Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
suuzepuus schreef:Ik denk dat je de ts wel met een pak zout mag nemen hoor......
Een buurman die 'wel even een nieuw ' paard koopt omdat de andere weer eens dood gaat geloof ik niet zo...
Maar goed ieder z'n ding. Ik ga echt niet elke 6 weken die bende in m'n paarden stoppen. 3 keer per jaar is meer dan genoeg!!
papagroom schreef:3x per jaar is absoluut te weinig....
lees deze link maar even.
http://www.dierenklinieklemmer.nl/info_paard/wormen/
sanne83 schreef:papagroom schreef:3x per jaar is absoluut te weinig....
lees deze link maar even.
http://www.dierenklinieklemmer.nl/info_paard/wormen/
Dat is echt absoluut niet de conclusie van de link die je aangeeft![]()
Het verschilt per paard (leeftijd), per beweiding, per samenstelling van de weidegroep. De juiste ontworming is afhankelijk van enorm veel factoren. Sommige paarden hoeven nooit ontwormd te worden, terwijl anderen elke 6 weken zullen moeten.
Citaat:Ontwormen
Daarnaast moeten alle paarden regelmatig worden ontwormd. Afhankelijk van het gebruikte middel moet het paard om de zes, acht of twaalf weken behandeld worden. Niet alle wormen zijn gevoelig voor elk middel. Als larven en wormen niet meer doodgaan na gebruik van een bepaald product, noemen we dat resistentie of ongevoeligheid. Lees hier meer over de noodzaak van ontwormen
sanne83 schreef:Daaronder staat een heel stuk over nieuwe inzichten in het ontwormen... Dat stuk is wel correct.
Beetje slordig op de website, lijkt of ze het er gewoon aan vast geplakt hebben en niet de oude tekst aangepast hebben.
muc schreef:Ik vindt je berichtje nogal.... raar.... De paardenmest kan niet krioelen van de wormen, tenimste niet elke dag en als ze niet ontwormt worden. Na het ontwormen kan je het soms zien, maar meestal is dat zelfs lastig. Daarom doet een dierenarts dat onder de microscoop....
papagroom schreef:sanne83 schreef:Daaronder staat een heel stuk over nieuwe inzichten in het ontwormen... Dat stuk is wel correct.
Beetje slordig op de website, lijkt of ze het er gewoon aan vast geplakt hebben en niet de oude tekst aangepast hebben.
verek je hebt gelijk....is wel heel anders dan ik altijd geleerd heb maar een mens is nooit te oud om....etc etc.
muc schreef:@sanne83, Dat is precies wat ik zegNa het ontwormen kan je het wel (eens) zien. Maar het is echt niet zo dat je de wormen elke dag in de mest van een paard kan zien krioelen.
Ik heb bij een sport en opfok stal gewerkt die failliet was gegaan een aantal jaar voordat ik er kwam werken. Toen ik er kwam was er +/- 2 jaar niets gedaan aan weides en niet ontwormt. Toen we zijn begonnen met dit alles aan te pakken zijn er van de +/- 80 tot 100 paarden ongeveer 10 dood gegaan. Hoofdzakelijk veulens tot 2 jarige. Je wil niet weten wat ik gezien heb na het ontwormen, wormen zo groot als grote garnalen, niet een paar maar tientallen in de mest van veulentjes etc. Zelfs bij deze paarden zag je normaal gesproken geen wormen krioelen in de mest. Alleen na het ontwormen kan je het (helaas) wel eens zien krioelen. Daarom geloof ik het gewoon niet wat TS schrijft. Ik vindt haar berichten zowiezo een beetje vaag, krijg er een spam idee bij
muc schreef:@sanne83, Dat is precies wat ik zegNa het ontwormen kan je het wel (eens) zien. Maar het is echt niet zo dat je de wormen elke dag in de mest van een paard kan zien krioelen.
papagroom schreef:Ontwormen doe je bij voorkeur eens in de 6 tot 8 weken... en tegen alle geruchten in wel degelijk met het zelfde middel...wisselen werkt resistentie in de hand... lees ook ..ALARM IN DE DARM..verkrijgbaar bij vrijwel elke kliniek in nl
Darkness85 schreef:papagroom schreef:Ontwormen doe je bij voorkeur eens in de 6 tot 8 weken... en tegen alle geruchten in wel degelijk met het zelfde middel...wisselen werkt resistentie in de hand... lees ook ..ALARM IN DE DARM..verkrijgbaar bij vrijwel elke kliniek in nl
Hier heb ik werkelijkwaar nog nooit van gehoord....
Worrel schreef:Equimectine is een merknaam, de werkzame stof is een ivermectine...
Sommige soorten wormen zijn meer of minder resistent tegen sommige ontwormingsmiddelen. Ivermectine is bijvoorbeeld minder werkzaam tegen bijvoorbeeld spoelwormen en aarsmaden, gebruik dan een pyrantel of fenbendazole. Zo heeft de dierenarts het mij geleerd.