blessures; die van jezelf dan...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 15:07

Haha, prachtig topic! Echt wat voor mij, nou, heb je even?

-Blijvend verminkte teen door een bijrijdpaard wat het leuk vond iedere keer die teen te pletten, daardoor een nagel die 1x per 1.5 jaar verwijdert moet worden omdat deze niet meer gewoon kan groeien en de teen verkeerd om in gaat.... Kevin heeft er ook een handje van om die teen te pakken dus voor mij alleen nog schoenen met stalen neuzen!

-Gebroken neus, Kevin is vrij groot, ik stond naast hem, hij gooit zijn hoofd met een rotgang omhoog en met een klap weer omlaag op mijn neus.......

-nogmaals gebroken neus, nu de andere kant op, kevin komt met een klap onder mijn neus, verschoven neusbotje (neem aan van mij...erug prettig gevoel ) gelukkig niet helemaal mijn hersenpan in geschoven, anders zat ik hier nu denk ik niet meer.

-Vele kneuzingen omdat Kevin in het begin vrij vals was, hij beet en trapte nog wel eens.

-Gebroken elleboog, weer Kevin, die mij dwars door een deur heen trok, deur gaf redelijk mee, deurpost en elleboog niet......

-Meerdere hersenschuddingen omdat het hoofd van Kevin nou eenmaal veel harder is dan dat van mij en Kevin weet dat dus......

-Gebroken pols, ik breek wel vrij makkelijk, heb zelf artrose, zal daar wel wat mee temaken hebben. Kevin stond op de poetsplaast en hij kan niet vast staan (=een hanger) ik heb het touw los door de vastzetring gedaan om te kijken of hij daar ook op zou reageren (hing dus gewoon los) en jawel, meneer gaat meteen in zijn achteruit, waarom weet ik niet maar ik probeer meteen het touw te pakken en kom met mijn hand door de lus van de lijn en wordt fijn door 800kg paard met mijn pols de ring in getrokken. Toen ik nog net alstjeblieft kon piepen kwam hij weer naar voren maar ja, het was al gebeurd, heb in het ziekenhuis heel wat uit moeten leggen want ze snapte er niets van Haha!

-gebroken middenhands beentje, Kevin vond het nodig om in mijn hand te bijten en deed dat zo hard dat hij krak zei.

-Chronisch ontstoken schouders, rijden is blijkbaar te zwaar voor mijn schouders (nou ja, Kevin is een hanger/puller, denk dat het daar door komt) Heb hier doorlopend fysio voor maar gaat nooit meer over.

-meerdere gebroken ledematen waarvan ik niet eens meer weet hoe het gekomen is, maar allemaal met Kevin......

-Vorig jaar een ongeluk gehad met mennen met Eirian, resultaat, huid+vlees op gehele rug op het asfalt achter gelaten, idem bij rechter onderarm (is overigens mooi genezen, zie je bijna niets meer van), gekneusde ruggengraat, gekneusde spieren in mijn rug (ik mag eigenlijk nog steeds niet rijden), zware hersenschudding, huid van voorhoofd op een boom achter gelaten en een, naar later bleek, gebroken enkel (dachten eerst dat hij gewoon gekneusd was) o ja, linker arm toen ook nog gebroken, maar ik loop weer en kan bijna alles weer! (Zaterdag voor het eerst weer op Kevin gezeten)

-paar weken geleden nog een fikse trap van Eirian gehad (was niet op mij gericht, stond toevallig op de verkeerde plek Haha! ) en nu een gescheurd bot in mijn rechter onderarm en een gescheure spier (vooral die spier is pijnlijk)

En? vinden jullie paarden nog net zo leuk als ik????? Haha! OK dan!

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 15:22

Dat jij nog leeft?? Ach gut

Bij mij is het allemaal niet zo erg, gewoon de standaard dingetjes Haha!

- hersenschudding (maar ik had mijn cap wel netjes op)
- gekneusde duim
- gekneusde pols
- verder wat kleine wondjes, schaafwondjes, krasjes, blauwe plekken enz.

bloemkooltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 15:23

goh wat toevallig, een topic over letsels nav paardrijden... oke hier gaat ie Haha!

- allereerst diverse kneuzingen van polsen en enkels doordat er zo nu en dan ook manegeponies zijn die NIET makkelijk zijn Haha!
-schrammetjes, blauwe plekken, blaren..
-gebroken of gekneusde neus: liep tegen de plank op die boven de staldeur van een veulen was getimmerd.. en ik zag m niet op tijd Frusty
-sleutelbeen gebroken nadat mijn pony in het land ervandoor vloog, ik keek achterom omdat ik mijn moeder ook zag rollen (ofzo..) en net op dat moment ging mijn pony de bocht om.. dit was een week voor de zomervakantie..
-anderhalf jaar geleden ben ik in het bos van mijn pony gevallen, letsels: zware hersenschudding, schedelbasisfractuurtje, gescheurd trommelvlies, pijnlijke kaak (die nu steeds op slot schiet), en enkelbanden gescheurd
-6 week geleden: viel de ochtend van mijn eerste boktrit van mijn pony af Boos! recht op mijn stuitje (en vlak naast een boom Scheve mond ). stuitje ZWAAR gekneusd.. heerlijk ingepland want moet 2 dagen daarna afrijden en 3 dagen daarna op vakantie. dit is nu 6 week geleden en ik reken erop dat ik pas weer in januarie kan fietsen en paardrijden Scheve mond

op de een of andere manier val of bezeer ik mezelf ook altijd in of vlak voor de vakantie

moet zeggen dat ik maar niet alles lees wat bij jullie staat. krijg de rillingen bij het idee wat je allemaal wel niet kan gebeuren als je paardrijd nou ja: niet denken maar doen Haha!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-03 15:30

Toch wel gevaarlijk niet? Ik geloof dat ik deze topic niet laat lezen aan mijn vriendje. Dan krijgt hij helemaal de stuipen. ik bedacht later dat ik ook nog een aantal dingetjes vergeten ben. Maar dat was dus te verwachten met mijn hoofd.
Arm uit de kom, Zadel vast blijven houden terwijl je er afvalt.
Gekneusde ribben
Striemen en schrammen van takken
Blauwe nagels
Stro stof in mijn oog, een week lang tranen en en een dik oog
* Vriendjes zijn?

Nadiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 16:00

hmmm,
hersenschudding, beet in bovenbeen, blauwe/gekeusde tenen, beet in borst (AUW), blauwe plekken, verlamde spieren ( onder paard blijven hangen en deze liep door, na een paar rare uitwijkingen), verder eigenlijk niet zoveel pech, dit alles is gebeurt over ca 18 jaar paardrijden, dus valt best wel mee.
Zeker als je rekent wat voor rare capriolen ik al heb meegemaakt met springen, dressuur, voltige en SGW.

silleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 16:10

2x mijn elleboog gebroken (1x links en 1x rechts Verward )
verschillende hersenschuddingen
onlangs nog een gekneusd bekken
verschillende keren gebeten (laatste keer zag mijn hele bovenarm blauw, zwart, rood,... Huilen )
en voor de rest wat kleine kwetsuren

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 16:30

*aaarrhhhggggg* hebben jullie ff:

* enkel gebroken
* ribben gebroken en gekneusd (erg veel *au*)
* schouder gekneusd
* trap op bovenbeen (verschillende keren)
* blauwe tenen, gebroken tenen enz.
* gescheurde enkelbanden
* gebeten door een hengst, heb ik nu nog een onderhuids bult van, 3 jaar later, gaat nooit meer weg
* nagel van m'n grote teen af (kalknagel voor teruggekregen)
* sleutelbenen beiden zeker 5 x gebroken, laatste keer fout aangegeroeid, heb ik dagelijks last van
* ego zwaar gedeukt
* neus gebroken met springen met toen nog een veilige ouderwetse cap, toen hadden ze nog geen goedgekeurde veiligheidshelmen
* vinger gebroken met beugels op maat maken tijdens het rijden en er bovenop gaan zitten (heeeeel dom )

en ik zal nog wel iets vereten zijn.....

Maar ik zit al wel 35 "in" de paarden, dus ik mag wel een lange lijst hebben ...... Schijnheilig [/list]

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 16:41

jeeejtje wat een ongelukken lees je zo!!! poeh! dan heb ik zeker geluk !!

Heb dus nog nooit iets gebroken ofzo, en de dingen die met paarden gebeurd zijn (in ongeveer 14 jaar) zijn ook niet van zeer ernstige aard (op mn vage knieen na - nou ja, ernstig)..

* getrapt op mn kuit: mega grote blauwe plek

* gebeten op mn neus, gelukkig niet door, maar oppervlakkig, werd alleen wat geel (en dik).. hihi keek errug uumm apart..

* 2 x met paard onderuit gegaan (een keer in de hindernis dat ze er vlak voor struikelde) met mij dus onder t paard, dat vonden mn knieen niet echt geweldig, want die lagen er of onder of verdraaiden zich (een beetje apart).
En dus heb ik nu nog regelmatig erg veel last van mn knieen (kan niet te zwaar tillen, niet te lang lopen en stappen (uitgaan) gaat op gegeven moment ook niet meer, willen mn knieen niet meer meewerken).
Fysiotherapie maakte t alleen maar erger dus hielp ook niet.. Dus nu maar soms even rustig aan als het teveel is.. (springen is ook al zo'n goed plan.. not!)

Maar verder nix mis met mij Lachen

passie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 16:41

Ik heb er nog niet zo veel (gelukkig) maar wat ik heb gehad heb ik wel iedere dag last van
Rug gebroken ´´lief´´ manege paardje waar ik een parcoursje mee moest springen ik had geen een hindernis genomen of ik lag er al langs met mijn rug op de punt van een houten biels *auw* en tegenlijkertijd met mijn kop tegen een paal gevolg- rug gebroken en een hersenpudding

laatst een gekneusde knie dat kwam omdat passie heel hoog bokte en ik vloog eraf maar hoe dat dat komt van mijn knie I dont know
op blaren blauwe plekken enzo na was het dat

Matti90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 17:07

ik heb gelukkig nog niet zoveel meegemaakt als sommigen hier..ben trouwens ook niet zo vaak gedondert..in die 10 jaar die ik nu rij...
heb wel een keer een flinke trap gehad van een paard in mijn rug en been..daar lag ik op de grond..van ellende in elkaar gestort..verder is het me al tig keer in de rug geschoten met springen..die knol van me springt ook zo houterig..(zijn we aan het werken hoor)..en m'n been is ook al best vaak achter een boom blijven hangen...en altijd de rechter..

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 17:10

ben vele, vele malen gevallen en gelanceerd in de ponylessen, maar wonder boven wonder bleef het altijd bij blauwe plekken, spierpijn, schrammen en vieze kleren.
van sharir ben ik 1 keer gekletterd en dat resulteerde gelijk in een flink gat in mijn knie
dingen als door je enkel gaan met longeren, op tenen staan, kopstoten, trappen enz zal ik maar niet allemaal opgaan noemen, want die weet ik alemaal geneens meer. nog wel dat een shethengstje me een keer een flinke mep verkocht met zijn achterbenen, maar het was zo'n ukkepuk dat ik het bij een blauwe plek bleef Haha!

zelf heb ik dus nooit echt ernstig letsel gehad, maar ik heb wel m'n vriendin 5 jaar lang een zere knie bezorgd met sharir, dat was inclusief 3 operaties (2 kleine en 1 grote), veel fysiotherapie, vele pijnstillers, niet kunnen sporten en slapen en verder alle romslomp die bij een kapotte knie komen kijken.
dat kwam door 1 banketstaaf spongetje die sharir op zij maakte toen opeens een hond uit de bosjes schoot. ik zat er op, en zij fietste precies klem naat me Scheve mond
gelukkig is het nu eindelijk over, maarja van je 13e tot je 18e veel dingen moeten laten en steeds maar pijn hebben, dat gun je niemand en ik voelde me er toch best wel banketstaaf onder. kzeg nu ook altijd als iemand mee fiets dat ze niet te dicht naast me moeten fietsen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 19:53

mmm... kom ik aan...1x hersenschudding..tijdens het opstijgen! knol wilde niet stilstaan dus ik vloekte @#!?!! ze gooit haar hoofd omhoog tegen mijn oog! 1x teennagel eraf toen mijn 1.78cm veulen erop ging staan en onlangs vel van mijn middelvinger eraf toen een mountainbiker mijn veulentje van 1.78cm omver probeerde te bowlen, ik eraf viel en aan de teugels bleef hangen totdat het voor mij duidelijk was dat ik haar toch niet met 1 vinger van mijn linkerhand zou kunnen houden terwijl ik op de grond lag....dat na 22 jaar lang elke dag paardrijden is niet slecht toch ?????

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 20:15

kapje van mijn elleboog gebroken dmv val, lucht uit de longen geslagen dmv val en een trap (zat jaren tussen), diverse blauwe plekken en spierpijnen door vallen.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 20:16

Goh, als je dit leest dan ga je nadenken, he T@nj@??? Bij mij valt het ook wel mee dan, maar ik heb een ding wat verder niemand heeft!!!

- Een Golfarm: arm door teugels en mn vorige pony begon met hoofd te schudden

- 3 weken terug hersenschudding door trap tegen mn hoofd. zat mug onder haar buik en ze trapte ernaar, ik keek naar een wondje op zn been..

- Eerdere hersenschuddingen door vallen

- Tanden door lip door tegen hoofd aan knallen en kopstoten

- Gekneusde ribben, pony schoot altijd met giga vaart op hindernis af en stopte dan meestal, je werd gelanceerd en ik kwam standaard met ribben op de hindernis

- Gekneusde pols, enkel, arm.....

- Zere tenen, 6x achterelkaar zelfde teen gekneust

Veel blauwe plekken, blaren etc..maar nog nooit iets heel ergs. Golfarm gaat nooit meer over, heb er nog wel last van maar valt wel mee

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-03 22:54

Eigenlijk zouden we gevarengeld moeten krijgen, toch?

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 23:14

ehh niets Verward op wat blauwe plekken enzo na dan Lachen

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 23:21

Ik heb ook al wat ongelukjes gehad Haha!
*Toen ik nog op de manege reed, heb ik niet zoveel gehad.
Ben wel vaak gevallen, maar mijn kont kan veel hebben Bloos
De ergste keer met letsel was toen ik een paard reed die eigenlijk niet geschikt was in de lessen. Ze kon absoluut niet met andere paarden overweg en in een drukke les is dat niet zo slim. Ik reed haar een aantal keer in de week en bracht haar uit op wedstrijden, ze was echt superbraaf. Ze kon heel gemeen bokken en beet trouwens ook als je haar wou pakken (ik had daar weinig tot geen last van, maar dat is gewoon de manier van benaderen). Ik was aan het galoperen in de bak, toen er een pony in mijn baan schoot. Mijn paard helemaal over de toeren en heeft 5 minuten als een rodeopaard door de bak staan crossen.
Op een gegeven moment hield ik het niet meer en heb me laten vallen. Klapte 10 meter verder tegen de grond, op mijn zij. Ik had wat ribben gekneusd en 2 gebroken. Ben wel weer opgestapt en doorgegalopeerd, omdat ik boos op der was. Stapte weer af en ging van de pijn finaal tegen de grond. Dat is nu 3 jaar geleden en heb nog steeds een blauwe plek in mijn zij.
* Rij thuis meestal zonder zadel en mijn paard gleed uit onder het viaduct, ben toen met mijn hoofd op een betonnen muur gevallen en klapte toen op de grond. Had een zware hersenschudding en een dubbelgeklapte long...dat was dus ritje ambulance Scheve mond
* Brechje heeft als 2 maanden oud veulen en als 4 maanden oud veulen mijn hand gebroken. Was maar liefst net 3 dagen uit het gips Haha!
Ze wou een andere kant op dan ik
* Brechje is vreselijk goed in voetpletten. Mijn nagels zijn op dit moment allemaal blauw. Bij mij duurt dit altijd lang, want ik heb een nierprobleem... regelmatig dus gekneusde voeten, hielen, enkels en tenen Cool
* Truus heeft het wel eens in haar bol en begint dan opeens keihard te rennen en met zo'n paard kun je alles beginnen, maar niet als ze er geen zin in hebben. Ik reed zonder zadel en mevrouwe had zo'n bui en vond het nodig om een noodstop te maken, waarbij ze opeens naar rechts sprong...en ik ging linksaf. Viel met mijn hand in een stalen buis, waardoor ik mijn vingertoppen kwijt was Huilen dat doet erg pijn!
* Brechje is wat wild onder het zadel en klap regelmatig dubbel..mijn rug is dus niet helemaal joffel en daar heb ik dagelijks last van op dit moment
* Truus at van een giftige boom en was iets sneller dan zij, dus trok alles er weer uit...maar op dat moment zat mijn nagel dus tussen haar kauwende kiezen.........nagel er geheel af Scheve mond
* Brechje vind het nodig met haar 900 kilogrammetjes, het hek dicht te duwen, terwijl ik net bezig was om het open te krijgen. Mijn hand tussen het sluitingsoog van het ijzeren hek. resultaat: vingers met doorgesneden pezen en spieren. Ze hebben veel kunnen maken. Mijn linkerpink is alleen niet zo buigzaam, omdat mijn spieren niet zo goed functioneren Verward Maar heb er verder geen last meer van OK dan!

dat was mijn rijtje zonder de blauwe plekken, snijwondjes, schaafplekken die paardjes nog meer aanrichten! Maar ze blijven onmisbaar Lovers

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 10:43

*Lichte hersenschudding (gelukkig had ik mijn cap op anders had het ietsje erger afgelopen Scheve mond )

* De nodige blauwe plekken, blauwe tenen en spierpijn...

*Litteken op mijn arm van een manegepony, ik liep langs terwijl iemand anders die pony net op dat moment aansingelde...*hap* zo in mijn arm dus.

*gekneusde heup na een val van een paard.

*Verrekte nekspier nadat ik tegen de bakrand aangelanceert was...

*Pony hapte in mijn duim in plaats van de appel die ik beet had...nagel kon er meteen helemaal af...erg prettig gezicht Schijnheilig

Hopelijk blijft het hierbij hihi Tong uitsteken

surferken42

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 11:03

Nog niet zoveel gelukkig,
enkel pijnlijke beenspieren en één keer
tijdens het jumpen... vallen en Huilen aan knie lol.
Ook eens een harde slag in m'n nek en tegen m'n hoofd gekregen,
gelukkig heb ik een zééééééééééééééééééér goeie cap !! Haha! Haha!
of ik had een schedelbreuk peis ik want was super super harde klap.
Maand geleden bijna een gebroken teen ook, maar gelukkig
maar bij een serieuze kneuzing gebleven *LOL* .

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 11:33

HAHA? surferken, en nog te zwijgen van de blijvende hersenletsels. Grapje . Ik heb vroeger mijn dijbeen eens verokken bij een steigerend paard waar ik eerst 3 x van gevallen was bij het proberen van amazonezit, heb al serieus veel hoefjes op mijn teentjes gehad, heb van bokkend paard gevallen dat bang was van vlag, we waren aant oefenen voor een stoet= zéér pijnlijke rug. En voor de rest.... gewone valpartijen, zonder ernstige dingen. Heb trouwens nog nooit iets gebroken! Pling

yourangel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 11:43

Voor zover ik me kan herinneren:

-verdraaide knie
-3 gekneusde ribben
-waarschijnlijk een ingekapselde bloeduitstorting omdat m'n paard op m'n voet ging staan
-gekneusde kleine teen
-en heeel veel schrammen, blauwe plekken en kleine wondjes

Gelukkig heb ik nog nooit echt wat gebroken door paardrijden....

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 11:54

Ik moet afkloppen dat ik in mn hele leven nog nooit wat gebroken of gekneusd heb gehad! Alleen maar blauwe plekken, en nog geen eens erg veel.
Zelfs nog geen een gaatje in mn tanden, ook niet in mn melktanden!! Schijnheilig Zal wel sterke botten en tanden hebben! Pling

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 11:58

Goh, als ik lees wat de meesten allemaal gehad hebben... Scheve mond Nou nou, ik mag wel van geluk spreken. *LOL*

In de 13 jaar dat ik rijd ben ik zo vaak van een paard gevallen, dat was gewoon niet meer bij te houden. Schijnheilig Ik denk dat ik best in het gueness book of records (of hoe schrijf je dat) kan.

En het enige letsel dat ik ooit gehad heb:
Een rare deuk in mijn teennagel, maar hj is er alweer bijna uitgegroeid. (kwam van een lomp paard die erop ging staan. Huilen )
twee keer een licht gekneusde pols, (beetje dom jezelf op proberen te vangen, heeft een leuk effect op een bevroren grond).
En een keer een licht gekneusde heel erg blauwe enkel met een heel mooi ei erop. *LOL* (kwam van een trap van een pony die de pony waar ik op zat wilde trappen maar MIJ dus raakte. Boos! )

Niet zo spectaculair allemaal dus. Ik ben twee keer over de kop gevlogen en ik heb er nooit wat aan overgehouden. ook de pony's waar ik op zat niet. Ik heb gewoon een beschermengeltje. Clown (of een goede valtechniek natuurlijk *LOL* )

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 12:18

.
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 06-11-24 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 12:18

- gebroken elleboog doordat ik tegen een boom vloog
- pijnlijke wreef doordat een 2x een paard op dezelfde plek gesprongen was, er zit een raar bobbeltje dus ik denk dat het niet helemaal meer goed zit daar in mn voet
- pijnlijke ribben & nek na een lancering
- natuurlijk blauwe plekken en spierpijn (2jarige die zich losrukt enzo)
- pijnlijke kaak na een kopstoot
- blaren om mn handen (longeren en paard dat de trailer uitvliegt)
- een gebroken enkel nadat Nacino van een auto schrok, de sloot nam en een bokparade begon richting prikkeldraad, tijdens mijn noodsprong landde ik dus verkeerd...