wormen in het land besmettelijk ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:58

het is niet voldoende om te ontwormen me telkens een ander merk, er zijnverschillende merken op dezelfde basis, je moet kijken naar de actieve stof (ivermectine,moxidectine, pyrantell, praziquantel)

en ja wormen zijnbesmettelijk, maar als jou paard niet aan de mest kan van de andere paarden of gras waar de anderen op gelopen en gemest hebben is er normaal gezien geen kans op besmetting.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:00

Als jou paard niet op hetzelfde land graast, hoef je je geen zorgen te maken :)

Of je na 6 weken of na 8 weken ontwormt, verschilt per middel.
Meer ontwormen is niet per definitie beter en wisselen met ontwormingsmiddelen al helemaal niet.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:01

suuzepuus schreef:
Ik denk dat je de ts wel met een pak zout mag nemen hoor......
Een buurman die 'wel even een nieuw ' paard koopt omdat de andere weer eens dood gaat geloof ik niet zo...
Maar goed ieder z'n ding. Ik ga echt niet elke 6 weken die bende in m'n paarden stoppen. 3 keer per jaar is meer dan genoeg!!

3x per jaar is absoluut te weinig....
lees deze link maar even.
http://www.dierenklinieklemmer.nl/info_paard/wormen/

suuzepuus

Re: wormen in het land besmettelijk ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:04

Dat is echt niet te weinig hoor.... als je mestonderzoek laat doen weet je of het nodig is of niet!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:05

papagroom schreef:

Dat is echt absoluut niet de conclusie van de link die je aangeeft :n

Het verschilt per paard (leeftijd), per beweiding, per samenstelling van de weidegroep. De juiste ontworming is afhankelijk van enorm veel factoren. Sommige paarden hoeven nooit ontwormd te worden, terwijl anderen elke 6 weken zullen moeten.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:12

TS
Wat ga je nu doen, want het schijnt een onmogelijk buurman te zijn.
Alle advies die mensen in dit topic geven, kan niet vanwege redenen die jij aangeeft.
Het is dus niet op lossen, denk ik.
Wat wil je nu eigenlijk horen?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 15:37

sanne83 schreef:
papagroom schreef:

Dat is echt absoluut niet de conclusie van de link die je aangeeft :n

Het verschilt per paard (leeftijd), per beweiding, per samenstelling van de weidegroep. De juiste ontworming is afhankelijk van enorm veel factoren. Sommige paarden hoeven nooit ontwormd te worden, terwijl anderen elke 6 weken zullen moeten.

dan heb je niet goed gelezen....
Citaat:
Ontwormen
Daarnaast moeten alle paarden regelmatig worden ontwormd. Afhankelijk van het gebruikte middel moet het paard om de zes, acht of twaalf weken behandeld worden. Niet alle wormen zijn gevoelig voor elk middel. Als larven en wormen niet meer doodgaan na gebruik van een bepaald product, noemen we dat resistentie of ongevoeligheid. Lees hier meer over de noodzaak van ontwormen

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 15:43

Daaronder staat een heel stuk over nieuwe inzichten in het ontwormen... Dat stuk is wel correct.
Beetje slordig op de website, lijkt of ze het er gewoon aan vast geplakt hebben en niet de oude tekst aangepast hebben.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 16:00

sanne83 schreef:
Daaronder staat een heel stuk over nieuwe inzichten in het ontwormen... Dat stuk is wel correct.
Beetje slordig op de website, lijkt of ze het er gewoon aan vast geplakt hebben en niet de oude tekst aangepast hebben.

verek je hebt gelijk....is wel heel anders dan ik altijd geleerd heb maar een mens is nooit te oud om....etc etc.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:57

muc schreef:
Ik vindt je berichtje nogal.... raar.... De paardenmest kan niet krioelen van de wormen, tenimste niet elke dag en als ze niet ontwormt worden. Na het ontwormen kan je het soms zien, maar meestal is dat zelfs lastig. Daarom doet een dierenarts dat onder de microscoop....

Je kunt (sommige) wormen wel degelijk in de mest zien. Heb het vorig jaar nog bij twee paarden (niet van mijzelf) met eigen ogen kunnen aanschouwen... Het is o.a. de bloedworm die je niet met het blote oog kunt zien, waardoor de mest dus door een VA onderzocht moet worden.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:12

papagroom schreef:
sanne83 schreef:

verek je hebt gelijk....is wel heel anders dan ik altijd geleerd heb maar een mens is nooit te oud om....etc etc.

Het zijn ook wel redelijk recente inzichten :j

@muc&shenavallie
wormen kun je gewoon in de mest zien. Meestal is dat na het ontwormen dat ze eruit komen, of als er extreem veel zijn, of het paard bijv. diarree heeft. Ook rode bloedworm kun je dan eruit zien komen.

Mestonderzoek wordt preventief gedaan. De dierenarts onderzoekt de mest op eieren van de wormen. De volwassen wormen zitten in de darm en maken daar eitjes. De afgifte van eitjes is dus een manier om te zien of er volwassen wormen in het paard zitten.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:20

Zijn het niet gewoon regenwormen? Sorry dat ik het vraag, maar de regenworm staat erom bekend dat hij zich graag verstopt in en onder mest dat zich bevind in een (vochtige) weide. Als je dan met je schepje die mestbal optilt kun je ze inderdaad zien krioelen. Dus wellicht is het wel de onschuldige en zelfs zeer nuttige regenworm

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:25

Ik weet niet hoeveel paarden je buurman heeft maar waarom geef je ze zelf geen wormenkuur als je buren een keer weg zijn.?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 20:52

Dat vind ik dus echt de slechtste tip die je kunt geven. Doe dat aub niet.... stel je voor dat er iets gebeurd, ze toevallig net zelf een kuur geven of er eentje allergisch is ofzo.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 10:28

@sanne83, Dat is precies wat ik zeg :-) Na het ontwormen kan je het wel (eens) zien. Maar het is echt niet zo dat je de wormen elke dag in de mest van een paard kan zien krioelen.

Ik heb bij een sport en opfok stal gewerkt die failliet was gegaan een aantal jaar voordat ik er kwam werken. Toen ik er kwam was er +/- 2 jaar niets gedaan aan weides en niet ontwormt. Toen we zijn begonnen met dit alles aan te pakken zijn er van de +/- 80 tot 100 paarden ongeveer 10 dood gegaan. Hoofdzakelijk veulens tot 2 jarige. Je wil niet weten wat ik gezien heb na het ontwormen, wormen zo groot als grote garnalen, niet een paar maar tientallen in de mest van veulentjes etc. Zelfs bij deze paarden zag je normaal gesproken geen wormen krioelen in de mest. Alleen na het ontwormen kan je het (helaas) wel eens zien krioelen. Daarom geloof ik het gewoon niet wat TS schrijft. Ik vindt haar berichten zowiezo een beetje vaag, krijg er een spam idee bij ;-)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 11:06

Muc dat dacht ik ook al.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 11:12

mika11 schreef:
Muc dat dacht ik ook al.

:))

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 14:20

uhhh,zoals ik al eerder schreef heb ik het ook echt meegemaakt.
wormen krioelden geregeld door de mest,ZONDER ontwormings middelen.

op een andere plek [ponyclub] was ook altijd zware besmetting [nu weet ik het niet]
daar was idd nooit wat te zien in de mest.

kan me over al die jaren dus ook maar 1 stal herinneren waar dit zo erg was.
maar het kan dus wel......

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 15:18

muc schreef:
@sanne83, Dat is precies wat ik zeg :-) Na het ontwormen kan je het wel (eens) zien. Maar het is echt niet zo dat je de wormen elke dag in de mest van een paard kan zien krioelen.

Ik heb bij een sport en opfok stal gewerkt die failliet was gegaan een aantal jaar voordat ik er kwam werken. Toen ik er kwam was er +/- 2 jaar niets gedaan aan weides en niet ontwormt. Toen we zijn begonnen met dit alles aan te pakken zijn er van de +/- 80 tot 100 paarden ongeveer 10 dood gegaan. Hoofdzakelijk veulens tot 2 jarige. Je wil niet weten wat ik gezien heb na het ontwormen, wormen zo groot als grote garnalen, niet een paar maar tientallen in de mest van veulentjes etc. Zelfs bij deze paarden zag je normaal gesproken geen wormen krioelen in de mest. Alleen na het ontwormen kan je het (helaas) wel eens zien krioelen. Daarom geloof ik het gewoon niet wat TS schrijft. Ik vindt haar berichten zowiezo een beetje vaag, krijg er een spam idee bij ;-)

TS heeft wel gelijk...erger nog...ik ken gevallen waar de bloedwormen de kont uitkropen.Zonder ontworming...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 15:43

muc schreef:

Meestal niet, maar het kan zeker wel.
Het ligt natuurlijk een beetje aan de worm. Spoelwormen (grote, witte worm) zit in de dunne darm, die zal je niet zo snel eruit zien komen. Meestal zijn het kleine, witte wormpjes die krioelen, dat zijn aarsmaden, redelijk onschuldig en zitten helemaal aan het achtereind van de darm. Ook rode bloedwormen heb ik wel eens zo gezien, zonder ontwormen. Deze zitten vooral in de dikke darm.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:16

Misschien hebben we wel een andere voorstelling van krioelen. ;-) Ik denk dan aan mest waar honderden wormen in zitten. (Zodat je de mest bijna niet meer ziet :D) Niet een paar bloedwormpjes of aarsmaden...

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 18:18

papagroom schreef:
Ontwormen doe je bij voorkeur eens in de 6 tot 8 weken... en tegen alle geruchten in wel degelijk met het zelfde middel...wisselen werkt resistentie in de hand... lees ook ..ALARM IN DE DARM..verkrijgbaar bij vrijwel elke kliniek in nl

Hier heb ik werkelijkwaar nog nooit van gehoord.... :n

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 23:12

Darkness85 schreef:
papagroom schreef:
Ontwormen doe je bij voorkeur eens in de 6 tot 8 weken... en tegen alle geruchten in wel degelijk met het zelfde middel...wisselen werkt resistentie in de hand... lees ook ..ALARM IN DE DARM..verkrijgbaar bij vrijwel elke kliniek in nl

Hier heb ik werkelijkwaar nog nooit van gehoord.... :n

Stel je gebruikt equimectine en dat werkt goed,dan moet je dit middel gewoon blijven gebruiken...naar andere midelen grijpen heeft dan ten eerste geen zin,maar geeft eventueel overgebleven wormen ook de kans resistent te worden tegen het vorige middel,en dit gaat zo door bij iedere wiseling.
Een beetje het zelfde als wat gebeurt bij te veel gebruik en te snel wisselen van antibiotica.
Het aantal beschikbare middelen is beperkt dus pas op met te veel wisselen want op=op. :Y)
Beter is het om bij te wijnig resultaat 2x achter elkaar te ontwormen en des noods 3x om de 2 weken om toch het gewenste resultaat te behalen...

Worrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 19:02

Equimectine is een merknaam, de werkzame stof is een ivermectine...

Sommige soorten wormen zijn meer of minder resistent tegen sommige ontwormingsmiddelen. Ivermectine is bijvoorbeeld minder werkzaam tegen bijvoorbeeld spoelwormen en aarsmaden, gebruik dan een pyrantel of fenbendazole. Zo heeft de dierenarts het mij geleerd.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 19:20

Worrel schreef:
Equimectine is een merknaam, de werkzame stof is een ivermectine...

Sommige soorten wormen zijn meer of minder resistent tegen sommige ontwormingsmiddelen. Ivermectine is bijvoorbeeld minder werkzaam tegen bijvoorbeeld spoelwormen en aarsmaden, gebruik dan een pyrantel of fenbendazole. Zo heeft de dierenarts het mij geleerd.

klopt...maar dan wel doorgaan met t zelfde middel tot t gewenste resultaat bereikt is,en niet halverwege op een ander middel overgaan.