Weidegang in de winter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Re: Weidegang in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:44

Bij ons op stal gaan de paarden heel het jaar naar buiten.. en jawel.. op kleigrond..
Oke.. bij de ingang van de weide is het een vieze blubberbende.. maar de paarden zijn daar aan gewend, en gaan daar rustig overheen.

De rest van de weide blijft redelijk.. En een voordeel voor ons.. De weide wordt kort gehouden.. Wij hebben zo'n enorm weiland dat er anders veel te veel gras op komt te staan.

Ik vind het echt heerlijk, elke dag lekker naar buiten..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:47

alison_belle schreef:
Het is maar waar je voor kiest.....en wat je kunt betalen....

..en waar degene die besluit een paard te kopen woont.

Paard moet het maar doen met wat de eigenaar kan bieden blijkbaar ipv andersom; geen paard als de eigenaar niets kan bieden.

Erg fijn dat dit onderwerp geopend is. Ook fijn om te lezen dat er ook ruiters zijn die op hun netvlies hebben wat voor het páárd belangrijk is en dit invullen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:51

papagroom schreef:
Nee......sàvonds binnen ,lekker rollen in t droge stro.....brokken en morgen weer naar buiten...

Waarom?
Paarden zijn meer náchtactief dan dagactief.

Is trouwens ook erg inefficiënt gebruik van een eventuele paddock.
Maak daar 24/7 gebruik van; kunnen de paard twee keer zo lang buiten met dezelfde mogelijkheden.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:56

Huertecilla schreef:
alison_belle schreef:
Het is maar waar je voor kiest.....en wat je kunt betalen....

..en waar degene die besluit een paard te kopen woont.

Paard moet het maar doen met wat de eigenaar kan bieden blijkbaar ipv andersom; geen paard als de eigenaar niets kan bieden.

Erg fijn dat dit onderwerp geopend is. Ook fijn om te lezen dat er ook ruiters zijn die op hun netvlies hebben wat voor het páárd belangrijk is en dit invullen.

ja dus?????
Hoe wil je het anders formulieren dan??

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:05

TS, zou leuk zijn als je er een foto van kan vinden! :j

Ik ben hier wel eens bezig geweest om de paarden in de regen in de wei te zetten, waarbij ik paard één na veel moeite door de blubber ingang had gekregen en eindelijk in de wei had, poging om paard twee er bij te zetten; al worstelend met een paard die niet de blubber in wilde en het andere paard wat er weer uit probeerde te komen... paard springt ineens naar voren, mijn laars bleef in de blub vast zitten en beide paarden kwamen weer met een noodgang de wei uit zetten, terwijl ik nog met mijn sok in de blub stond stonden de twee paarden al weer binnen... :')
Er is natuurlijk ook heel veel verschil qua stallen, als je paard persé niet op stal wil kan het ook aan de soort stalling liggen.

Een stal met 3 dichte wanden waar de paarden op een niet eetbare bodembedekking staan is natuurlijk heel wat anders als een stal waar de paarden altijd vers stro hebben om te knabbelen en met half open wanden soortgenoten kunnen zien en contacten.
En natuurlijk belangrijk dat ze genoeg beweging krijgen, maar hier komen de paarden met slecht weer echt in een drafje achter me aan om vervolgens in de overdekte trainingsmolen te kijken hoe hard het gaat!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:10

papagroom schreef:
eeuuhh
iedereen zit wel altijd te zeuren over 24/7 weidegang 360 dagen per jaar .....maar onze paarden breken savonds bijna hun benen om op stal te komen.......

Dit had ik vroeger ook met mijn paard, die stond om 17 uur bij het hek te ijsberen omdat ze altijd om die tijd binnen werd gehaald. Nu staat ze met dit mooie weer ook 's nachts buiten en ze vindt het heerlijk, heeft geen moment staan piepen.
Het is ook een gewenning, naar gelang de dagen langer werden bleven ze ook langer buiten staan, toen er nog weinig gras stond kregen ze hooi op het land en nu alleen in de avond, dus ze weet nu dat ze daar ook te eten krijgt.
Ik ga nu met een blij gevoel van stal weg als ik zie dat ze 's avonds nog lekker staat te genieten op het land.
In de winter stonden ze overdag ook op het land, alleen als het heel erg nat was dan gingen ze een dagdeel in de bak en in de stapmolen, maar tijdens de vorst en de sneeuw stonden ze ook op de wei.
De wei werd regelmatig vlak getrokken dus viel de schade mee.
Bij de laatste stal ging ze in de zomer al om 14 uur naar binnen en in de winter 2 uurtjes in de paddock, ik zat altijd jaloers te kijken naar de paarden die wel de hele dag in het land liepen.
Ik heb nu medelijden met de paarden die maar een paar uurtjes in de wei gaan.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:17

Ik geloof wel dat paarden kunnen wennen aan het ritme wat geboden word.
Zolang ze maar mee mogen doen met de andere paarden om hun heen.
Mijn ruin komt dit jaar sind ik hem gekocht heb weer hele dagen op de wei.
Maar wil toch echt wel naar binnen aan het eind van de dag hoor. :j
Al is het maar omdat de rest dan ook naar binnen gaat.
En in de ochtenden staat hij de oren van je hoofd te kletsen omdat hij dan wel graag ook weer mee de wei op gaat :+
Hij was gewent slecht een uurtje (als ik het goed heb) per dag naar de wei te kunnen in de zomer.
Hij viert echt feest nu :j

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 23:41

In de bak:
Afbeelding

In de wei:
Afbeelding

In de "snackbar":
Afbeelding

Afbeelding
Het zou nog mooier zijn voor de doorstroming als de snackbar van beide kanten uit bereikbaar zou zijn, maar dat gaat niet door de ligging. Het was voor de stalhouder ook even afwachten omdat de voerstraat er deze winter voor het eerst was, maar ze blijken toch allemaal aan de beurt te komen en ook de snackbar te verlaten terwijl er nog wel hooi ligt.

In de winter staan ze dus in die bak + snackbar. In de zomer in de wei. De weides zijn niet zo breed maar wel erg lang. Ze wisselen om de paar dagen van wei. Op dit moment zitten ze nog in de overgangsfase en gaan ze 's morgens eerst in de bak met hooi en daarna steeds langer op het land.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 00:46

Hier in NH staan ze gewoon in de winter op het land. Ze lopen het kapot maar de boer heeft land genoeg dus die maalt er niet om. Het is wel wat blubberig maar alles beter dan op stal. Overigens groeit het keurig weer aan in het voorjaar, de winterwei is in de zomer niet te onderscheiden van de weides die in de winter niet gebruikt zijn. Zal er wel te weinig verstand van hebben maar snap niet goed waar mensen zo moeilijk over doen. :o

Desnoods maak je paddocks, of een hit actief stal. Dat kost helemaal niet zoveel (dure) grond. Er is bijna altijd wel een mogelijkheid om je paard ergens buiten te zetten, helaas moet je dan wel vaak inleveren op trainingsmogelijkheden zoals geen binnenbak etc.

Maar persoonlijk vind ik het paardonwaardig om je paard de hele winter op stal te laten. Snap het best als mensen willen trainen en een binnenbak nodig hebben in de winter, maar als je zo fanatiek bent dan zou ik zeggen, steek dan wat energie in een verhuizing zodat je kan trainen én je paard fatsoenlijk kan houden. Genoeg gebieden in NL, Belgie en Dld waar beiden kan.

NachtlampjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 01:04

hier in Gelderland heb ik mijn IJslander 24/7 buiten in groepsverband, iets waar ik zeer blij mee ben. In de winter denk ik soms eraan hoe gezellig het voor MIJ zou zijn als je je paardje in een stalletje kan zetten, samen met anderen en dan gezellig kunt praten in de warmte ipv in de kou buiten poetsen, maar daar heeft hij niets aan. Mijn paard loopt het ook niet kapot, ze staan met zn 4en (ruinen, en ze spelen ook wel) en er is soms alleen wat blubber bij het hek.. Als ik mijn paard ooit verhuis gaat hij alleen 24/7 buiten, zou niet anders willen.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:21

mijne staat zomer en winter op de wei :) met (aankomende) inloopstalletje. (noord-holland-noord)

Mijne is dan wel jong, maar vinden buiten komen erg belangrijk..!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 10:47

Wij zitten in Zuid-Holland en (dus) op kleigrond. In de winter is paarden op het land dus ondoenbaar. En daarom zijn wij zo ontzettend blij met onze paddocks!
In de zomer is weidegang met paddocks beschikbaar paddocks) en in de winter dus (alleen) de paddocks. Werkt uitstekend voor alle paarden.
Overigens hebben wij onze paddocks opgesplitst, zodat we meerdere kleine kuddes hebben i.p.v. 1 grote groep.

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 13:43

Ik had mijn paard op een pensionstal in spijkenisse staan, hier hebben alle stallen alleen 's zomers weidegang, 's winters gewoon 24/7 op stal... Mijn paard is nu helaas met vervroegd pensioen, en zocht nu dus iets met hele jaar door weideganng..

hij staat nu in oude-tonge! op 45!! minuten rijden omdat ik niks dichterbij kon vinden... waardoor ik hem nu minder vaak zie dan ik had gewild..

Dus ik vind het hier in ieder geval heel erg tegenvallen, zelfs 's winters in paddocks kan ik niet vinden..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 23:13

Huertecilla schreef:
papagroom schreef:
Nee......sàvonds binnen ,lekker rollen in t droge stro.....brokken en morgen weer naar buiten...

Waarom?
Paarden zijn meer náchtactief dan dagactief.

Is trouwens ook erg inefficiënt gebruik van een eventuele paddock.
Maak daar 24/7 gebruik van; kunnen de paard twee keer zo lang buiten met dezelfde mogelijkheden.

Dat heb ik ook al vaker geroepen :P
Als mensen die paddock nou ook 's nachts gebruiken, dan kunnen alle paarden er langer uit. een deel overdag en een deel 's nachts...

Shakira_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:57

Bij ons gaan de paarden gewoon de wei op in de winter. Worden rond 5 uur weer binnengehaald. In de zomer staan ze langer buiten, maar ze redden het prima op de wei!

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:55

Motje11 schreef:
In de bak:
Afbeelding

In de wei:
Afbeelding

In de "snackbar":
Afbeelding

Afbeelding
Het zou nog mooier zijn voor de doorstroming als de snackbar van beide kanten uit bereikbaar zou zijn, maar dat gaat niet door de ligging. Het was voor de stalhouder ook even afwachten omdat de voerstraat er deze winter voor het eerst was, maar ze blijken toch allemaal aan de beurt te komen en ook de snackbar te verlaten terwijl er nog wel hooi ligt.

In de winter staan ze dus in die bak + snackbar. In de zomer in de wei. De weides zijn niet zo breed maar wel erg lang. Ze wisselen om de paar dagen van wei. Op dit moment zitten ze nog in de overgangsfase en gaan ze 's morgens eerst in de bak met hooi en daarna steeds langer op het land.

Ziet er wel grappig uit :j

rolling

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:37

die van mij staan 24/7 buiten! nee geen stal voor hun :Y)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:44

Ik heb me ook een ongeluk gezocht naar een stal waar mijn paard (had er toen nog maar 1) gewoon op de wei mocht in de winter.
Alle stallen beloven het, maar als het dan echt winter wordt kun je het wel vergeten.
Gelukkig heb ik nu een stal gevonden waar de eigenaar zijn belofte wel houd.
De paarden (zijn er ondertussen 2) hebben de gehele winter lekker buiten gestaan de hele dag.
In totaal zijn ze 2 dagen binnen gebleven omdat het toen door ijzel nergens begaanbaar was.
Maar verder waren het heerlijke sneeuwmonstertjes ;)

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 22:13

Die van mij staan ook overdags in de herfst en s"winters buiten mits de grond goed te doen is maar s"nachts binnen.

Zomers staan ze dag en nacht buiten maar met veel regen of onweer gaan ze ook naar binnen.

Valerievries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:03

Het klinkt misschien stom....
Maar je kan ook aanbellen bij mensen die paarden hebben enzo, en even praten over de mogelijkheden en of ze er uberhaubt voor open staan. ;)
Lang niet alle mensen hebben een officiele pensionstal, kijk maar op de Groene Velden in Lelystad!
Ben zelf ook ckr voor 24/7 buiten, maar goed, dat ligt natuurlijk ook heel erg aan het soort paardje dat je hebt... :o
Laatst bijgewerkt door Valerievries op 10-04-12 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:07

Ik snap dat wel hoor, dit ivm de bodemgesteldheid, daar doe ik niet moeilijk over en vraag er ook nooit naar, het is het niet waard om alles kaal te laten vreten en kapot te laten vertrappen. Het is erg fijn om van 1 mei tot 1 okt (soms tot 1 nov, afhankelijk van het weer en de bodem) op goede bodem te staan, dat niet alles kapot is en leeggevreten is.

Het belangrijkste is: Als ze maar lekker overdag een hele dat buiten kunnen in een ruime paddock met vriendjes, dan is er niks aan de hand.

Lekker veel buiten zijn en veel sociaal contacten onderling, dat is het belangrijkste en dat het dier happy is.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:29

Die van mij staan elke dag van 7 tot 7 buiten. Alle dagen in de week, elke week van het jaar.
Voor 1 van mijn paarden met Artrose is dit echt ideaal omdat hij dus nooit stram wordt.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:46

Mijn ervaring is dat paarden over het algemeen vaak staan te dringen om naar binnen te gaan, omdat of hun soortgenoten al op stal staan of omdat daar eten is of gaat komen. Dus wanneer gewoon iedereen lekker buiten blijft met loopstal en er gewoon buiten gevoerd wordt, staan ze waarschijnlijk niet meer te dringen bij het hek. Uitzonderingen natuurlijk daargelaten, als zieke of oude paarden of paarden die in een groep gepest worden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:55

Mijn beide pony's kan ik feitelijk bieden waar ik zelf voor kies...
Ik zit in midden NL, 15 min van A'dam en heb gelukkig altijd mogelijkheden gehad ze het jaarrond buiten te hebben... dag en nacht.

Nu merk ik echter dat mijn merrie het fijner vind om binnen te staan 's nachts. Vermoedelijk is die gewoonte erg sterk verankerd, ze is nl opgegroeid in zweden waar 's nachts opstallen verplicht is/ was... althans: wel in die omgeving.
Dit is ze dus gewend geweest vanaf haar veulentijd.

Nu komt ze helemaal van achter uit het weiland aan galopperen en gaat in die stal staan... de deur staat open, en ze blijft gewoon staan.
Ik heb haar nu een aantal jaren 24/7 buiten gehouden, maar ze vind dan niet voldoende rust, ontspant niet, blijft alert en wordt gewoon minder fit.
Dit is dus blijkbaar al zo diep verankerd dat het niet meer veranderd, en ik ga dan niet de purist uithangen laat haar lekker binnen scharrelen als zij dat fijn vind...

Altijd de mogelijkheid hebben je paarden buiten te kunnen hebben vind ik wel heel belangrijk, daar zou ik nooit op willen inleveren.
Voor de paarden niet, maar ook niet voor mezelf... ik ga me dan thuis continue schuldig zitten voelen, en dat wil ik niet. Nu kunnen ze spelen, rennen, eten, hun eigen dag indelen... en dat geeft mij een gerust gevoel.

ps: andere zijde van de medaille is dat ik wel altijd stallen wil hebben.... nu mijn merrie eens flink ziek geweest is, weet ik hoeveel profijt je daarvan hebt. Ik wil niet met een ziek dier in de stromende regen en kou staan ploeteren en ze niet droog kunnen verzorgen.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 14:55

Weidegang hebben wij ook niet in de winter. (en onder weidegang versta ik dan: paard op de weide om gras te eten)

Toen ik 1,5 jaar geleden mijn paard wilde verhuizen ben ik hard op zoek geweest naar inderdaad een plaats waar hij 24/7 buiten kon, met alle weersomstandigheden. Dat vond ik érg lastig te vinden!
Maar het is gelukt, en hoe. Beter kan ik het me niet bedenken eigenlijk.

Hij staat met nog 2 paarden. Nu lopen ze op een kaal stuk, ze krijgen hooi uit 2 slowfeeders. En zogauw er 1 weide gehooid is mogen ze daarop :) Dus hij heeft niet jaarrond weidegang, maar staat wel jaarrond buiten! :)