Vlas of stro...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:42

Stro! Omdat een paard niet meer dan 3 uur zonder eten kan (maagzweren) en juist door stro kan blijven knabbelen in de tijd dat hij op stal staat. Wanneer paarden vlas gaan eten dit voor problemen in de darmen gaat zorgen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:52

vroeger zou ik altijd stro gezegd hebben als fijnste bodembedekking. Maar sinds ik een merrie heb die altijd binnen komt om te plassen is stro een ramp. Het stonk in de zomermaanden verschrikkelijk en de urine drupte langs m'n benen als ik de stal uitmeste en bleef in plasjes achter. ok dit heeft ook met de afwatering etc te maken. maar ik strooide altijd een laagje vlas onder m'n stro.

omwille van een slechte partij stro ben ik overgestapt naar een mengsel van houtkrul en vlas en dit bevalt me enorm. Makkelijker uit te mesten dan stro, neemt veel meer vocht op, minder snel ammoniak geur, niet zo glad als vlas alleen, minder volume. Maar ik heb wel een vrij proper paard (plast altijd op dezelfde plaats en loopt nagenoeg niet door haar eigen mest) en geef naast haar hooi een plakje stro als extra knabbel, maar meestal ligt er 's nog hooi bij de volgende voerbeurt.

strokorrel lijkt me ook nog een optie...

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 13:18

Mijn paard heeft nu een jaar op vlas gestaan ivm haar luchtwegen, maar ik wil haar toch graag terug hebben op stro. Mijn paard eet vlas en dan heb ik het niet over een hapje, maar ze neemt gewoon happen en staat te kauwen. De laatste maanden moest ik haar stal dan ook echt vuil laten. Het natte haalde ik er om de dag uit en de mest elke dag, maar zodra er weer een laagje bij moest.... Ze weet het gewoon te vinden. Lippen door het vuile vlas heen en het schone komt dan vanzelf naar boven (dom zijn ze niet)

Ik wil na het weide seizoen, dan toch proberen haar weer terug te zetten op stro. Ze staat nu 24/7 buiten en haar box is nu dus leeg. Hoe kan ik dit het beste aanpakken volgens jullie. Als ik haar box vol stro leg, dan eet ze hem leeg ook.

lees: mijn paard heeft geen stof om schimmel allergie, maar stof doet natuurlijk nooit echt goed als ze last hebben van de luchtwegen. (ze heeft hiervoor alleen maar op stro gestaan en met haar luchtwegen gaat het nu zeer goed)

Groetjes

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 13:22

droefje schreef:
Ik wil na het weide seizoen, dan toch proberen haar weer terug te zetten op stro. Ze staat nu 24/7 buiten en haar box is nu dus leeg. Hoe kan ik dit het beste aanpakken volgens jullie. Als ik haar box vol stro leg, dan eet ze hem leeg ook.

lees: mijn paard heeft geen stof om schimmel allergie, maar stof doet natuurlijk nooit echt goed als ze last hebben van de luchtwegen. (ze heeft hiervoor alleen maar op stro gestaan en met haar luchtwegen gaat het nu zeer goed)

Groetjes

Mijne heeft een jaar op houtkrul gestaan wegens een ok, en daar ben ik met kleine pakjes stro begonnen en elke dag één plakje in de stal leggen, tot er wat van over bleef. Dan twee plakjes, en rustig aan opbouwen. Zit je wel even met stro en vlas door elkaar, maar op deze manier is het bij mij heel goed gegaan.

Zij heeft overigens ook snel last, ik doe haar stal ook alleen als ze er niet in staat, en vegen ed doen we zo i zo als de paarden buiten staan, dat scheelt heel veel in stof.

tjara2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 13:28

Ik heb er 2 op vlas en 2 op stro. Met een speciale vlasvork ben ik sneller klaar in de vlasstallen, moet er wel bij zeggen dat deze 2 supernetjes zijn. Elke dag de drollen eruit 1 keer in de week de natte plekken en ik strooi dan een half pak vlas bij. Eentje die op stro staat is een varken in de stal, bij hem vind ik stro makkelijker. En mijn oudje van 24 jaar staat ook op stro zodat hij altijd wat te knabbelen heeft.

Medra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 13:32

tot voor de winter stonden mijn paarden altijd op stro.
Maar aangezien mijn ene fries haar stro altijd zat op te eten en natuurlijk ook de gevolgen vandien.
Ze zat helemaal verstopt. DA moeten bij halen en was er gelukkig nog optijd bij.
Dus daarna maar vlas gaan kopen. Ho man dees is makkelijk en snel dagelijks uit te kuisen.
Volgend jaar zet ik ze lekker alle twee op vlas. Veel minder afval. Veel minder werk. en veel properder.
Maar dat moet iedereen voor hem uit maken denk ik.

GMR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:07

Ik vind stro beter een paard heeft dan tenminste wat te doen ;)

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:11

Als ik de keuze heb zou ik voor stro gaan, dat lijkt me fijner voor het paard
Mijn paard staat momenteel wel op vlas :P op stal bij ons is er geen andere mogelijkheid

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:13

Quir schreef:
Als je de mogelijkheid heb, 100% zeker weten stro!!!

_/-\o_ Helemaal mee eens :)

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:15

Ik heb bij mijn vorige stal op vlas gestaan.. en ik moet zeggen dat ik het ideaal vond! Je hebt de boks egt in 5 min. klaar.. drollen en erg natte plekken eruit.. alles weer egaliseren en klaar :D Als ik er een nieuw pak ik gooide sproeide ik er altijd azijn over heen... zodat hij het niet ging eten.. dat hielp egt super.. mischien een goeie tip voor de mensen hier ;)

petitparis

Re: Vlas of stro...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 23:32

hmm mijn paard eet graag appelazijn over der voer, dus azijn gaat echt niet werken...

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 23:38

petitparis schreef:
hmm mijn paard eet graag appelazijn over der voer, dus azijn gaat echt niet werken...

:') geen optie voor jou idd!

patricia6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 23:51

vlas ik vindt het helemaal niks.
Ze kunnen helemaal niet lekker rommelen zoals ze bij stro wel doen.
Ik weet uit ervaring dat pony's en paarden zich gaan vervelen als ze op vlas staan.
Dan kunnen ze wel allerlei stalondeugden ontwikkelen.

Stro blijft toch echt wel het beste voor je paard.
Ze zijn dan de hele tijd aan het rommelen.
Mijn paard heeft een stal met uitloop, ze kan zelf uitmaken wat ze doet.
Maar ze rommelt vaak in het stro, en gaat er s'nachts toch altijd ook lekker in liggen.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 00:01

ik heb ze jarenlang opvlas of zaagsel of een combi hiervan gehad. Ik had geen mestboer die stromest op wilde halen.

Ik heb ze nu al ruim 1,5 jaar op stro staan en ik vind het ideaal.
Pony is heel netjes en hoef ik om de dag bij te strooien (2 plakjes)
Paard eet wat meer stro. Daar doe ik af en toe een half pak zaagsel of vlas onder, zodat ze een beetje een bodem houdt.
Sinds ik ze op stro heb staan, staan ze er elke dag netjes bij en ben ik voor de helft van het geld klaar.
En ze hebben 's nachts tenminste iets te knabbelen

gekkiej123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 23:22

stro vind ik beter dan vlas, dus ik zeg stro

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 23:24

Ik stem voor stro!

Ik heb mijn viezerik een tijdje gehad op vlas en dat ging voor geen meter. Kon er iedere week 2 á 2½ pak vlas ingooien om het goed schoon te houden. Overgegaan op stro, wat ten eerste al lekkerder uitmest, en de stal gaat prima nu. Iedere dag de natte plek eruit en flinke laag stro erboven op.

Ik zie voor mezelf meer voordelen met stro dan met vlas!

Mitch_Beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 23:33

Die van ons staan allemaal op vlas, mijn oude pony en paard (hebben we nu nog steeds) hebben allebei last van de luchtwegen dus stro ging echt niet meer, plus het feit dat voor geen meter uitmest... Vlas is ideaal, stalletjes zijn zo klaar :) Die van ons eten er trouwens (bijna) niet van... Dus dat scheelt dan weer.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 00:14

Ze staan hier alleen in de winter 's nachts op stal maar altijd op stro vindt ik wel zo prettig hebben ze altijd nog wat te knabbelen.

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 15:45

Ik heb op zowel vlas als op stro gestaan en kan wel zeggen dat ik persoonlijk stro het fijnste vind.
Mijn pony plast heel veel en dat had als gevolg dus dat mijn stal bijna niet schoon te houden was.
Kon wel elke 3 dagen een nieuw pak vlas er in gooien.
Qua mesten vond ik het wel aardig, maar met stro ben je ook gauw klaar.

Hij staat nu al een hele poos op stro en moet zeggen dat ik dit veel fijner vind.
Zo heeft hij ook nog een beetje wat te doen overdag mocht hij op stal staan.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 15:51

Ik heb een dikke lag vlas met 1 plakje stro er op..

Dat sto is juist voor het knabbelen..
Mijn paard poept op 1 plek in de stal dus daar ligt niks maar ik vind het veeeel fijner mesten..

Ik heb ook een zwijn van een paard deze staat op het zelfde en ik vind het heerlijk met uit mesten!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 15:57

Ik lees allemaal verhalen over 'stalondeugden' bij vlas. Die van mij ziet zijn stal alleen s avonds/s nachts en heeft voor de hele nacht ruwvoer :) Dus qua knabbelen heeft hij geen stro (meer) nodig gelukkig. Hij is goed ziek geweest van het eten van slecht stro!

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 15:58

ik heb mijn paard op vlas en stro staan.

Vlas omdat ik zelf persoonlijk vind dat de stal een stuk schoner blijft en sto zodat hij was te knabbelen heeft.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 10:06

bij mij op stal thuis,
gebruiken we al jaren vlas, ik vind dat het makelijker schoon te maken is,
vergeleken met stro ziet het er snel vies uit!
en is het moelijk stront weg te halen vergeleken bij vlas

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 14:27

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 21-09-23 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:19

Die van mij staat op vlas , en moet zeggen: Ideaal vind ik het.
In het begin vond ik het even wennen om van stro naar vlas te gaan , maar als je eenmaal door heb is het heerlijk makkelijk.
Ben tussendoor naar een andere stal geweest wegens prive redenen waar ze wel op stro stonden , nou ik vond het maar niets! (meer)
Alleen als het vers in zijn stal ligt wil hij er wel eens aan snuffelen en snuiven...en stiekem als baasje niet kijkt even proeven. Maar dat is snel voorbij :) Mixen helpt ook.
Volgens mij zijn ook de meningen van Vlas eten goed of niet goed verdeeld.... Hier op stal zie ik eigenlijk alle paarden wel eens een hapje nemen en nog nooit problemen veroorzaakt. ;)