerderij)
Minder luxe voor mijzelf maar voor het paard veel fijner. Hele zomer weidegang, als je wilt 24/7
's Winters hele dag buiten in de paddocks. Mijn paard is veel in haar voordeel veranderd, rustiger en blij paard.
Het paard kan niet voor zichzelf opkomen, dus jij moet zorgen dat hij de fijnste plek krijgt die jij kunt vinden.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 10:52

Ik zou je paard op de manege laten staan tot er iig een stal vrij is op die pensionstal. Je paard kan nu ook lekker de wei op, je probleem begint pas halverwege de herfst. Mijn paard heeft ook de switch gemaakt van bijna hele dagen op stal in de winter, naar 10+ uur per dag naar buiten en 's nachts op stal, en dat was al ontzettend wennen! Laat staan dus als ze 24/7 buiten zou staan met een schuilstal (en zo te lezen zonder gezelschap 's nachts?).

marieke212

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 13:29

ik rijd nu de wedstrijden gewoon op de manege en zo nu en dan ga ik een keer weg, dan is er iemand die mij wel wil brengen. Er staat nu ook al een pony dag en nacht buiten daar maar of ze daar bij komt weet ik niet dat moet natuurlijk ook maar net klikken.. Mocht dat niet klikken ben ik wel bereid om evt. een maatje voor haar te kopen ik denk zelf dat ik best een shetlander er bij zou kunnen zetten, maar hoe denken jullie daar over? Zelf gebruik ik op de manege de stapmolen (bijna) elke dag, ik heb een abbonement erop en de stal medewerkers zetten haar elke ochtend een half uur er in, ook mag ik als ik dat zou willen haar er zelf ook nog in zetten.. Wat voor mij ook een heel groot voordeel is is indd je zou een keer een dagje over kunnen slaan. niet dat dit mijn intensie is, maar stel je zit een keer in nood en je kan echt niet anders dan hoef je je niet schuldig te voelen omdat ze wel gewoon buiten staat...

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 13:45

Ik zou zeggen naar die pensionstal ! Zelf heb ik vorig jaar ook voor z'n beslissing gestaan en ik ben naar de pension stal gegaan. En ja het is erg wennen in het begin, vooral in de winter, en ik zou niet anders meer willen of er moet een luxe stal zijn waar ze elke dag buiten kunnen. Maar toch het belangrijkst, mijn pony is er heel erg van opgeknapt.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 13:45

is er zicht op een box bij die pensionstal?

Persoonlijk zou ik afhaken op alleen een schuilstal in de winter, voor je paard misschien leuk, maar als je wedstrijdambities is en je paard is nat en blubberig in de winter wordt het erg lastig om te blijven trainen.

Als je per se bij de manege weg wil zou ik met de pensionstal afspraken maken dat zodra er een box vrijkomt je die aangeboden krijgt zodat je een keuze hebt. Het verloop op die stal kan wel heel laag zijn, maar je weet nooit wat er gebeurd en er dus wel een stal vrij komt.

Overigens zou ik ook elders even rond kijken en naam en tel nummer achter laten als je het een leuke stal lijkt. Als je stallen actief blijft benaderen komt er gerust wel eens een belletje, als je niets doet zal dat telefoontje nooit komen.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 13:49

Je hebt 't over luxe. luxe voor jezelf.
maar ik vind dat je als paardeneigenaar ook voor de luxe van je paard moet kiezen en dus voor weidegang moet gaan.

sandravra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 13:53

Ik denk dat de luxe stal meer faciliteiten heeft voor jou en de pensionstal meer voor je paard. 23,5 uur per dag binnen is (ook in de winter) echt heel erg weinig.
Dan kan ik me voorstellen dat je wel iedere dag echt moet "sporten" met hem. Als hij meer buiten staat kun je ook eens overslaan of wandelen ofzo. heb je misschien de faciliteiten ook iets minder nodig..
Als je af en toe een wedstrijdje rijdt, maar geen hoogdravende ambities hebt kan alleen een schuilstal in de winter prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 13:58

Is er in de buurt van dat luxepension geen boer die je een stukje land wil verhuren? Laat ons zeggen op een kilometertje wandelen max?
Dan kan je op dat luxepension blijven, maar kan je, als je wil, wél je paard nog steeds 24/7 buiten zetten, zomer en winter. Met een vriendje liefst, maar wie weet is er wel iemand op stal die dat ladnje met je wil delen en dan kunnen jullie paarden daar lekker samen op.
De prijs van het landje wordt dan gedeeld, je paard kan 24/7 buiten met vriendje, en jij blijft in de buurt van alle faciliteiten.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:00

ik heb ook de stap van manege naar pensionstal gemaakt.
ik sta daar nu 5 jaar super tevreden.
maar ik heb afgelopen 2 winters echt wel heel flink gebaald.
mijn pony heeft geen ijzers dus kon gewoon de sneeuw in maar nu ben ik wedstrijden gaan rijden en zie ik al heel erg tegn de winter op.
je staat dan zomaar 2 maanden stil door bevroren bodems enzo.
dus het is niet alleen sneeuw dat je niet kan rijden, vaak is overdag goed te rijden maar begint ie rond 6 uur op te vriezen en kan je niks meer.
dus ik zou er maar heel goed over na denken wat je wilt, ik wil soms wel terug naar de manege hoor.
ps gaat dit over de delft?

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:00

Ik denk dat je het zelf al wel weet maar dat je de luxe denkt te gaan missen...

Je zal je paard er een groot plezier mee doen hem lekker in het land te laten en de natuur hebben ze ook geen warm water en solariums enz.enz..

Ik heb mijn paardjes aan huis en die staan ook altijd buiten heb geen binnenbak ,in de winter is de bak niet te rijden, geen warm water bij stal enz.enz.. maar ze zien er heel gelukkig uit.

Ik zou voor de weide kiezen en je komt er van zelf achter wat een voordeel dat heeft.