Paard van stal naar 24/7 op weiland - hoe aanpakken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 13:05

De mijne (KWPN'er, jarenlang stalpaard geweest) is afgelopen najaar van 23/7 op stal naar 24/7 op paddock met schuilstal met een "kudde" gegaan. Niet de ideale timing natuurlijk (maar ja, begon nou eenmaal 1 oktober aan een nieuwe baan aan de andere kant van het land en ik ga dat peerd niet binnen een half jaar 2x van stal laten wisselen :) ) en ik zag in het begin ook behoorlijk op tegen de overgang voor haar, met name omdat het een schimmel is die jarenlang veel in de was is gegaan en haar huidvet dus helemaal weg was. Ze is tijdens een paar dagen dat de weersvoorspelling goed was gewoon meteen volledig overgezet naar buiten en dat is heel erg goed gegaan, geen enkel probleem. Een aantal weken later toen het ineens veel kouder en vooral natter werd bleek ze zichzelf niet droog te kunnen houden (vacht niet waterdicht genoeg :(:) ) dus is er een 0grams regendekentje op gegaan. Ze maakte o.a. daardoor wel maar weinig wintervacht aan dus met de zware vorst heeft ze nog 200 gram opgehad omdat ze het duidelijk te koud had met nat weer, ondanks onbeperkt goed ruwvoer. Inmiddels staat ze alweer een dikke maand bloot (na 2 weken 0grams of zoiets ertussendoor), en als het allemaal goed blijft gaan blijft ze volgende winter zoveel mogelijk zonder deken.

Bij ons op stal zie ik dat het prettiger voor de paarden is om 24/7 op de paddock in de groep te staan dan 's nachts op stal, bij de altijd-buiten paarden zie je eigenlijk geen dikke benen en dergelijke bijvoorbeeld.

Zou het iig gewoon proberen en goed in de gaten houden hoe ze zich voelt, een deken erop leggen o.i.d. is gauw gedaan. Mijn paard gaat in elk geval nooit meer op stal als het aan mij ligt, beest is zielsgelukkig buiten in de groep :D Zelfs met -15 en een berg sneeuw tussen haar oren wanneer ik zelf het liefst niet onder mijn dekentje op de bank uit kom :P