Waarom manen trekken of waarom knippen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lelijke_heks

Re: Waarom manen trekken of waarom knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:32

ik laat ze trekken... als ik het zelf ga doen durven mijn paarden de stal niet meer uit.... worden ze door al hun vriendjes uitgelachen :P en zo word ik af en toe zelf ook nog eens verrast :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:37

ik ben ook wel benieuwd wat voormes je nodig hebt om te snijden, hoe je dat dan doet en hoe het er uiteindelijk uitziet. iemand die wilt demonstreren dmv fotos? :D

zelf trek ik de manen altijd maar door mn pijnlijke *reuma* handen wilt het niet zo best meer dus dan is snijden misschien wel de oplossing?! Bij mijn nieuwe paard heb ik het nog niet gedaan weet dus ook niet hoe ze reageerd. zelf denk ik dat het bij de vorige eigenaar geknipt is, zo ziet het er iig uit :j (wel netjes verder)

Easy_Pelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:41

Niks :P
Ik hou van lange manen en ik zou het niet eens durven om de bos manen van mijn paard weg te halen(Ookal zit er nu wel een grote hap uit door een stang :o ).

pauline_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:50

@Share; dit zijn die mesjes: http://www.twenga.nl/dir-Sport,Ruitersport,Manenmes
Het werkt ongeveer hetzelfde als trekken, maar dit kammetje is ervoor gemaakt dat het snijdt en niet de manen eruit trekt. Dat vind ik er altijd een beetje pijnlijk uitzien trouwens

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:51

ik doe helemaal niks, ik probeer lange manen te kweken haha :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:58

pauline bedankt. dus gewoon de haren 'touperen' de rest om je mesje heen krullen en dan trekken? maar ipv dat het trekt snijd het dan?

pauline_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 18:03

Ja precies zoals je het zelf al zegt, je krult ze om het kammetje heen en dan trek je. Dan snijdt het kammetje de manen af. Ik heb het zelf nog nooit gedaan overigens, maar mijn vriendin doet het altijd dus ik heb wel al vaak gezien hoe het werkt enzo.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 19:25

@Pauline, nee dat zeg je fout, dit is een uitdunkammetje. Je hebt echt snijmesjes, gaat een beetje hetzelfde als wanneer je bij de kapper je haar in laagjes wil, dat wordt dan ook gesneden. Ik zal kijken of ik binnenkort even foto's kan maken, maar weet niet zeker wanneer er hier op stal weer eentje wordt gesneden!

Heb hier nu als banner staan; Last van kaalheid? :')

pauline_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:43

@Floor_x, oh dat wist ik niet! Dan gebruikt mijn vriendin dus alleen een uitdunkammetje, maar ze zegt altijd dat ze de manen snijdt.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:47

Ik knip de manen van mijn pony eerst een cm langer dan dat ik ze wil hebben en dan snij ik ze op lengte.
Dat geeft een netjes en verzorgt resultaat, maar niet zo perfect alles precies op een lijn. :)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:52

Ik knip.
Manen van mijn paard zijn niet erg dik en snijden kan ik niet goed. Trekken heb ik nog niet aangedurft omdat hij dus niet is gezegend met een bos manen.
Ik knip trouwens wel met een rechte schaar.

Maar ik heb ook een gebogen schaar gevonden in een doos spullen die ik ooit van iemand heb gekregen.
Heb wel eens opgezocht wat dat is maar kwam niet veder als gebogen schaar. Heeft dat dan een ander effect?

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:55

Ik knip de manen, maar ook een beetje 'speels'.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:55

miss_lizje schreef:
Ik knip.
Manen van mijn paard zijn niet erg dik en snijden kan ik niet goed. Trekken heb ik nog niet aangedurft omdat hij dus niet is gezegend met een bos manen.

Maar ik heb ook een gebogen schaar gevonden in een doos spullen die ik ooit van iemand heb gekregen.
Heb wel eens opgezocht wat dat is maar kwam niet veder als gebogen schaar. Heeft dat dan een ander effect?

Ik knip de manen ook met rechte schaar. alleen het stukje dat ik echt kort doe bij het kopstuk van het hoofdstel doe ik met een gebogen schaar zodat ik niet in het hoofd van mijn pony kan prikken.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:57

Ik knip mijn BWP'er.
Gewoon omdat hij echt poofy manen heeft en als ik trek gaatie afro :=
Als ik snij blijft het mooi plat :)
Afbeelding

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:01

Vanky schreef:
miss_lizje schreef:
Ik knip.

Ik knip de manen ook met rechte schaar. alleen het stukje dat ik echt kort doe bij het kopstuk van het hoofdstel doe ik met een gebogen schaar zodat ik niet in het hoofd van mijn pony kan prikken.

Dat stuk knip ik nooit en kam ik zo veel mogelijk naar voren. Want mijn paard heeft ook bijna geen voorpluk :o.

cashmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:52

ik trek de manen van mijn pony, en als het nodig is dan knip ik ze nog wat bij.
Mijn pony heeft wanneer haar manen kort zijn hele dikke manen en het valt gewoon niet mooi als ik het alleen knip.

Pien1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:46

beide niet.
paardje haar manen worden met een borstel "afgeveegd",
klitten en vuiltjes worden er voorzichtig uitgehaald met de hand en verder zitten we er niet aan :P
"laat de natuur zijn werk doen :D "

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:49

X_Audrey schreef:
Ik knip ze, omdat ik dressuur.
Vind het namelijk fijn om wat dikkere manen te hebben wanneer ik met naald en draad vlecht.

Hier ook, hoe dikker de manen hoe groter de bloemkolen :Y)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:58

Ik ga voor snijden bij mijn Groninger.
Ze heeft eczeem en ondanks dat dat goed onder controle is met een deken, is ze enorm gevoelig aan haar manenkam. Trekken gaat alleen met een praam en dat vind ik niet wenselijk.

Ik gebruik een Kismet efileer/uitdunmes, eigenlijk voor mensen maar werkt ook super bij paarden. Eerst van de hals naar beneden langs de manen om uit te dunnen en dan de puntjes recht afsnijden op de gewenste lengte.
Afbeelding

http://www.majuba.nl/shop/product_info.php/cPath/798_311/products_id/2929?osCsid=d8fe56c2aba61b44519d1ba87a64e445

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:08

Lekker lang laten. Veel fijner tegen de vliegen en naar mijn mening ook veel mooier.

Het is dan een p*kke werk om er mooie knotten van te maken, maar wel te doen. Mijn vorige paard had manen van zo'n 40 cm, en vrij dik ook, en daar waren nog prima knotten van te maken. Door de jury ook vaak met 8 of 9 voor verzorging beloont....

lien96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 17:37

Ik knip ze, maar mijn paard heeft (deels) dubbele manenkam dus het valt dan sowieso heel speels en ik vind dat er super leuk uitzien :+

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:07

trekken vind ik zelf mooier:)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:08

Ik knip alleen de puntjes bij, ik probeer ze wat langer te laten groeien.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:11

Ik knip de manen van mijn paard eerst kaarsrecht en knip er daarna hapjes in. Zo ziet het er "getrokken/gesneden" uit..
Manen trekken vind ik niet nodig.. ik vind het juist mooi als de vlechtjes voller zijn (voor de roosjes) op de plek waar er
meer manen zitten wil ik weleens een beetje trekken om het uit te dunnen.

Als je iedere paar maanden manen trekt worden ze zo dun.. en dat vind ik jammer..

(paard moet straks dressuurring in en een hengstenvlecht op een merrie vind ik toch niet zo.. pompeus)

yevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:16

ik knip de manen, gewoon omdat het makkelijker is.
ligt natuurlijk wel aan de manen van je paard, maar die van mij zijn gewoon lekker makkelijk en niet dik, dus ik ga d'r gewoon met de schaar langs :)