Wat vinden jullie va dit kostenplaatje ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marthaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 08:21

git schreef:
, maar tel vooral ook de eetbak, drinkbak en weide afzetting mee. Daarnaast zijn de eenmalige kosten niet wat een paard duur maakt. .

De plaatsen waar dit wordt aangeboden (weidelanden op pensionstal) hebben denk ik al wel gewoon afzetting , misschien ook wel gewoon bakken :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 09:16

Marthaaa schreef:
Sorry als er al zo'n topic is .

Ik heb net een kostenplaatje gemaakt voor een eigen paard bij de eenmalige aanschafkosten .
Een winterharde zodat hij 24/7 op het land kan staan en ik zou er Recreatief mee gaan rijden met de nadruk op dressuur waar ik misschien wel een proef mee zou rijden .

Alvast Bedankt !

Er zijn bosjes van dit soort topics :D
Ik zie het zo: wanneer je een Rolls Royce koopt en je moet vragen naar de prijs van de opties, dan kun je geen Rolls Royce betalen; als je begrijpt wat ik bedoel.

Dat is iets anders dan een beeld krijgen van de kosten van die "opties"

Ik vind:

Zadel : 1000 - 1500 euro (tweedehands!!)
Dekje (2x) : 60 euro
Singel : 100 euro
Hoofdstel + teugel : 100 - 150 euro
Bit : 50 euro
EHBO-set: 25 - 50 euro
Halster : 40 euro
Halstertouw : 15 euro
Longeerlijn : 20 euro
Longeerzweep : 25 euro

Mijn uitgangspunt is dat je degelijk spul koopt, waar je de komende 10 jaar mee voort kunt. Ik heb alles uit je lijst gescrapt wat geen absolute noodzaak is.
Je kunt deze lijst zo lang maken als je zelf wil, het zal geen moeite kosten om de prijs ervan 10.000+ euri's te laten bedragen. Het is maar hoe dol je het wil maken. Om maar eens een dwarsstraat te noemen: je kunt een trailer kopen voor 4500 euri's maar ook voor 20.000 euri's.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 09:51

nogmaals de vraag waarom ???
je gaat recreatief met je paard rijden richting dressuur
dan heb je deze echt niet nodig ;)

Pees & kogel beschermer set : 45 euro

deze dingen zijn gewoon in eerste instantie ook niet nodig

Vliegendeken (Als dat nodig is) : 50 euro
Vliegennetje : 20 euro

dit zou ik gewoon niet gebruiken
bij verkeerd gebruik werkt het averechts
koop dan rainmaker a 25 euro
http://www.tackeria.com/contents/media/ ... 272868.jpg

Hoevenvet : 15 euro

Marthaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 09:54

rommulus schreef:

De kogelbeschermers heb ik eruit gehaald , peesbeschermers zijn misschien wel handig als we een keertje voor de lol gaan springen .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:02

Marthaaa schreef:
rommulus schreef:

De kogelbeschermers heb ik eruit gehaald , peesbeschermers zijn misschien wel handig als we een keertje voor de lol gaan springen .

Als je ze dan ook maar alleen gebruikt om te springen!
Mensen die peesbeschermers nodig hebben buiten het springen; die kunnen niet rijden! (of zijn dol op uiterlijk vertoon)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:03

voor een keertje springen zijn ze ook niet nodig hoor ;)

ik zou ze pas een keer aan schaffen als je idd gaat zien dat je paard aan tikt (kale plekjes op de kogels) of als ik de manie krijg dat ik mee wil doen aan de cross

mijn advies aan jou
je bent nog lekker jong verdiep je eens in de anatomie van paarden en ook vooral de beenwerking
er waren vroeger ven die groenne boekjes over de hoefwerking van paarden (er is nu een nieuwere versie uit), kijk of je die kan vinden en lees die een paar keer aandachtig door
en doe dat zelfde met boekjes over voeding
(dat kun je mooi in de bus oid doen naar school)
daar leer je een hoop van en weet je gelijk waarom veel bokkers dit soort ongein afraden en je weet ook gelijk meer over voeding van je paardje en kun je makkelijker voor jezelf beslissen wat goed is en wat niet

Marthaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 10:17

Citaat:

Zadel : +/- 1000 euro
Hoofdstel : 50 euro
Halster (2x) : 40 euro
EHBO-set : 40 euro
Bit : 20 euro
Teugel : 20 euro
Halstertouw : 10 euro
Vliegenspray : 20 euro
Longeerhulp : 35 euro
Longeerzweep : 10 euro
Borstes : 30 euro ?
Ledervet : +/- 10 euro
Beugels : +/- 30 euro
Beugelriemen : 20 euro
Singel : +/- 40 euro ?

Peesbescherming & Vliegendeken weggehaald , Vliegenspray daarvoor in de plaats

Laatst bijgewerkt door Marthaaa op 23-04-11 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

rommulus

Re: Wat vinden jullie va dit kostenplaatje ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:20

je vergeet het netje ;)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:22

hoevenvet is ook onnodig, droog je hoeven alleen maar mee uit. Daarnaast vind ik dat je voor 600 in ieder geval voor een boomloos zadel zoals de bf cherokee super uit de voeten komt. Niet te duur en wel écht goede kwaliteit.

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:25

Ik zie heel veel dingen staan maar de DA niet (en dat is toch wel het belangrijkste als je een paard koopt)oa. inentingen, wormenkuur, potje voor geld als je paard plotseling heel ziek word kan oplopen tot paar €1000.
Hoefsmid €25,00 ongeveer. (als je ijzers neemt €90,00 zal wel in plaatsen verschillend zijn)
Tandarts (basisbehandeling kost €60)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:26

dat zijn blijvende kosten xmarlies96, ze heeft het over eenmalige aanschafkosten

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:27

Slofje schreef:
dat zijn blijvende kosten xmarlies96, ze heeft het over eenmalige aanschafkosten

Dat weet ik maar ik zie dat ze 11 jaar is ik hoop dat ze verstandig nadenkt voordat ze een paard koopt want er kunnen veel dingen bij komen kijken.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:33

Ik zal me wel niet erg populair maken op bokt met deze uitspraak, maar ik vind dat jullie sommige kosten toch echt te hoog inschatten. Altijd beter om het nu ruim te nemen natuurlijk, maar voor 600 euro heb je als je even zoekt echt wel een goed passend A-merk zadel (inclusief een bezoek van de zadelpasser), tweedehands dan. Verder gaat mijn halster van 12 euro al bijna 2 jaar 24/7 op de wei mee, dus nee je hoeft echt niet zoals sommigen zeggen een halster van 40 euro te kopen voor een beetje kwaliteit. Een goeie singel hoef je geen 100 euro voor te betalen, met 40 kom je er ook echt wel en een hoofdstel van 100-150 euro is ook een beetje belachelijk ingeschat, je hebt kwalitatief goede hoofdstellen voor 50 euro.
Ik baseer mijn reactie overigens grotendeels op die van ikke.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:36

Eleandra heeft gelijk vind ik, ik heb even zien.. een complete tuig-set aangeschaft voor.. 350+80+50+10. Daarvoor had ik een 2ehands barefootzadel, een nette pad met inlages, een duur ijslanderhoofdstel en fenders+beugels. singeltje en normale stijgbeugelriemen+stijgbeugels kreeg ik mee van vorige eigenaar :)

Marthaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 10:37

Eleandra schreef:
Ik zal me wel niet erg populair maken op bokt met deze uitspraak, maar ik vind dat jullie sommige kosten toch echt te hoog inschatten. Altijd beter om het nu ruim te nemen natuurlijk, maar voor 600 euro heb je als je even zoekt echt wel een goed passend A-merk zadel (inclusief een bezoek van de zadelpasser), tweedehands dan. Verder gaat mijn halster van 12 euro al bijna 2 jaar 24/7 op de wei mee, dus nee je hoeft echt niet zoals sommigen zeggen een halster van 40 euro te kopen voor een beetje kwaliteit. Een goeie singel hoef je geen 100 euro voor te betalen, met 40 kom je er ook echt wel en een hoofdstel van 100-150 euro is ook een beetje belachelijk ingeschat, je hebt kwalitatief goede hoofdstellen voor 50 euro.
Ik baseer mijn reactie overigens grotendeels op die van ikke.

Dat viel mij ook al wel op .
Ik heb goede singels gezien voor 50 euro +/-

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:46

Hier is een site staat op van de eenmalige kosten en de terugkerende kosten: http://www.bokt.nl/wiki/Onderhoudskosten

Oh ik kom er net op, de klinische keuring en rontgelonische keuring is ook eenmalig en die staat er ook niet tussen.. De prijzen daarvan staan op de site ;)

Behoord een paard ook niet tot de eenmalige aanschafkosten? :') Staat er ook niet tussen.
Laatst bijgewerkt door Marls op 23-04-11 10:51, in het totaal 3 keer bewerkt

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:48

Marthaaa schreef:
Sorry als er al zo'n topic is .

Ik heb net een kostenplaatje gemaakt voor een eigen paard bij de eenmalige aanschafkosten .
Een winterharde zodat hij 24/7 op het land kan staan en ik zou er Recreatief mee gaan rijden met de nadruk op dressuur waar ik misschien wel een proef mee zou rijden .
Maar oke , wat vinden jullie van dit ? :

Zadel : 600 +/- euro
EHBO-set : ? Aan hoeveel zal ik ongeveer moeten denken
Zweetdeken (Is dat nodig?) : 50 euro
Transportbeschermer : 50 eurp
Teugel : 20 euro
Vliegendeken (Als dat nodig is) : 50 euro
Longeersingel : 50 euro

Alvast Bedankt !

Hoi, van heel veeel dingen op je lijstje is het maar net hoe duur je het wilt hebben...
Alleen een zadel is gewoon duur. Voor mijn paard had ik eerst een zadel van 600 euro, ging een jaar goed daarna steeds plekken op de schoft en de zadelmaker kon het niet verhelpen. Het enige zadel wat goed paste op mijn paard was er eentje van 1400....
Verder... een beejte hoofdstel wordt geleverd met teugel, dat scheelt weer.
Verder voor een tientje heb je ook een goed halster, meestal zijn de goedkopere zelfs sterker dan die dure. Shop een leuke aanbieding en je hebt er een halstertouw bij. Moet je die al los kopen, dan ben je echt voor 5 euro wel klaar.
Dekens zijn er in de aanbieding óók voor 30-40 euro. Een zweetdeken hoeft naar mijn idee geen superkwaliteit tez ijn aangezien je ze er nooit lang mee laat staan. Een vliegendeken daarentegen moet wel weer goed zitten.
Ik heb een longeersingel van marktplaats geplukt voor 20 euro (was nog nooit gebruikt..)
Transportbeschermers... tja... eerst maar kijken of dat echt nodig is.
Dekje ik neem aan dat je voor die 60 euro twee dekjes haalt? Ik geef nl. nooit meer dan 20-25 euro uit aan een dekje. Gewoon in de aanbieding kopen.
Veel succes!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:50

boomloos moet maar ook net geschikt zijn voor jou en je paard
ik ben in de afgelopen 4 jaar 3 zadels verder
1 boomloos (a 1500 eurie) die overigens nog te koop staat voor een prikkie
en 2 boomzadels (totaal a 3500)
intussen heb ik ook nog een jaar op een schaap gereden (weliswaar western maar wel realiteit)

dus nee ik vind de zadel prijs niet overdreven juist aan de lage kant
een goed zadel kost geld en een goede passende zadels zijn er niet veel je kan geluk hebben en met 500 euro klaar zijn maar je kan ook pech hebben
singels ed in het engelse gebeuren heb ik geen verstand van (in ieder geval niet geen recente)
2 halsters voor 40 euro vind ik ook wel redelijk (simpele heb je voor 8 euro de stuk )

voor alles geld goed speuren op aanbieddingen ed dan kom je al een eind
maar een zadel zou ik niet op bezuinigen

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:52

xmarlies96 schreef:
Hier is een site staat op van de eenmalige kosten en de terugkerende kosten: http://www.bokt.nl/wiki/Onderhoudskosten

Oh ik kom er net op, de klinische keuring en rontgelonische keuring is ook eenmalig en die staat er ook niet tussen.. De prijzen daarvan staan op de site ;)

Behoord een paard ook niet tot de eenmalige aanschafkosten? :') Staat er ook niet tussen.

De spullen staan er wel maar de aanschaf van een paard nog niet. :P

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:57

Marthaaa schreef:
Zadel : 600 +/- euro
Halster (1x) : 20€
EHBO-set : ? Aan hoeveel zal ik ongeveer moeten denken

Teugel : 20 euro (genoeg hoofdstellen incl teugels te koop voor de prijs die jij voor een hoofdstel rekent)
Vliegendeken (Als dat nodig is) : 50 euro (exceemdeken kost meer, gewoon vliegendekentje kan dan weer goedkoper ook)
Longeersingel : 50 euro (heb je voor 25€ ook al hoor)
Longeerzweep : 10 euro (heb ik liggen, maar gebruik ik zelden eigenlijk)

Alvast Bedankt !

wat niet meteen nodig is heb ik er uit geflikkerd!

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:59

ow en niet kunnen rijden met een winterhard paard met wintervacht is BS! sorry ik rijdt al jaar en dag met ongeschoren paarden met dikke wintervachten. gewoon er op letten dat je voldoende lang uitstapt. ik gebruik nooit een zweetdeken en gooi ze gewoon nat terug op het land. ze gaan ff rollen en daarmee is de kous af. nooit verkouden paarden of wat dan ook gehad hoor!

Marthaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 11:01

Pony : +/- 2500

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 11:02

Marthaaa schreef:
Pony : +/- 2500

+ Klinische keuring & rontgelonische keuring en paard/pony.

Marthaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 11:03

Aan hoeveel moet je denken voor die keuringen ?

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 11:03

ikke schreef:
Ik vind:

Zadel : 1000 - 1500 euro (tweedehands!!)
Singel : 100 euro
Hoofdstel + teugel : 100 - 150 euro
Bit : 50 euro
EHBO-set: 25 - 50 euro
Halster : 40 euro
Halstertouw : 15 euro
Longeerzweep : 25 euro

Een tweedehandszadel van goeie kwaliteit, van een goed merk, vind je makkelijk onder de 1000€. Ik heb zelfs eens eventjes op kapaza (de belgische marktplaats) gekeken: in héél België zijn er hoop en al 15 tweedehandszadels te koop die duurder zijn dan 1000€. De rest zit allemaal tussen 250-900€. Ik heb mijn (tweedehands)zadel destijds voor een goeie 400/500€ gekocht, na acht jaar is dat nogaltijd in zéér goede staat.

Een singel van 100€ is ook zéér ruim gerekend, net als bv een halster voor 40€. Dat heb je makkelijk voor 15€.

Een EHBO-set heb ik in eerste instantie zelfs niet gekocht, hooguit de huis-tuin- en keukenspulletjes (maw: isobethadine, vliegenproduct-zelfgemaakt-). Als ik meer nodig heb dan dat, dan laat ik de dierenarts komen, ben ik zelf niet handig genoeg voor. Uiteraard is die collectie ehbo uitgebreid (wondenzalf, egypische zalf, oogcreme, ...), maar dat zijn dingen die je immers pas moet kopen als je ze effectief nodig hebt. Peesbescherming, bandages, transportbescherming is normaal inderdaad ook niet nodig, tenzij je paard zichzelf aantikt :). Starten zonder, pas kopen als je ze écht nodig hebt!

TS: ik heb het idee dat je hier al goed over nagedacht hebt! Knap van je, zeker gezien je leeftijd.