Pony moet dringend afvallen, tips gevraagd.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 14:06

Je hebt weer een nieuwe???? Leuk!!! Gefeliciteerd met je Haf!!! :)

Sam heeft ook IR, he. Hij is momenteel in redelijke conditie, maar heeft ook vetbulten op zijn schouders en schoft vooral en een harde manenkam bij deze koude nachten en warme dagen (het fructaangehalte is vrij hoog momenteel). Hij staat 24/7 op het land, waar hij gelukkig enorm veel sprint en rent (helemaal jolig en happy), daarom zet ik hem niet meer op een afgezet stuk, want daar bewoog hij weer te weinig. Het was bij mij de keuze meer beweging-meer gras of minder gras-minder beweging. Ik heb het allebei uitgeprobeerd en de eerste optie, daar doet hij het beter op. Nog beter is ze op zand te zetten met hooi, maar ja, je moet die mogelijkheid maar hebben. Een graaskorf, ik begin er niet aan. :o
Krachtvoer geef ik vrijwel niet meer. Zitten allemaal suikers en troep in. Zeker die van Pavo, niet doen!

Maar bij ernstige IR bewegen ze niet graag meer en dan heb je een probleem. Hoe loopt hij? Hebben zijn gangen korte bewegingen? Of valt dat wel mee.
Veel bewegen is heel goed. Wat ik doe is veel los werken (freestyle methode), zowel in de round pen als in bak. Daarnaast rijden, goed opbouwen, want bij IR hebben ze ook last van hun spieren. Sam heeft ooit een soort aderlating gehad, waarbij 6 liter bloed is afgetapt. Dat bloed was helemaal donker van de afvalstoffen. Hij is daarna enorm opgeknapt. Ik kreeg een ander paard terug. Het was een alternatieve behandeling, waarvan ik hele goede resultaten had gehoord. En ja, ik kan niet anders zeggen dat het mijn paard goed heeft gedaan. Hij is energiek, loopt ruimer, hij straalt weer en zit goed in zijn vel. Ook ik krijg hem niet helemaal zo slank als ik wil, maar het zij zo. Magnesium kreeg ik er niet in, heb van alles geprobeerd, maar hij wou niets eten waar het in verstopt zat.

Nog een vraagje, hoe zien zijn voeten er uit? Geen loslatende hoefwanden enzo?

Succes met je Haf, hoop dat hij snel weer goed in zijn velletje zit.

Balou_k

Re: Pony moet dringend afvallen, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 14:40

De hoeven zien er goed uit, geen tekeken van hoefbevangenheid als je daar op doelt !

Dat bloed vertappen klinkt eng.. Hoe zit dat in elkaar..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:31

Gelukkig dat de voetjes er goed uitzien. Ik zie bij Sam altijd meteen aan de hoefwand, hoe het er voor staat intern bij hem. Hou dat ook dagelijks goed in de gaten.

Dat aftappen was ook niet leuk om te zien. Het is een Oostenrijkse dierenarts (met officieel diploma) met ook de papiertjes voor homeopathie en acupunctuur e.d. Hij behandelt veel paarden met bevangenheid e.d. Hij is de partner van een kennis van me hier in het dorp.

Hij heeft via de halsslagader een aantal liters bloed afgenomen, nadat hij Sam had behandeld met naaldjes (acupunctuur). Ik zag zijn ogen weer gaan glanzen en hij knapte vrijwel meteen op. Het idee daarachter is dat Sam dan weer nieuw bloed gaat aanmaken, waardoor hij 'schoner' is van binnen. Dat is nu anderhalf jaar geleden en ik heb er zo'n ander paard aan overgehouden. Sam had echt last van zijn spieren en hij hield afvalstoffen vast. Vraag me niet waarvan, want hij heeft bij mij weinig krachtvoer e.d. gekregen. Ik wist al van mijn holistische DA dat zijn lever en milt niet goed werken. Daar heb ik druppels voor gekregen en nu kruiden. Het werkt gewoon, hij doet het super. Hij is energieker en voorwaartser dan ooit en ziet er goed uit. Vraag me niet hoe en wat, ik weet het ook niet, maar ik ben blij dat ik de gok genomen heb. Heb het inmiddels ook bij andere paarden gezien.

Verder moet ik er alsnog wel aan werken hem in conditie te houden, hoor. Dat fructaan is echt lastig, als je je paard buiten houdt. Maar ik heb het goed onder controle nu. Mentaal is hij helemaal goed, fysiek gelukkig ook.

Ik ga snel even op je hyves kijken naar je nieuwe aanwinst. Neem aan dat er al foto's op staan? Ik zit weinig op hyves, meer op facebook, dus ik had het helemaal gemist. :D

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 15:38

Nee staan nog geen foto;s op hyves ofzo :)
Ik heb nog wel een lieve foto :

Die staan ook in het taxatie topic van haffies.

Afbeelding

Ik heb wel het idee dat ze wat stijfjes loopt van achter, maar op zich plaats ze haar voeten netjes onder de massa. Ze loopt wat meer wijdbeens ?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 16:04

Tja, ook dat is bij elk paard anders misschien, maar Sam liep echt heel kort toen hij enorm veel last had van zijn IR. Dan moest hij meestal een half uurtje draven en dan begon hij ruimer te lopen...... Ben zo blij dat hij nu opgeknapt is, want het was niet echt fijn om te zien. Zeker niet toen ik me realiseerde dat het een van de symptomen van IR is, last hebben van de spieren e.d.

Nou, sterkte, hoor!! Het is een leuke Haf in elk geval.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 16:05

Twiggy2008 schreef:
Tja, ook dat is bij elk paard anders misschien, maar Sam liep echt heel kort toen hij enorm veel last had van zijn IR. Dan moest hij meestal een half uurtje draven en dan begon hij ruimer te lopen...... Ben zo blij dat hij nu opgeknapt is, want het was niet echt fijn om te zien. Zeker niet toen ik me realiseerde dat het een van de symptomen van IR is, last hebben van de spieren e.d.

Nou, sterkte, hoor!! Het is een leuke Haf in elk geval.

Dankje :)
Ja ik weet niet, ik zal kijken of ik straks een stukje kan filmen, ze heeft een apart loopje,
van voren zwaait ze wel enorm met haar benen (maaien)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 16:06

Hmmm, maar dat klinkt meer alsof ze gewoon zo loopt van zichzelf... Maar goed, ik kan dat niet beoordelen verder vanachter mijn laptoppie. ;)

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 07:53

vind het wel mee vallen hoor TS idd zoals de meesten hebben aan gegeven echt dressuurmatig trainen helpt heb beste zo train je het buikje weg door dat je haffie de buikspieren moet gaan aanspannen

mijn pony was ook wat te dik en door dressuurmatig te gaan trainen is het buikje een heel stuk minder geworden :D

enne met overgewicht vind ik dit filmpje meer erbij passen ( ik ken deze haflinger )

http://www.youtube.com/watch?v=gkKI93ZgoYk

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 09:38

Zoooooo, dat is inderdaad een bollie, het Hafje in dit filmpje. :)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 14:15

Balou_k schreef:
hotchocolat schreef:
Niet te snel laten afvallen. Kun je zelf geen paddock maken met behulp met van die witte paaltjes die je zo in de grond kan steken?

Van magnesium gaan ze toch niet afvallen?

Vorig jaar heb ik ook een te dikke haflinger gekregen welke van de da snel op dieet moest.
Ik heb 2x 3uurtjes per dag weidegang gegeven en dan ook nog met een greenguard om.
S'avond heeft ze er dan nog een berg hooi bij gekregen.

Nu een jaar later heeft ze een mooie slanke lijn.

Nee ik kan geen paddock maken, hier is enkel gras, de wei afzetten gaan wij trouwens wel doen zodat zij een kleiner stuk heeft wel staat ze nog met twee andere paardjes dus te klein kan niet, ik wil haar niet alleen hebben!

Heb je wellicht foto;s van toen en nu van jouw haf?

Toen ze net bij mij was

Afbeelding

Afbeelding

Recente foto heb ik niet ik zal eens kijken om er een te maken deze week.

Deze pony moest van de da dus streng op dieet. Ze is wel op dieet gegaan alleen wat minder streng.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 15:07

De mijne is toch nog wat dikker als die van jou hotcholat, ik heb nieuwe 'detail' foto's van daar net, die zal ik zo eens uploaden.

Ik heb haar gisteren dus een graasmasker opgedaan en ze mag nu een uurtje zonder grazen, ze kan al wet met het masker eten.
Ik heb een himalaya liksteen gekocht voor wat mineralen en daar begon ze ook al wat aan te lebberen, verder heb ik pavokoeken gekocht omdat daar veel mineralen en vitaminen inzitten, ik voer haar verder niet bij dus dit leek mij een goede oplossing, aan de hand van de foto's die ik zo meteen ga plaatsen zou ik graag nog reactie's ontvangen, hoeveel koeken, mag zij per dag?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 15:19

Die koeken zou ik nou net niet geven, daar zit een berg suiker in waar je eng van wordt. Wat is er mis met gewoon goed hooi? Laat al die liflafjes zitten en neem goed ouder hooi waar ze lekker op kan blijven knabbelen. Verder heeft ze niks nodig, als je perse iets wilt geven doe dan een 1malige vitamine stoot.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 15:26

Die Pavokoeken zijn zonde van je geld joh.

Mijn haf die ook van de lucht dik wordt staat op een heel simpel voerschema: goed hooi en een liksteen.

That's it. Niet meer niet minder. Als 'extra' krijgt ze soms een stukje winterwortel na het rijden.

Goed beweging geven en verder schraal in het voer met de steen als aanvulling zou voldoende moeten zijn.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 15:32

Oke dus die koeken verder niet voeren ?
Zonde van mijn geld inderdaad :')
Achja, kan wellicht stukjes koek geven als zijnde snoepje ?

Ik heb een himalaya steen, die vond ze wel lekker, hooi ligt er altijd, en ze staat 24/7 in de wei, waarvan de bedoeling 22/7 met korf. of is dat te?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 15:47

Sorry, maar ik ben niet van de graaskorven, vind het vreselijke dingen.... Geef hooi in combinatie met het gras, ja, dat is zeker goed. Als er dan te veel fructaan in het gras zit, wordt haar ingenomen voeding nog vermengd met het hooi. Die Pavo koeken zijn onzin dingen, waar inderdaad veel te veel suikers in zitten. Die zou ik ook niet geven, ook niet als snoepje. En vooral dus veel bewegen, heel, heel veel..... :j

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 15:50

Ik wil haar niet 24/7 op het gras hebben, ik heb geen paddock ter beschikking dus heb weinig keus ben ik bang.. Foto's gaan langzaam !

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 16:07

Hier een paar 'detail' foto's :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:44

Kun je niet een hoek van de wei afzetten waar je haar na 2 uur opzet, dat stukje hou je mooi kort en daar leg je het hooi.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:49

En anders een stukje afzetten en iedere dag/om de dag de paaltjes wat opschuiven? Dan hoeft ze geen korf om en kan ze toch zichzelf niet helemaal vol vreten.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 18:01

Ja we gaan een stuk afzetten, maar ze staan met zijn drieën dus kan niet te klein, verder laat ik de korf nog wel om, van naar het gras dat wij hebben te kijken word ze al dik.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 18:31

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:44

heb het eerste filmpje even bekeken....ik vind haar vrij kort en stijf lopen.Longeer je haar in die zware bak een half uur?
Ook uitkijken als je haar opjaagt en zo kort laat draaien....voor je het weet heeft ze een peesblessure ;)
Het is wel een mooie haf! <3

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 18:46

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 20:38

Wellicht meer meningen?
Weet iemand toevallig of je bij bijv. De dierenarts magnesium te verkrijgen is?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:48

Nee dat verschilt wellicht per dierenarts, dus moet je even bellen. paardnatuurlijk verkoopt het sowieso. Maarre ik zou het niet te lang bij voeren, het kan bij te lang gebruik schadelijk zijn.