Sam heeft ook IR, he. Hij is momenteel in redelijke conditie, maar heeft ook vetbulten op zijn schouders en schoft vooral en een harde manenkam bij deze koude nachten en warme dagen (het fructaangehalte is vrij hoog momenteel). Hij staat 24/7 op het land, waar hij gelukkig enorm veel sprint en rent (helemaal jolig en happy), daarom zet ik hem niet meer op een afgezet stuk, want daar bewoog hij weer te weinig. Het was bij mij de keuze meer beweging-meer gras of minder gras-minder beweging. Ik heb het allebei uitgeprobeerd en de eerste optie, daar doet hij het beter op. Nog beter is ze op zand te zetten met hooi, maar ja, je moet die mogelijkheid maar hebben. Een graaskorf, ik begin er niet aan.

Krachtvoer geef ik vrijwel niet meer. Zitten allemaal suikers en troep in. Zeker die van Pavo, niet doen!
Maar bij ernstige IR bewegen ze niet graag meer en dan heb je een probleem. Hoe loopt hij? Hebben zijn gangen korte bewegingen? Of valt dat wel mee.
Veel bewegen is heel goed. Wat ik doe is veel los werken (freestyle methode), zowel in de round pen als in bak. Daarnaast rijden, goed opbouwen, want bij IR hebben ze ook last van hun spieren. Sam heeft ooit een soort aderlating gehad, waarbij 6 liter bloed is afgetapt. Dat bloed was helemaal donker van de afvalstoffen. Hij is daarna enorm opgeknapt. Ik kreeg een ander paard terug. Het was een alternatieve behandeling, waarvan ik hele goede resultaten had gehoord. En ja, ik kan niet anders zeggen dat het mijn paard goed heeft gedaan. Hij is energiek, loopt ruimer, hij straalt weer en zit goed in zijn vel. Ook ik krijg hem niet helemaal zo slank als ik wil, maar het zij zo. Magnesium kreeg ik er niet in, heb van alles geprobeerd, maar hij wou niets eten waar het in verstopt zat.
Nog een vraagje, hoe zien zijn voeten er uit? Geen loslatende hoefwanden enzo?
Succes met je Haf, hoop dat hij snel weer goed in zijn velletje zit.