Moeilijk onkruid , hoe het beste handmatig uitroeien ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 23:15

Aanstippen met een speciale round up stick (alhoewel je zelf ook iets kan fabriceren met een stofzuigerslang en een sok ;)) op het blad. Dan sterft het omliggende gras niet af. Verdunning 12 ml. op 1 l. als ik me niet vergis. Na ca 3 dagen mogen de peerden er dan alweer op. Da's met de MCCP/A eerder 2 weken...

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 23:15

marimba schreef:
mcpa en mcpp zijn naar mijn weten alleen nog verkrijgbaar als je in het bezit bent van een spuitlicentie.

nee hoor, kun je gewoon in de winkel kopen, alleen dan in beperkte hoeveelheid. Ik koop MCPA en MSPP in flessen van ik geloof 0,75 l.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 23:16

NB ik zoek zelf nog steeds tips voor het uitroeien van zwarte nachtschade!! Over een paar weken zullen ze nl al wel weer opkomen... :(

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 23:29

marimba schreef:
mcpa en mcpp zijn naar mijn weten alleen nog verkrijgbaar als je in het bezit bent van een spuitlicentie.

pure roundup wordt niet voldoende opgenomen dan gaat alleen het blad dood en niet de wortels, wat kan helpen bij grotere planten en planten die een waslaagje op het blad hebben zitten de onderkant van de bladen besproeien, dan drinkt het gif wel binnen

Er wordt verschil gemaakt tussen prive grond en agrarische grond, voor je eigen tuin kun je in klein-verpakkingen wel MCPA en MCPP kopen, o.a bij Welkoop etc. Voor agrarische grond ( groter oppervlakte dus) is er wel een licentie nodig.
Berenklauw in ieder geval de Reuzenberenklauw wordt bestreden door ze een flink stuk onder de grond door te steken. ( een zeis heeft er geen effect op)
Reuzenberenklauw is uitheems. http://www.giant-alien.dk/pdf/Dutch%20manual_web.pdf ( even kijken dan op blz. 30 voor een manier van bestrijding en beheer)
Bij de gewone berenklauw zal het vast ook wel effect hebben.
De Reuzenberenklauw is de Berenklauw waar mensen gevoelig voor zijn, bij onze inheemse soort is dat een stuk minder, dus geen paniek. De Reuzenberenklauw heeft een gevlekte stengel, onze eigen berenklauw heeft dat niet, dat is al een handig kenmerk om uit te sluiten dat je met de rotzak hebt te maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 09:05

Het is de gewone Bereklauw , als je ze hun gang laat gaan worden ze ongeveer een meter hoog , heb ik gezien voordat Rena hier kwam staan.

Maar het zijn er gewoon teveel , als je een paar 100 van die dingen tussen je gras hebt staan is dat echt niet tof , ze worden vrij breed ook met al dat blad en groeien als kool.

Ik heb nu verschilende doseringen Round-up gebruikt maar ze reageren er amper op , bladeren krijgen alleen wat bruine randjes :(

Ik ga eens kijken of uitgraven een beetje te doen is....

Redneck1

Re: Moeilijk onkruid , hoe het beste handmatig uitroeien ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:54

ik spuit jaarlijks pleksgewijs MCPP tegen zuring,brandnetel en verstikkende plekken vogelmuur en MCPA tegen distels en paardebloem zeven dagen niet beweiden maar ik wacht meestal tien dagen of na een regenbui(zekerheid) absoluut geen roundup spuiten want dat dood alleen gras(achtigen) heb je russen op het land dan kan je die beter uitsteken met het polletje wortels en al en voor MCPA en MCPP kan je het beste even met de loonwerker praten

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 17:57

Onze weide heeft aardig wat zuring, vorig jaar was door de boer gespoten maar we hebben het nog steeds hoewel wel wat minder dan vorig jaar. Nu blijf ik het hele zomer op ons weiland dus kapot spuiten is geen optie.
Ik heb net de ragfork besteld en betaald ik ben erg benieuwd hoe het gaat, met de hand eruit plukken lukt dus niet. Met de mestvork of schep maakt grote gaten en dat willen we dus niet.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 18:24

Zuring met ragfork wil wel maar de grond moet niet te droog zijn, dan breekt de penwortel af. Dus even wachten tot er een lekkere bui gevallen is en de grond wat vochtiger.

streepjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:50

Als je met JKK Sint-Jakobskruid bedoelt, die kan je gewoon alle bladeren vastpakken en dan met wortel en al uit de grond trekken.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 15:52

Francis schreef:
Zuring met ragfork wil wel maar de grond moet niet te droog zijn, dan breekt de penwortel af. Dus even wachten tot er een lekkere bui gevallen is en de grond wat vochtiger.

Dank je voor de tip, omdat we een heel klein landje hebben sproeien we elke dag, samen met strookbegrazing en maar 2 uurtjes land houden we bijna de hele zomer gras. Ik zal de zuring eruit steken na het sproeien.

kwekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:09

Wij zijn al zeker 6 jaar bezig met het sint jakobskruid met de hand eruit te halen ( voordat het in bloei is) maar zonder succes. ( spuiten mogen we niet , natuurgebied)
Dit jaar de test met kunstmest en zout gedaan.
ik zweer nu bij zout, vooral erop doen , op het blad en de kern. werkt ook bij distel en zuring. ( kunstmest gaat , maar zout werkt beter bij ons)

Een echte aanrader.