Brainless schreef:Boras schreef:Door jouw paarden in zijn wei toe te laten, neemt de eigenaar van de grond dit risico willens en wetens. Voorspelbaar gedrag van paarden. Ik zou hierover van tevoren iets afgesproken hebben.
Dus als ik mijn caravan uit leen/verhuurt aan iemand met 5 kids, neem ik willens en wetens het risico dat hij kapot terugkomt?
Of dat ik mijn stal/wei verhuur aan iemand met een Bels die mijn stal omver loopt, dan had ik maar beter op moeten letten?
De huurder weet toch ook wat hij huurt en of dat verstandig is met de dieren die hij daar in wilt zetten?
Ja, de huurder weet dat ook. Maar de verhuurder ook. En toch gaf hij toestemming voor het weiden van paarden. En hij ontvangt er ook nog een tegenprestatie voor in de vorm van huur. Zoals ik al zei, het is voor mij geen uitgemaakte zaak. Ik vind dat beide partijen niet verstandig hebben gehandeld. Die wei is geen geschikte plaats voor paarden.
Ik vind een paardenweitje met 50 kleine kersenboompjes en 3 paardjes toch echt iets anders dan die caravan of een normale stal/wei. Paarden en kinderen zijn niet te vergelijken, hun normale gedrag ook niet, het toezicht ook niet, een weitje met 50 boompjes is niet te vergelijken met een geschikte caravan of een normale wei/stal. Dat weitje is niet geschikt voor het doel waarvoor het wordt gehuurd/verhuurd en alle partijen kunnen dat weten, dat vind ik belangrijk. Waren de boompjes goed beschermd en was daardoor de wei geschikt, dan vind ik dat de zaak veranderen en vind ik de schade duidelijk voor degene die verantwoordelijk is voor de veroorzakers.