WERKEND spul v. bijvoeren voor spieropbouw?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:54

Het paard is inderdaad aan de schrale kant, maar vergeet niet dat voor sommige paarden een verhuizing (of meerdere) er behoorlijk in kunnen hakken. Zeker als ze erg sensibel zijn of een binnenvetter.

Dat ze wat strak ik de spieren aanvoelt kan ook komen door spanningen in haar lijf doordat ze zich nog niet helemaal op haar gemak voelt. Het kan bij sommige paarden wel 6 maanden of langer duren voordat ze op een andere stal met ander voer, ander voerbeleid, andere mensen en andere paarden goed gewend zijn.

Is er ook gedacht aan een eventuele maagzweer? Wanneer je alles hebt uitgesloten (door middel van bijvoorbeeld een bloedonderzoek) dan kun je overwegen om supplementen bij te voeren, wanneer je niet alles hebt uitgesloten zou het zonde van het geld zijn om er "zomaar" "allerlei" supplementen in te stoppen terwijl ze die niet nodig heeft en misschien nog weleens te belastend kunnen zijn voor het lichaam.

S_en_Z

Re: WERKEND spul v. bijvoeren voor spieropbouw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 22:14

Ze eet heel goed en mest veel en mooie drollen (ik vind ze regelmatig in haar
waterbak en voerbak dus dan kan ik ze goed onderzoeken := )

Als ze gewoon rustig staat zie je ze bijna niet tot niet. Op die foto had ze daarvoor
idd lopen rennen.. en dat doet ze wel vaker.. vandaar waarschijnlijk ook dat
je de ribbetjes nog wat ziet.

Paard is idd nog best wel wat sensibel en kan qua gedrag vaak nog vreemd uit de
hoek komen. Eet wel netjes haar voer op.

Paard is overigens niet prikkelbaar op haar buik (mijn vorige wel vaker als hij teveel
stro had gegeten + dat was een luchtzuiger.. die had ook veel gas.. deze hoor ik af
en toe een gasje laten maar echt niet vaak.. meer bij een bok..) Maar dat is de
reden dat ik wel vaak aan haar buik zit te draaien en voelen. (mocht in het begin niet
aan/tussen haar liezen komen maar inmiddels gaat dat prima)

Ze is niet echt mager maar heeft gewoon nog niet echt vet. Als ze diep zucht zie je
haar ribbetjes nog wel (maar dat is bij veel paarden wel)

Maargoed.. ben haar pas aan het opvoeren.

Nesy_D
2 weken na de tandarts, dus in de eerste maand is ze heel erg verkouden geweest maar
je hoorde haar niet gorgelen dus heb een AB-kuurtje van de DA gehad en toen moest ik
het afwachten. Paard heeft toen boxrust gehad en stond ineens met een dik achterbeen.

Heeft behandeling gehad tegen.. uhm.. olifantenpoot.. kan even niet op de naam komen
maar had geen wondjes en vooral een wat dikkere sprong. Onder de kogel was strak. Heeft
toen ook weer stilgestaan en beetje gewandeld en had het daarna weer.

Paard bleek met haar kont naar de deur continu tegen de deur aan te staan lellen waarbij
ze met haar been tegen de voerbak aankwam. Ben gaan rijden, daarna was het been zo
goed als strak en sindsdien nooit geen last meer van gehad.

Hij vond het paard wel wat schraal maar vond haar toen al niet TE mager ofzo. In haar
mest vind ik ook weinig heel voer dus ik verwacht eigenlijk geen maagzweer oid.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 22:43

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:48

Op deze foto's ziet ze er goed uit hoor, niet té mager in ieder geval. Ik denk dat je haar gewoon wat tijd moet gunnen, de training doorzetten zoals je nu doet en ik zou haar voorlopig op de hoeveelheid voer laten staan wat ze nu krijgt (van teveel krachtvoer kunnen paarden ook weer schraler worden).

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 23:10

Is dat zo ja? Dat wist ik niet... Ja deed het eigenlijk meer omdat het nooit goed kan
zijn te snel teveel in opvoeren als ze heel lang heeeel slecht haar voer op heeft kunnen
nemen.

Dus voorlopig helemaal niets bijgeven en gewoon kijken hoe het uitpakt DesyD?
(iedereen hier voert veel verschillende supplementen bij.. echt 20 verschillende en voor
alles weer wat anders.. dan ga je op gegeven moment ook rondneuzen en dan denk je..
hebben ze het nodig.. of doen mensen het omdat ze denken dat het altijd goed kan zijn
in de trand van "baat het niets,schaadt het niet")

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 23:19

Ik heb helaas geen voor en na foto's voor je. Mijn paard heb ik daarna gewoon doorgetraind en de spieren bleven. Heb 1 pot gevoerd, dat gaf genoeg! Kan je helaas geen foto doen van hoe mijn paard er nu uit ziet, hij is er niet meer.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 23:21

Erg voor je shirleyp.. weet hoe je je voelt.. heb mijn andere paard in december moeten laten gaan..

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 23:34

Afgaande op de foto's vind ik je paard in 4 maanden al behoorlijk bijgetrokken. Hij moest van 'ver' komen.
Op de eerste foto zit er geen enkele spier op dit paard (bij wijze van spreken dan).

Wat mij betreft dé remedie voor gezonde spieropbouw: veel stapwerk (bij voorkeur op stevige zandbodem en veel rechtuit). Dat is ook goed voor de opbouw van de pezen en gewrichten.
Snelle spieropbouw is niet per definitie goed. Aan een paard met sterke spieren en slappe pezen heb je niet veel.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 23:44

Ik heb haar opgebouwd tot hooguit een uur rijden waarvan in totaal 25 minuten echt stapoefeningen zijn
en tussendoor even stappen en uitstappen is dan nog nieteens meegerekend. We oefenen dan vooral
op rechtrichten buigen op voltes (lengtebuiging etc) Sinds kort ben ik haar steeds een beetje meer
aan het oppakken. We hebben afgelopen maanden vooral aan ontspanning geoefend. (paard was snel
over haar toeren in het begin dus hebben we veel geoefend aan rust en lang laag. Haar achterhand is
nog niet heel sterk en dragend.. vandaar de voltes. Maar rechtuit gaan we ook wel hoor :P

(we hebben een fijne verende maar niet zware achterberg bodem op stal in binnen en buitenbak)

om een impressie te geven van de bak:

Afbeelding
Afbeelding

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 23:50

svdijk86 schreef:
Is dat zo ja? Dat wist ik niet... Ja deed het eigenlijk meer omdat het nooit goed kan
zijn te snel teveel in opvoeren als ze heel lang heeeel slecht haar voer op heeft kunnen
nemen.

Dus voorlopig helemaal niets bijgeven en gewoon kijken hoe het uitpakt DesyD?
(iedereen hier voert veel verschillende supplementen bij.. echt 20 verschillende en voor
alles weer wat anders.. dan ga je op gegeven moment ook rondneuzen en dan denk je..
hebben ze het nodig.. of doen mensen het omdat ze denken dat het altijd goed kan zijn
in de trand van "baat het niets,schaadt het niet")

Klopt helemaal, althans zo zou ik het doen. Het paard moet natuurlijk wel de tijd krijgen en afgaande op de geplaatste foto's zit er zeer zeker een stijgende lijn qua bespieren en vlees op het lijf.

Je paard moet de energie die ze krijgt middels krachtvoer ook kunnen gebruiken/opgebruiken en wanneer je meer aanbiedt dan nodig dan kan dit tegen je gaan werken (paarden worden te heet, gaan richting spierbevangen, worden mager i.p.v. voller), ik zeg er bewust bij *kan* tegen je gaan werken want het hoeft niet.

Mijn eigen merrie, loopt op Z1/Z2 niveau gemiddeld een keer of 5 á 6 in de week 3/4 uur tot een uur en krijgt naast voldoende goede kwaliteit ruwvoer "slechts" 1 kilo sportmuesli en zit enorm goed in de bespiering, is niet te dik en zeker niet te dun (paard loopt in een paddock met inloopstal 24/7 en een aantal uren op de wei, hele dagen kan helaas niet vanwege gevoelige nieren en een maatje *minishet* waarbij we moeten oppassen voor hoefbevangenheid).

En zoals eerder genoemd je hebt weinig aan een paard met sterke spieren maar slappe pezen, gewoon doorgaan zoals je nu doet je zit op de goede weg en laat je voorlopig geen supplementen aanpraten door bijvoorbeeld stalgenoten.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 00:01

Oke, dankjewel voor je uitleg :D

Redneck1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:44

Muscle Build van Cavalor hoor ik hele goede berichten over

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 11:47

Ja staat hierzo een paard ook op en die staat op 3 kg en wordt niet overtraind oid maar die komt niet
aan en zie qua bespiering ook weinig verandering..

Al verschilt het uiteraard per paard hoe goed supplementen op worden genomen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:52

Persoonlijk vind ik 3 kg voer niet echt veel voor een paard van die grootte welke getraind wordt en te schraal staat.
Ik heb een quarter op stal die heel wat kleiner is, en die krijgt 4 kg. Ik heb er ook eentje die maar 1 kg krijgt, hoor, hangt af van paard tot paard.
Voor onze volbloed, die echt te schraal en slecht bespierd stond, gaven we 4 kg, gespreid over 3 porties en hij heeft een kuur muscle build van cavalor gehad. Moet je hem nu zien ! *D

Verder vind ik dat je paardje al erg veel verbeterd is, en denk ik dat je je geen zorgen moet maken, dat het van zichzelf helemaal zal goedkomen ! Hij staat duidelijk op een goede stal ! ;)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:57

Je paard kan niet EN groeien EN spieropbouw tegelijk in grote snelheid. Hoe oud is het paard?

Ik vind de andere foto's weer heel anders tonen...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 12:03

Paard hoort meer ruwvoer dan krachtvoer te krijgen is me altijd gezegd.

Mijn vorige paard werd op mijn vorige stal te schraal, zn ribben waren zichtbaar aan het worden
en hij viel in op zijn schoft en zijn billen. Die heeft daar zeker 5 maanden op ruim 5,5 kg gestaan!!!!!
(kreeg hun zogenaamde SPORTbrok + muesli en wat haver) We gaven hem meer om hem aan te
laten komen en hij meste prima maar kwam niet aan. Paard heeft nog nooit koliek oid gehad maar
had wel altijd veel losgelaten gasjes.. (vr)at dan ook veel stro op vorige stal en was tijdens het
eten en als er mensen waren maar hij geen aandacht kreeg aardig aan het luchtzuigen.

Heeft 3 maanden op mijn nieuwe stal gestaan (deze) .. langzaam afgevoerd naar 3 kg en toen hij
(helaas) ingeslapen moest worden was hij pas echt weer lekker stevig aan het worden.

|( Om mn verhaal dus kort te sluiten, ben het er niet altijd mee eens dat een paard in training meer
dan 3 kg voer hoort te krijgen. Hangt van het kwaliteit van het voer af.. veel slecht voer of weinig goed
voer. (bedoel niet dat jij slecht voer hebt.. bedoel meer als moraal uit MIJN verhaal.. mijn vorige stal had
slecht voer)

Zonnetje 81 paard is 2 weekjes terug op stb 7 geworden. Ik verwacht het ook niet in grote snelheid,
ik zeg niet dat ik ontevreden ben (ben haar na 4 maanden nog steeds langzaam aan het optrainen en
heb er ook 3,5 maand over gedaan om haar op 2 3/4e voer (en 2x hooi) te krijgen.

Was gewoon beetje bang dat ze wat extra's nodig had omdat ze afentoe wat snel adertjes op haar hals
krijgt (wil zoveel mogelijk verkomen dat haar spieren verzuren)

Foto's op de weide zijn van afgelopen zaterdag EN gisteren. Rijfoto's van afgelopen maand.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:07

Als ze echt zou verzeuren merk je het wel!! Selenium E is voor spieren maar daar moet je mee oppassen want als je dat te scheutig voert krijg je juist problemen.

Wat zegt je instructeur?

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:16

Een verhuizing kan er bij sommige paarden behoorlijk inhakken.
Je paard heeft als ik het goed begrijp ook einschuss gehad.
Wellicht hebben beiden de nodige energie gevraagd waardoor het gewicht is afgenomen.
Ik weet niet hoe oud je paard is maar als hij idd nog groeiende is, laat spieropbouw even op zich wachten.
De na-foto's zien er na vier maanden al beter uit dan de voor-foto's.
Wanneer medische oorzaken zijn uitgesloten, zou ik het even de tijd geven en juist geen supplementen gaan voeren.. maar vooral veel ruwvoer en verder doorgaan met het voerschema zoals je dat nu doet.
Zoals al eerder gezegd, heb je niks aan meer bespiering middels supplementen wanneer de pezen slap zijn.. dus de tip van veel stapwerk en doorgaan zoals je nu bezig bent zou ik zeker opvolgen.

* edit.. lees net de leeftijd in bovenstaande post*

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 12:20

Die ziet het paard volgende week donderdag voor het eerst op les.

Paard was te gestresst/sensibel en zenuwachtig op eigen terrein, begint nu echt tot rust te komen
en wat meer vertrouwen in mij te krijgen dus nu wil ik het wel wagen om haar mee te nemen op les.

(instructrice komt niet aan huis, heeft zelf accomodatie waar ze lesgeeft.. en is goed dat mn paard
nieuwe omgevingen ziet.. ze is nl. nog nooit op CC geweest oid maar ze moest eerst aankomen en
wat beter in bespiering en wat minder sensibel zijn)

Selenium E geven veel mensen idd.. ook volgens mij veel te veel.. die geven 1 a 2 schepjes per dag
terwijl paard onregelmatig bereden wordt?

JPS paard heeft geen einschuss gehad, is behandeld uit voorzorg tegen einschuss. Had geen symptomen, geen
koorts, lusteloosheid, warm been of hele been gezwollen. Alleen aan de buitenkant van de sprong was het
erg gezwollen. Paard bleek uit verveling (stond nog op boxrust omdat ze heel verkouden was geweest.. bleef
maar blaffen als je te lang stapte of zelfs maar aandraafde) met haar been tegen haar voerbak en staldeur aan
te maaien. Heeft er zelfs een achterhoefijzer afgetrapt op deze manier die dag ervoor nog goed vast zat.

De AB-kuur zal zeker wat teweeg hebben gebracht maar toen het paard voor de 3e x met een dik been stond heb
ik haar opgezadeld, (ze was ineens haar ijzer kwijt?) ben gaan rijden en daarna was het been strak. Sindsdien nooit
geen last meer gehad. Dat de verhuizing zwaar is geweest geloof ik best. Maar sinds de tandarts (die stond er binnen
een week na aankoop al bij) is ze met sprongen vooruit gegaan, qua karakter en ook haar gewicht.

Paard tilt wel vaker achterbenen op en zwaait ermee als ze erg gestresst is. Paard is inmiddels net 7 geworden, verwacht'
niet dat ze nog groeit.