Rijbak aan huis.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 19:15

Afbeelding

zoiets vindt ik wel wat, heeft iemand hier ervaring mee? (zoiets)

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:57

wauw :wow: dat is echt een hele mooie strakke bak!!
daar zou ik zeker voor gaan.. maar dat vergt wel heel wat werk..
Goede ondergrond bewerking.. dat het goed egaal is..en vooral goed aangestapt (getsie kan even niet op het woord komen wat ze daarvoor gebruiken) want grond wil nogal snel verzakken..
daar heb je wel echt professionele hulp bij nodig om de ondergrond goed stevig en geschikt te maken.
Ik weet niet of jullie een budget hebben? maar deze bak gaat denk ik wel aardig wat in de prijzen zitten :D

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:03

Ik heb al jaren een rijbak. Aangelegd op de bestaande ondergrond die we niet hebben beroerd. Daarboven zon 20 cm plaatzand. Ondergrond is klei en veen. Mooie strakke bak die goed te rijden is geen plassen. Laatst 45 kuub zand laten bijkomen inclusief een hele dag een kraan € 900,- Als je iets regelt met een grondverzetbedrijf hoeft het niet zo duur te zijn. Geel zand zou ik nooit doen omdat die bak altijd zwaar blijft om te rijden

xJasmijn

Re: Rijbak aan huis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 20:08

Wij hebben een zand ondergrond. (wij wonen in brabant, bij eindhoven)

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:23

Wij hebben geel zand op laten graven, dus de grond omgekeerd. Onze bak kan vrij mul zijn maar weer niet zo mul dat ze er helemaal in weg zakken. Wij hebben een sproei installatie om de bak heen. We sproeien met grondwater dus dat kost niet veel. Voordeel van onze bak is weer dat het veel water kan hebben. Met ons hollandse klimaat hoefden wel helemaal niet zoveel te sproeien. Ik zeg hoefden omdat het nu ook al een hele poos droog is geweest.

Volgens mij waren we voor 1000 euro (incl sproei installatie) wel klaar.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:39

De bak waarin ik rijdt is ook gekeerd en dus zavel(zo noem je dat toch??) ligt boven. Maar de bak is met veel regen en slepen goed te doen maar met droog weer is hij vrij zwaar. De rest hebben ze omheind met hout. Als de bak net gelijk gelegd is dan is het ook heel goed te doen maar helaas ontbreken daar de de middelen nog aan dat hopelijk gaat veranderen. Op het moment zakken de paarden met de gehele hoef in het zand.
Maar ik denk dat bij goed onderhoudt dus sproeien en gelijk leggen je er een hele goed bak aan hebt.

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 16:40

Oke! :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:43

GMekkes schreef:
3000,- kom je helaas niet ver mee.
Ik denk dat je het beste kunt doorsparen of de grond laten keren door een kraan.
Zand laten aanvoeren is duur, reken minstens 10 euro per kuub.

Ligt aan het zand en het jaargetijde, het kan voor veel minder.
De boel keren is meestal niet de slimste oplossing, dan is je bovenlaag heel zwaar en je onderlaag zo dicht als beton dus wanneer het regent heb je heel snel plassen staan.

Als je weinig budget hebt kun je denk ik nog beter drainage onder je grasland aan laten leggen en daarop rijden, heb je er dubbel plezier van.

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 17:12

Ja, we willen zoiezo drainage. maar kun je dan niet gewoon een laag zand erover heen doen?

Hilly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:13

Ik weet heel goed zand..
het kost aardig wat maar dan
heb je ook echt goed zand ;)
http://www.agterberg.com
ton agterberg
die leveren ook zand aan paardenwedstrijden ed.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 17-04-11 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Telefoonnummer verwijderd.

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 17:14

Ja, die site had ik ook al te zien.. :P dat zal ook wat kosten haha! :=

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:38

xJasmijn schreef:
Ja, we willen zoiezo drainage. maar kun je dan niet gewoon een laag zand erover heen doen?

Tja, alles kan natuurlijk. Maar of het verstandig is ligt echt aan het type zand wat je erover heen gooit. Als je er heel fijn zand overheen gooit gaat een drainage weinig toegevoegde waarde hebben. Een goede bak is opgebouwd uit heel veel lagen, met o.a puin en diverse soorten zand / grond. Dit allemaal om de waterstroom van regen goed af te voeren richting de grond op een langzaam tempo. En daarnaast de bak lekker te houden voor paarden (dus niet wegzakken of te zwaar). Je zei eerder dat je een zand ondergrond hebt, dus hierdoor zijn lagen extra belangrijk. Misschien kun je de bak eerst een stuk afgraven (de diepte in) en er dan puin of iets dergelijks ingooien (iets wat gemakkelijk water doorlaat), en dan een goede laag zand erover. Vanaf hier is het natuurlijk niet te beoordelen of drainage iets gaat toevoegen. All weather tuft is ook een oplossing, is een stuk minder duur dan Agterberg en neemt ook goed water op. Dit kun je gewoon mengen met het zand en dan wel draineren (het tuft helpt als het ware mee water op te nemen en laat dit ook weer los).

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 21:22

Okee! :)

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:15

anneliesdj schreef:
Ligt aan het zand en het jaargetijde, het kan voor veel minder.
De boel keren is meestal niet de slimste oplossing, dan is je bovenlaag heel zwaar en je onderlaag zo dicht als beton dus wanneer het regent heb je heel snel plassen staan.

Dat ligt er maar net aan hoe diep je het af laat graven en wat daar weer onder zit. Wij hebben een laag van 20 cm zwart zand en daaronder zit alleen maar geel zand. Onze bak kan heel veel water hebben. Nadeel dus bij droog weer dat het mul is maar daarvoor dus de spoei installatie. Welke bak is nou altijd goed zonder dat je er wat aan doet? Die bakken zijn bij droog weer goed maar kunnen vaak niet veel water hebben.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:33

xJasmijn schreef:

Dat kan prima maar of je dan een goed begaanbare bak hebt ligt heel erg aan het zand wat je erop doet, op watvoor grond jullie wonen, hoe hoog het waterpeil staat (in de winter) en hoe de omgeving is (weide's rondom, gebouwen ed).
Dus voor je zoiets doet kun je beter eerst dergelijke factoren bekijken anders is het weggegooid geld.

Ik heb inmiddels al handenvol rijbakken gezien die ogenschijnlijk goed aangelegd zijn maar waarbij geen rekening is gehouden met de ondergrond en omgeving wat de bak in de winter vaak onbruikbaar maakt.
Zorg dus wel dat je weet wat je doet, ook wbt de drainage ed, lijkt simpel maar je kunt er een hoop mee fout doen.

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 15:40

Odessa1 schreef:
Wij hebben geel zand op laten graven, dus de grond omgekeerd. Onze bak kan vrij mul zijn maar weer niet zo mul dat ze er helemaal in weg zakken. Wij hebben een sproei installatie om de bak heen. We sproeien met grondwater dus dat kost niet veel. Voordeel van onze bak is weer dat het veel water kan hebben. Met ons hollandse klimaat hoefden wel helemaal niet zoveel te sproeien. Ik zeg hoefden omdat het nu ook al een hele poos droog is geweest.

Volgens mij waren we voor 1000 euro (incl sproei installatie) wel klaar.

Dat is niet veel nee.

vinnykelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 15:48

Wij hebben ook een 20 X 40 rijbak aan huis. De bodem heet volgens mij "all weather tuft" ik kan het hele jaar door buiten rijden.. het bevriest s´winters niet.. en het is ook na een flinke bui niet nat, en je hebt er ook bijna geen omkijken naar, af en toe een keer gelijk trekken. Ik vind het heerlijk spul.. Het is ook niet zwaar voor de paarden. Het is volgens mij ook niet zo duur om te laten leveren.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:16

Ik heb een aantal jaren geleden ook een rijbak gekregen.
De ondergrond is eerst door het loonbedrijf gefreesd, dit had niet gemoeten.
Daarna hebben we er iets meer dan 100 m3 woudzand opgekregen (geel zand).
Onze bak is niet gedaineerd.
Hij is over het algemeen goed te gebruiken en droogt snel, aleen in de zomer is hij vaak erg los en zwaar.
We hebben vorig jaar nog wat nieuw zand erop gekregen omdat je een paar jaar na aanleg toch altijd wat hoogte verschillen krijgt.

Wij zitten ook een ondergrond van klei (ong. 10-15 cm) op veen.

Een eindje verderop is de ondergrond zand, daar hebben verschillende mensen ook een bak, maar die hebben de bodem gewoon om laten zetten (omkeren) en hebben een prima bak en niet zwaar.

Verder ken ik mensen die op een zelfde ondergrond als wij zitten en leemzand hebben gebruikt in hun bak, hun bak is ook in de zomer stevig.

Bij beide voorbeelden wordt er op Z niveau in de bakken getraind.

Als er weer zand in mijn bak moet wil ik er ook een andere soort op hebben in de hoop dat hij dan in de zomer wat steviger zal worden.
Ik rij geen wedstrijden en gebruik de bak niet intensief dus voor mij is het zo prima te doen, maar als je echt op niveau wilt kunnen trainen zou ik me even goed orienteren wat voor zand je erin gaat doen.
Kijk even goed naar de bakken bij je in de buurt en vraag hoe de bak voldoet en hoe zij hem hebben gemaakt.

Succes.

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 21:04

Dankjewel! :)

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 20:41

Ik heb ook wel eens gehoord van zand met viltsnippers, iemand daar ervaring mee? En dan gewoon drainage eronder....

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 10:26

moet je even googlen

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 16:10

Hier bij stal hebben we ook al 4 jaar een rijbak. Met een klein laagje zand. De omheining is gewoon van hout met planken. Ik zou wel stevige planken erom heen doen. Hier zijn ze na 4 jaar bijna allemaal al kapot gedrukt door de pony's. Volgens mij kostte het veel minder dan 3000 euro, als je alles zelf gaat doen tenminste.

Als je er elke dag in gaat rijden zou ik er wel een goede bodem in doen en geen gewoon zand.

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 12:10

Is gewoon zand eigenlijk zwaar als het droog is voor je paard ?