hoe magere pony dik krijgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: hoe magere pony dik krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 17:03

Iedere dag een beetje krachtvoer geven daar komen ze wel van aan, als je zorgt voor een laag energiegehalte in het voer, worden ze er ook niet veel drukker van

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 17:18

Paarden komen niet persee aan van krachtvoer. Het geeft energie (vandaar dat het voor rijpaarden vaak gewenst is)en die kunnen ze er ook weer aflopen. De samenstelling is meestal granen en hooi en gras en een hoop dingen waar een paard weinig boodschap aan heeft om het smakelijker te maken, beter te laten plakken om er brok van te kunnen maken en dingen die het houdbaarder maken. En dan worden er nog vitaminen etc toegevoegd. Er is een redelijk hoog suikergehalte dat idd kan zorgen voor dikker worden, maar niet alle dieren verdragen dat even goed.
Hooi en gras zijn de beste dikmakers, goed hooi de gezondste, en ik heb ook goede ervaringen met mais olie en maismeel. Mais olie wordt zelfs aangeraden door DA's.
Dik worden gaat heel geleidelijk. Als je elke maand een foto neemt heb je een beter idee dan als je hem alle dagen bekijkt. Snel aankomen is niet gewenst.
Pro-biotica kan de darmen helpen met betere opname van voedsel.

Weidemaatjes zijn leuk en aardig, maar kunnen ook zorgen dat hij meer energie gaat gebruiken (met spelen of vluchten) en dus afvalt. Het is dus niet altijd zo dat vriendje= rust= dikker worden.
Wel is het natuurlijk zo dat een paard dat zich goed voelt niet zo de neiging heeft af te vallen als een paard dat zich ellendig voelt.

Verder kan spieropbouw uiteraard ook bijdragen tot rondere vormen en dus zijn gerichte dressuuroefeningen, al of niet aan de hand, ook handig.

Vierjarigen groeien nog en wisselen nog.

cooper4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 18:15

bedankt voor de informatie :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:17

Lusitana schreef:
Paarden komen niet persee aan van krachtvoer. Het geeft energie (vandaar dat het voor rijpaarden vaak gewenst is)en die kunnen ze er ook weer aflopen. De samenstelling is meestal granen en hooi en gras en een hoop dingen waar een paard weinig boodschap aan heeft om het smakelijker te maken, beter te laten plakken om er brok van te kunnen maken en dingen die het houdbaarder maken. En dan worden er nog vitaminen etc toegevoegd. Er is een redelijk hoog suikergehalte dat idd kan zorgen voor dikker worden, maar niet alle dieren verdragen dat even goed.
Hooi en gras zijn de beste dikmakers, goed hooi de gezondste, en ik heb ook goede ervaringen met mais olie en maismeel. Mais olie wordt zelfs aangeraden door DA's.
Dik worden gaat heel geleidelijk. Als je elke maand een foto neemt heb je een beter idee dan als je hem alle dagen bekijkt. Snel aankomen is niet gewenst.
Pro-biotica kan de darmen helpen met betere opname van voedsel.

Weidemaatjes zijn leuk en aardig, maar kunnen ook zorgen dat hij meer energie gaat gebruiken (met spelen of vluchten) en dus afvalt. Het is dus niet altijd zo dat vriendje= rust= dikker worden.
Wel is het natuurlijk zo dat een paard dat zich goed voelt niet zo de neiging heeft af te vallen als een paard dat zich ellendig voelt.

Verder kan spieropbouw uiteraard ook bijdragen tot rondere vormen en dus zijn gerichte dressuuroefeningen, al of niet aan de hand, ook handig.

Vierjarigen groeien nog en wisselen nog.

Weet het niet hoor, maar ik zie toch echt een wezen,ijk verschil tussen "dik worden" van hooi e.d. en "dik worden" van krachtvoer e.d.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:53

Je hebt het dan over een grasbuik of hooibuik, denk ik, en dat is natuurlijk niet waar we het over hebben in de eerste fase van het aankomen. Daar moeten ze echt wel enorme hoeveelheden voor wegstouwen.
Dik worden van krachtvoer zou zeer slecht zijn omdat het zuiver van de suikers en vetten is.
Het is nl niet de bedoeling dat een paard dik wordt van krachtvoer, het is tot onderhoud of om prestatie te leveren, niet om aan te komen. Je gaat dan ook al snel naar vele kilos, wil een paard er van aan gaan komen en dat is slecht te verwerken. Je hebt het dan nl ook over veel te veel energiewaarde op een dag dat op de verkeerde manier opgeslagen kan worden of tot uitslag, en erger, hoefbevangenheid kan leiden.

Hooi geeft een geleidelijke constante aanvoer van "bulk" zodat de darmen altijd gevuld zijn en de afgifte van voedingstoffen si dan geleidelijk. Daar hebben ze meer aan dan af en toe een volle maag en afgifte in pieken.
Paarden die mager zijn, hebben soms een onderliggend probleem met opname en krachtvoer kan dan bijdragen tot meer problemen, hooi is een veiliger weg en zorgt ook voor meer voldoening.
Met oefeningen die tot spieropbouw leiden wordt de lichaamsvorm ook mooi en heb je dus niet te maken met zo'n "hooibuik".

Daarbij is het ook wel handig om rekening te houden met de wensen van TS. Als die zegt dat de pony te fel wordt van krachtvoer, dan kan ze dat rustig weg laten zonder nadelige gevolgen.
Vraag voedingsdeskundigen hoe een paard het beste aan kan komen en ze zullen allemaal antwoorden dat het hooi naar behoefte (de hele dag door) moet krijgen.
Een dikmaker die door fokkers wel gebruikt wordt voor paarden voordat ze naar de keuringen moeten is maisvlokken en geweekte bietenpulp. Beide zijn eigenlijk ook dikmakers omdat er veel suikers inzitten.
Suikers zijn geen verstandige dikmakers.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:17

Wat betreft dik worden van hooi of krachtvoer: Mijn pony stond op een manege, op stal, paar uurtjes per week los in de paddock, max 1 uur per dag werken in de les. Hij kreeg 2 kg sportbrok per dag en een pluk kuil.
Hij was behoorlijk mager geworden. Toen hij bijna 22 was, kwam hij naar mij. Hij krijgt nu nagenoeg geen krachtvoer meer en in het begin onbeperkt hooi (en 24/7 weidegang met schuilstal ipv 24/7 op stal). Hij is nu overigens 23, ik heb hem nu ruim een jaar.

Na een stevige buitenrit (langer dan anderhalf uur, stevig tempogereden) krijgt hij ong. 300 gram krachtvoer. Op de dagen dat we niet rijden, of gematigd, dus korte ritjes of rustige ritten, krijgt hij hooguit 1 handje krachtvoer omdat hij het zo lekker vindt, maar niet omdat hij het nodig heeft. Voor de rest krijgt hij een stevige portie hooi en gras.
Hij heeft er in jaren niet zo mooi glanzend en rond uitgezien, sterker nog, ik moet oppassen datie niet de spekkig wordt nu.

Maar hij is dus echt niet dik geworden van krachtvoer, in tegendeel.

@ TS: hoeveel hooi krijgt hij bijgevoerd en hoe veel gras staat er op het land? Ik zou je zo op het eerste gezicht aanraden, om je pony onbeperkt hooi bij te voeren en het krachtvoer gewoon zo te laten.

cooper4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 10:08

Ze krijgt per dag een halve baal(kleine balen) omdat ze er amper van eet, ze is meer geintereseerd in haar gras, hier even een foto van haar weide zodat jullie kunnen zien ovr wat voor wei ik het heb en hoeveel gras er op staat, de foto is van gisteren.
http://tinypic.com/view.php?pic=v3lwef&s=7
ik heb de duidelijkste foto eruitgezogt, ik zal er straks nog 1 maken van de hele weide.
alvast bedankt voor de tips.

Malakay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:30

janajaconbs zou je dan ook nog een foto van de pony kunnen maken?
Ik vind namelijk dat de pony wel mooi glimt op deze foto. :o

cooper4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 18:04

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:09

Zo mager vind ik ze niet hoor :) . Ze moet nog groeien en gaan uitzwaren, maar verder is het niet dat haar botten er bij wijze van spreken uitsteken.
Liever een iets te mager jong paard dan een te dik paard. Als dat gras gaat groeien komen er zo wel wat kilo's aan.
Krachtvoer maak je je paarden normaal gezien niet dikker mee, dus zou ik ook niet onnodig gaan geven. Krachtvoer is eigenlijk maar extra energie die als ze ze niet opgebruiken door te werken, puur overbodig is.

Veel succes ermee, ik vind het een mooie pony :)

Edit; is het Cooper in je profiel? Want ik kan niet goed volgen welke pony uit je profiel deze pony moet voorstellen (deze is een merrie, denk ik?).

cooper4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 19:12

bedankt :)
en ja het is cooper in mijn profiel en het is een merrietje :)

xBVN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:32

Ze is niet zo heel mager, hoor!

xBVN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:33

Ze is wel echt superlief en mooi!

jackiejtjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:54

wij gaven onze shetlander een soort papje je kan ook gewoon normale pap en dan lekker dik maken en dan krachtvoer erdoorheen je zag der zo groeien op een gegeven moment zijn we ermee gestopt want het ging echt heel erg hard zo

cooper4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 20:04

dankjulliewel allemaal :)
ik vind haar weer net iets te mager, maarja, in de zomer zal ze wel terug wat verdikken.
hoorde van de weideeigenaar dat ze blijkbaar geen hooi meer krijgt omdat ze het niet opeet,
maar dat kwam omdat die man het eten in haar schuilstal legde en daar durfde ze niet in, elke keer als ik ga krijgt ze nu hooi van mij :)

gap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:09

Wijzelf hebben goede ervaring met mais / lijnzaad brok ( ik geef dat naast het gewone dagelijkse krachtvoer) ,hier worden ze niet drukker van,als onze ( sport) pony "terugvalt" dan helpt haar dit altijd weer net dat beetje extra te krijgen. Succes!!!

SylviaRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:18

Gewoon elke dag bijvoeren. Ligt eraan hoe groot je paard is, maar bijvoorbeeld in de winter voer ik mijn paard van ongeveer 700 kg (sportpaard) 2 a 3 kg krachtvoer op een dag.
En zorgen voor voldoende kuil/hooi etc

biaamber04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:27

hoi
ik had het zelfde probleem!!!!
alles uitgesloten(wormen,bloed geprikt)
maar niet dik willen worden
ze krijgt nu 1x per dag slobber met zemelen en maismeel(3/4 slobber,half zemelenen half maismeel)
en nu na 3 mnd ziet ze er super uit en glimdt als een spiegel en is de wintervacht al kwijt
dus misschien werkt het ook bij jouw...
succes ermee........
groetjes bianca

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:33

vraagje zag dat iemand al tandarts aangeraden had maar je hebt er niet op gereageerd? of ik heb het misschien gemist (sorry als dit zo is). ik zou zeker dus tandarts laten langskomen misschien heeft ze wel last met eten.

Verder vind ik haar nog lang niet zo heel mager, ze is nog jong en met het groeiende gras nu zal ze snel bijkomen. veel krachtvoer lijkt me zeker geen oplossing pas op en geef er niet te veel van.... kan avenrechts effect hebben

cooper4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 10:29

sorry, dat van die tandarts daar ben ik overgelezen,
we zullen zeker eens de tandarts laten komen, maar 1st moeten we a haar papieren nog in orde krijgen, dat heeft weer even voorang...
ze krijgt nu 2 keer per week krachtvoeder(zonder haver)
ze krijgt ongv anderhalf hampeltje omdat ze toch maar klein is en anders teveel energie heeft.
bedankt voor de tips :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:37

Lusitana schreef:

Daarbij nog als aanvulling: een echt vriendje gaat rust geven, maar het is maar afwachten of de paarden elkaar ook liggen. Een "ander paard" (dus eentje waarmee het niet klikt) kan juist voor veel onrust zorgen.

Zelf gaf ik mijn oude merrie maiskuil (voor koeien). Ze vond het heerlijk, en het staat bekend als echte dikmaker (bij haar was het vooral omdat ze veel ander voedsel niet meer kon eten ivm weinig tanden), ze bleef er nog wel een tijdje mee "aanvaardbaar" op gewicht.

FloorHombre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:52

rij je je pony ook? dan zou ik sws elke dag brok geven.
anders is slobber misschien een idee

cooper4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 15:01

FloorHombre schreef:
rij je je pony ook? dan zou ik sws elke dag brok geven.
anders is slobber misschien een idee

ja ik rij mijn pony ook, maar niet elke dag :)