mijn paard staat op een pensioen stal. vindt ik best wel handig. Ik moet niet altijd zelf voeren hij wordt buiten gezet en binnengehaald. dus ik heb het daar best naar mijn zin.
Utrolig
Geplaatst: 01-05-11 14:19
Ik kon kiezen, of 10 km verderop in een manege met 3 rijhallen tot mijn beschikking, of in een oude pinkenschuur met een zandbak als rijbak maar wel 3 ha voor mijn paard. En zelf mesten natuurlijk. Ik heb voor mijn paard gekozen. Deze loopt alle dagen buiten, met 2 vriendjes. Ze staan niet aan huis maar bij vrienden aan huis, deze hebben zelf niets met paarden maar altijd koeien gehad.
Gelukkig heb ik stalgenoten gevonden die ernaast wonen. Deze voeren en mesten altijd. Paarden hebben overdag een inloop stal, 's nachts gaan de deuren dich en blijven ze binnen. We moeten alles bespreken (vakantie's/dagen weg). Uitslapen kan ik toch al niet met 2 kleine kinderen en een hond. Alhoewel tot 8.30 slapen al heel wat is!!
Ik vind het heerlijk om de paarden heerlijk in het land te zien lopen. Ik kom ook wel op de manege en dan staan de paarden binnen met 30gr. pffff..dan maar wat meer werk en regelen.
Ik zou zeggen: DOEN!!!
Sprintje
Geplaatst: 01-05-11 14:45
Het is maar net wat je wil en hoe je wil leven! Paarden aan huis is wel een "way of life".
Vroeger stond onze pony altijd thuis, daarna heb ik mijn paard een aantal jaar in pension gehad. Toen het kon zijn we naar "buiten" verhuisd en zijn de paarden aan huis gekomen. En ik wil echt niet meer anders. Wat heerlijk om geen last te hebben van alle roddels en gezeur van een pensionstal. Als ik gezelligheid wil kan ik naar de vereniging, prima! Verder moet ik zeggen dat wij het fijn hebben getroffen met de buren, beide boeren die echt wel een paard kunnen pakken mocht er nood aan de man zijn. Maar eerlijk is eerlijk, dat is nog nooit nodig geweest. Hier in de omgeving is verder alles paard, paard en nog eens paard. Ja het is heus wel wat werk, maar op een pensionstal verdoe je vaak ook veel tijd met een kletspraatje. Thuis doe je de dingen toch even snel tussen door. Ik heb in een uurtje nu mijn paard gereden en verzorgd, van en naar een pensionstal kost altijd meer tijd.
De kosten voor een huis met grond kan je mee gaan rekenen. Maar ook zonder paarden zou ik niet meer terug willen naar een nieuwbouwwijk. Dus dat is ook echt voor je eigen leefplezier en niet alleen voor de paarden. Aan voer en directe kosten heb ik nu 2 paarden voor de prijs van 1 paard in pension. Ga je al het onderhoud en dergelijke doorrekenen dan zal het niet goedkoper zijn. Oja wij werken allebei fulltime, en ook dan is het prima te doen. Het is ook maar net hoe je je dieren wilt houden hoeveel tijd het kost.
Otte001
Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-11 21:30
Poeh.... jullie maken het er niet makkelijker op maar ik ben wel hardstikke blij met al jullie opmerkingen want aan een aantal zaken had ik nog niet gedacht. Ik ben voorstander van 24 uur per dag beschikbaarheid van ruwvoer ... het 3x daags voeren hoeft dus niet. We rijden recreatief ... een bak is lekker maar hoeft dus niet. We willen ongeveer drie keer per week echt uitrijden. De kinderen zijn al groot (12 en 15) en die hoeven dus niet vroeg naar bed (krijg ik ze ook niet vroeg meer in) en uitslapen is voor mij om 8 uur opstaan. En zoals gezegd we zijn met drie paardenliefhebbers én een vierde familielid dat niet bang is voor paarden. Aan het toezicht had ik niet gedacht, het huis wat we nu op het oog hebben ligt tussen twee boerderijen (elk binnen 200 m), misschien kan ik hun vragen om een oogje in het zeil te houden als wij gaan werken zijn (de paarden zijn drie dagen zonder 'toezicht'. Op 10 minuten rijden zit een paardenvriend van ons die in het geval van nood wel wil komen. In de vakantie gaan ze naar de ranch van die paardenvriend. Er zijn twee stallen, we moeten wel nog een omheining plaatsen, er is plek zat voor een mestbak en opslag voor hooi en stro. Heb ik dan alles voorzien?
Anoniem
Geplaatst: 01-05-11 21:47
Zoals jij het wilt klinkt het ideaal. Ik heb een paard, een veulen en 2 shetjes en ben per dag minimaal anderhalf uur kwijt met land poepscheppen, paarden water brengen (wei is 150 meter verderop), voeren en hooi brengen, zonder te rijden. Als ik ze thuis (= op stal, in de winter) heb ben ik die tijd ook wel kwijt, en dan heb ik nog niet gereden. Ben alleen, dus alles komt op mij neer. Niet erg, maar vakanties moet ik ze altijd in pension doen dus extra kosten, uitslapen is voor mij half 8 (dan wordt ik vanzelf wakker) en dan eerst naar de paardjes. Veel werk, maar zou me doodvervelen zonder, ondanks bijna fulltime baan (34 uur). Je leert je paardjes wel supergoed kennen en je kunt alles doen zoals jij denkt dat het moet. Dat kan op de manege niet en ik ben een pietepeut soms (ruim voor het naar bed gaan de stront hier thuis nog op bijvoorbeeld) en wil dat mijn paardjes droog en schoon liggen.
mooney1
Geplaatst: 01-05-11 21:49
Is er in de winter ook ruimte om ze buiten in een paddock te zetten zodat je weiland niet aan gort word getrapt?
Ja, het stuk is groot genoeg om een stuk af te zetten voor een paddock
Tigra_
Geplaatst: 01-05-11 22:50
Ik denk dat het heel veel verschild per persoon. Ik zelf heb tijdelijk mijn vorige pony aan huis gehad omdat hij een besmettelijke ziekte had en dus zo snel mogelijk verhuisd moest worden zodat hij de andere paarden niet kon aansteken. Opzich is het leuk als je je raam uit kijkt en je paard ziet staan. Maar voor de rest schiet er bij de rest wel bij in. Doe ik straks wel, ja kijk morgen wel. Allemaal van die smoesjes. Nu mijn paard ergens gestald staat is het vrij ideaal. Alles binnen hand bereik en als ik kom, doe ik ten minste iets met mijn paard thuis was het bij mij erg snel dat het vooruit geschoven werd. Opzich hebben we plaats genoeg en 2 shetten aan huis. Maar wil mijn paard niet thuis hebben. Moet wel zeggen dat ik op een kleine stal sta met nu nog geen pension klanten dus daar heb ik dus zoiezo geen last van en kan gewoon mijn ding doen als ik dat wil.
siepjes
Geplaatst: 01-05-11 23:03
Ik heb al mijn hele leven mijn paarden aan huis. Ondanks dat ik het echt niet anders zou willen- ben ik soms echt jaloers op mensen die gewoon lekker gaan rijden en kletsen. Ik zit dan mest weg te rijden, afrastering te maken, weides te bewerken, bak te slepen ( en dat alles naast kids en baan). Maar als ik dan vanuit mijn eetkamer de paardjes zie kuieren- dan weet ik dat ik de koning te rijk ben. Het is dus wat je wilt- belang van jezelf voorop: rijden en veel sociale contacten. Of zeg je ik wil vooral een band- en rijden is een bijkomstigheid. Financieel zal het niet veel schelen. Want je moet de wei en stal ook betalen en ook het onderhoud van de weides en stallen. Als ik een weekend weg ga / of op vakantie dan komt een vriendin. Of ik breng ze naar een grote wei bij mijn ouders (ook lekker op vakantie). Ik zag zelfs dat er adressen zijn waar je je paard kunt brengen in de vakantie.
siepjes
Geplaatst: 01-05-11 23:08
ALs ik het zo lees - dragen jullie de zorg wel samen met het gezin. En worden de paarden gewoon de gezinsuitbreiding. Voordeel is ook dat je je kinderen bezig ziet thuis met de paarden. Jullie hoeven niet van huis en zijn dan niet 'altijd weg - op de manege'.
Cowgirl
Geplaatst: 02-05-11 08:48
bambietje schreef:
als je een paard aan huis hebt staan dan kan je toch gewoon familie/vrienden vragen voor het buitenzetten en voeren..
Daarom is en stal ala HIT-Actief ideaal. Paardjes lopen altijd buiten en kunnen onbeperkt eten. Dan kun je rustig uitslapen op zondag of een dagje weg. Mesten kan later op de dag of de volgende dag ook wel. Met 3 paarden is dat nog wel te overzien.
@Otte001 : nu je alles nog nieuw moet gaan opzetten, zou het misschien een idee zijn om je eens te verdiepen in het Paddock Paradise concept; veel beweging om aan het eten te komen. Er loopt een topic over op Bokt met mensen die veel ideëen en ervaring hebben.
Qua inrichting van het terrein is het belangrijk dat grote machines (tractor met aanhangh etc) er hun draai kunnen vinden en dat de toegangshekken ook breed genoeg zijn. Voor de mestput geldt dat het vullen door jou het makkelijkst gaat als je het gewoon in een gat in de grond kunt kiepen (verdiept aanleggen dus)* en dat degene die hem komt legen er met een grote grijper in kan (dus niet te smal maken). *Ik heb zelf goede ervaring met het plaatsen van betonnen L-elementen.
poeh moeilijk, ik heb ook op het punt gestaan van het kopen van een huis met alles er op en eraan. Ik heb het niet gedaan, maar dat komt door het sociale aspect. Ik bedenk me dan: Ik werk, kom thuis rij mijn paard en dan? Elke dag.. Op stal kom je ook nog andere mensen tegen! Ik ga voor mijn paard, maar het is ook eens fijn om ander aanspraak te hebben! Vrienden zien we doordeweeks eigenlijk nooit namelijk! Ook vind ik het fijn, dat iemand voor mij de stal verzorgd, en zorgt dat die 3 keer per dag voer krijgt! Naast mijn 40 uur werk, en huishouden zou ik daar echt niet nog tijd voor hebben. Moet ik wel zeggen dan mijn Kerel wel de hele ochtend buiten wordt gezet. En ik zet hem 's avonds nog buiten! (na of voor het rijden, als ik niet rij, de hele avond
ik zal het aan het huis paarden hebben toch leuker vinden. je moet dan wel iets meer aan de verzorging doen, maar daar is toch niks mis mee? dan doe je teminsten nog wat anders dan alleen rijden enzo. ook kan je samen met die andere drie mensen taken verdelen
Ik denk dat het met 4 man prima te doen is. Ik heb mijn paarden bij kennisen aan huis. We hebben ruim een hectare verdeeld over 2 stukken omheind land met in het midden een grote schuilstal, waar ze in en uit kunnen lopen. We hebben een opslag schuur voor hooi en vlas en een "tussen stukje"; een klein stukje land waar wordt gewassen en gepoetst en er is een longeerrondje. Mesthoop ligt in de grond en wordt 1 x per 9 maanden leeg gehaald. We doen in totaal met 3 mensen de paarden, ze worden 1 x per dag onbeperkt hooi gevoerd (nu staan ze lekker op het gras) en bix, verder wordt alle verzorging gedaan, water gegeven en wordt het weiland uitgemest. Aan daadwerkelijke klussen (even een borstel en de paarden nalopen, uitmesten wei nalopen (qua schrikdraad ed) waterton vullen en voeren) ben ik maximaal drie kwartier kwijt. Verder is het hier in de winter voldoende droog dat ze op beide weilanden kunnen blijven staan, maar een paddock zou natuurlijk ook een oplossing zijn. Weidebeheer aan kalken, bijzaaien, bemesten en onkruidbestrijding doen we zelf. Dat is af en toe een halve dag flink de schouders eronder en dan is het weer gebeurd. Echt het bemesten ed. komt een lokale loonwerker voor. Er wonen 4 gezinnen om het land heen. dus toezicht voldoende Ik zou ondanks de dagelijkse klussen (wij delen het door 3, dus ieder 3 a 4 dagen per week) zou ik niet anders willen. Heerlijk alles zelf kunnen bepalen en niemand die over je schouder meekijkt. Geen haat en nijd en gezeur met regels, want die bepaal je zelf. Als ik gezelschap wil zijn er voldoende vriendinnen die gezellig meegaan naar mijn paarden, dus ik vind het heerlijk! Zou ook in de toekomst bij de aanschaf van een eigen huisje absoluut de mogelijkheid willen hebben om ze aan huis te houden. Ik werk gemiddeld 45 uur per week en zelfs met baan en huishouden is het prima te doen! Dus ik zou zeggen, als je de ruimte hebt: ga ervoor!
Paarden thuis houden lijkt mij ideaal. Maar dan zou ik er wel het geld voor moeten hebben om zowel de paarden als hun leefomgeving goed te onderhouden.
Sta nu op een pensionstal bij een manege. Is wel constant toezicht, maar ik ben er toch nooit helemaal gerust op als ik er niet ben. Dan gaat het bijvoorbeeld om 11 uur 's avonds regenen en onweren. Tsjah, dan mag ik niet meer op stal komen om mijn paard binnen te halen. en als ik in de bak wil rijden moet ik rekening houden met zowel andere pensionklanten als met de lessen die er vanuit de manege gegeven worden (we hebben 1 bak). Daarnaast heb ik natuurlijk ook niet zelf in de hand wat er bij mijn paard toegestopt wordt door manegekinderen. Niet at mijn paard er dik van wordt, maar wel errug happerig.
Maargoed, ik heb nu eenmaal het geld en dus de mogelijkheid niet om mijn paardje aan hus te houden.
Ik heb ze nu aan huis sinds 3 dagen. Ervoor altijd op pension. En heb heel bewust voor aan huis gekozen. Mijn ouders rijden geen paard, mijn moeder heeft er zelfs bang van. Op pension zou ik persoonlijk niet meer kunnen, dan zou ik stoppen op termijn denk ik. Je doet ook nooit goed voor de pensionhouder, ze krijgen nooit eten wat je wilt, altijd te weinig hooi, komen toch nooit genoeg buiten, of al helemaal niet etc.... en het is hier in de buurt ongelooflijk duur! Ik vind het gewoon heerlijk om zelf te bepalen wat ik met mijn paarden doe: hoe lang ze buiten komen, waar (wei of paddock), hoeveel hooi ze krijgen, wat ze te eten krijgen, wanneer ik rijd etc. Het sociale aspect is wel iets dat ik kan missen op termijn, maar hier vlakbij is mijn vereniging, waar ik ook zo'n 1x per week naartoe ga, en mensen zie, en waar ik regelmatig ga trainen en dan ook mensen tegenkom. Moest het nu zo zijn dat dit op termijn toch wel te zwaar begint te wegen op zowel mij als mijn ouders (zij voederen 's ochtends en 's avonds als ik er niet ben), dan stop ik echt met rijden denk ik! Ik zou nooit nog naar een pensionstal willen, daar was het wel "altijd iets".