Een eigen paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manou1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 15:35

@ Tammy_ Mag ik weten waar jij je paard gestald hebt? de huur voor de stalling lijkt mij voor het algemeen niet duur en als het ook nog in de buurt van Utrecht is .. is dat eventueel een goede optie voor mij! + dat er nog 3 binnenbakken zijn klinkt ook super!

p.s. bedankt voor je reactie!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 15:47

Ik sta er altijd van te kijken hoe mensen dat rond krijgen. Zelf zit ik net als de TS zonder paard, en maken de verzorg/bijrijpaarden die 'zin' naar een eigen alleen maar erger. Ik had met een vriendin het erover gehad samen een te kopen om de kosten te delen, ze wou er over nadenken... en vandaag belt ze dat ze een heeft gekocht samen met haar moeder (ik ben heel boos natuurlijk, blij voor haar.. maar ook erg kwaad)

Hoe doen jullie dat toch? hebben jullie de eventuele hoge dierenarts kosten mee gerekent (en spaar je hiervoor, of is het dier verzekerd)

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 15:48

ik ben 20 ga dalijk weer fulltime werken woon samen vanaf 30 april met mn vriend en heb 1 paard 2e komt er ook nog bij.
moet er veel voor laten of er wat harder voor sparen maar geniet elke dag van mn paard,
hij staat nu aan huis maar dalijk op een pension stal voor 140 euro excl musli/brokken en ikmoet zelf mesten.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 15:54

Ik werk 40 uur in de week, woon wel nog thuis dus dat maakt het kwa tijd wel makkelijker.
Ze staat op een pensionstalletje, waar ik zelf moet mesten en binnen/buiten zetten. (in de zomer 24/7 buiten) voeren word gedaan.
Ik vind het nu kwa tijd heel erg goed gaan, en als ik op mezelf woon zal dat natuurlijk minder worden.
Maar als ik alleen woon heb ik de tijd aan mezelf, en ga ik samenwonen dan zal ik waarschijnlijk ietsjes minder gaan werken.

edit: ik heb mijn paard niet verzekerd, ik heb een bepaald bedrag apart staan. Zouden de dierenartskosten in 1 keer hoger zijn dat dat (bijvoorbeeld door gebroken been of ziekenhuis in en uit constant door ongeneeselijk ziek) dan laat ik haar inslapen.

Marieke_K

Re: Een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 15:59

Het is maar net wat je er voor wilt laten (financieel gezien) en hoeveel tijd je er aan wilt besteden :) ik werk 32 uur en volg daarnaast nog in de deeltijd een masterstudie. Woon samen (koophuis) en mijn paard staat een half uurtje rijden van huis in volpension. Hier heb ik bewust voor gekozen omdat ik niet voordat ik ga werken nog even paarden van een ander wil gaan staan voeren. Maar dan gaat je stalling in de randstad wel richting de 300 euro. Per maand gaat er zo'n 400 tot 500 euro richting het paard (incl. stalling, wedstrijden, auto+benzine en sparen voor DA kosten).

Sparen voor onvoorziene dingen doe ik, maar geen enorme bedragen.. Dat vind ik zonde van het geld :+ Gewoon een nette buffer hebben dat je wel een DA kan bellen en eerste consulten/medicatie kan betalen.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 16:05

Marieke_K schreef:
Het is maar net wat je er voor wilt laten (financieel gezien) en hoeveel tijd je er aan wilt besteden :) ik werk 32 uur en volg daarnaast nog in de deeltijd een masterstudie. Woon samen (koophuis) en mijn paard staat een half uurtje rijden van huis in volpension. Hier heb ik bewust voor gekozen omdat ik niet voordat ik ga werken nog even paarden van een ander wil gaan staan voeren. Maar dan gaat je stalling in de randstad wel richting de 300 euro. Per maand gaat er zo'n 400 tot 500 euro richting het paard (incl. stalling, wedstrijden, auto+benzine en sparen voor DA kosten).

Sparen voor onvoorziene dingen doe ik, maar geen enorme bedragen.. Dat vind ik zonde van het geld :+ Gewoon een nette buffer hebben dat je wel een DA kan bellen en eerste consulten/medicatie kan betalen.

Je bent wel een hoop kwijt, maar je zit aan de randstad dus dat is begrijpelijk. (en ik had hetzelfde gedaan, paard gaat echt niet weg :D )

Ik doe hetzelfde als jij met een buffertje voor de dierenarts, gewoon een nette buffer (en nog klein beetje extra :P )

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 16:14

Ik krijg binnekort mijn allereerste eigen paardje. Aangezien dit mijn eerste eigen paard wordt, heb ik een paard onder de 1000 euro gevonden (14 jaar en verder prima paardje). Omdat ik dus een beginnertje ben wat betreft eigen paarde ga ik der in een weitje zetten bij een vriend zodat hij het ook meteen ziet als er iets mis is ofzo en hij kan haar verzorgen tijdens vakantie etc. betaal 55 euro per maand alleen aan de wei. Daarbij komen de hoefsmid en de wormenkuur nog kijken. In de winter komt daar het voer nog bij.
Ik ben 18 jaar en heb een bijbaantje waar ik minstens 150 pm verdien.
Ik houd nauwelijks iets over om leuke dingen te doen, alles gaat naar mijn paardje +sparen voor DA, maar daar doe ik het voor! Ik heb altijd al een paard gewild en nu kan dat eindelijk.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 16:14

En ik sta luxe :D Onder de rook van Rotterdam, iedere dag wordt er gemest, 4x per dag gevoerd, weidegang (ook s winters) stapmolen, paddock, 20x40 agterbergbodem baan, wasplaats en solarium. Daar betaal je ook voor. En die van mij moet iedere maand naar de smit, dat tikt ook wel aan, net zoals wedstrijden rijden :D

Voordat ik fulltime werkte heb ik wel goedkoper gestaan, maar tijd is al schaars en ik betaal dan liever voor het uitmesten en voeren dan dat ik het zelf doe :+

En ik moet een auto hebben, anders kom ik niet bij mijn paard :') Daar gaat ook veel geld naar toe.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 16:25

oooh dat mis ik wel op de stal waar ik sta, een solarium..dat zou ik echt graag willen hebben voor me paardje :) en kan ik zelf ook onder voor de warmte :D

manou1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 16:32

@ jacqueline93 Gefeliciteerd met je aankomende eigen paardje! ik ben erg jaloers! zoals jij ook al schreef, ik droom ook al jaren van een eigen paard en dan geloof ik ook wel dat ik er veel voor over heb qua geld en tijd.

Volgensmij heb je vrij geluk met je plek om je paard te stallen (de weide) want het kost niet veel voor het algemeen:)

Heel veel succes! en plezier natuurlijk!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:21

ik sta op de Zilfia's Hoeve in Houten, http://www.zilfiashoeve.nl :)
zal er wel bijzeggen dat ik een pony in een ponystal heb, een paardenstal kost 295,-

manou1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 17:33

@ Tammy_

Jaa dat dacht ik al! had gelijk even op de site gekeken:)

eszy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:58

Ik heb al een eigen paard vanaf mijn 14de (ben nu 25 en heb nog hetzelfde paard). Ik ben er natuurlijk heel blij mee, maar ik raad mensen wel af om een paard te kopen als ze nog zo jong zijn.
Toen ik 14 was zat ik natuurlijk nog op school en vriendinnetjes hadden ook een pony dus dat was allemaal heel erg leuk. Paard stond toen volpension, dus alle tijd voor het paard.

Maar als je ouder word krijg je ook andere dingen die heel belangrijk worden zoals vriendjes en bijbaantjes enzo. Dus minder tijd voor het paard.. in die tijd heb ik nauwelijks aandacht aan mijn paard besteed ;(

Nu woon ik op mezelf met mijn vriend, en werk fulltime van 9 tot 18uur en soms ook in het weekend. Mijn paard staat nu op een stal waar ik alles zelf moet doen, dus iedere dag ben ik na mijn werk nog tot ongeveer 21.30 of 22.00 uur bezig voordat ik even kan relaxen. En tussendoor dan nog snel eten.
's Winters is het voor mij bijna niet te doen om te rijden. Maar nu in de zomer maken de buitenritten wel weer een hoop goed.

Mijn paard kost me per maand:
100 euro stalling
+/- 30 euro hooi
+/- 20 euro stro
+/- 25 euro biks/muesli
en dan komen er nog hoefsmid/tandarts/ontwormingskuur/dierenarts kosten bij + nieuwe spullen.

Gemiddeld kost het me denk ik 200 euro per maand. En ik heb altijd zo'n 2000 euro apart staan voor onverwachte dierenartskosten. Daar kom ik verder niet aan.

Nu kan ik het wel betalen allemaal. Maar als ik straks kinderen wil, zal ik nooit (veel) minder kunnen gaan werken als ik mijn paard wil houden. Dus sowieso zal ik een hoop tijd missen met mijn kinderen in de toekomst.
Dat zijn dingen waar je als 14 jarige niet aan denkt, maar die later wel zeer belangrijk zijn. En dat voorkomt dus dat mensen een paard kopen en die dan toch maar weer verkopen omdat het allemaal toch niet zo goed uit komt.

Ik heb toen voor mijn paard gekozen en hij blijft dus ook bij mij.. en ben er tegen dat mensen een paard zo makkelijk weer weg doen alsof het niets is.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:04

Ik heb 2 paarden die volpension staan.
Maar voor veel lagere prijzen dan op Bokt vaak genoemd worden.
Dat bedrag wat Tammy noemt, daarvoor heb ik er dus 2 staan.
Ze worden elke dag uitgemest, gevoerd en buiten en binnen gezet.
Ik werk part-time en onderhoud ze zelf.
Veel geld voor shoppen enz blijft er niet veel over, maar dat geeft niet.
Ik geniet zeker zoveel van alles wat ik van de paarden terug krijg dan van een nieuwe broek ;)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:23

Silence schreef:
Veel geld voor shoppen enz blijft er niet veel over, maar dat geeft niet.

Dit is denk ik precies waar het om draait.. niet persee MEER geld hebben.
maar minder besteden aan andere dingen! :Y)

Er zijn mensen die €200,- per maand aan kleding of uitgaan uitgeven... ik geef dit aan mijn paard uit.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:32

Mijn ouders betalen de stalling voor mijn paard, die 24/7 in het land loopt. In die prijs zit dan wel ook alles: voer, vitaminekoek, hooi, wormenkuur, inentingen. Alleen de hoefsmid niet en de tandarts. Zelf betaal ik extra spulletjes zoals teugels etc. Hij staat 20 minuten fietsen weg. Verder werk ik wel om mee te betalen aan de stalling. :)

iristiamo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:39

Ik heb sinds september een eigen paard, was toen 16.
ik moet alles zelf betalen en ben nu ongeveer 150 per maand kwijt
ik sta wel heel goedkoop, 100 euro en dan moet je alles (zaagsel hooi voer etc) zelf kopen.
die stal is bij mij in de straat dus ben er binnen 1 minuutje.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:52

Ik heb 3 pony´s en een paard. We zijn gemiddeld zo´n 2½ u per dag bezig met de verzorging. We huren zelf een stal af, en moeten dus ook alles zelf doen. We hebben een vast schema en zo loopt alles op rolletjes. We betalen € 87,50 per paard excl hooi en stro. Verder krijgen mijn paarden niet veel bij kwa krachtvoer, alleen vitaminekoeken. Natuurlijk ook nog hoefsmid, wormenkuren e.d.

Ik vind het fijn om alles zelf te doen, en zou dus ook niet snel volpension gaan staan.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:11

ik lees niet veel verhalen van mensen in dezelfde situatie als ik. Ik werk 20 uur per week, vriendlief fulltime. We hebben een koopwoning en drie opgroeiende kids (19-15-9) die veel geld kosten.
Ook ik zou graag een eigen paard willen maar ben bang dat het te grote aanslag op ons budget zal zijn en ook een aanslag op onze tijd. De tijd die ik aan het eventuele paard zou besteden gaat hoe dan ook ten koste van iets: het huishouden, de kinderen, mijn vriend, mijn gezin. Hierdoor twijfel ik erg. Onze jongste is, net als ik, ook helemaal gek op paarden, dus zij zou het alleen maar leuk vinden. De twee oudsten en mijn vriend geven er niks om.
Ik ben er nog niet uit......

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:12

ik zeg doen, paard kost veel geld en tijd. Maar het is mijn hobby en als ik dat lieve hinnekje hoor weet ik waar ik het voor doe :D
Laatst bijgewerkt door Anne_mieke88 op 19-04-11 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:12

Anne_mieke88 schreef:
ik zeg doen, paard kost veel geld en tijd. Maar het is mijn hobby en als ik dat lieve hinnekje hoor weet ik waar ik het voor doe :D

gracita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:32

Ik zou het besluit inderdaad ook laten afhangen van de hoeveelheid beschikbare tijd die je hebt in combinatie met de stalling die je je paard dan moet bieden (hoe minder tijd, hoe duurder de stalling omdat je paardje dan de verzorging krijgt die hij nodig heeft).
Ik kan zelf helaas ook niet de gewenste hoeveelheid tijd aan m'n paardje besteden (of iig de tijd die het paard verdient en nodig heeft), dus wordt ze verzorgt... als die mogelijkheid er niet was, dan had ik geen paard genomen....

gracita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:36

andere optie is natuurlijk een bijrijder/ster of verzorger/ster, maar dan moet je natuurlijk wel heel zeker weten dat die persoon betrouwbaar genoeg is en niet ergens afhaakt....

Rienie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:59

Hoi,

Ik heb 1 paard, die in volpension staat!
Ik werk namelijk elke dag(op de zondag en maandag na), maak 40 uur in de week...Ben savonds om 6 uur klaar met werken en dan gauw ff eten om door naar stal gaan!
Daar ben ik dan vaak de hele avond, (tot half 11 zo'n beetje)
Ik rij haar zo'n 5 keer in de week en op zaterdag mag ze altijd lekker los in de bak!Vaak gaan we ook nog 1 keer in de week longeren!
Ze komt geregeld op wei, samen met een vriendje!Dat is alleen wel helaas op de dagen dat ik vrij ben!Omdat ik geen tijd heb om ze zelf smorgens erin te zetten en de wei is niet meteen naast de stal.(is klein stukje lopen)
Maar ze geniet wel heel erg als ze een paar uur de wei in mag!
Zo 1 keer in maand rij ik dresuur wedstrijden met haar!Ook super leuk!

(Dit is wat ik normaal met haar doe!Nu heeft ze helaas een zware blessure gehad en is ze aan het herstellen!Ze heeft een maand op stal gestaan, mocht helemaal niks en nu mag ze eindelijk weer 2x per dag 5 minuten uit haar stal, om een paard rondjes op de verharde weg te lopen! Dus nu moet ik smorgens eerder mijn bed uit, om vroeg op stal te zijn om met haar te lopen!
Ik vind het helemaal niet erg om te doen, want je ziet haar gewoon elke dag opfleuren als ik eraan kom en we weer een rondje mogen lopen!Nu maar hopen dat alles weer goed komt! +:)+ )

Kwa geld is het goed te doen, woon nog thuis, dus weinig kosten verder!

Groetjes Rieneke!

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 13:04

Het ligt er echt heel erg aan wat jij je paardje wilt bieden.

Ik heb bijvoorbeeld 2 paarden die ik zelf betaal. Ik sta bij een boer met vriendinnen samen. Onze paarden hebben 3 grote weilanden waar ze elke dag te vinden zijn. Ook in de winter staan ze elke dag buiten. Voeren en binnen en buiten zetten, mesten moeten we zelf doen. Ik werk fulltime, volg een opleiding ernaast maar ga toch elke dag naar mijn paarden om te voeren o.a. Hierdoor is het natuurlijk wel een stuk goedkoper dan wanneer je op een volpension staat. Het is maar net wat je zelf kiest.

Voor je er echt over gaat nadenke4n of je een paardje gaat kopen zou ik eerst uitzoeken wat je je paard kan bieden. Maar ook het uitzoeken van dit alles kan heel leuk zijn :)

Succes!