Paard helpen met overlijden. Hoe??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Als jou paard om bepaalde reden dood moet, hoe zou je dat dan het liefste zien gebeuren

Laten inslapen, ik blijf erbij
178 (75%)
Laten inslapen, ik blijf er niet bij
13 (5%)
Afmaken, ik blijf erbij (indien toegestaan)
26 (11%)
Afmaken, ik blijf er niet bij
12 (5%)
niet afmaken of inslapen maar gewoon laten doorlopen, ondanks dat dit echt het best is voor het paard
2 (0%)
Iets anders, namelijk....
5 (2%)

Totaal aantal stemmen: 236

Klaaske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 18:07

Ik zou kiezen voor laten inslapen en erbij blijven.
Naar de slager zou ik niet doen, niet omdat je paard dan wordt opgegeten, dat maakt niks uit want daar voelt hij toch niets meer van.

Bij de slager moet hij eerst naar binnen, gladde betonnen vloer en de lucht van slachtafval en bloed en er hangen meestal geslachte dieren.
Het paard heeft dus bij binnenkomst al in de gaten wat er gaat gebeuren en er treedt stress op en angst.
Dan moet het paard worden geschoten onder de ketting met haak die hem even later op moet takelen, daar moet hij eerst nog heen worden geduwd. Dan wordt er met een penpistool in zijn voorhoofd geschoten, dat penpistool moet wel op de goede plek schieten en mijn paard zal waarschijnlijk geen vreemde toelaten die een vreemd ding op zijn voorhoofd plaatst, weer angst dus.
Dan valt ie voorover en wordt hij met een het ketting aan zijn achterbeen een stuk opgetakeld en dan wordt zijn hals uitgesneden en dan gaat hij met de rails het hele parcours van slachten af.
De manier waarop het dier met slachten wordt doodgemaakt vind ik voor mijn paarden niet het ideaalste.

Wat er na de dood gebeurd is voor mij niet belangrijk omdat het paard dan al dood is en niet meer voelt. Het moment van leven naar dood dat is het punt.

Ik kies dus voor laten inslapen en voor de dodelijke injectie genoeg "verdoving/slaapmiddel", en het liefst op vertrouwelijke plek.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 18:13

Klaaske schreef:
Bij de slager moet hij eerst naar binnen, gladde betonnen vloer en de lucht van slachtafval en bloed en er hangen meestal geslachte dieren.
Het paard heeft dus bij binnenkomst al in de gaten wat er gaat gebeuren en er treedt stress op en angst.
Dan moet het paard worden geschoten onder de ketting met haak die hem even later op moet takelen, daar moet hij eerst nog heen worden geduwd. Dan wordt er met een penpistool in zijn voorhoofd geschoten, dat penpistool moet wel op de goede plek schieten en mijn paard zal waarschijnlijk geen vreemde toelaten die een vreemd ding op zijn voorhoofd plaatst, weer angst dus.
Dan valt ie voorover en wordt hij met een het ketting aan zijn achterbeen een stuk opgetakeld en dan wordt zijn hals uitgesneden en dan gaat hij met de rails het hele parcours van slachten af.
De manier waarop het dier met slachten wordt doodgemaakt vind ik voor mijn paarden niet het ideaalste.

Wat er na de dood gebeurd is voor mij niet belangrijk omdat het paard dan al dood is en niet meer voelt. Het moment van leven naar dood dat is het punt.

Ik kies dus voor laten inslapen en voor de dodelijke injectie genoeg "verdoving/slaapmiddel", en het liefst op vertrouwelijke plek.

Dit klopt niet helemaal.

Er hangen GEEN geslachte dieren / karkassen aan haken in dezelfde ruimte als waar jij je paard binnenbrengt.

Degene die hem schiet, staat achter een muurtje, zodat het dier die niet kan zien. Dat is dus ook geen stress.
Ze worden dan wel opgetakeld aan de achterbenen, maar ja, dan is ie toch al dood.

Ik vind juist die pin in het voorhoofd veel beter als een spuitje. Dit gaat veel sneller als een spuitje, en daarom zal ik voor de slager kiezen. Een eerlijk is eerlijk, een paar honderd euro is al weer een beginnetje voor een ander paard.

En ik heb liever geen dood dier op het erf. Zo'n takel vind ik maar niets.... Maar ja, dat is natuurlijk heel persoonlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 18:15

Citaat:
Degene die hem schiet, staat achter een muurtje, zodat het dier die niet kan zien

Dat is dus ook niet overal zo

Dus blijkbaar word het op verschillende slachterijen anders gedaan

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 18:17

Maar kan iemand het misschien zonder eigen meningen vertellen, dus gewoon een nuchter verhaal?

Klaaske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 18:17

Bij onze slager is het precies zo als ik beschreef omdat ik er geregeld kom en daarom kies ik ervoor om mijn paarden niet naar de slager te doen.
Bij iedere slager zal het anders zijn denk ik en het is ook net in wat voor toestand je het paard erheen brengt, als hij al in een roes is, is het ook weer anders.
Mijn verhaal is gewoon nuchter hoop ik!

Hoe kan een slager van achter een muurtje een dier doden met een penpistool ???

En na het schot met het penpistool moet de hals nog worden uitgesneden en in die tussentijd zie je ze vaak nog ademen en met de ogen draaien en schoppen. Dit kunnen ook stuiptrekkingen zijn.
Laatst bijgewerkt door Klaaske op 27-08-03 18:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 18:18

Ik zou hem als hij geen dierwaardig bestaan meer kan lijden laten afmaken.

Ik zou zelf niet voor inslapen keizen. Ik heb op verschillende stages al mee gemaakt dat paarden werden ingeslapen. En dat ze ontzettende strijd gingen leveren... dat is verre van leuk om mee te maken.

Daarom zou ik persoonlijk kiezen voor 1 knal en weg.
Maar das is mijn mening.

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 18:30

Maar een knal en weg...vind ik tegenover het paard best wel hard.
Jij kan dan mss wel afscheid nemen van je paard, maar dat paard niet van jou... Inslapen lijkt mij fijner, mits het in één keer gaat...
Dan weet je paard ook nog een beetje wat er aan de hand is.

Maja ik heb het nog nooit meegemaakt dan denk je er mss wel anders over...

Maar heb wel een verhaal van een vriendin gehoord dat haar moeder het paard uit de trailer haalde en dat er toen meteen geschoten werd...Dat zou ik dus mooi niet mee willen maken..

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 18:31

Bij de gedachte wordt ik al Huilen Ik hoop dat Guus uitzich zelf inslaapt op oudere leeftijd. Maar als hij door een ziekte of wat dan ook erg veel pijn krijgt laat ik hem inslapen, mits het goed te behandelen is met medicijnen.

Sonja schreef:
Indien mogelijk dan naar een goede slager. En ik wil er zelf bij zijn.

Dit dus nooit he.... het idee dat ze Guus opeten....
Laatst bijgewerkt door Kyan01 op 27-08-03 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 18:33

op een slachterij mogen eigenlijk geen geslachte karkassen hangen op de plaats waar het levende vee binnenkomt!!! een geslacht dier gaat zo gauw mogelijk (vrijwel meteen!) naar de slachtlijn! dit omdat het uiteraard hygienisch moet blijven, ik kom vaak op slachtfabrieken en daar is de stal afgesloten van het slachtgedeelte, alleen is er een (hemel) "poortje" voor de varkens Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 18:48

ik heb geen eigen paard maar ik zal hem laten inslapen en erbij blijven dit vind ik een waardige manier en zo kan ik en hij goed afscheid nemen

bovendien eet ik ook geen paardenvlees zelfs geen frikandellen meer , en ik weet wel na zijn dood maakt het niets meer uit voor het paard , maar ik denk dat ik dan dagen lang boos op mij zelf zou blijven en ik vinf het gewoon geen prettig idee om hem op te laten eten

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 19:02

runningkawa schreef:
Als het kan wil ik Kawa in laten slapen in de wei.
Eerst met een hoop verdovende zooi, narcose en dan pas de werkelijke spuit, in de hoop dat hij niet gaat tegen vechten.

Daarna wil ik hem op laten halen door de speciale wagen van de rendac, waar maar 1 paard in kan.
Dan halen ze hem daarmee uit de wei, komt op een afgesproken tijd, dus hoeft hij niet aan de weg.

En helaas is ook niet elk paard met 1 knal van de wereld
Net zo min dat het spuiten altijd goed gaat.

Maar voor mij geeft dit tot nu toe het beste gevoel, maar als je er misschien plotseling voor komt, beslis je wel iets anders.

Helemaal mee eens. Ik heb pikkolo 4 sept 2002 in laten slapen bij de DA. Uiteraard ben ik er tot het bittere eind bij gebleven en zelfs nog ff geluisterd of zijn hart echt gestopt was. Hij werd eerst verdoofd kreeg toen een spierverslapper en viel netjes om. Hij reageerde voor het vallen niet eens meer op mijn stem. Toen hij lag werd zijn hartslag steeds lager en toen hebben ze de laatste injectie gegeven. Ik ben zeer tevreden over deze gang van zaken. Ik had afgesproken dat pikkolo gelijk opgehaald zou worden door de rendac. Dat is ook gebeurt, de wagen stond al achter het hoofdgebouw. Ik zag hem staan toen we de trailer gingen keren. Hij heeft zelfs niet onder een zeiltje hoeven liggen. Echt toppie....

Bij Zorro zou ik het anders doen. Die laat ik in de wei inslapen en proberen te laten cremeren. Een meisje bij mij op stal heeft dat met haar welshje ook gedaan en dat was ook tot in de kleinste details geregeld.
Laatst bijgewerkt door ukkiepuk op 27-08-03 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 19:04

mm dat cremeren is heeeeeeeeeeeeeeeel erg duur
een hamster cremeren kost al meer als 100 euro!!! laat staan een paard....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 19:06

is idd erg duur
helaas nu in NL nog niet voor paarden.
Maar ik hoop dat Kawa nog heel wat jaartjes leeft en dat het dan wel voor paarden kan.
Want dan word hij gecremeerd, al kost me dat een paard.

Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 19:08

Ik kies ervoor om hem dan in te laten slapen en ik wil er bij zijn.

Ik zou hem alleen nooit naar de slcht brengen, want ik zou er niet aan moeten denken dat andere mensen 'mijn' paard op eten.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 19:08

crossmonster schreef:
mm dat cremeren is heeeeeeeeeeeeeeeel erg duur
een hamster cremeren kost al meer als 100 euro!!! laat staan een paard....

Dat is dus echt niet waar, cremeren kun je in verschillende mogelijkheden. Het gaat naar gewicht. Als je een cavia laat cremeren kost je dat 20 à 25 euro.....een hamster is een stuk lichter.

Paarden kunnen in Nederland niet gecremeerd worden. Pony's soms wel. Zorro is een shetlander van ong. 250 kg. dus dat zal wel meevallen iig heb ik het er voor over.....

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 19:09

oh ik d8 dat het in uden al wel kon? maar dat kan ik mis hebben, ben er gelukkig niet zo in thuis.
ik ben door me werk veel harder geworden , en denk ook niet dat ik die van mij laat cremeren,dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik niet kapot zal zijn als een van mijn oogappeltjes doodgaat of dood moet!
alleen doordat ik veel dode beesten zie , weet ik dat het maar een "huisje" is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 19:10

Nee, in Uden ook nog niet

Ik weet ook dat het eigenlijk alleen maar een omhulsel is, niet de ziel
Maar toch.
Het is wel mijn maatje en die geef ik graag en fijne laatste eer.
Niet dat hij er wat van merkt, maar ik wel Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 19:11

trouwens crossmonster even offtoppic welk slachthuis in nederland vind jij het beste en welke het slechtste?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 19:19

gijsenkim schreef:
trouwens crossmonster even offtoppic welk slachthuis in nederland vind jij het beste en welke het slechtste?

ik kom alleen maar bij de grote fabrieken en voornamelijk op slachterijen waar alleen varkens worden geslacht.
dus daar kan ik in principe niet zo veel over zeggen
ik weet iig wel dat nederland hygienischer is als bijvoorbeeld belgie....!!

en ik kom voornamelijk bij dumeco, daar is streng toezicht (rvv-ers) op het binnenkomen van het vee,de hygiene van de chauffeurs dus, en ook controleren ze binnen op hygiene en diervriendelijkheid

maar die rvvers zijn op alle slachterijen waar varkens komen, bij paarden weet ikd at dus niet.
compaxo is ook een nette slachterij en zo zijn er nog veel kleine slachterijen waar wij ook komen, maar wat maakt een slachterij goed ??
bij de boeren is de prijs die het varken opbrengt het belangrijkste.....

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 19:24

MarianneR"]
[quote="Belker"][quote="stef"]
[quote="MarianneR schreef:
Inslapen en ik zou erbij willen zijn.
Slager zou ik nooit, nooit doen. Ik zou er niet aan moeten denken dat mijn maatje zou worden opgegeten.... Verder vind ik het niet echt een respectabel einde,

Hmmz, in een grote grijper de afval bak van de rendac is in wel respectabel dan?
[/quote]
Dat is een karkas. Op het moment dat het leeft is het het dier wat met respect behandeld dient te worden.
Slager of laten inslapen is een eigen keus. Ik heb met Gaija gekozen voor laten inslapen en wij waren erbij. Haar eerste spuit kreeg ze terwijl ze stond te grazen. ze heeft net zolang staan grazen asl dat ze echt moest gaan liggen en nog bleef ze eten. Daarna heeft mijn vriend haar hoofd in zijn armen genomen en zo is ze gestorven. Op een hele rustige en vredige manier. met nog grassprieten uit haar mond stekend.
Voor ons was dit een mooie afsluiting.
oliebol, zit nu bijna te janken.
[/quote]

Maar wel een mooi einde voor je paard. Lekker thuis in zijn eigen omgeving. Niet in een slachthuis waar de geur van de dood en bloed al rondhangt. Ik zou ook zeker voor het inslapen gaan.
[/quote]

Inderdaard OK dan! lekker thuis in een vertrouwde omgeving en een paard die ze leven hard gewerkt heb voor mij, hoef ik geen geld aan te verdienen hoor

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 19:28

Ik zou ze laten inslapen maar er zelf niet bij blijven.
Ik kan zo iets gewoon niet.
Maar ik hoop niet dat het snel zal gebeuren.
Tegen die tijd denk ik er misschien anders over.

Ik zou zo ie zo mijn paarden niet naar de slager brengen.
De gedachte alleen al dat iemand mijn paard aan het op eten is.

Ik zelf eet wel vlees.
Maar mijn paarden worden niet gegeten.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 19:30

odje schreef:
Ik zou ze laten inslapen maar er zelf niet bij blijven.
Ik kan zo iets gewoon niet.
.

ik denk dat als de tijd rijp is, je het echt wel zelf doet, als jou paard daadwerkelijk moet worden ingeslapen dan kun je er misschien heel anders over denken....

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 20:01

Vreselijke keus! Ik ben er bij geweest dat een pony stierf door vergiftiging. Ik heb haar laatste rillingen gezien. Eerst vond ik het vreselijk maar ben er nu wel blij om dat ik het gezien heb. Blij is mss niet het goede woord.
Maar bij het inslapen zou ik er zeker willen bij zijn! Vooral als het om een paard gaat waar ik een hele goede band mee heb!

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 20:02

Ik wil dan toch dat ze thuis wordt ingeslapen met mij er bij. Ik weet dat er dan een risico is dat ze gaat vechten, maar ik weet zeker dat het gestres is bij de slager vanwege de geur en natuurlijk mijn gedrag.

Wat er na haar dood met haar gebeurd maakt me echt niet uit, dan is ze er niet meer. Of dat nu wordt verbrand opgegeten of met een grijper opgetild is dan voor mij ook niet meer relevant.

Neemt niet weg dat ik daar niet meer bij wil zijn.

lola_lovster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 20:08

k zou erbij blijven
waarom weet ik niet ....
maar wil er eigenlijk niet overnadenken Knipoog